Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1425 : 17.09.2015, 20:19:29 »
Eli se tärkein olennainen asia jäi pois. Eli miten jo kuluneet renkaat käyttäytyvät jäällä/polanteella/loskassa. Jokainen osaa katsoa paljonko renkaat on kulunu urasyvyydestä ja miettiä montako 10tkm on matkattu.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1426 : 17.09.2015, 20:51:59 »
Jep. Tekstin mukaan on ainakin tehty jarrutuskokeita jäällä 5tkm välein.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1427 : 17.09.2015, 20:53:39 »
Juttu käytetyistä oli mielestäni aika suppea, n. 1/2 sivua. Ei muita taulukkoja kuin urasyvyyden vaihtelu. Hienoa että joku viitsii tutkia näitä, mutta jäin kaipaamaan enemmän dataa.
Voi olla, että tulee oma juttunsa joskus myöhemmin noista käytetyistä renkaista ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1428 : 17.09.2015, 23:34:01 »
Juttu käytetyistä oli mielestäni aika suppea, n. 1/2 sivua. Ei muita taulukkoja kuin urasyvyyden vaihtelu. Hienoa että joku viitsii tutkia näitä, mutta jäin kaipaamaan enemmän dataa.

Eikä huomioita testitilanteessa kasvavista nastaulkonemista.

Hieman jäi tosiaan heikoksi tarjonta koskien kuluneita renkaita.

Kaikenlisäksi käytettynä kitkana ei ollut edes Hakkapeliitta R2 :(

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1429 : 30.09.2015, 14:42:57 »
Aika vähän kitkojen ominaisuudet heikkenevät tämän testin tuloksena. Harmillisesti ainakaan KL:n uutisessa ei näy mikä on vertailu käytettyyn nastarenkaaseen:

Kuinka turvalliset ovat kolme talvea ajetut kitkarenkaat, joissa urasyvyyden perusteella on vielä reilusti elämää jäljellä?

Rengas voi olla yhä laillinen talviajoon, mutta turvallisia kilometrejä sillä ei välttämättä aja enää missään olosuhteissa.

Moottori-lehti selvitti vertailussaan, miten kolme erikuntoista Michelin X-Ice -kitkarengasta toimivat talvitestissä. Mukana olivat uusi Michelin X-Ice 3, kolmivuotias Michelin X-Ice 3 sekä 3, viisi vuotta vanha Michelin X-Ice 2, jotka olivat kuluneet jo lähelle sakkorajaa.

Viisivuotiaissa renkaissa urasyvyys oli keskimäärin 4,8 millimetriä. Väärät rengaspaineet olivat lisäksi kuluttaneet urat keskeltä vain 3,7 millimetriin, kun reunoilla oli jäljellä kulutuspintaa vielä 5,4 millimetriä. Kolmivuotiaissa X-Ice 3 -renkaissa urasyvyyttä oli jäljellä kuudesta seitsemään millimetriä ja usissa X-Ice 3 -renkaissa 7,9 millimetriä.

Laki edellyttää talvirenkaalta vähintään kolmen millimetrin kulutuspintaa, mutta testaajien mukaan jo 5 millimetrin kulutuspinnalla kitkarengas on kulunut käytännössä loppuun. Lamellit erottuvat, mutta ovat jo niin matalia, että tuntuvat jäykiltä. Kaikki terävät reunat ovat pyöristyneet selkeästi.

Kaikki vertailurenkaat olivat kokoa 205/55 R16.
"Kolmivuotias vielä kunnossa"

Renkaiden ominaisuuksia vertailtiin lumella ja jäällä erilaisilla auton hallittavuus-, kiihtyvyys-, ja jarrutuskokeilla.

Test Worldin testikoordinaattori Markus Hilli kertoo, että kaikki renkaat tunnistaa samaksi perheeksi, mutta viisivuotiaasta on tullut jo pelottavan liukas. Uuden ja kolme talvea ajetun renkaan välillä on sen sijaan yllättävän pieni ero.

Kitkarenkaan toiminta perustuu kulutuspinnan materiaaliin ja muotoon, jossa päävastuu hyvästä lumi- ja jääpidosta on pehmeiden lamellien terävillä reunoilla. Kun rengas kuluu, lamellit lyhenevät ja pyöristyvät.

”Lamellien juuressa kumiseos on pintaa jäykempää, koska jäykkä kumi kantaa renkaaseen kohdistuvia voimia paremmin kuin pehmeä  pintaseos. Se tekee renkaasta jämäkämmän ajettavan. Kun pintakumi kuluu pois renkaasta tulee erittäin liukas ajettava.
Kiihdytys paljastaa erot

Jarrutuksissa erot alkoivat kasvaa. Kolme vuotta vanhat renkaat pärjäsivät vielä lähes uuden tahdissa, mutta vanhimman rengassarjan jäykät ja pyöristyneet lamellit pidensivät jarrutusmatkaa.

Suurimmat erot syntyivät kiihdytyskokeissa. Jo uuden ja kolmevuotiaan rengassarjan välillä oli selkeä ero. Kulunein viisivuotias rengassarja jäi kärjestä jo merkittävästi. Pidon puutteen huomaisi Moottori-lehden testin mukaan helposti liikkeellelähdöissä, ellei peräti jumittumisina.
Nastarenkaissa myös haasteita


Ikääntyminen, kumin kovettuminen ja nastojen irtoaminen heikentävät myös käytettyjen nastarenkaiden ominaisuuksia.

Moottori-lehden pari vuotta sitten tekemässä kokeessa ero oli selvä: kun uusilla testirenkailla varustettu auto oli pysähtynyt, viiletettiin vanhoilla renkailla edelleen 50 kilometriä tunnissa. Jarrutusmatka vanhoilla renkailla oli 70 metriä pidempi kuin uusilla renkailla.

Nastarenkaiden osuus henkilö- ja pakettiautoissa on edelleen 87 prosenttia ja kitkarenkaiden 13 prosenttia.

Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on pääsääntöisesti 1.11.–31.3. tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, missä myöhempi ajankohta ratkaisee. Nastarenkaita saa käyttää muulloinkin, jos keli sitä edellyttää.
Mittaustulokset

Jarrutus jäällä                                          Indeksi

Uusi Michelin X-Ice                                          100,0

Kolmevuotias Michelin X-Ice3                           96,2

Viisivuotias Michelin X-Ice 2                             89,4

Kiihdytys Jäällä

Uusi Michelin X-Ice 3                                      100,0

Kolmevuotias Michelin X-Ice 3                          87,4

Viisivuotias Michelin X-Ice 2                             81,9

Jarrutus lumella

Uusi Michelin X-Ice 3                                      100,0

Kolmevuotias Michelin X-Ice 3                         97,2

Viisivuotias Michelin X-Ice 2                             89,9

Kiihdytys lumella

Uusi Michelin X-Ice 3                                      100,0

Kolmevuotias Michelin X-Ice 3                         89,2

Viisivuotias Michelin X-Ice 2                            70,0

Hallittavuus jäällä

Uusi Michelin X-Ice 3                                      104,7

Kolmevuotias Michelin X-Ice 3                        100,0

Viisivuotias Michelin X-Ice 2                             96,1

Hallittavuus lumella

Uusi Michelin X-Ice 3                                     105,6

Kolmevuotias Michelin X-Ice 3                       100,0

Viisivuotias Michelin X-Ice 2                             93,0

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1430 : 30.09.2015, 21:17:17 »
Jep. Tekstin mukaan on ainakin tehty jarrutuskokeita jäällä 5tkm välein.

Ja niiden perusteella järjestys pysyi ainakin testimatkan ajan samana.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1431 : 03.10.2015, 19:32:50 »
Joo, ja uusi pääsee indeksissä yli 100:n se on hienoa ;) Ihme, että uusi on parempi tai "väärät rengaspaineet olivat lisäksi kuluttaneet urat keskeltä vain 3,7 millimetriin, kun reunoilla oli jäljellä kulutuspintaa vielä 5,4 millimetriä." vaikuttaa vähän tulokseen.

Rodion, katsotaan keväällä. Mulla on hakka 8:it bemussa ja sulla kitkat, kumpi on tyytyväisempi kalasataman shikaaneissa. Tokihan ennuste on, että jos ei itse hölmoile niin toisten hölmöilyt tekee osumia. Toi on varmasti ensi talvena maailman auratuin, suolatuin ja hiekoitetuin paikka.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1432 : 04.10.2015, 10:23:51 »
...kalasataman shikaaneissa... Toi on varmasti ensi talvena maailman auratuin, suolatuin ja hiekoitetuin paikka.

Ainakin suolatuin ja hiekoitetuin.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1433 : 04.10.2015, 10:30:04 »
Laitoin eilen kakssatkuun kitkat. Ovat todella hiljaiset mutta nyt kuuluu vanhan auton kitinät ja hurinat selvästi. Saas nähdä millainen pulkka tämä on talvikelussä mutta onneksi autolla ei tarvitse ajaa päivittäistä työmatka-ajoa tms.



Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1434 : 05.10.2015, 07:31:58 »
Laitoin eilen kakssatkuun kitkat. Ovat todella hiljaiset mutta nyt kuuluu vanhan auton kitinät ja hurinat selvästi. Saas nähdä millainen pulkka tämä on talvikelussä mutta onneksi autolla ei tarvitse ajaa päivittäistä työmatka-ajoa tms.


