RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882953 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1335 : 16.03.2015, 21:18:57 »
Jassoo. Minä taas ymmärsin kitkoja olleen tutkitussa aineistossa selvästi vähemmän.

Taulukosta 1 näkee, että tutkittujen henkilö- ja pakettiautojen alla pyöri vuonna 2010 liikennevirrassa kitkoilla 12.3 % henkilöautoista ja 3.1% pakettiautoista. Kitkojen kokonaismäärän täytyy siis jäädä alle 12.3%. Taulukko 12 kertookin tarkemmin (Malmivuo & Luoma) kitkarenkaita olleen 2009 - 2010 11.5 %.

Vertasin tässä tosin jakson loppupään lukemia. Vuonna 2000-2001 kitkojen osuus oli hieman pienempi 11.2 % (taulukko 12).

Todellisempi argumenttisi voisi olla kokeneet kitkakuskit, joiden voisi olettaa ajavan enemmän? Siitä meillä ei ole tietoa, mutta en hämmästyisi vaikka näin olisikin?
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015, 21:22:48 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1336 : 17.03.2015, 00:02:16 »
Ei kai parkissa oleva auto voi olla a-syyllinen? Mielestäni osuus liikennevirrasta on aika hyvä tapa mitata esiintymistiheyttä.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1337 : 22.03.2015, 13:59:29 »
Pelkäsin jo pahinta, kun palasin lomamatkalta ja tämän uutisen näin, että mitähän tuubaa täällä siitä jauhetaan, mutta ei sittenkään... Vaikka uutisoinnilla sitä yritettiinkin, tutkimushan ei tosiaan osoita kitkoja mitenkään nastarenkaita vaarallisemmiksi. Vaikka miten haluaisi niin uskoa. Mitä nyt hieman mustamaalaa keskimääräistä kitkoilla sudittelevaa tero-petteriä.

Mutta tämäkin tutkimus tukee väitettä, jota olen jo pitkään toitottanut. Hyvillä ja hyväkuntoisilla kitkarenkailla varovaisesti ajava hyvä kuljettaja ei etenkään pk-seudulla ole ainakaan yhtään suuremmassa vaarassa kuin nastallinen vastineensa.

Ja huom. hyvä kuljettaja ei ole sama asia kuin "kokenut kuljettaja", jota tutkimuksessa (ainakin sen uutisoinnissa) ihmeteltiin. Naurattaa tuo tilaston käppyrä kesäajan onnettomuuksista(kuva 5). Kesäisin nastakuskit ajelee yhtä paljon kolareita kuin kitkakuskit. Varmaan juuri niitä "kokeneita kuskeja", joita aina fillarin satulassa kiroan, kun pitää katupölyä jauhaa "varmuuden vuoksi" juhannukseen asti ja sitten taas nastat alle hyvissä ajoin koulujen alkaessa, ettei vaan keli yllätä. Kokemusta 100 vuoden ajalta, joista viimeiset 50 v ajettu 1000km/vuosi. Siinä sitä on kokemusta. Kummakos tuo, jos ei kitkoillakaan pysy tiellä noin kokenut kuski.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1338 : 22.03.2015, 15:50:58 »
Minä en edelleenkään löydä tästä samasta tutkimuksesta sellaista kitkarenkaiden esiintymistiheyttä, että se pudottaisi talvikelissä kitkarenkaiden kolaroinnit A-osallisena kitkarenkaiden odotusarvon tasolle?

Hyvin lähelle kyllä ja merkittävin ero on vain jäisellä pinnalla, mutta kyllä minun silmin nuo onnettomuuskäyrät lentävät koko talven samassa tutkimuksessa mainitun reilun 11% esiintymistiheyden yläpuolella?

Eli mitä minulla jää huomaamatta? Mistä löysitte niin paljon lisää kitkarenkaita, että odotusarvo laskee tapahtuneiden kolarien tasolle?

P.S. muistetaan nyt edelleen, ettei keskiarvo sido yhtään otannan yksilöä millään tavoin, eikä mikään estä ajamasta kitkarenkain tai nastarenkain keskimääräistä turvallisemmin. Niin saa tehdä, jos haluaa, eikä siihen tarvita minkään yhteisön lupaa.

P.P.S. pääkaupunkiseudun tilastollisesti merkittävän poikkeaman kitkarenkaiden hyväksi huomasin itsekin. Minulle tämä oli yllättävä tieto, kun olin kuvitellut pitkään sulana olevan meren tekevän olosuhteista nimenomaan nastarenkaille kaikkein otollisimmat. Olin näköjään arvioinut pääkaupungin talven ajo-olosuhteet aivan väärin.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 15:53:37 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1339 : 23.03.2015, 10:42:07 »
P.P.S. pääkaupunkiseudun tilastollisesti merkittävän poikkeaman kitkarenkaiden hyväksi huomasin itsekin. Minulle tämä oli yllättävä tieto, kun olin kuvitellut pitkään sulana olevan meren tekevän olosuhteista nimenomaan nastarenkaille kaikkein otollisimmat. Olin näköjään arvioinut pääkaupungin talven ajo-olosuhteet aivan väärin.

Tuohon lienee kaksi merkittävää syytä. Ensinnäkään täällä ei usein ole mitään oikeaa talvea ja liukkaita kelejä. Liukkaan kelin päiviä on vuodessa todella vähän, vaikka "arktisella" rannikolla olevinaan ollaankin. Satunnainen aamuinen ohut jää asfaltin päällä ei ole läheskään yhtä liukas kuin liikenteen liukastama paksu, tinttaantunut ja kiillottunut jääpatja. Jälkimmäistä täällä on aniharvoin, kun taas monessa muussa Suomen kolkassa sellainen on talvisin ihan arkipäivää. Ja se suolaus... Joka ikinen kuja, jolla vaan bussi joskus liikkuu on läpi talven tönkkösuolattu. Suoraa suolausta vailla on siten täällä vain kaikkein hiljaisimmat asuinkadut ja niillekin sitä usein kulkeutuu ihan riittävästi.

Toinen merkittävä syy lienee infrassa. Samasta syystähän täällä muutenkin tapahtuu kuolemaan johtaneita kolareita selvästi harvemmin(suhteessa liikennemääriin) kuin muualla. Valtaosa liikenteestä tapahtuu keskikaiteellisten moottoriteiden tyyppisillä teillä ja kohtaamistilanteen kolarit ovat mahdollisia lähinnä pienten nopeusrajoitusten alueilla.

Eli vaikka olisi tumpelo liukastelemassa kitkoilla, mitään vakavampaa tuskin pääsee sattumaan. Pk-seudulla on myös Suomen uusin autokanta, joten ajonvakautus löytyy useammin. Toki voi olla vaan niinkin, että juuri pk-seudulla kitkoilla ajelee ne talviajotaidon osaavat kuskit. Niitäkin täältä kaikesta huolimatta löytyy.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä vastaava tilasto muistakin kuin vain näistä vakavimmista onnettomuuksista. Voi tosin olla mahdotonta, koska niitä ei taideta kovin tarkasti tutkia?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1340 : 23.03.2015, 11:26:50 »

Eli mitä minulla jää huomaamatta? Mistä löysitte niin paljon lisää kitkarenkaita, että odotusarvo laskee tapahtuneiden kolarien tasolle?


Omaan viestiini kirjoitin ne lähteet. Laskin siis hlö-autot+pakut, kuten pitääkin, koska syyllisissä nuo on niputettu yhteen.


Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä vastaava tilasto muistakin kuin vain näistä vakavimmista onnettomuuksista. Voi tosin olla mahdotonta, koska niitä ei taideta kovin tarkasti tutkia?

Lähimpänä tätä on Folksamin tutkimus, jonka linkitin tänne, siinä tutkittiin kaikki onnettomuudet (mutta otettiin myös huomioon ilman pilaaminen) ja suositukset oli samaisessa linkissä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1341 : 30.03.2015, 11:25:34 »
Onneksi on kitkat alla: ei tullut "tarvetta" vaihtaa nopsaan kesäkumeja alle. Tänään oli viiden sentin loskassa ajellessa ihan hyvä olla talvirenkaat alla :)

Jos vapuksi saisi kesärenkaat alle...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1342 : 30.03.2015, 12:11:19 »
Onneksi on kitkat alla: ei tullut "tarvetta" vaihtaa nopsaan kesäkumeja alle. Tänään oli viiden sentin loskassa ajellessa ihan hyvä olla talvirenkaat alla :)

Jos vapuksi saisi kesärenkaat alle...

Vaikka olisi nastarenkaat, niin onko yhtään kiireempi? Nastarenkaitakin saat käyttää vaikka ympäri vuoden, jos niin keli vaatii.

Ja kyllä on kitkat oli tämän päivän autossa, kun lähdin liikenteeseen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1343 : 30.03.2015, 13:37:06 »
Vaikka olisi nastarenkaat, niin onko yhtään kiireempi? Nastarenkaitakin saat käyttää vaikka ympäri vuoden, jos niin keli vaatii.


Muistan kyllä itse, että nastarenkaista halusi eroon mahdollisimman pikaisesti, mutta kuitenkin järkevästi. Nyt kitkarenkaiden suhteen on olo sellainen "mellow", eli ajellaan hyvällä omalla tunnolla vaikka wappuun, vaikka olisi lumetonta ja plussaa.

Toki täydellinen kuski tietää, että takatalvi tulee eikä höntyile vaihtamaan maaliskuun puolella, vaikka olisi +10 astetta ja aurinko paistaa eikä lumesta tietoakaan.

Toista se on meillä epätäydellisillä, kun oli vaan kiva saada ne "hyvin rullaavat" kesäkumit alle ja lopettaa urien jyrsiminen kuivalle asvatille.


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1344 : 30.03.2015, 16:28:47 »
Ihan hyvin tuolla kesäkumeilla jo pärjää...  :buck2:

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1345 : 30.03.2015, 16:31:27 »
Ihan hyvin tuolla kesäkumeilla jo pärjää...  :buck2:

Nyt sitten vain odotellaan paskamyrskyä aiheesta.

Itsellä vielä nastat käyttiksessä, vaihtunee lähiviikkoina kesätassuihin kunhan kelit sallii.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1346 : 30.03.2015, 18:09:49 »
Muistan kyllä itse, että nastarenkaista halusi eroon mahdollisimman pikaisesti, mutta kuitenkin järkevästi. Nyt kitkarenkaiden suhteen on olo sellainen "mellow", eli ajellaan hyvällä omalla tunnolla vaikka wappuun, vaikka olisi lumetonta ja plussaa.

Toki täydellinen kuski tietää, että takatalvi tulee eikä höntyile vaihtamaan maaliskuun puolella, vaikka olisi +10 astetta ja aurinko paistaa eikä lumesta tietoakaan.

Toista se on meillä epätäydellisillä, kun oli vaan kiva saada ne "hyvin rullaavat" kesäkumit alle ja lopettaa urien jyrsiminen kuivalle asvatille.

Mä olen tämän kirjoittanut tänne jo useamman kerran, että mitä järkeä vaihtaa hätähoppuna kesärenkaat alle talvella koska:
A: Asvaltti on karheimmillaan ja syö eniten rengasta
B: Ajaa jännäkakka housussa, kun maaliskuussakin VOI tulla lunta

No onneksi ei ole mun murhe. Varastossa noita välikelinrenkaita on molempiin autoihin. Skeidaan heitinkin sellaiset viikonloppuna alle eikä yllättänyt nytkään talvi. Nelivetoonkin löytyy kitkojen lisäksi nastattomat nastarenkaat jotka ajattelin heittää kuukauden sisällä alle ja ajella "loppuun" (6mm pintaa). Sen jälkeen niille kunnon nastarenkaat.

Kehtasi vielä MTV3 meteorologi sanoa tätä takatalveksi  :'( :'(. Kannattaisi tutustua hänen vähän faktoihin.

http://ilmatieteenlaitos.fi/maaliskuu
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1347 : 30.03.2015, 19:00:33 »

A: Asvaltti on karheimmillaan ja syö eniten rengasta



Karhea asfaltti kuluttaa samalla tavalla niin kesä- kuin talvirengastakin.
Talvirengas on keskimäärin pehmeämpää kumia eli kuluu suhteessa enemmän.
Eli kannattaa kuluttaa sitä rengasta joka on edullisempi, yleensä kesärenkaat ovat edullisempia kuin talvirenkaat.

Asiaa tietenkin sotkee juuri tuo että jos alla on rengassarja jolla ei olla edes aloittamassa seuraavaa kautta niin 'ajaa sen loppuun'.
Mutta tuo talvirenkaiden ajaminen alkukesästä loppuun on niin monella foorumilla tuomittu teko ettei edes enää naurata.

Että aina olisi optimaalinen rengassarja alla on aika työlästä.
Turvallisuus on kuitenkin kiinni kuljettajasta, ei välineistä.
Rengasvalinta on AINA jonkinlainen kompromissi, kaikkea hyvää ei millään saa samassa paketissa.
Huonot ominaisuudet vain pitää tiedostaa ja sopeuttaa oma ajaminen sen mukaiseksi.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1348 : 30.03.2015, 20:10:11 »
Asiaa tietenkin sotkee juuri tuo että jos alla on rengassarja jolla ei olla edes aloittamassa seuraavaa kautta niin 'ajaa sen loppuun'.
Mutta tuo talvirenkaiden ajaminen alkukesästä loppuun on niin monella foorumilla tuomittu teko ettei edes enää naurata.

Lainaan taas itseäni:
Olen usealta rengasasentajalta kuullut, että loppuun ajettuja kitkoja ja kesärenkaita on tullut vastaan, mutta harvemmin nastarenkaita. Ja tuo nastarengas ei sula, niin nopeasti alle kuin kitkarengas, vaikka lämpötila nousisikin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1349 : 30.03.2015, 20:35:55 »
Muistan kyllä itse, että nastarenkaista halusi eroon mahdollisimman pikaisesti, mutta kuitenkin järkevästi. Nyt kitkarenkaiden suhteen on olo sellainen "mellow", eli ajellaan hyvällä omalla tunnolla vaikka wappuun, vaikka olisi lumetonta ja plussaa.
Tämä on tietenkin käyttäjäkohtainen juttu, mutta kun talvirenkaat ovat kotosalla säilytyksessä ja vaihtaa voi silloin kun se sopivalta tuntuu, niin ei tuo stressaa.

Toki käyttötapakin vaikuttaa. Kun talven lumien hiihtäminen pois pääsiäisenä on jo perheen vuosikausien traditio ja viimeisenä kahtena keväänä on mennyt maine, kun hätäisin porukka häipyy Mersulla mäkeen jo aamusta, eivätkä naapurin lapsiraukat pääse mäkeen koko päivänä kun isin piti saada työsuhdeautoksi etuvetoinen luisupulkka joka ei huhtikuiselta pihalta hievahda kuin alamäkeen eli lähemmäs järveä, ei ennen pääsiäistä tule mieleenkään vaihtaa.

Pääsiäisen jälkeen taas ei ole mitään syytä olla vaihtamatta, joten voin jo melkein etukäteen luvata, että ensi maanantaina vaihtuu  :)
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron