Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882931 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1905 : 14.01.2016, 22:34:10 »
Tänä talvena olen kaksikin kertaa meinannut saada takakonttiin perässä tulevan kun olen pysähtynyt liikenneympyrästä/kiertoliittymästä poistuessani antaen esteettömän kulun suojatiellä liikkuvalle. Kyseessä oli jäinen keli. Ensimmäisellä kerralla mersukuski väisti nurmelle ilman vaurioita mutta kun lasia raotin niin hän alkoi meuhkata mun "yllättävästä" jarruttamisesta ja siitä ettei kitkoilla näillä keleillä ole mahdollista noin äkkiä pysähtyä. Kai se sitten oli mun syy kun käytin nastoja.

Toisella kerralla oli bemarikuski ja hänkin onnistui estämään peräänajon mutta osui kanttikivetykseen ja etupyörä taittui alle. Ajelin sivuun ja kun nousin autosta niin alkoi hel****llinen huuto siitä jarrutit arvaamatta eikä hänen kitkoilla varustettu auto noin lyhyellä matkalla mitenkään voi pysähtyä. Kaveri uhkaili jo poliisejakin kutsua apuun vaikka olin liikennesääntöjen mukaan toiminut. Paikalla oli muutamia silminnäkijöitä ja kun keskusteltiin heidän kanssa mitä oli tapahtunut niin lopuksi bemarikuski myönsi oman vikansa.

Ensimmäinen Seinäjoella Joupin Citymarketin vieressä ja toinen Vaasassa Kivihaan ABC:n vieressä. Molemmat ovat todella pienikokoisia joissa "asiansa osaavat" ajavat kanttareiden yli vauhtia vähentämättä ja yllättävässä tilanteessa yleensä kolahtaa...

Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat, osoittaa tuoreVTT:n julkaisema tutkimus. Kitkoja käyttävät ovat kokeneempia ajajia kuin nastoilla menijät, mutta he eivät huomioi keliolosuhteita riittävästi.

https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/vtt-n-tutkimus-nastarenkailla-ajavilla-vahemman-onnettomuuksia-kuin-kitkarenkaiden-kayttajilla/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1906 : 15.01.2016, 06:36:00 »
Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat, osoittaa tuoreVTT:n julkaisema tutkimus. Kitkoja käyttävät ovat kokeneempia ajajia kuin nastoilla menijät, mutta he eivät huomioi keliolosuhteita riittävästi.

https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/vtt-n-tutkimus-nastarenkailla-ajavilla-vahemman-onnettomuuksia-kuin-kitkarenkaiden-kayttajilla/
Viinakin maistuu enmmän, kuin nastoja käyttävälle kaverille. Eli kitkoilla ajavat on rapajuoppoja ;D
Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2016, 06:44:49 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1907 : 16.01.2016, 19:15:26 »
Ei tuo ole edes vitsi sopivissa olosuhteissa. Kaverilla liukui nelisen vuotta sitten Golf n. 200-300m pihassa pienemmän autotallin ovesta lävitse ja jälki näytti tältä. Alla tosin taisi olla nastat, mutta tuskin olisi kitkoilla tilanne muuttunut suuntaan tai toiseen.


Paremmalla puoliskolla meinasi pari vuotta sitten tien laitaan pysäköity V70 valua ojaan kun oli pysähtynyt kysymään aiemmin ojaan ajaneen tilannetta rinteessä. Ja alla uudet Contin nastakumit silloin. Oli hypännyt kiireesti autoon ja lähtenyt hitaasti ajelemaan eteenpäin niin ei mennyt samaan nippuun toisen kanssa...

Että kun on kunnon vesijääkeli niin nykynastaan ei kannata luottaa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1908 : 20.01.2016, 20:29:18 »
Ajelin keskustassa ja pysähdyin ylämäkeen liikennevaloihin aika uuden mersun perään. Alla näytti olevan michelinin x-ice north 3 nastat eli korkeintaan 2-3 vuotta ikää. Vihreät kun vaihtui niin mersu jäi sutimaan paikalleen. Ei yrittänytkään liikahtaa kun rengas jauhoi tyhjää, valotkin vaihtui punaisiksi. Sai se sitten jauhattamisella kaivettua pitoa sen verran että nytkähti ja pääsi liikkeelle just kun uudet vihreät tuli.

Volvossa oli koko ajan pieni tahmea pito kitkoilla. Rauhassa liikkeelle eikä mitään ongelmaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1909 : 20.01.2016, 21:05:14 »
Toi rauhallinen liikkeelle lähtö tuntuu olevan monelle liukkaalla todella vaikeeta  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1910 : 21.01.2016, 07:05:29 »
Tsiisus mitä haukan katseita täällä on, kun jotkut tunnistaa ulosajaneista autoista 80-100km/h vauhdista kaikki merkinnät paistoleimoista lähtien ;D
Kuinka lähelle autoa tarvii mennä, että pystyy renkaan mallinkin tarkentamaan....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1911 : 21.01.2016, 08:45:09 »
Osahan tuntee renkaita pintakuviostakin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1912 : 21.01.2016, 08:56:29 »
Tsiisus mitä haukan katseita täällä on, kun jotkut tunnistaa ulosajaneista autoista 80-100km/h vauhdista kaikki merkinnät paistoleimoista lähtien ;D
Kuinka lähelle autoa tarvii mennä, että pystyy renkaan mallinkin tarkentamaan....

Kyllähän ne takan seisoessa tunnistaa jos on tuttu pintakuvio, esimerkiksi liikennevaloissa.

Paistoleimaa ei kyllä näe ja liikkuvasta autosta ei kyllä näe.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1913 : 23.01.2016, 02:54:05 »
No jäi mieleen kun olin töissä firmassa joka myy michelinia :D.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1914 : 23.01.2016, 14:03:22 »
Pinnotetuissakin voi tulla tuttuja kuvioita vastaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1915 : 24.01.2016, 00:11:34 »
Ajelin keskustassa ja pysähdyin ylämäkeen liikennevaloihin aika uuden mersun perään. Alla näytti olevan michelinin x-ice north 3 nastat eli korkeintaan 2-3 vuotta ikää. Vihreät kun vaihtui niin mersu jäi sutimaan paikalleen.
Noilla ei ole uutenakaan tehnyt mitään. Omani mukana tuli tuollaiset luistimet ja ensimmäisen lumisateen jälkeen lähti 9.5 milliset edellisvuoden paistoleimoilla olevat kierrätykseen. Michelin on nykyisin ulkona nastarengaskisasta.

Mökkitiellä oli vajaavetoiselle vain vauhdilla ajettava mäki, johon pysäytettynä S80 Nokian 5, V70 Nokia 7 ja Mercedes C farkku ContiIce renkain vaativat paluun vauhdin ottoon. Kaikki kokeiltu uusilla renkailla. Nyt se mäki ei ole enää mahdoton pysäköintipaikka. W212 E Nokian 8 on tähän saakka kokeilemistani ainoa yhdistelmä, joka kyseiseen paikkaan pysäytettynä on suostunut jatkamaan matkaansa.

Michelin ei osallistu vetokokeeseen, koska pihalta testipaikalle siirtyminenkin on jo niin tahmeaa, ettei mäkeen tarvi pysäyttää kun tulos on tiedossa jo ennalta. TM rengastesti sanoo samaa. Miseliini häviää parhaille kitkoillekin, myös talviolosuhteissa.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1916 : 24.01.2016, 08:26:04 »
Noilla ei ole uutenakaan tehnyt mitään. Omani mukana tuli tuollaiset luistimet ja ensimmäisen lumisateen jälkeen lähti 9.5 milliset edellisvuoden paistoleimoilla olevat kierrätykseen. Michelin on nykyisin ulkona nastarengaskisasta.

Mökkitiellä oli vajaavetoiselle vain vauhdilla ajettava mäki, johon pysäytettynä S80 Nokian 5, V70 Nokia 7 ja Mercedes C farkku ContiIce renkain vaativat paluun vauhdin ottoon. Kaikki kokeiltu uusilla renkailla. Nyt se mäki ei ole enää mahdoton pysäköintipaikka. W212 E Nokian 8 on tähän saakka kokeilemistani ainoa yhdistelmä, joka kyseiseen paikkaan pysäytettynä on suostunut jatkamaan matkaansa.

Michelin ei osallistu vetokokeeseen, koska pihalta testipaikalle siirtyminenkin on jo niin tahmeaa, ettei mäkeen tarvi pysäyttää kun tulos on tiedossa jo ennalta. TM rengastesti sanoo samaa. Miseliini häviää parhaille kitkoillekin, myös talviolosuhteissa.

Moni kehuu tuota michelinin kulutuskestävyyttä. Ilmeisesti kovalla kumiseoksella tuo on saatu aikaan, mutta taas sitten pito onkin jotain aivan muuta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1917 : 24.01.2016, 09:37:47 »
Moni kehuu tuota michelinin kulutuskestävyyttä. Ilmeisesti kovalla kumiseoksella tuo on saatu aikaan, mutta taas sitten pito onkin jotain aivan muuta.
Mulla kerkes olemaan Michelin Xin 2 nastarenkaat jotka testeissä oli kärkikahinoissa. Tuo Xin 3 menikin sitten testeissä häntäpäähän, joten tuotekehitys meni niin sanotusti metsään ;D
Kulutuskestäviltä tuntui, kun reilu 15tkm tuli Xin 2:iin kilometrejä, niin millin verran niistä oli pintaa häipynyt. 
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1918 : 24.01.2016, 09:46:38 »
Mulla kerkes olemaan Michelin Xin 2 nastarenkaat jotka testeissä oli kärkikahinoissa. Tuo Xin 3 menikin sitten testeissä häntäpäähän, joten tuotekehitys meni niin sanotusti metsään ;D
Kulutuskestäviltä tuntui, kun reilu 15tkm tuli Xin 2:iin kilometrejä, niin millin verran niistä oli pintaa häipynyt.

Joskus aikoinaan Michelinin ivaloa käytettiin taksipiireissä, kun kestivät jopa 100tkm. Tosin voin sanoa, että pitoa noista ei sitten paljoa löytynytkään, vaikka nastat oli tallella.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1919 : 24.01.2016, 09:51:41 »
Joskus aikoinaan Michelinin ivaloa käytettiin taksipiireissä, kun kestivät jopa 100tkm. Tosin voin sanoa, että pitoa noista ei sitten paljoa löytynytkään, vaikka nastat oli tallella.
Laittavat varmaan nastat suoraan kestäviin Energia Saver kesärenkaisiin ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo