Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882935 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1350 : 30.03.2015, 20:43:39 »
Ihan hyvin tuolla kesäkumeilla jo pärjää...  :buck2:
Itse asiassa pärjäisi jo täällä Oulun korkeudellakin, koska oma vaihtokriteerini eli lumipenkkojen vajoaminen tien pinnan alapuolelle on jo toteutunut ehkä vähän tavallist aikaisemmin.

Niin kauan kuin sulamisvedet valuvat korkeista kinoksista tielle, on aamulla odotettavissa kiiltävää jäätä. Voi liukasta tulla myöhemminkin, mutta se on jo satunnaisempaa.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1351 : 30.03.2015, 21:41:41 »
Täällä näyttää tältä... En lähtisi enää kesärenkailla:



Tuossa on siis "Porvoon moottoritie" Boxin liittymän kohdilla.

Hauskaa sinällään, että vasta nyt on ensimmäisiä kertoja koko talven aikana, kun talvirengas on tarpeellinen. No, on muutaman kerran aiemminkin, mutta alle kymmenen kertaa vielä...

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1352 : 30.03.2015, 22:43:32 »
Lainaan taas itseäni:
Olen usealta rengasasentajalta kuullut, että loppuun ajettuja kitkoja ja kesärenkaita on tullut vastaan, mutta harvemmin nastarenkaita. Ja tuo nastarengas ei sula, niin nopeasti alle kuin kitkarengas, vaikka lämpötila nousisikin.

En tosin olekaan rengasliikkeessä töissä mutta olen kyllä aika tasaisesti nähnyt tasaiseksi kuluneita nastattomia ja nastallisia renkaita.
Tai siis alunperin nastoitettuja, alle kolmimillisessä ei enää juuri nastojakaan ole enää paikoillaan.

Nastoitettu rengas on niin huono ajaa millään muulla kuin jäisellä kelillä että senkään takia niitä ei varmaan juuri näe aivan loppuun ajettuna, niistä kun kaikki haluaa päästä mahdollisimman aikaisin eroon keväällä. Nastattomilla yrittäviä kesällä vielä näkeekin.

Renkaan kuumenemiseen vaikuttaa niin moni asia ettei renkaan tyyppi ole edes ratkaiseva tekijä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2015, 22:53:06 kirjoittanut Volv0 S80 »

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1353 : 30.03.2015, 23:48:08 »
Täällä näyttää tältä... En lähtisi enää kesärenkailla:

Tuli aamulla vähän kiire töihin (prk kesäaika, jaksa herätä) ja olin jo tarttumassa luuriin, että nyt myöhästyn, kun pihassa oli melkein 10 cm loskaista lunta, niin arvelin liikenteen olevan samanlaista puuroa, mutta mutta.... Kiitos kesärengashätäilijöiden matka menikin sujuvammin kuin hyvällä kelillä. Todella vähän liikennettä, oli vissiin moni jumppaamassa pihalla renkaiden kanssa, tai keksimässä vaihtoehtoisia kulkuneuvoja... Sama vika kotiin palatessa.

Jos tää olis tullu pääsiäisen jälkeen, olisin varmaan itsekin tullut yllätetyksi. Mutta kitkoilla ei tosiaan ollut sellaista vaaraa koskaan. Kerran vaihdoin kesärenkaat vasta kesäkuun puolella 25 asteen helteessä. Tässäpä etenkin omatoimisille renkaanvaihtajille yksi plussa lisää kitkoista. Ei tartte kylmässä ja etenkin syksyisin vaateriin piiskovan lumen/rännän keskellä nyhrätä pultteja auki, mikä nastojen kanssa tapahtuu kyllä melkeinpä aina. Tietty ei se +25 mikään oma lemppari ollut sekään. Vaikka miten rauhassa touhusi, hikeä puski. Ihan eksoottinen kokemus meikäläiselle ulkona tapahtuvaksi renkaanvaihdoksi. Yleensä nastakuskilla tulee vaan touhutippa nenänpäähän...   :)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1354 : 31.03.2015, 06:29:34 »
Tässäpä etenkin omatoimisille renkaanvaihtajille yksi plussa lisää kitkoista. Ei tartte kylmässä ja etenkin syksyisin vaateriin piiskovan lumen/rännän keskellä nyhrätä pultteja auki, mikä nastojen kanssa tapahtuu kyllä melkeinpä aina. Tietty ei se +25 mikään oma lemppari ollut sekään. Vaikka miten rauhassa touhusi, hikeä puski. Ihan eksoottinen kokemus meikäläiselle ulkona tapahtuvaksi renkaanvaihdoksi. Yleensä nastakuskilla tulee vaan touhutippa nenänpäähän...   :)

Miksi en ole ikinä tuohon törmännyt enään älypuhelimien aikaan? Katson 10 päivän sään ja kun alkaa näyttää siltä, että menee pakkaselle tai tulee lunta vaihdan pari päivää aikaisemmin renkaat. Sama homma toisin päin. Kun alkaa näyttää ettei ole yö pakkasia eikä lunta ole tulossa vaihdan kesärenkaat. Yleensä pääsiäinen-vappu välillä. Muistan joskus vaihtaneeni vasta 15. toukokuuta Oulussa, kun tuli vielä pari päivää aikaisemmin silloin lunta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1355 : 31.03.2015, 08:56:03 »
Miksi en ole ikinä tuohon törmännyt enään älypuhelimien aikaan? Katson 10 päivän sään ja kun alkaa näyttää siltä, että menee pakkaselle tai tulee lunta vaihdan pari päivää aikaisemmin renkaat. Sama homma toisin päin. Kun alkaa näyttää ettei ole yö pakkasia eikä lunta ole tulossa vaihdan kesärenkaat. Yleensä pääsiäinen-vappu välillä. Muistan joskus vaihtaneeni vasta 15. toukokuuta Oulussa, kun tuli vielä pari päivää aikaisemmin silloin lunta.

Kymmenen päivän päähän sään ennustaminen on oikeasti arvaamista. Todennäköisemmin on muuta säätä kuin mitä on ennustettu  :)

Ehkä suurin osa lähes kolmesta miljoonasta autoilijasta katsoo vain iltauutisten parin päivän ennusteen ja elää sen mukaan? En tiedä. Mutta eilenkin poliisi kertoi, että kolaroineissa autoissa eilen oli kesärenkaat alla...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1356 : 31.03.2015, 09:05:42 »
Ihan hyvin tuolla kesäkumeilla jo pärjää...  :buck2:

Mites tänään on mennyt?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1357 : 31.03.2015, 09:58:16 »
Mites tänään on mennyt?
Hyvin nuo nokian hkpl puree märkään asfalttiin.

Kymmenen päivän päähän sään ennustaminen on oikeasti arvaamista. Todennäköisemmin on muuta säätä kuin mitä on ennustettu  :)

Ehkä suurin osa lähes kolmesta miljoonasta autoilijasta katsoo vain iltauutisten parin päivän ennusteen ja elää sen mukaan? En tiedä. Mutta eilenkin poliisi kertoi, että kolaroineissa autoissa eilen oli kesärenkaat alla...
Kaikissa kolaroineissa autoissa? En usko...

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1358 : 31.03.2015, 10:25:09 »
Hyvin nuo nokian hkpl puree märkään asfalttiin.
Kaikissa kolaroineissa autoissa? En usko...

Itse asiassa alle +7:n asteen kelissä talvirenkaat ovat paremmat kuin kesärenkaat, ainakin jarrutuksessa:

https://youtu.be/elP_34ltdWI?t=3m24s

Ja usko mitä uskot, en minäkään usko, mutta niin oli eilen teksti-tv:n uutisessa, että ei sattunut mitään isoa onnettomuutta ja että peltikolaroineet autot ovat olleet liikkeellä kesärenkailla.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2015, 10:27:13 kirjoittanut Rodion »

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1359 : 31.03.2015, 10:43:56 »
Taisi vielä olla niin että matalissa lämpötiloissa nollan yläpuolella paras vaihtoehto on n.s. Keski-Euroopan kitkarengas, ainakin TM:n mukaan.
Kumi pehmeämpää kuin kesärenkaissa mutta pito kuitenkin olennaisesti parempi kuin pohjoismaisissa kitkarenkaissa ja nastarenkaissa.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1360 : 31.03.2015, 11:55:43 »
Iso ero ajettavuudessa GD ug kitkoilla jos on 7+ tai -7. En ymmärrä kyllä yhtään niitä jotka ajelee kitkoilla kesällä. Nyt kun talven kitkoilla ajellut niin ainut akilleen kantapää on puhdas ja sileä jää jossa piti on heikko. Yllättävän äänekkäät ovat kuivalla asfaltilla joka johtunee pinta kuviosta. Vasta painoksi sitten eivät lähde loska tai vesiliirtoon herkästi.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1361 : 31.03.2015, 17:03:50 »
Missähän kohtaa tämä(kin) topic meni tähän että jeesustellaan siitä kun jotkut on vaihtaneet kesärenkaat aikaisemmin. En voi käsittää mikä siinä ahdistaa. Olisi ne varmaan itselläkin alla jos tulisi liikuttua vain lyhyitä matkoja taajaman sisällä eikä olisi niin tarkkoja kellonaikoja milloin on pakko liikkua autolla.

Topicissa taitaa kuitenkin olla kysymys kitka- ja nastarenkaiden välisestä taistelusta (kyllä, sitä se tosiaan on) eikä siitä milloin kesärenkaat kuuluu vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2015, 17:06:54 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1362 : 31.03.2015, 23:48:47 »
Ei tartte kylmässä ja etenkin syksyisin vaateriin piiskovan lumen/rännän keskellä nyhrätä pultteja auki, mikä nastojen kanssa tapahtuu kyllä melkeinpä aina. Tietty ei se +25 mikään oma lemppari ollut sekään. Vaikka miten rauhassa touhusi, hikeä puski. Ihan eksoottinen kokemus meikäläiselle ulkona tapahtuvaksi renkaanvaihdoksi. Yleensä nastakuskilla tulee vaan touhutippa nenänpäähän...   :)

Lattialämmityksellä varustetussa harrastehallissa pilarinosturin kera ei ole kylmä eikä vihmo, vaihtelee sitten nastoja tai kitkoja mihin aikaan hyvänsä. ;) Nastat alla vielä, vaihtuu sitten kun lumentulo lakkaa.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2015, 23:51:24 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1363 : 01.04.2015, 01:19:35 »
Kuten arvata saattaakin, Syötteellä oli valkoinen tie ja aurausvallit yli konepellin korkeuden.

Vähän unta palloon ja suksille.

Miten tänne saa kuvan näkyviin tallettamatta sitä ensin jonnekin muualle?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1364 : 01.04.2015, 08:51:31 »
Kuten arvata saattaakin, Syötteellä oli valkoinen tie ja aurausvallit yli konepellin korkeuden.

Vähän unta palloon ja suksille.

Miten tänne saa kuvan näkyviin tallettamatta sitä ensin jonnekin muualle?

Lataa tinypic.com ja sieltä saa linkin ja näkymään tänne.

 

Samppasport  Futurez