Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1605 : 25.10.2015, 22:51:18 »
Ripein noista tekeleitäni menee sataseen ~6 sekunnissa.

Nykysäädöillä omani 7,5s sataseen ja kahteen satasee en ole mitannut, mutta 185km/h syntyy hitusen yli 28 sekunnin ajassa ja 1000m matkalla.
Ja noissa ajoissa ei ole mitään jarruavasten ahtamista tms. parannusyritystä, vaan rehellinen jalan nosto jarrulta (jolloin ajanotto käynnistyy) ja sitten kaasu lattiaan. Jos mittarin mukaan katsotaan (olettaen, että penarin mittari näyttää tarkasti absoluuttista nopeutta, mitä se ei tee) niin siinä kohden missä penari on kulkenut 1400m olen jo reilusti edellä, sillä saavutin suuremman nopeuden 400m lyhyemmällä matkalla.

Tuossa tyylinäyte edellisellä säätösetillä omastani josta on vielä parannettu hitusen.
http://aijaa.com/0FTdhg

Penari ottaa pataan kiihdytyksessä, koska 29%% enemmän papua vääntöäkin on 20Nm enemmän ja selvästi vähemmän painoa.

Kysyjä oli Timo, joten viitannet Timon Bemareihin? Entä ottaako pataan Timon Bemarit myös jäällä? Timolla kun on nastat ;)

Silti ihmetyttää, kun topicissa jos toisessakin pitää päästä vertaamaan viritetyn sossukontin kulkua tavalliseen taloudelliseen perheautoon.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1606 : 25.10.2015, 23:06:47 »
Oma konttini kulkee myös kesärenkailla talvikelissä 107 200 kilometrin tuntinopeudella jopa parkkiruudussa seisoessaan. Tuolla nopeudella on irrelevanttia onko autossa yleensä pyöriä lainkaan, koska merikontintm aerodynaaminen muotoilu saatta hitusen aiheuttaa tangentin suuntaan aiheuttavia voimia (enkä nyt puhu s-marketin parkkipaikan mutkasta).


Summasummarun, olen perseauki ja ajan nastoilla.
.... ja vanhalla "saastaisella", öljyä vuotavalla tilavalla merikontillatm. Eli tuhoan tiestöä, ihmishenkiä ja ympäristöä.

Fakta on kuitenkin se, että noin 4mrd vuoden päästä, tällä planeetalla ei tehdä mitään, vaan on puhtaasti paalikamaa. Siihen ei vaikuta renkaat, autot, polttoaineet, yms. mediaseksikkäät asiat.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1607 : 25.10.2015, 23:07:36 »
En itsekään ole vielä löytänyt harvoin tarvitsemastani vetovoimasta perustetta nelivedon lisäkustannukselle...
O0
Nelivetoinen henkilöauto. Suomessa. Haloo...
Mulla on myös joskus ollu nelivetosia autoja, mutta ne on tien päättymisen jälkeen olevaa ajoa varten. Tavan takavetovolvolla pääsee melko eriskummallisiin paikkoihin jos on lukkoperä, maavaraa ja ei ihan sileimmät renkaat :) Monesti loppuu kuljettajalta kantti, ennenkuin autosta eteneminen.
Neliveto tuo tavan käyttöpumppuun tarpeetonta painoa, monimutkaisuutta, kulutus- ja huoltokustannuslisää. Mutta ei kovin paljoa lisäetua kaksivetoiseen nähden.
 
Kerran talvella vedettiin huonorenkaisella V70 tdi:llä eräs quattro-mallinen ajoneuvo tasaisesta kaupan pihasta, kun oli mahastaan kiinni... :D

Aika kaukaa haemme vauhtia rengasvalintoihin...

Kitkarenkaisiin liittyy niin paljon uskontoa ja laskentoa, että minua kiinnostaisi muutaman vuoden koejaksolla kokeilla mitä tapahtuu kaikkien ajaessa kitkoilla? Jäävätkö kello 8 palaverit pitämättä? Lakkaavatko tiet kulumasta? Kuoleeko pohjoismainen rotu sukupuuttoon?
O0
Myös se, että mitä tapahtuisi jos niille fanaattisimmille nastauskovaisille heittäisi väkisin kitkat alle? Pärjääkö ne? Vai ajaako viikon ja toteaa lopulta että "käy se näilläkin" :D
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5901
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1608 : 25.10.2015, 23:33:05 »
Kysyjä oli Timo, joten viitannet Timon Bemareihin? Entä ottaako pataan Timon Bemarit myös jäällä? Timolla kun on nastat ;)

Silti ihmetyttää, kun topicissa jos toisessakin pitää päästä vertaamaan viritetyn sossukontin kulkua tavalliseen taloudelliseen perheautoon.

Mikan varmasti tarkoitti tätä edellisellä sivulla ollutta pätkää: https://www.youtube.com/watch?v=gFuye2A37QM

M550d on muuten myyty... (on se vielä tallissa, odottaa huhtikuussa tilalle tulevaa Mersua)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5901
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1609 : 25.10.2015, 23:35:16 »
O0
Nelivetoinen henkilöauto. Suomessa. Haloo...
Mulla on myös joskus ollu nelivetosia autoja, mutta ne on tien päättymisen jälkeen olevaa ajoa varten. Tavan takavetovolvolla pääsee melko eriskummallisiin paikkoihin jos on lukkoperä, maavaraa ja ei ihan sileimmät renkaat :) Monesti loppuu kuljettajalta kantti, ennenkuin autosta eteneminen.
Neliveto tuo tavan käyttöpumppuun tarpeetonta painoa, monimutkaisuutta, kulutus- ja huoltokustannuslisää. Mutta ei kovin paljoa lisäetua kaksivetoiseen nähden.
 


Nelivedolle on -omassa ajossa- käyttöä heti kun tie on jotain muuta kuin kuiva asfaltti.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1610 : 26.10.2015, 06:58:40 »
O0
Nelivetoinen henkilöauto. Suomessa. Haloo...
Mulla on myös joskus ollu nelivetosia autoja, mutta ne on tien päättymisen jälkeen olevaa ajoa varten. Tavan takavetovolvolla pääsee melko eriskummallisiin paikkoihin jos on lukkoperä, maavaraa ja ei ihan sileimmät renkaat :) Monesti loppuu kuljettajalta kantti, ennenkuin autosta eteneminen.
Neliveto tuo tavan käyttöpumppuun tarpeetonta painoa, monimutkaisuutta, kulutus- ja huoltokustannuslisää. Mutta ei kovin paljoa lisäetua kaksivetoiseen nähden.
 
Kerran talvella vedettiin huonorenkaisella V70 tdi:llä eräs quattro-mallinen ajoneuvo tasaisesta kaupan pihasta, kun oli mahastaan kiinni... :D
 O0
Myös se, että mitä tapahtuisi jos niille fanaattisimmille nastauskovaisille heittäisi väkisin kitkat alle? Pärjääkö ne? Vai ajaako viikon ja toteaa lopulta että "käy se näilläkin" :D

Et vetänyt sitä V70 TDI:tä mahasta kiinni ja kokeillut miten se olisi lähtenyt sieltä kaupan pihasta sillä neliveto Quattrolla.

Joka on oikeasti ajanut pidemmän aikaa nelivedolla harvemmin enään tyytyy vajaavetoiseen ja itse olen yksi niistä (Eikä kannata ostaa sitä halvinta ja nuhapumppuisinta nelivetoa).

Minä olen nastauskovainen ja autossani on tällä hetkellä markkinoiden PARHAAT kitkarenkaat (Hakkapeliitta R2:t) alla, mutta kun lunta ja talvi tulee niin nelivedon alla on parasta mitä rahalla saa eli nastat. Näin oli Volvon kohdalla ja näin on Skeidan kohdalla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1611 : 26.10.2015, 09:00:07 »
Et vetänyt sitä V70 TDI:tä mahasta kiinni ja kokeillut miten se olisi lähtenyt sieltä kaupan pihasta sillä neliveto Quattrolla.

Joka on oikeasti ajanut pidemmän aikaa nelivedolla harvemmin enään tyytyy vajaavetoiseen ja itse olen yksi niistä (Eikä kannata ostaa sitä halvinta ja nuhapumppuisinta nelivetoa).

Minä olen nastauskovainen ja autossani on tällä hetkellä markkinoiden PARHAAT kitkarenkaat (Hakkapeliitta R2:t) alla, mutta kun lunta ja talvi tulee niin nelivedon alla on parasta mitä rahalla saa eli nastat. Näin oli Volvon kohdalla ja näin on Skeidan kohdalla.
Samasta paikasta sillä V70:llä tässä tilanteessa ajettiin, jäämättä silti kiinni. Toki eihän sekään mihinkään kulje jos lattian varassa killuu. Pontti oli se, ettei neliveto aina autuaaksi tee.
Ja niinkuin kerroin, itsellänikin on ollut useampi nelivetoinen auto, mutta en silti koe tarvitsevani sitä näissä olosuhteissa. Makuasia tämäkin.

Rengaskeskusteluhan tämä olikin, joten se vetotavoista :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1612 : 26.10.2015, 09:48:20 »
Kitkarengas voitti testin V:>
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-hakkapeliitta-jai-karjesta-ruotsalaisessa-rengastestissa/VgreezbX

1.    Continental ContiVikingContact 6 (kitkarengas)

2.    Continental IceContact 2 (nastarengas)

3.    Pirelli Ice Zero (nasta)

4.    Goodyear Ultra Grip Ice Arctic (nasta) ja Nokian Hakkapeliitta 8 (nasta)

5.    Goodyear Ultra Grip Ice 2 (kitka)

6.    Continental ContiWinterContact TS850 (keskieurooppalainen kitkarengas)

7.    Hankook IPike (nasta) ja Michelin Alpin 5 (keskieur. kitka)

8.    Nokian Hakkapeliitta R2 (kitka)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1613 : 26.10.2015, 09:55:11 »
Lainaus käyttäjältä: Kauppalehti
Esimerkiksi Tekniikan Maailman talvirengastestissä jääpidon painoarvo lopputuloksessa on peräti 40 prosenttia. Ruotsalaisessa testissä eri osa-alueiden pisteet lasketaan suoraviivaisesti yhteen ilman painotuseroja
Siinäpä syy, joka varmasti kannattaa ottaa huomioon silloin kun itse on hankkimassa renkaita.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1614 : 26.10.2015, 09:56:48 »
Siinäpä syy, joka varmasti kannattaa ottaa huomioon silloin kun itse on hankkimassa renkaita.
Keskieuroopan kitkarengas pesi myös Hakkapeliitan R2...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1615 : 26.10.2015, 10:10:38 »
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdacken.html, lähellä sivun loppua testit 2015:
Hakka 8 paras kolmessa vertailussa (Vi bilägare, Test world ja Auto, Motor & Sport), IceContact 2 yhdessä (Teknikens värld). Kaikkihan riippuu siitä, miten painotta pisteytystä. Nyt kun on ollut sateisia talvia taas, niin voisin hyvin harkita kitkoja. Mieluiten varastossa olisi tuore kitka- ja nastarengassarja, mutta tätä lompakko ei kestä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1616 : 26.10.2015, 10:14:29 »
Itse odotan tätä talvea kun ekaa kertaa alla on yhdistelmä neliveto + nastat. Todennäköisesti seuraavat kumet on kitkat, mutta ei viitsi heittää hukkaan talven ajettuja kumeja :). Melussa ei ollut suurta eroa kun vertasi 245 leveitä kesärenkaita ja 225 leveitä hpl 7 renkaita.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1617 : 26.10.2015, 10:46:31 »
Itse odotan tätä talvea kun ekaa kertaa alla on yhdistelmä neliveto + nastat. Todennäköisesti seuraavat kumet on kitkat, mutta ei viitsi heittää hukkaan talven ajettuja kumeja :). Melussa ei ollut suurta eroa kun vertasi 245 leveitä kesärenkaita ja 225 leveitä hpl 7 renkaita.
Itseasiassa meillä on ja vähän samanlainen tilanne; emännällä on nyt nelivetoinen "citymaasturi" kitkarenkain. Siihenkin on olemassa lisäksi nastarenkaat, mutta katotaan miten noilla kitkoilla homma etenee. Tosin molemmat rengaskierrokset on vähän käytetyt, mutta hyväkuntoiset.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1618 : 26.10.2015, 11:03:13 »
Kitkarengas voitti testin V:>
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-hakkapeliitta-jai-karjesta-ruotsalaisessa-rengastestissa/VgreezbX

1.    Continental ContiVikingContact 6 (kitkarengas)

2.    Continental IceContact 2 (nastarengas)

3.    Pirelli Ice Zero (nasta)

4.    Goodyear Ultra Grip Ice Arctic (nasta) ja Nokian Hakkapeliitta 8 (nasta)

5.    Goodyear Ultra Grip Ice 2 (kitka)

6.    Continental ContiWinterContact TS850 (keskieurooppalainen kitkarengas)

7.    Hankook IPike (nasta) ja Michelin Alpin 5 (keskieur. kitka)

8.    Nokian Hakkapeliitta R2 (kitka)

Tässä vielä mielenkiintoinen maininta testistä:


Ruotsalaisten kuuluisassa "hirvenväistötestissä" – siinä samassa missä A-Mersu aikoinaan kaatui – Nokian Hakkapeliitta 8 sai vain kuusi pistettä kymmenestä. Testissä mitataan, kuinka suurella nopeudella esteen väistö ja paluu omalle kaistalle onnistuu.


Kauriin väistöstä kun on jo puhuttu tässäkin topicissa :)

Ruotsalaisen "TM:n" testissä kaikki arvosanat ovat yhtä "arvokkaita", eli tuota jääpainotusta ei tehdä kuten suomalaisessa TM:ssä.

Mitenkä muuten meni Tuulilasin ja AMS:n talvirengastestit?

Tuon Teknikens Världenin voisi jopa ostaa, vaikuttaa mielenkiintoiselta, vai onko samat mittaukset kuin TM:ssä, mutta tosiaan arvosanat ilman painotusta? TM:ssä kyllä ei ollut hirvenväistötestiä?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1619 : 26.10.2015, 11:07:19 »
Mikan varmasti tarkoitti tätä edellisellä sivulla ollutta pätkää: https://www.youtube.com/watch?v=gFuye2A37QM

M550d on muuten myyty... (on se vielä tallissa, odottaa huhtikuussa tilalle tulevaa Mersua)

Näissä youtube-videoissa on vaan aikamoinen hajonta yleensäkin. Tuostakaan kuvasta ei tiedä, että vedetäänkö ala- vai ylämäkeen, ja onko kovaa myötä- tai vastatuulta.

Mika tietää varmasti hyvin, että jo tuollainen  5 m/s keskituuli vastaan tekee aika paljon kiihtyvyydelle satasen jälkeen. Etenkin näissä torniautoissa.

Arvelinkin, että M on jo myyty, mutta odottelin A:lla alkavaa korvaajaa.

Mitä tulee omaan nelivetoon, niin pari talvea etuvetoisella riitti PK-seudulla, kun jäi kiinni loivaan mäkeen, jossa oli isot auravallit ja parkkikohdassa "höttöä" ja piti hakea lähipuusta havuja renkaiden alle... samoin Esimerkiksi Teollisuuskadulta Sturenkadulle noustaessa on kiva jyrkkä mäki, jossa on valot mäen päällä -> viime vuonnakin kiskoin erään takavetoisen nastarenkaisen auton tuosta mäestä irti, kun oli jäänyt jumiin (joulun alla).

Venekin on noussut merestä, vaikka on ollut jäinen ramppi ja kitkarenkaat.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2015, 11:09:22 kirjoittanut Rodion »

 

KL-varaosat  Race.fi