KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1455 : 15.10.2015, 20:33:29 »
P-A-S-K-A-A! Suurimmalti osin.

Jos vertaa nastarenkaisiin 25 vuotta sitten, on edes 2005 valmistettu kitka jo parempi reilusti. Jos vertaa 2005 nastoihin, on uusi kitka parempi.

Summasummarum. Idiootit on ajaneet autoillaan jo 30 vuotta sitten ja selvinneet hengissä.

Minusta tuossa on faktaa paljon. Tosin ei noita kannata mustavalkoisesti lukea.

Mä voin kertoa kitkoista hyvä puolen. Ovat jopa kesärenkaisiin nähden mukavan hiljaiset  ;). Toki rengaskokokin on hieman eri 205/65R16 vs 225/50R17.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1456 : 15.10.2015, 21:46:57 »
Totta tuokin. Minun pointti oli se, että nykyaikainen edes menettelevä kitka on parempi kuin mitä renkaat olivat 25-30 vuotta sitten ja silloinkin on ihmiset kyenneet liikkumaan ilman vahinkoja huonommalla kalustolla.

Oma isä ammattiajoa kitkoilla viimeiset ~30 vuotta kelistä riippumatta eikä ongelmia ole ollut. Toki, hän on kokenut kuljettaja.

Mutta tätä jokavuotista "kitkatnastat uudetvanhat merkkikiinalaiset" -riitelyä ja vatvomista seuratessa olen muodostanut seuraavanlaisen, oman mielipiteen:
Nykyaikainen, max viisi vuotta vanha hyväkuntoinen laaturengas, oli sitten kitka tai nasta, on takuulla parempi kuin vuosituhannen alussa oli testivoittajat. Rengasteknologia on mennyt niin valovuosia eteenpäin viimeisten 15 vuoden aikana ettei sitä käsitäkkään.

Tottakai minä ymmärrän sen, että esim. sinä karppa haluat pitää omasta ja muiden turvallisuudesta maksimaallisestihuolta, seuraat testejä ja hankit kärkimerkeiltä omasta mielestäsi parhaat. Tavaillaan ihailtavaa moinen, minen siihen pysty taloudellisista syistä. Ostan käytettynä hyväkuntoiset merkkirenkaat ja vielä on pärjätty.

Omakohtainen esimerkki;
Talvella -10/-11 ajoin vuoden -86 Fiat unolla, jossa oli 80-luvun lopun talvirenkaat. Erittäin köyhänä opiskelijana sainhankittua ilmaiseksi -94 paistoleimalla olleet Pirellin nastarenkaat, 5mm pintaa eikä yhtään nastaa, mutta renkaan hartia oli vielä terävä.
Olihan ne liukkaat, ei sitä sovi kieltäminen, mutta ilman vahinkoja pärjättiin. Merkkikerhon rallipäivillä olin kolmanneksi nopein, edellä autot joissa uudet renkaat.

Noh, muutama vuosi takaperin ostin Volvoon hkpl5 leimalla -07. Ällistyin niiden pitokyvystä, en koskaan ollut ajanut autoa jossa olisi noin hyvät renkaat (paitai autokoulun S40 jossa oli tuolloin -09 syksyllä upouudet Nokian kitkat).
Ensimmäinen talvi mentiin volvolla gislavedin 4-5mm nastoilla joissa nastoja ei juuri ollut. Liukkaat mutta ilman vaurioita.

Ainiin, tammikuussa perääni ajoi uusi Golf, jossa oli uusimmat Continentalin nastarenkaat. Eivät pelastaneet osumalta nekään, vaikka minulla oli -07 hkpl5:t.


Eli kuljettaja ratkaisee paljon. Yllätystilanteita ei voi ennustaa, mutta jos niitä liikaa murehtisi, olisi perheen molemmat autot liian vanhoja ollakseen turvallisia.


Eli turvallista matkaa kaikille ja järki päässä tuolla :hello:

Ps. Anteeksi kirjoitusvirheet, luurilla mahdotonta korjata.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1457 : 15.10.2015, 22:32:27 »
Minun pointti oli se, että nykyaikainen edes menettelevä kitka on parempi kuin mitä renkaat olivat 25-30 vuotta sitten ja silloinkin on ihmiset kyenneet liikkumaan ilman vahinkoja huonommalla kalustolla.

Niin, ainut vaan että kolareita tapahtui aika paljon enemmän kuin nykyään. Vaikka autoja oli vähemmän ja niillä ajettiin vähemmän.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1458 : 15.10.2015, 23:04:48 »
Mä voin kertoa kitkoista hyvä puolen. Ovat jopa kesärenkaisiin nähden mukavan hiljaiset  ;). Toki rengaskokokin on hieman eri 205/65R16 vs 225/50R17.

Ei se koko siihen juuri vaikuta, meluun.

235/45-18 kitkat pyörii alla ja hiljaiset ovat  :)

Mutta, onhan ne kyllä äärettömän vetelät ajettavat.
Rauhallisessa ajossa kyllä ihan ok, mutta rajummissa kiihdytyksissä aikamoiset ajokoirat ovat.

Ei tuotakaan huomannut viime talvena awd:n alla, mut fwd vetelee suunnattomasti.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1459 : 15.10.2015, 23:27:09 »
Niin, ainut vaan että kolareita tapahtui aika paljon enemmän kuin nykyään. Vaikka autoja oli vähemmän ja niillä ajettiin vähemmän.
Tämäkin on totta, kuten myös että autot olivat aika usein merkittävästi huonompia ajaa talvikelissä.

Monen asian summa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1460 : 16.10.2015, 06:32:39 »
Totta tuokin. Minun pointti oli se, että nykyaikainen edes menettelevä kitka on parempi kuin mitä renkaat olivat 25-30 vuotta sitten ja silloinkin on ihmiset kyenneet liikkumaan ilman vahinkoja huonommalla kalustolla.

Mutta tätä jokavuotista "kitkatnastat uudetvanhat merkkikiinalaiset" -riitelyä ja vatvomista seuratessa olen muodostanut seuraavanlaisen, oman mielipiteen:
Nykyaikainen, max viisi vuotta vanha hyväkuntoinen laaturengas, oli sitten kitka tai nasta, on takuulla parempi kuin vuosituhannen alussa oli testivoittajat. Rengasteknologia on mennyt niin valovuosia eteenpäin viimeisten 15 vuoden aikana ettei sitä käsitäkkään.

Tottakai minä ymmärrän sen, että esim. sinä karppa haluat pitää omasta ja muiden turvallisuudesta maksimaallisestihuolta, seuraat testejä ja hankit kärkimerkeiltä omasta mielestäsi parhaat. Tavaillaan ihailtavaa moinen, minen siihen pysty taloudellisista syistä. Ostan käytettynä hyväkuntoiset merkkirenkaat ja vielä on pärjätty.


Eli kuljettaja ratkaisee paljon. Yllätystilanteita ei voi ennustaa, mutta jos niitä liikaa murehtisi, olisi perheen molemmat autot liian vanhoja ollakseen turvallisia.


Eli turvallista matkaa kaikille ja järki päässä tuolla :hello:

Ps. Anteeksi kirjoitusvirheet, luurilla mahdotonta korjata.

Jokainen meistä tekee valintoja ja toivottavasti parhaita sellaisia. Kummallakin meistä on lapsia ja mahdollisesti parempi puolisko, joka ajaa autolla. Pakko ajatella myös heidän parastaan. Eipä ole mamma ikinä valittanut auton renkaista  ;).

Ja kyllä tuo on totta, että ratin ja penkin väli on se tärkein, mutta sitte on näitä muuttuvia tekijöitä joita ei voi aina itsekkään sulkea pois.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1461 : 16.10.2015, 06:34:58 »
Ei se koko siihen juuri vaikuta, meluun.

