RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1365 : 22.04.2015, 06:54:28 »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1366 : 22.04.2015, 07:33:36 »
Kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas+polyttaa+nastarengasta+enemman/a36951
Aika vanha uutinen. Ainoa tutkimus jossa puhutaan imukuppi-ilmiöstä. Enpä tienny että sen takia kitka pitäisi asfaltilla paremmin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1367 : 22.04.2015, 07:43:13 »
Ainakin hiekoitussepeli tuntui tarttuvan omiin kitkoihin huomattavasti helpommin, kuin nastarenkaisiin.
Oli sellainen kolina aina, kun lähti motarilta kiihdyttämään ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1012
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1368 : 22.04.2015, 09:07:06 »
Kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas+polyttaa+nastarengasta+enemman/a36951

Vaan jos ei se nastarengas ensin sitä asfalttia irroittelis, niin paljon vähemmän olis pöllytettävää.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1369 : 22.04.2015, 10:58:57 »
Vaan jos ei se nastarengas ensin sitä asfalttia irroittelis, niin paljon vähemmän olis pöllytettävää.
Suurin pöly tulee hiekoitushiekasta jota kitkan käyttäjiä varten joudutaan laittamaan. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1370 : 22.04.2015, 13:18:01 »
Se hiekotushiekka lienee kylvetty myös nastarenkailla ajaville.

Nastarenkaita käyttävistä löytyy varmasti se osuus autoilijoista joille ei mikään riitä, ei nastat eikä hiekka.


Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1371 : 22.04.2015, 23:07:52 »
En tiedä, mikä on se vaarallisin pölytyyppi, mutta kyllä sen hienon pölyn saapumisen aina syksyisin huomaa, kun nastarenkaita ilmestyy autojen alle. Siis ennen ensimmäistäkään hiekoitusta. Autotkin päällystyy sadekelillä ajaessa tällöin heti hienolla tummanharmaalla massalla.

No kunhan nyt edes saisivat ne nastarenkaat ajoissa pois alta, eikä turhaan jatkaisi pölytyskauttaan. Vieläkin pk-seudulla todella monella rapisee nastat alla. Kolmeen viikkoon ei edes 24/7 ajovalmista autoa tarvitseva ole voinut mitenkään perustella täällä nastoja. Vähäisemmällä käytöllä kesärenkaat olis voinut rullata alle jo kuukausia sitten.

Onneksi ainakin uutisoivat, että poliisi aloittaa nastarenkaiden tarkkailun.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1372 : 23.04.2015, 06:19:40 »
Se hiekotushiekka lienee kylvetty myös nastarenkailla ajaville.

Nastarenkaita käyttävistä löytyy varmasti se osuus autoilijoista joille ei mikään riitä, ei nastat eikä hiekka.

Loistava trolli.

Mä olen sitä mieltä, että kielletään kokonaan hiekka ja suola.

Onnea kitkarenkailla ajaville  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1373 : 23.04.2015, 06:21:06 »
No kunhan nyt edes saisivat ne nastarenkaat ajoissa pois alta, eikä turhaan jatkaisi pölytyskauttaan. Vieläkin pk-seudulla todella monella rapisee nastat alla. Kolmeen viikkoon ei edes 24/7 ajovalmista autoa tarvitseva ole voinut mitenkään perustella täällä nastoja. Vähäisemmällä käytöllä kesärenkaat olis voinut rullata alle jo kuukausia sitten.

Onneksi ainakin uutisoivat, että poliisi aloittaa nastarenkaiden tarkkailun.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1429706639008.html "Sää on ollut ainakin Etelä- ja Keski-Suomessa jo pidempään sellainen, ettei nastarenkaiden käytölle ole enää lain mukaisia perusteita."



Se kertakin saattaa riittää, kun olet metsähallituksen puolella.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1374 : 23.04.2015, 09:58:29 »
Kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/kitkarengas+polyttaa+nastarengasta+enemman/a36951

Ja nasta taas luo sitä pölyä, vaikka olisi miten puhdas tienpinta tahansa.

Maksimipölytys = ensin ajaa nastarengasjono ja sitten perässä kitkarengasjono :)

Täällä ainakin hiekoitus kuuluu kevyelle liikenteelle, en muista yhtään hiekka-autoa autotieltä viime talvelta.

Suolaamista toki tapahtuu, ja isojen teiden lisäksi sitä näytetään käytettävän vain bussien reiteillä.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2015, 10:01:45 kirjoittanut Rodion »

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1375 : 23.04.2015, 19:34:50 »
Maksimipölytys = ensin ajaa nastarengasjono ja sitten perässä kitkarengasjono :)
Ei niin pientä leikkiä, ettei totta toinen puoli. En jaksa kaivaa esiin tutkimusta enää, mutta luin kotimaisesta tutkimuksesta, että tuhoisin yhdistelmä on tosiaan suola + hiekka + nastarenkaat. Suuri osa tien kulumisesta ja pölystä johtuu muun kuin tien pinnasta irronneen kiviaineksen hionta- ja pölyvaikutuksista.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1376 : 23.04.2015, 22:45:43 »


Se kertakin saattaa riittää, kun olet metsähallituksen puolella.

Aika karmea on ajotaito, jos tuollaisessa kelissä on kesärenkailla metsän puolella. Ohut sulamassa oleva räntähuntu hiekalla, ajoradat varmasti täysin sulat?

Mistähän Lapista toikin kuva muuten oli? Kuvaan voisi liittää tekstin "meanwhile in pk-seutu sisämaan puolella aurinkoista, +10 astetta, tuulen vuoksi viime päiviin nähden koleaa".

Täällä se on kyllä niin, että huhtikuun puolella jos pitkä ennuste lupaa hyvää, voi huoletta vaihtaa kesänakit alle. Jos vielä tulee sitten oikeasti liukasta, on se niin harvinainen poikkeus, että silloin voi keksiä sitten jotain muuta siksi päiväksi. Ei nimittäin kauaa ole liukasta, kun routaa ei ole.

Kaikkeen ei kannata varautua. Ei tykillä kärpäsiä...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1377 : 24.04.2015, 07:10:42 »
Aika karmea on ajotaito, jos tuollaisessa kelissä on kesärenkailla metsän puolella. Ohut sulamassa oleva räntähuntu hiekalla, ajoradat varmasti täysin sulat?

Mistähän Lapista toikin kuva muuten oli? Kuvaan voisi liittää tekstin "meanwhile in pk-seutu sisämaan puolella aurinkoista, +10 astetta, tuulen vuoksi viime päiviin nähden koleaa".

Täällä se on kyllä niin, että huhtikuun puolella jos pitkä ennuste lupaa hyvää, voi huoletta vaihtaa kesänakit alle. Jos vielä tulee sitten oikeasti liukasta, on se niin harvinainen poikkeus, että silloin voi keksiä sitten jotain muuta siksi päiväksi. Ei nimittäin kauaa ole liukasta, kun routaa ei ole.

Kaikkeen ei kannata varautua. Ei tykillä kärpäsiä...

Enpä ajon aikana viitsinyt ottaa loskapatjasta kuvaa.

Mua jotenkin naurattaa, kun täällä on niin paljon parempia kuskeja ettei edes tuo Kuopion 3-5cm loskapatja hidastanut kesärenkailla ajoa. Kaveri taas totesi ettei olisi ollut asiaa kesärenkailla tuonne. Toki jokainen ajaa millä haluaa, kunhan ei VAARANNA minun, perheeni tai muiden henkeä omalla toiminnallaan.

Ai niin kuva on poliisin mainitsemasta Keski-Suomesta missä kelit ei ole pitkään aikaan vaatineet nastarenkaita (Mutta stadilaisellehan Lappi alkaa kehäkolmosesta). Nytkin näyttää olevan autossa kaikki ikkunat umpijäässä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1378 : 25.04.2015, 00:20:29 »
Aika karmea on ajotaito, jos tuollaisessa kelissä on kesärenkailla metsän puolella. Ohut sulamassa oleva räntähuntu hiekalla, ajoradat varmasti täysin sulat?

Mistähän Lapista toikin kuva muuten oli?
Samaa mieltä aiemmista kuvista, mutta Suomi on pitkä maa ja kuten alkuviikon uutisista kuulimme, myös leveä. Meidän mökiltä on Lappiin vielä satoja kilometrejä, mutta lunta on kyllä Pudasjärven - Taivalkosken - Kuusamon maisemia enemmän yleensä korkeintaan käsivarren Lapissa. Itse ajan talvirenkailla pääsiäisen perinteisiin perheen hiihtokauden päättäjäisiin saakka ja vaihdan sen jälkeen kesätassuille. Joka ajaa muualla, vaihtaa sitten eri aikaan omien keliensä mukaan. Tästä huhtikuun kuvan paikasta on Suomea pohjoiseen ja etelään suunnilleen yhtä pitkästi:


Jos en ajaisi noissa maisemissa, niin Oulun korkeudella saattaisin vaihtaa hieman aiemminkin. Mutta tuolta mökkirannasta vedetään naapurin etuvetoisia sen verran usein milloin milläkin vehkeellä ylös, niin ei sinne viitsi lähteä leikkimään muiden kiusaksi kuin tiet ovat useimmiten tuossa kunnossa koko pääsiäisen.  Nyt oli aamuisin melko kuivaa lunta ja polannetta ja iltaisin sohjoa pahimmillaan maavaran verran.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2015, 00:26:04 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1379 : 25.04.2015, 17:50:46 »
Loistava trolli.

Mä olen sitä mieltä, että kielletään kokonaan hiekka ja suola.

Onnea kitkarenkailla ajaville  ;)

Kaikki eivät aja onnen varassa, ja nastattomista löytyy juuri se osuus joka ainakaan ei aja tuurilla.

Kitkaa tarvitsevat nastarenkailla ajavatkin, lienee selvintä puhua nastattomista ja nastoitetuista renkaista.

Mulle on ihan sama millä kukakin ajaa ja kuvittelee pystyvänsä liikennöimään.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo