Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1740 : 23.11.2015, 08:16:00 »
Eilen ja toissapäivänä tuli 200km ajoa kitkoilla. Todella hyvin pitoa. Mutkaista pikkutietä ajelin 80-100km/h ja ei minkäänlaista luistamista. "Liian kovaa" kun ajaa mutkaan, hieman puskee mutta pito säilyy koko ajan tahmeana.

Ei pysty edes luisuttelemaan kun ei riitä teho. Pienen luisun saa aikaiseks mutta vauhti kiihtyy ja luisto loppuu.

Kitkoilla taidan ajaa kaikki tulevatkin talvet. On ne niin mukavat :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1741 : 23.11.2015, 08:30:54 »
Sijaisautossa nastarenkaat. Ei muoviämpäri sitä melua. Jollotus alkaa jo kaupunkinopeuksissa ja jyrinä parkkihallin betonillakin kävelyvauhdissa.

Sirottelen tuhkaa päälleni kun joudun tuhoamaan infraa tuolla sijaisautolla.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1742 : 23.11.2015, 11:25:05 »
Mahtaa olla huonot äänieristeet sijaisautossa, kun ei nuo äänekkääksi parjatut goodyearin nastat tunnu jollottavan tuosssa emännän -90 745:ssa. Itse asiassa olin tosi hämmentynyt kuin hiljanen tuo laite on, mun oma 945 metelöi paljon enempi jo kesärenkailla  :idiot2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1743 : 23.11.2015, 11:37:05 »
Mahtaa olla huonot äänieristeet sijaisautossa, kun ei nuo äänekkääksi parjatut goodyearin nastat tunnu jollottavan tuosssa emännän -90 745:ssa. Itse asiassa olin tosi hämmentynyt kuin hiljanen tuo laite on, mun oma 945 metelöi paljon enempi jo kesärenkailla  :idiot2:
Melkoiset rengasäänet oli 2015 mallisesssa Nissan Micrassa joka toissa viikolla oli itsellä sijaisautona. :2funny:  Mietin että jos omistaisin tuollaisen olisi kitkat pakko hankinta.

Ilta-sanomat otti testiin 2010 vuotiseen 3 srj BMW:n Trianglen kiina nastat. Ei kuulemma melumittarin mukaan eroa kesärenkaisiin vaikka kesän renkaat olivat laadukkaat Continentalin conti sport 5.

BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1744 : 04.12.2015, 16:22:55 »
Täytyy muuten vielä lesoilla, kun voi, että eipä ole kertaakaan ollut liukasta, kun olen itse ajellut tänä "talvena".

Ehkä ne liukkaat vielä minunkin eteen tulee :)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1012
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1745 : 04.12.2015, 18:27:25 »
Tänään aamupäivällä oli kyllä sellainen keli noilla asfaltoiduilla "pikkuteillä", että sai puoliksi kuluneilla kitkoilla ja perässä kärry täynnä muuttoroinaa ajella jo aika rauhallisesti, eka kerran tänä "talvena". Pois tullessa olikin jo sitten nuoskalunta tiellä jo sen verran, että kitkatkin piti jo huomattavasti paremmin. Tosin Puutossalmen lossin jälkeen Kuopioon päin edessä mateli XC90 50-60 km/h nopeutta 70-kympin rajoituksella, paitsi kun alkoi katuvalot ja 60 km/h rajoitus, niin silloin mentiin 80:ä :idiot2:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1746 : 05.12.2015, 09:10:35 »
Eilen oli sellainen loska ja jäinen keli, että sai kitkoilla ajaa jo kieli keskellä poskea, kun meni mökille. Vauhdilla pääsi perille. Sunnuntaina sitten uuden karheat nastat alle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1747 : 05.12.2015, 09:26:34 »
Tää koko topic on kyllä sellaista provoa ja suunsoittoa niin kitkojen kuin nastojenkin kannattajien puolelta että tätä on oikeastaan jo aika hauska seurata. :2funny:

Omassa autossa nastat koska sellaiset sattui mukana tulemaan. Valtaosta kilometreistä kertyy kuitenkin nastattomilla ihan ympäri vuoden ja tiellä on pysytty. Talveksi vaan vähän karkeampaa pintaa ja pahan paikan tullen hilut kinttuihin. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1748 : 05.12.2015, 09:39:46 »
Toinen talvi pyörähti käyntiin kitkoilla molemmissa autoisssa. V70:ssa on rengaskoko 205/50 16" ja S80:ssa 215/55 17" Molemmat samaa GY mallia. Täytyy sanoa että melko iso ero tuo 17" koon hyväksi kaikin puolin.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1749 : 05.12.2015, 10:05:48 »
Toinen talvi pyörähti käyntiin kitkoilla molemmissa autoisssa. V70:ssa on rengaskoko 205/50 16" ja S80:ssa 215/55 17" Molemmat samaa GY mallia. Täytyy sanoa että melko iso ero tuo 17" koon hyväksi kaikin puolin.
Tuota kitkojen moitittua löysyyttä pystyy kompensoimaan juurikin tuolla matalammalla profiililla. Tuossa emännän V40.ssä on Hakkapeliitan R2:t koossa 205/50/17, niin varmaan on huomattavasti tyrneemmät ajettavat, kuin 205/55/16 koossa ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1750 : 05.12.2015, 10:49:55 »
Tuota kitkojen moitittua löysyyttä pystyy kompensoimaan juurikin tuolla matalammalla profiililla. Tuossa emännän V40.ssä on Hakkapeliitan R2:t koossa 205/50/17, niin varmaan on huomattavasti tyrneemmät ajettavat, kuin 205/55/16 koossa ::)
Ja sanoisinko että pitokin on parempi tuossa leveämmässä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1751 : 05.12.2015, 11:27:52 »
Ja sanoisinko että pitokin on parempi tuossa leveämmässä.

Ja voi sitä pidon lystiä loskapatjan päällä leveällä renkaalla...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1752 : 05.12.2015, 11:30:24 »
Ja voi sitä pidon lystiä loskapatjan päällä leveällä renkaalla...
En huomaa juuri eroa noiden välillä. Tosin 10mm vain kysymys. Varmaan jos mennään jonnekin 245 kesä leveyteen eroa tulisi tai sitten haldex on vaan niin paras. :sundaydriver:
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1753 : 06.12.2015, 18:10:54 »
Mittarissa kymmenen lämpöastetta ja vettä sataa. Kesärenkaat takaisin alle... Ellei olisi laitonta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1754 : 06.12.2015, 18:16:08 »
On ollut edelleen ilo ajaa kitkoilla vaikka parit peilijäätkin tuli kokeiltua. Huono puoli on se etten uskalla antaa tuota kenellekkään lainaan liukkailla keleillä.

Parempi pito peilijäällä kuin vanhan 240:n käytetyillä nastoilla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autoracing  KL-varaosat