Ajoin 3 talvea päivittäiset ajoni 245:llä Bridgestone Blizzak Nordic R kitkat alla, ongelmia alkoi olla vasta tuon viimeisen talven keväällä, ja silloinkin lähinnä pidon menetyksinä keulasta. Kiitos Volvon "turvallisen" suunnittelun... Toki pulkkailuksi menee jos ajaa samoin kuin olisi nastarenkaat alla, mutta ei kai kukaan niiin typerä ole?

edit: rengaskokona 195/65-15, koska 240-sarjan GarvaLakkimalin vakiorengas on IMO surkean alikokoinen noinkin isoon autoon.
Jäitä housuun!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1435 : 05.10.2015, 11:56:53 »
Joo, ja uusi pääsee indeksissä yli 100:n se on hienoa ;) Ihme, että uusi on parempi tai "väärät rengaspaineet olivat lisäksi kuluttaneet urat keskeltä vain 3,7 millimetriin, kun reunoilla oli jäljellä kulutuspintaa vielä 5,4 millimetriä." vaikuttaa vähän tulokseen.

Rodion, katsotaan keväällä. Mulla on hakka 8:it bemussa ja sulla kitkat, kumpi on tyytyväisempi kalasataman shikaaneissa. Tokihan ennuste on, että jos ei itse hölmoile niin toisten hölmöilyt tekee osumia. Toi on varmasti ensi talvena maailman auratuin, suolatuin ja hiekoitetuin paikka.

Vaikka.

Toki viime talvena en muista kertaakaan jääpinnalla ajelleeni pk-seudulla, että vähän annat turhaa tasoitusta :)

Lisätään vielä se, että muutenkin uudet nastat vs. kolme vuotta vanhat kitkat... noh, yllättäen taas "kumpi on parempi peilijäällä" -hakua tulee nastaleiristä :D

Tarkoitus on ajaa tyytyväisenä KOKO TALVI, ja sitä 99,99% kun ajelee hymy korvissa, voi sen yhden promillen ajaa hieman varovaisemmin ja tällä ilmeellä  :-X
« Viimeksi muokattu: 05.10.2015, 14:29:13 kirjoittanut Rodion »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1436 : 05.10.2015, 12:29:17 »
Ajoin 3 talvea päivittäiset ajoni 245:llä Bridgestone Blizzak Nordic R kitkat alla, ongelmia alkoi olla vasta tuon viimeisen talven keväällä, ja silloinkin lähinnä pidon menetyksinä keulasta. Kiitos Volvon "turvallisen" suunnittelun... Toki pulkkailuksi menee jos ajaa samoin kuin olisi nastarenkaat alla, mutta ei kai kukaan niiin typerä ole?

edit: rengaskokona 195/65-15, koska 240-sarjan GarvaLakkimalin vakiorengas on IMO surkean alikokoinen noinkin isoon autoon.
Viime talvena kävi alla veljeltä jääneet, kaksi talvea ajetut RSi:t, ja siirtyivät verkonpainoiksi juuri surkean ohjauspidon vuoksi. Pintaa vielä pirusti vaan kun ei pidä niin ei pidä. V*tuttaa kun seiska alkaa käyttäytyä etuvetoisen tavoin.

Ainakin meikäläisen taloudessa renkaan tulee pysyä ajokelpoisena yli 2-3 vuotta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1437 : 05.10.2015, 14:31:17 »
Viime talvena kävi alla veljeltä jääneet, kaksi talvea ajetut RSi:t, ja siirtyivät verkonpainoiksi juuri surkean ohjauspidon vuoksi. Pintaa vielä pirusti vaan kun ei pidä niin ei pidä. V*tuttaa kun seiska alkaa käyttäytyä etuvetoisen tavoin.

Ainakin meikäläisen taloudessa renkaan tulee pysyä ajokelpoisena yli 2-3 vuotta.

RSi:n valmistus on lopetettu vuosia sitten. "Kaksi talvea ajetut" ja "viisi vuotta sitten paistetut" on aika hyvä kombo talvirenkaissa :)

Rsi renkaat lanseerattiin 11 vuotta sitten. Hei, mun 11 vuotta vanha kännykkä on paska => valmistaja on paska ja kännykät on paskoja.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1438 : 05.10.2015, 14:55:39 »

Ainakin meikäläisen taloudessa renkaan tulee pysyä ajokelpoisena yli 2-3 vuotta.

Enemmänkin, riippuen tietysti monesta asiasta mutta yleisesti.
a car you can believe in

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1439 : 05.10.2015, 15:02:49 »
Ainakin meikäläisen taloudessa renkaan tulee pysyä ajokelpoisena yli 2-3 vuotta.
Enemmänkin, riippuen tietysti monesta asiasta mutta yleisesti.
talvirenkaat vain kovettuu tuossa 3 vuodessa sen verta että väkisin näkyy pidossa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

KL-varaosat  Race.fi