Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2175 : 14.04.2016, 20:06:08 »
– Kun käytämme isoa asvaltin kivikokoa, tiet routii. Se näkyy siinä, missä kunnossa tiemme ovat.

Tuo nyt on ihan paskapuhetta. Pinnoitten raekoko voi vaikuttaa kyllä siihen, miten "elastinen" se pinta on, eli kuinka suuria muodonmuutoksia pinta kestää murtumatta ja minkäkokoisia murtumia siihen tulee. Tien routimiseen tuolla ei ole vaikutusta; mikään pinnoite ei estä routaa ellei tietä eristetä. Roudassa se on aina kun on pakkasta riittävän pitkään, mutta tiepohjan ominaisuuksilla vaikutetaan siihen miten suuria muodonmuuoksia se routa aiheuttaa.

Jos tiepohja ei johda vettä pois pinnan alla olevista maakerroksista riittävän hyvin sulamisen aikaan, kun maan alimmat kerrokset ovat vielä jäässä ja eivät ime vettä, häviää kantavuus ja kuoppaa/murtumaa syntyy. Kunnolla mursketta tai muuta ei-kapilaarista tavaraa alle ja tiepohjan kaadot ja kuivatus kuntoon, niin kestääkin. Nykyään vaan tuntuu olevan trendinä että mieluummin rouhitaan se kelirikkopinnoite paikallaan pois ja vedetään uusi pinta samoille vanhoille huonoille tiepohjille ja sama rumba uudestaan parinvuoden päästä, vaikka perimmäinen syy olisi huonoissa tiepohjissa ja toimimattomassa kuivatuksessa. Jos itse tiepohjana on routivaa maa-ainesta, niin jo itse jäätyminen/sulaminen aiheuttaa siihen tilavuusmuutoksia, mutta sulamisen aikaan ns. routimattomatkin tiepohjat voivat menettää kantavuutensa, jos sulamisvedet eivät pääse tien alta pois ja syntyy kelirikko.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2016, 20:29:43 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2176 : 14.04.2016, 20:24:01 »
Fusella pointti.

On olemassa vanhoja maaseututeitä, joissa on selvästi iso asvaltin kivikoko. Tiet ovat hiukan painuneet/urautuneet, mutta ajettavassa kunnossa ilman sen kummempia reikiä/raiteita/heittoja, vaikka tiellä olisi ikääkin jo 30 vuotta.

Sitten olen nähnyt myöskin "sileää" asvalttia (pieni kivikoko), joka on muutaman vuoden jälkeen sellaisessa kunnossa, että keskiverto soratiekin on parempi.

En sitten sen enempää tiedä, mitenkä on toteutettu mikäkin ja miksi käy kuten käy, mutta kuitenkin. Sanoinpahan jotakin.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2177 : 18.04.2016, 07:33:28 »
Keskustelu ilmastonmuutoksen olemassaolosta poistettu, pysytään aiheessa.
Palautetta moderoinnista
« Viimeksi muokattu: 18.04.2016, 09:04:42 kirjoittanut Acke »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2178 : 21.04.2016, 15:33:53 »
http://yle.fi/uutiset/analyysi_nastat_vai_kitkat_rengasteollisuus_ja_lainsaataja_riitelevat_talvirenkaista/8812062?ref=leiki-uu

Mielenkiintoista!

Valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa on otettava kantaa talvirenkaisiin. Teiden kulumista ja katupölyä aiheuttavia nastoja ei voida kokonaan kieltää, mutta kesärenkailla ajaminen voitaisiin sallia myös talvella. Rengasala tekee tällä hetkellä hartiavoimin töitä, jotta mikään ei muuttuisi.

...

Viranomaiset ja lakia valmistelevat virkamiehet ovat varovaisesti puhuneet sen puolesta, että kitkarenkaiden osuutta pitäisi lisätä katupölyn terveyshaittojen ja teiden surkean kunnon vuoksi. Nykyisellään talviaikaan noin kahdeksan kymmenestä ajaa nastoilla ja loput kitkoilla.

Epävirallisesti moni heistä sanoo, että suhteen pitäisi lähivuosina olla 50/50. Virallisesti asiaa ei kuitenkaan haluta sanoa ääneen. Suomi on pitkä maa ja mitä kauemmaksi etelästä mennään, sitä innokkaammin kansa haluaa nastarenkaita.

Ruotsissa on hyviä kokemuksia siitä, kun kansa vastaa itse renkaistaan. Yli 90 prosenttia ajaa silti talvella talvirenkailla, vaikka pakkoa ei ole. Aivan etelässä saattaa kelin puolesta pärjätä useimpina päivinä ilmankin. Virkamiesten mukaan Ruotsin malli voisi toimia myös meillä. Pohjoismaisia talvirenkaita kehittelevän rengasteollisuuden mukaan ei voi.


Lisäksi tuo kainalojuttu asvaltista kertoo hyvin tilanteen:

Suomessa asfaltti-betonipäällysteen kivenä käytetään maanteillä yleensä 16 millistä raekokoa. Muualla Euroopassa raekoko on 12 tai jopa 8 milliä.

Suomessa päällysteen pitää kestää nastan iskua. Nastan on vaikeampi repiä iso kivi irti. Tarvitaan paljon liimaa, jotta iso kivi pysyy asfaltissa.

Tyhjää tilaa isojen kivien väliin jää enemmän, jolloin tarvitaan enemmän bitumia. Tyhjää tilaa tarvitaan lämpölaajenemisen takia. Kevään lämmössä kivet painuvat hiljalleen bitumiin sisälle, jolloin tie muuttuu tasaisemmaksi.

Suurempiin koloihin jäävä vesi pilaa teitä. Vesi pääsee kivien välistä sisälle ja laajentuessaan rikkoo päällysteen. Pienellä raekoolla tie vastustaisi vettä paremmin. 

Jos nastarenkaiden määrä vähenisi selkeästi, voisi Suomessa siirtyä pienempään raekokoon. Teistä tulisi siten hiljaisempia ja parempia ajaa.

Nasta karhentaa tietä, joka lisää liukkaalla sen kitkaa. Vastaavasti Suomessa käytettävä kova kivilaatu ei kiillotu yhtä voimakkaasti, vaikka nastarenkaiden osuus nykyisestä vähenisikin.

Asfaltti-betonipäällysteen kuluminen aiheuttaa vaarallista katupölyä. Päällystäminen on kallista. Ensiapuna Suomessa käytetään remix-menetelmiä, jossa kierrätysasfalttia grillataan ja siihen lisätään uusia ainesosia, jolla loppuun ajetusta tiestä toivotaan saatavan jälleen joustavampi ja turvallisempi ajaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2179 : 21.04.2016, 18:06:10 »
"*sniff....nuuh....sniiiiffff..." täällä haisee raha.

Yritän tässä sanoa, että kyllä, olen aina ajanut nastoilla. Olen kuitenkin aina halunnut kitkat.

Tosin, olen kitkarenkaista todennut, että "halvalla et saa hyvää". Minun budjetti ei oikein mitenkäänpäin riitä kuin käytettyihin renkaisiin ja hyväkuntoisia käytettyjä kitkoja "äiole" missään. Tai sitten ryökälemäiseen hintaan.

Tämän takia itse ropistelen. Tänään vaihtui pois jo 9-vuotiaat nastapyörät ja lentivät suoraan roskiin. Kumi kovaa ja jumalaton ropina (eikä pitoa juuri ollenkaan), pintaa noin 5mm.
Uskaltaisin väittää, että lähes mikä tahansa uusi "merkki" kitkarengas on joka ikisessä tilanteessa parempi pidoltaan, kuin nuo minun ex-talvirenkaat.

Volvossa on on myös 9-vuotiaat nastapyörät. Pintaa ja nastoja on hyvin, mutta kylläpä nekin taitaa kierrätykseen lähteä. Ovat nyt kolme vuotta pyörineet alla (ostin 150€:lla, pintaa oli jokaisessa 8,5mm ja muutoinkin "uudet") ja hyvin on huomannut kuinka ominaisuudet ovat muuttuneet "kulmikkaiksi".
Nimittäin tänätalvena ensimmäistä kertaa tuli pari kertaa "hups", kun pidon raja on kuin se kuuluisa lasisauva. Renkaat ovat muuttuneet lievästi arvaamattomiksi ja epävakaiksi pidon rajalla - en tykkää. Uskaltaisin väittää, että mikä tahansa "merkkikitka" olisi ominaisuuksiltaan parempi talviolosuhteissa, kuin nämä mainitsemani nastarenkaat (vaikka merkki onkin Nokian ja malli Hkpl5).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2180 : 21.04.2016, 18:15:18 »
Uskaltaisin väittää, että mikä tahansa "merkkikitka" olisi ominaisuuksiltaan parempi talviolosuhteissa, kuin nämä mainitsemani nastarenkaat (vaikka merkki onkin Nokian ja malli Hkpl5).

No hakkapeliitta 5 ei ole valmistettu neljään vuoteen ja jos renkailla on ajettu vaikka seitsämän talvea (9 vuotta vanhat), niin kyllä ne on ehtoo puolella. Ajappa yhdeksän vuotta vanhoilla kitkoilla jotka on pyörineet vaikka seitsämän talvea alla.

Uudet renkaat on aina uudet (Pois lukien uudet pinnoitetut talvirenkaat).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2181 : 21.04.2016, 18:34:01 »
No hakkapeliitta 5 ei ole valmistettu neljään vuoteen ja jos renkailla on ajettu vaikka seitsämän talvea (9 vuotta vanhat), niin kyllä ne on ehtoo puolella. Ajappa yhdeksän vuotta vanhoilla kitkoilla jotka on pyörineet vaikka seitsämän talvea alla.

Uudet renkaat on aina uudet (Pois lukien uudet pinnoitetut talvirenkaat).
Juujuu, tiedän kyllä tämän ja tuossa todetessani tarkoitinkin "minkä tahansa uuden/uudehkon...". Ja tarkoitin myös sitä, että rajallisella budjetilla (kuten esimerkiksi minulla on) ei käytetyistä niitä kitkarenkaita vain löydy.
Eikä minusta myöskään ole mitään järkeä maksaa 6-7mm pinnalla olevista talven/kaksi ajetuista renkaista useampaa sataa euroa/setti. Kyllä tuommonen 6-7mm rengassarja saa lähteä jo satasella, ainakin niissä rengaskoko- ja nopeusluokissa mitä minä käytän.

Renkaan varastointi vaikuttaa ihmeen paljon renkaan kuntoon. Muistan joskus 4-5 vuotta sitten kun erästä autoa kävin katsomassa, olivat kaksi vuotta paistoleimaltaan vanhat renkaat ihan kivikovat ja renkaan kylki kiilsi kuin missäkin vuosikymmenkumissa konsanaan.
Myyjä oli aina jättänyt renkaat niille sijoilleen pihan perukoille lumi/räntä/vesi -sateeseen ja auringonpaisteeseen vaihtotyön jälkeen. Nuo 3v sitten ostamani hkpl 5:set olivat säilötty asiallisesti (kumiseos todella pehmeä ja pito looginen, haisivatkin "uudelle").

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2182 : 21.04.2016, 18:37:55 »
Jos talvirengaspakosta luovuttaisiin, niin pitäisi kyllä mielestäni lisätä valvontaa kohdistuen renkaiden kuntoon. Pitäisi kuitenkin olla varmaan jokin pykälä myös ettei lumisateella saa ajella kesärenkailla tammikuussa, mutta jos keli sallii niin why not. Ruotsia nyt ei koko maaltaan voi kuitenkaan Suomeen verrata, kun sen verta etelämmäksi ulottuu kuin Suomi. Kait sitä vielä Helsingissäkin lunta talvisin satelee, jonka vuoksi pitäisi kuitenkin olla pakollista käyttää talvirenkaita kelin niin vaatiessa, mutta tuo tietty päivämäärä jossa pitää vaihtaa tulisi mielestäni poistaa. Lisäksi voisi kieltää nastattomien(kin) talvirenkaiden käytön aikavälillä 1.6-xx.9. Todella suuri turvallisuusriski, kun niissä on niin mitätön pito asvaltilla, erityisesti sateella. Ajettavuuskin on heikentynyt renkaan pehmeämmän rakenteen vuoksi. Ja kyllä, olen erittäin omakohtaisesti asian todennut ja päättänyt, etten aja talvirenkaalla kesäkelillä kuin äärimmäisessä hätätapauksessa ja silloinkin tosi hiljaa. Aivan surkea pito.
Rengasvalmistajat sanovat varmasti juuri niin kuin ajattelevat parhaaksi olevan lompakolleen, ei kait niitä tien kulumiset juuri kiinnosta.. En tietty moiti heitä, ihan normaalia tuollainen kotiinpäin veto on yritykselle kuin yritykselle jos meinaa pystyssä pysyä.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2183 : 08.05.2016, 03:20:17 »
Itsehän olen keskimääräistä parempi kuljettaja, joten talvirengaspakosta luopuminen tietäisi vain kasvaineita keskinopeuksia itselle leveämmän rengastuksen myötä.  8) Lisääntynyt heikompi aines munailemassa toistaitoisine kykyineen tiellä haittaa tietysti ripeää liikkumista. :(
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2184 : 30.05.2016, 11:47:40 »
Sallittaneen pohjoismainen näkökulma, kun illalla klo 20 tulee tv:stä juttua firmojen lobbauksesta:

Pohjoismaisen nasta-asetuksen piti vähentää teiden kulumista pienentämällä autojen renkaissa olevien nastojen määrää. Teollisuus sai kuitenkin asetukseen poikkeusmenettelyn, ns. yliajokokeen, jonka seurauksena nastojen määrä on päinvastoin kasvanut.

Lainsäädännön valmistelussa on ollut mukana rengasteollisuus, Suomesta suurimpana Nokian renkaat. Viranomaiset ja teollisuus perustivat niin kutsutun Nokia-Eden -ryhmän. Ryhmä sai nimensä siitä, että yhteistyö pohjoismaisten nastasäädösten harmonisoinniksi alkoi 1990-luvulla Nokialla sijaitsevassa Eden-kylpylässä. Sittemmin ryhmä on kokoontunut eri maissa, Suomessa muun muassa Saariselällä.

MOT-ohjelmassa ”Nasta juttu” julkistetaan maanantaina 30.5. uutta tietoa siitä mitä on tapahtunut teiden urautumiselle.

Vuodesta 2013 valtaosa nastarenkaista on tullut markkinoille poikkeusmenettelyn kautta. Nastojen määrä on saattanut nousta jopa kaksinkertaiseksi.

Norjassa pelätäänkin, että Suomen johdolla valmisteltu poikkeusmenettely voi lisätä ilmansaasteita. Eräissä Norjan kaupungeissa nastojen käyttöä on jo rajoitettu.

”Nastarenkaiden käytöllä on vahva yhteys pienhiukkasten määrään. Jos sääntöjä Norjassa muutetaan, haluamme tietää, mitkä ovat seuraukset ilmanlaatuun”, sanoo valmisteluun osallistuva asiantuntija Karl Idar Gjerstad Norjan tielaitokselta.

Norjalaisia huolestuttaa myös se, että teollisuuden itse tekemät yliajokokeet antavat eri mittaajille eri tuloksia.


http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/27/teollisuuden-lobbaus-nostanut-renkaiden-nastamaaria

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2185 : 03.06.2016, 19:16:41 »
Niin se vain raha ratkaisee, eikä muulla ole väliä. Mistä tuonne päättämään löytäisi ihmisen, joka ei ole rahan orja. Mutta erinomainen video ja artikkeli asiaan liittyen, selviääpä vihdoinkin että kuinka nuita asioita oikeasti viedään eteenpäin.. Kiistaton asia on varmasti se, että nastat heikentävät ilmanlaatua toisinkuin kitkat. Siitä ei voi väitellä edes tässä topicissa. :D
Tuon katsottuani olen sitä mieltä että yliajokokeisiin perustuva hyväksyntä tulisi kieltää, jos se on nuin helposti manipuloitava testi. Kannatan nastaveroa ja nastojen vähennystä entisestään ilman mitään poikkeusmenettelyjä. Lisäksi tuo joustavampi talvirengaspakko olisi hyvä, kun nyt joutuu renkaita vaihtamaan pakon eikä kelin vuoksi. Itsekkö tuonne virastoon pitää töihin päästä vai mikä siinä on niin hankalaa ajatella terveyttä eikä rahaa. :idiot2:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2186 : 05.06.2016, 11:58:58 »
Sinällään mielenkiintoista asiaa. Nasta renkaassa täytyy olla paljon parempi kate kerran raha ratkaisee.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2187 : 05.06.2016, 13:15:26 »
Uutena kitkat ovat samanhintaisia tai jopa halvempia.

Rengasonline 195/65R15:
Kitka michelin xi3 77€/kpl (ovh120€).
Nasta michelin x-ice north3 107€/kpl (ovh 120€)

Sama oli syksyllä kun katsoin itselle renkaita. Kitkat oli 300€ ja nastat 340€.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2188 : 05.06.2016, 21:46:09 »
Sinällään mielenkiintoista asiaa. Nasta renkaassa täytyy olla paljon parempi kate kerran raha ratkaisee.

Teollisuus lobbaa nastoja, jotta tiet kuluu, ja kuluneilla teillä kaikki renkaat kuluu nopeasti. Eli renkaiden kiertoaika on lyhyt. Sehän tietää enemmän myytyjä renkaita per auto per ajettu kilometri.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2189 : 06.06.2016, 17:12:25 »
Teollisuus lobbaa nastoja, jotta tiet kuluu, ja kuluneilla teillä kaikki renkaat kuluu nopeasti. Eli renkaiden kiertoaika on lyhyt. Sehän tietää enemmän myytyjä renkaita per auto per ajettu kilometri.
Onkohan ne maat joissa nastoilla ajetaan niin isomarkkina että oikeasti oli merkitystä. Olisiko kuitenkin helpompi vaan tehdä hiukan nopeammin kuluvia renkaita.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Futurez  Kulkukoira