Olen tästä eri mieltä ja perustelut on, että jos 90% ajaa tietyn kokoisella renkailla ja ajat niitä leveämmillä, niin sitä todennäköisemmin ajat jossain vaiheessa urassa jolloin sinun renkaat jollottaa uran reunoja vasten--> ääni on kovempaa. JA mitä pohjoisemmaksi mennään sen kapeammilla renkailla ajetaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1462 : 16.10.2015, 06:50:31 »
ECMWF:n ennuste alkutalveen eli marraskuusta tammikuuhun lupaa tavanomaista selvästi korkeampia keskilämpötiloja Suomeen ja lähes koko Eurooppaan.

Talvesta povataan myös poikkeuksellisen sateista. Ainoastaan Lapin sademääriin ei ennusteta selvää poikkeamaa.

Myös amerikkalainen NOAA povaa Suomen marras-tammikuusta normaalia lauhempaa jaksoa.

- Yksittäisistä kuukausista marraskuu ja etenkin joulukuu ovat tavanomaista lauhempia, Ilmatieteen laitoksen meteorologi noteeraa arviossaan


:)

Turha kuluttaa asvalttia nastoilla.

Kuten totesin, niin joulu voi olla kaksi kertaa vuodessa:

Accuweatherin tuore pitkänajan ennuste povaa Suomeen äärimmäisen kylmää talvea, vaikka aiemmassa ennusteessa luvattiin lämmintä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015101420519052_uu.shtml
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1463 : 18.10.2015, 13:36:02 »
Jo nykyinen määrä nastoja, mitä väellä on nyt siis allelaitettuna, saa Itäväylällä urat puhtaaksi... Kohta ne on karheammat ja syvemmät taas... Päivä päivältä syvempää ja paskempaa. Kestihän sitä uuden asvaltin mukavuutta pari kuukautta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1464 : 19.10.2015, 13:17:29 »
Jo nykyinen määrä nastoja, mitä väellä on nyt siis allelaitettuna, saa Itäväylällä urat puhtaaksi... Kohta ne on karheammat ja syvemmät taas... Päivä päivältä syvempää ja paskempaa. Kestihän sitä uuden asvaltin mukavuutta pari kuukautta.
Täytyyhän se jollain tavoin varmistaa että kitkoilla varustetut autot pysyvät jäätymisen yllätettyä tiellä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1465 : 19.10.2015, 14:44:10 »
Täytyyhän se jollain tavoin varmistaa että kitkoilla varustetut autot pysyvät jäätymisen yllätettyä tiellä.

20% nastoja riittää tuohon. Saksassa riittää 0% nastoja tuohon :)

Norjassa ja Ruotsissa nastojen osuus on enää noin puolet. Edistyksellisiä länsimaita.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1466 : 19.10.2015, 16:01:23 »
Täytyyhän se jollain tavoin varmistaa että autot pysyvät jäätymisen yllätettyä kuljettajan tiellä.
Korjasin tuon.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1467 : 19.10.2015, 18:12:05 »
20% nastoja riittää tuohon. Saksassa riittää 0% nastoja tuohon :)

Norjassa ja Ruotsissa nastojen osuus on enää noin puolet. Edistyksellisiä länsimaita.

Paljonkos tuota suolaa sitten käytettiin ja minkäslaiset talvikelit tuolla Saksassa mahtaa olla lukuunottamatta vuoristoja?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1468 : 19.10.2015, 18:40:19 »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1469 : 19.10.2015, 18:52:44 »
Oon ite ihmetelly samaa jo vuosia.

http://yle.fi/uutiset/ajokeli_on_nyt_vaarallisimmillaan__talvirenkaat_alle_ja_akkia/8388673

Siksi että ihmiset ovat tietämättömiä. Kitkoja perustellaan etelä-suomessa, koska niitä voi käyttää vaikka ympäri vuoden  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy