Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882992 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2130 : 19.03.2016, 11:38:11 »
Jepjep
Se on kumma, miten tässä nykyisessä maailmassa on näitä komppaajia :D

Kitkarengas on hyvä vaihtoehto, jos teiden suolaaminen lopetetaan! Se nyt vain on hengenvaarallinen vaihtoehto siihen asti, varsinkin pääkaupunkiseudulla!


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2131 : 22.03.2016, 23:20:29 »
Ensimmäinen talvi käyty läpi kitkoilla eikä varmasti ole viimeinen. Asfaltilla ihan ykköset, lumella loistavat, jäällä nihkeät, peilijäällä ei pitoa mutta eipä nuo ole yllättänyt. Nastoja olisin kaivannut parina päivänä kun satoi alijäähtynyttä vettä mutta verrattuna tuhansiin hyvällä mielellä ajettuihin kilometreihin ei mitään intoa palata nastoihin.
Eturenkaat kuluivat noin millin ja takarenkaat kaksi. Vaihdoin nekin keskenään muutama viikko sitten. Nastoja olisi lähtenyt ihan riittävästi irti. 2-3 talvea menee kevyesti :).
« Viimeksi muokattu: 22.03.2016, 23:32:11 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2132 : 23.03.2016, 07:02:46 »
Ensimmäinen talvi käyty läpi kitkoilla eikä varmasti ole viimeinen. Asfaltilla ihan ykköset, lumella loistavat, jäällä nihkeät, peilijäällä ei pitoa mutta eipä nuo ole yllättänyt. Nastoja olisin kaivannut parina päivänä kun satoi alijäähtynyttä vettä mutta verrattuna tuhansiin hyvällä mielellä ajettuihin kilometreihin ei mitään intoa palata nastoihin.
Eturenkaat kuluivat noin millin ja takarenkaat kaksi. Vaihdoin nekin keskenään muutama viikko sitten. Nastoja olisi lähtenyt ihan riittävästi irti. 2-3 talvea menee kevyesti :).
Minkäs merkkiset kitkat sulla on alla :pomo:
Itse myös ollut pidon puolesta todella tyytyväinen Hakkapeliitan R2:iin tuossa emännän V40:ssä. Ainut, että nyt kuivalla asfaltilla on veltot ajettavat "nopeammassa" ajossa. Velttous tulee esiin kiihdytyskaistoilla ja liikenneympyrässä. Koko on sentään 215/50/17 vakiokoon 205/55/16 sijaan. Tiedä sitten kuinka löysät nuo vakiokokoiset olisikaan ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2133 : 23.03.2016, 07:12:48 »
Itse myös ollut pidon puolesta todella tyytyväinen Hakkapeliitan R2:iin tuossa emännän V40:ssä. Ainut, että nyt kuivalla asfaltilla on veltot ajettavat "nopeammassa" ajossa. Velttous tulee esiin kiihdytyskaistoilla ja liikenneympyrässä. Koko on sentään 215/50/17 vakiokoon 205/55/16 sijaan. Tiedä sitten kuinka löysät nuo vakiokokoiset olisikaan ::)

Noissa R2:ssa tuo velttous on ominaisuus eli eivät ole kovin suuntavakaat. Taisivat moittia tuosta tekniikan maailmassakin ja saman ominaisuuden olen itsekkin huomannut.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2134 : 23.03.2016, 07:36:24 »
Minkäs merkkiset kitkat sulla on alla :pomo:
Itse myös ollut pidon puolesta todella tyytyväinen Hakkapeliitan R2:iin tuossa emännän V40:ssä. Ainut, että nyt kuivalla asfaltilla on veltot ajettavat "nopeammassa" ajossa. Velttous tulee esiin kiihdytyskaistoilla ja liikenneympyrässä. Koko on sentään 215/50/17 vakiokoon 205/55/16 sijaan. Tiedä sitten kuinka löysät nuo vakiokokoiset olisikaan ::)
Sama koko S80:n alla ja ei vaivaa velttous Good Yearia. Tuo mainitsemasi 16" V70:n alla ja ne veltot ajella.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2135 : 23.03.2016, 07:54:26 »
Michelin x-ice 3 195/65R15. Velttous on suhteellista. Syksyllä kun oli saman kokoiset bf goodrich nastat alla, piti laittaa 3 bar painetta että uskalti ajaa satasta moottoritiellä.

Ei nämäkään mitkään sporttirenkaat ole mutta auto menee sinne minne ratti näyttää ilman ylimääräisiä liikkeitä. Erittäin mukavat ja hiljaiset :). Ja halvemmat kuin vastaavat michelinin nastat, puhumattakaan nokialaisista.

En vain keksi näistä mitään pahaa sanottavaa.
Hiljaiset, edulliset (suhteessa muihin merkkirenkaisiin), suuntavakaat, hyvin kestää kilometrejä, ja hyvä pito kaikkialla paitsi peilijäällä.

No kahdesti talven aikana yllätti kiillottunut jää. Kerran risteyksessä lähti nelipyörä luisuun ja toisen kerran liikenneympyrässä. Kummassakin oli onneksi kuitenkin riittävän hiljainen vauhti ja lunta tien vieressä. Sieltä pitoja ja suunta oli taas oikea. Näissä paikoissa nastoillakin olisi luistanut. Kertaakaan ei luisutellessa ole ollut tilanteita.

Ja sellainen että minulla ei ole vielä kesärenkaita. Jos olisi nastat, alkaisi pikkuhiljaa mietityttämään että mistä niihin rahat repii. Nyt ei ole mitään paniikkia, jos ennen juhannusta olisi :D.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2136 : 23.03.2016, 07:57:47 »
Noissa R2:ssa tuo velttous on ominaisuus eli eivät ole kovin suuntavakaat. Taisivat moittia tuosta tekniikan maailmassakin ja saman ominaisuuden olen itsekkin huomannut.
Mulla parani R2:n käytös huomattavasti ku laitto 3bar ilmaa.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2137 : 23.03.2016, 08:00:50 »
Mulla parani R2:n käytös huomattavasti ku laitto 3bar ilmaa.
Tuo auttaa. Alkaa vain ikävästi tuntumaan epätasaisuudet. Michelineissa mulla on 2,5
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2138 : 23.03.2016, 08:19:38 »
Mulla parani R2:n käytös huomattavasti ku laitto 3bar ilmaa.
Nyt on 2,8bar. Pitää kokeilla nostaa 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2139 : 23.03.2016, 08:33:57 »
Tuo auttaa. Alkaa vain ikävästi tuntumaan epätasaisuudet. Michelineissa mulla on 2,5
No hieman joo, muttei merkittävästi. Toki oman yli 400tkm ajettu lörppä vakioalusta kompensoi pieniä tärinöitä :D
Kesällä oli alla 17" pyörät, ja niillä se meno vasta epätasaista olikin...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2140 : 23.03.2016, 19:14:39 »
Mulla parani R2:n käytös huomattavasti ku laitto 3bar ilmaa.

2,8bar on edessä ja 3.0bar takana. Joten ei pitäisi olla siitä kiinni.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2141 : 26.03.2016, 11:25:17 »
Luulisin, että kitkat on aina vähän vetelät kesäkelillä. Mulla oli Michelin x-ice 2:set, joiden muistelen testien mukaan olleen tuossa suhteessa kitkoissa ihan parhaimmistoa ja kyllä ne vaan löysät oli nekin, kun asfaltilla kanttasi. Mutta ei kai nyt talvirenkailta voi jotain zr-kesärenkaan urheilullista ajettavuutta vaatiakaan. Ei niissä Misukoissa tuo ominaisuus kuitenkaan häirinnyt yhtään. Lähinnä kiinnitti huomiota vasta, kun oli jo vähän lämpöäkin ja kelit pitäviä, jolloin kaarrenopeudet tuppaa itsellä kasvamaan.  ::)
Ainoat kitkat, joissa tuo ominaisuus oikeasti häiritsi, oli männävuosien Nokian oliko ne nyt Q:t(?), jotka ei menny edes suoralla suoraan.

Eipä nuo nykynastarenkaatkaan mitään kovaa saippuaa enää ole(hyvä niin) ja vempulat nekin on ajaa. Paljon mieluummin kitkat tuollaiseen talvirenkaalle kuulumattomaan kanttailuun otan kuin alle kuulalaakerin tuntuisesti sortuvat nastoitetut "kitkat".

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2142 : 26.03.2016, 12:20:10 »
Eipä nuo nykynastarenkaatkaan mitään kovaa saippuaa enää ole(hyvä niin) ja vempulat nekin on ajaa. Paljon mieluummin kitkat tuollaiseen talvirenkaalle kuulumattomaan kanttailuun otan kuin alle kuulalaakerin tuntuisesti sortuvat nastoitetut "kitkat".

Mitä TM:n testiä lukaisin, niin järkeään nastarengas on parempi kuivalla asvaltilla ja märällä asvaltilla entä kitkarenkaat. Tuo on myös hyvä tiedostaa, kun ajelee kitkoilla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2143 : 26.03.2016, 13:16:47 »
Poislukien ainakin hkpl 8. On kuulemma surkea rengas asfaltilla (kuultu poliiseilta jotka vie noita renkaita tavallista useammin pidon rajoille).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2144 : 26.03.2016, 15:33:07 »
Poislukien ainakin hkpl 8. On kuulemma surkea rengas asfaltilla (kuultu poliiseilta jotka vie noita renkaita tavallista useammin pidon rajoille).

Tuosta hakkapeliitta 8:n epämääräisestä pidosta ääritilanteessa olen tainnut kirjoittaakkin muutaman kerran. Eli renkaasta ei selviä missä vaiheessa renkaan rajat tulee vastaan. Esimerkiksi Goodyear:n ice articeissa sen huomaa ja tiedostaa. Samoin suuntavakaus ei ole paras mahdollinen. Toki nämä asiat eivät yllätä tavallista autoilijaa. Eikä testin mukaan tuo surkeuskaan ihan surkeutta ollut  ;). Jokainen kokeilkoot itse.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autoracing  KL-varaosat