Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1275 : 13.03.2015, 07:56:37 »
 8)
« Viimeksi muokattu: 13.03.2015, 08:23:34 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1276 : 13.03.2015, 08:19:25 »
Kitkoilla ajettu taas pitkästä aikaa yksi talvi PK seudulla (jossa minusta ei ole paljoa edes talvirenkaita tänä talvena tarvittu) ja heitty Lapin reissu ilman ongelmia.



Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1277 : 13.03.2015, 08:58:21 »
jokainen tekee tutkimuksesta tietenkin omat päätelmänsä.

Omani pysyy samana kuin ennenkin, että ajaisin mielelläni kesäisin sileää tietä ja olisin valmis vaihtamaan kitkoihin sen saadakseni vaikka saman tien.

Mutta koska en ole vielä löytänyt kitkoja jotka luistavat oikein, joutuisin luopumaan jostain siinä samalla. Sileän tien toivossa olisin valmis pieneen vaivannäköönkin talvella, mutta enhän minä omalla päätökselläni saavuta kuin pienen lisävaivan itselleni, joten motiivit vaihtoon ovat vähissä. 

Oma suosikkireseptini sekä stressin että sydämen hoitoon on treenit ja hyvä ruoka.

Jonkunlainen kompromissi olisi hyvä, että saisi rengassuhteen Uudellamaalla vaikka 20/80 kitkarenkaiden hyväksi. Ja koko maassa lähemmäs 50/50.

Tuolla voisi varmasti jo laittaa sileämpää asfalttia moneen paikkaan täällä päin, mikä auttasi meluasiassa.

Liikennemelun terveyshaitat tulee sille, jos melulle altistuu pitkiä aikoja, esimerkiksi kotona. Kaupungissa kun on ahdasta, on aina tappelua miten lähelle katuja saa ja voi rakentaa.

Tuohon ei auta liikunta. Niin Suomssa kuin Saksassakin on alennettuja nopeusrajoituksia monessa paikassa juuri melun vähentämiseksi. Jopa metsissä, jos siinä sattuu olemaan vaikka pesimäalue lähellä, minkä vuoksi eläimille annetaan rauhaa. Eläimillä harvemmin on ongelmia liikunnan puutteen suhteen.

Liikennemelusta:

http://www.reuters.com/article/2014/12/19/us-environment-europe-idUSKBN0JX15B20141219



Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1278 : 13.03.2015, 09:05:56 »
Siitä factat tiskiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2015031219346706_au.shtml

Pitänee lukea tuo VTT:n paperi ihan itse. Mutta uutisen perusteella yksi asia tökkäsi:

Lainaus
Hieman yllättäen tutkimus paljastaa, että kitkarenkaillaan onnettomuuksiin joutuneet ovat useammin alkoholin vaikutuksen alaisina kuin nastarenkailla ajavat kuljettajat. He myös ajavat yli 20 km/h ylinopeuksia useammin kuin nastarenkailla ajavat.

Tästä ensimmäinen mieleen tuleva johtopäätös on, että kyse ei ole oikeastaan kitkarenkaista. Vaan humalassa ja ylinopeutta ajavat kolaroivat enemmän. Heidän autoistaan löytyy myös keskimääräistä enemmän kitkarenkaita. Klassinen jäätelönsyönti vs. hukkumiskuolemat -ongelma siis.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1279 : 13.03.2015, 09:39:18 »
Tästä ensimmäinen mieleen tuleva johtopäätös on, että kyse ei ole oikeastaan kitkarenkaista. Vaan humalassa ja ylinopeutta ajavat kolaroivat enemmän. Heidän autoistaan löytyy myös keskimääräistä enemmän kitkarenkaita. Klassinen jäätelönsyönti vs. hukkumiskuolemat -ongelma siis.
Mutta tuosta voidaan vetää se johtopäätös ne jotka ajaa kitkoilla on idiootteja jotka kaahaavat kännissä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1280 : 13.03.2015, 09:47:41 »
Pitänee lukea tuo VTT:n paperi ihan itse. Mutta uutisen perusteella yksi asia tökkäsi:

Tästä ensimmäinen mieleen tuleva johtopäätös on, että kyse ei ole oikeastaan kitkarenkaista. Vaan humalassa ja ylinopeutta ajavat kolaroivat enemmän. Heidän autoistaan löytyy myös keskimääräistä enemmän kitkarenkaita. Klassinen jäätelönsyönti vs. hukkumiskuolemat -ongelma siis.

Ei pilata hyvää vääntöä factoilla  :D

En kyllä lukenut tarkemmin ko tutkimusta.
Mielenkiintoista jos on tuollaiset tutkimus tulokset  :-\
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1281 : 13.03.2015, 09:47:59 »
Mutta tuosta voidaan vetää se johtopäätös ne jotka ajaa kitkoilla on idiootteja jotka kaahaavat kännissä.

Syy vs. seuraus. Näyttäisi siis siltä, että kitkoilla ajaminen ei ole suuremman onnettomuustodennäköisyyden ainoa syy, ehkä jopa ei merkittävä syy lainkaan. Eikä kitkoilla ajaminen myöskään aiheuta kännikaahausta.

Pikemminkin niin, että jostain syystä känniääliöiden joukossa kitkarenkaat valitaan keskimääräistä useammin. Tämä ei kerro mitään kitkarenkaiden käyttäjistä yleensä. Tai edes kitkarenkaiden ominaisuuksista yhtään mitään. Kun yhdistetään tuossa paperissa esitetty huomio "kitkarenkaat ajetaan loppuun verrattuna nastarenkaisiin", arvelen syynä olevan känniääliöiden kustannusten minimointi, että rahaa viinaan riittäisi enemmän.

Omana pointtina siis se, että tuosta tuloksesta "kitkalla kolaroidaan enemmän" pitäisi puhdistaa nämä känniääliöt pois ennen kuin isompia johtopäätöksiä voidaan vetää.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1282 : 13.03.2015, 09:48:19 »
Siitä factat tiskiin.

http://m.iltalehti.fi/autot/2015031219346706_au.shtml

Tää oli kyllä helmi. Täällä osa on haukkunut vuosia kaahareiksi niitä jotka ostaa parhaat renkaat mitä rahalla saa (Ulos mittaavat tuon turvallisuuden). Nyt on sitten mututiedon sijasta faktaa, että kitkoilla ajavat kaahaavat enemmän. ajavat kännissä ja vielä surkea kuntoisemmilla renkailla. Tästä tutkimuksesta on huvia vuosiksi ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1283 : 13.03.2015, 09:50:44 »
Tää oli kyllä helmi. Täällä osa on haukkunut vuosia kaahareiksi niitä jotka ostaa parhaat renkaat mitä rahalla saa (Ulos mittaavat tuon turvallisuuden). Nyt on sitten mututiedon sijasta faktaa, että kitkoilla ajavat kaahaavat enemmän. ajavat kännissä ja vielä surkea kuntoisemmilla renkailla. Tästä tutkimuksesta on huvia vuosiksi ;).

Juuri olen koettanut vääntää rautalangasta tuota logiikkavirhettä tuossa, mutta sinä sitten samantien toistat saman. :D

Jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumiskuolemia, MOT. :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1284 : 13.03.2015, 10:37:13 »
Aika pieni vaikutus?

– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, sanoo VTT:n tutkija Juha Luoma

Harmi kun ei tutkittu, mitä "säästyisi", jos kaikki ajaisivat kitkoilla:

a) teiden korjauksissa ja uudelleenpinnoittamisessa säästetyt eurot

b) hyväkuntoisten teiden aikaansaama pelastusefekti (urissa ei lähde auto enää vesiliirtoon, kesällä tai talvella)

c) melun vähenemisen seurauksena vähemmän sairauksia: "Autoliikenteen melu voi tanskalaistutkimuksen mukaan herkistää sydänkohtauksille, jos melulle altistuu jatkuvasti. Onkin mahdollista, että autojen meluhaittojen vähentäminen vähentäisi myös sydänkohtauksia."

Nytkin tuolla menee edelleen 90% autoista nastoilla, vaikka on +7 astetta ja aurinkoista, viikko tolkulla. Tiet kuluu, karmea melu koko ajan...
Entäs vitutukseen kuolemine? entäs kuinka hyviä ne kitkat oliskaan kun kukaan ei karhentaisi tietä nastoilla? niin aurinko sulattaa penkat tielle ja yöllä jäätyy ja aamulla oikeasti tarvitaan nastoja mutta iltapäivällä ne kyllä on vain metelinä tietä kuluttamassa. täällä muualla on vielä lunta tien varsilla ja jopa tiellä  :o no lumella on kyllä sama kummalla ajaa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1285 : 13.03.2015, 10:57:01 »
Entäs vitutukseen kuolemine? entäs kuinka hyviä ne kitkat oliskaan kun kukaan ei karhentaisi tietä nastoilla? niin aurinko sulattaa penkat tielle ja yöllä jäätyy ja aamulla oikeasti tarvitaan nastoja mutta iltapäivällä ne kyllä on vain metelinä tietä kuluttamassa. täällä muualla on vielä lunta tien varsilla ja jopa tiellä  :o no lumella on kyllä sama kummalla ajaa.
Ja kumma kun ei pelkkä kumi enään kengissäkään riitä! Nyt meidän kevyenliikenteenväylät alkavat rapistumaan silmissä :D
http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2015/03/05/nastakenkien-kysynta-rajahti-lahdessa---ennen-talvet-olivat-kunnollisia-eika-tallaisia-tarvittu
Miksi muuten talvella polkupyörässä nastarenkaat on huomattavastin turvallisemmat, kun nastattomat....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1286 : 13.03.2015, 11:11:41 »
Ja kumma kun ei pelkkä kumi enään kengissäkään riitä! Nyt meidän kevyenliikenteenväylät alkavat rapistumaan silmissä :D
http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2015/03/05/nastakenkien-kysynta-rajahti-lahdessa---ennen-talvet-olivat-kunnollisia-eika-tallaisia-tarvittu

Eiköhän kuitenkin tarjonta ole luonut kysynnän. Ja ennen liikuttiin kävellen enemmän: koipien lihakset olivat paremmassa kunnossa liukkaalla kelillä pystyssä pysymiseen.

Ja tuosta rengasmelusta: leveä rengas on äänekkäämpi kuin kapea, siis autoihin vain max 175 leveitä renkaita!
Tänään vaihdan nastarenkaat veks ja laitan alle kitkat, siis kesärenkaat. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1287 : 13.03.2015, 13:31:11 »
Pitänee lukea tuo VTT:n paperi ihan itse.

Niin pitää:

http://www2.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

Siitä sitten vaan muutkin kahlaamaan läpi tuota. Itse silmäilin pikaisesti läpi tuon.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1288 : 13.03.2015, 13:51:44 »
Entäs vitutukseen kuolemine? entäs kuinka hyviä ne kitkat oliskaan kun kukaan ei karhentaisi tietä nastoilla? niin aurinko sulattaa penkat tielle ja yöllä jäätyy ja aamulla oikeasti tarvitaan nastoja mutta iltapäivällä ne kyllä on vain metelinä tietä kuluttamassa. täällä muualla on vielä lunta tien varsilla ja jopa tiellä  :o no lumella on kyllä sama kummalla ajaa.

No se voisi olla sitten lisätutkimuksen paikka, jos todetaan, että vaikka kieltämällä nastat säästetään 20 kuolemaa vuodessa muualla liikenteessä, mutta vitutukseen kuolee viisi enemmän ja 9 enemmän liukkauden vuoksi.

Sitten säästyneillä 200 miljoonalla tiemäärärahalla voidaan vaikka lisätä poliisivalvontaa tai siirtää ne rahat lastensuojeluun -> säästetään kolme perhesurmaa vuodessa.

Puhtaasti faktapohjaisena päätöksenä tehtynä voisi heittää tuollaisia "vertailulukuja", mutta toki mukana on oikeasti politiikkaa, mikä aiheuttaa sen, että juuri mitään ei tulla tekemään ja kaikki jatkuu kuten ennenkin.

Kuten myöhemmin kirjoitin, hyvä tavoite voisi olla kitkarenkaiden osuuden nostaminen koko maassa noin puoleen ja Uudellamaalla noin 80 pinnaan. Esimerkiksi lätkäisemällä pieni 50 euron lisävero per nastarengas. Fakta on, että nastat kuluttavat teitä, ja kuluttaja maksaa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1289 : 13.03.2015, 14:10:39 »
Kuten myöhemmin kirjoitin, hyvä tavoite voisi olla kitkarenkaiden osuuden nostaminen koko maassa noin puoleen ja Uudellamaalla noin 80 pinnaan. Esimerkiksi lätkäisemällä pieni 50 euron lisävero per nastarengas. Fakta on, että nastat kuluttavat teitä, ja kuluttaja maksaa.

Tuo VTT:n paperi kyllä tukee tätä ajatusta:

Lainaus
Tulokset osoittivat myös, että pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) on sattunut vain yksi ei-nastoitettavia renkaita käyttäneen A-osallisen kuolemaan johtanut jääkelionnettomuus tarkastellulla 16 vuoden ajanjaksolla (1997–2012). Tämän perusteella voisi olettaa, että jos kitkarenkaiden käyttö lisääntyisi vain pääkaupunkiseudun alueella, seudun suhteellisen harvinaiset jääkelit, ajosuuntien erottelu pääteillä ja katujen ja pienempien teiden alhaiset nopeusrajoitukset takaisivat todennäköisesti sen, etteivät vakavammat kuolemaan johtaneet onnettomuudet pääkaupunkiseudun sisällä välttämättä juuri lisääntyisi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron