KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2220 : 19.11.2016, 19:16:31 »
Nuo hakkakasit nastoina on yhtä epämääräiset ja löysärunkoiset ajaa, kuin R2:t kitkoina. Pitoa kyllä on, mutta niiden rajaa ei tiedä.

Itse en aja koskaan enään Nokialla. Contilla menty kesät talvet jo pitkään.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2221 : 19.11.2016, 19:18:00 »
Itse en aja koskaan enään Nokialla. Contilla menty kesät talvet jo pitkään.

Mulla on vielä toisessa autossa kasit, kun halvalla sain. Muuten olen kyllä noihin Contiicecontact 2:n tyytyväinen. Kesärenkaina on GY Efficient gript, kun on markkinoiden kevyimmät ja muutenkin ihan hyvät renkaat. Muuten ei paljon sympatioita riitä nokialaisille.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2222 : 19.11.2016, 19:20:42 »
Mulla on vielä toisessa autossa kasit, kun halvalla sain. Muuten olen kyllä noihin Contiicecontact 2:n tyytyväinen. Kesärenkaina on GY Efficient gript, kun on markkinoiden kevyimmät ja muutenkin ihan hyvät renkaat. Muuten ei paljon sympatioita riitä nokialaisille.

Contit nastat tuossa itsekin juuri tinkasin tulevaan hoppaan. Mitä sitä parasta vaihtamaan  :P. Tällä hetkellä kuulemma tehtaalta loppu. No, ei ole vielä kiirettä.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2223 : 19.11.2016, 19:28:14 »
Nokian R2 kitkat tuli tälle talvelle ja olen kyllä erittäin tyytyväinen ei ole nastoja yhtään ikävä
Volvo S80 TDI

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2224 : 19.11.2016, 19:28:37 »
Toistan itseäni, että jos omistat nelivedon, niin osta talvella siihen parhaat mahdolliset talvirenkaat eli nastarenkaat (Oletuksena että poistut motarilta ja asut kehä kolmosen ulkopuolella).

Eriävä mielipide! Mun mielestä niitä hyviä renkaita tarvitaan nimenomaan siellä missä sitä liikennettä on, motarilla ja kehäkolmosen sisällä. Huonoillakin renkailla pärjää kun muun liikenteen paine puuttuu ja tilannenopeuden voi sovittaa omaan kalustoon ja ajotaitoon sopivaksi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2225 : 19.11.2016, 20:07:48 »
Eriävä mielipide! Mun mielestä niitä hyviä renkaita tarvitaan nimenomaan siellä missä sitä liikennettä on, motarilla ja kehäkolmosen sisällä. Huonoillakin renkailla pärjää kun muun liikenteen paine puuttuu ja tilannenopeuden voi sovittaa omaan kalustoon ja ajotaitoon sopivaksi.

Kummassa tienhoito on paremmalla tolalla. Käsivarressa vai kehäkolmosen sisäpuolella?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2226 : 19.11.2016, 20:39:11 »
Kummassa tienhoito on paremmalla tolalla. Käsivarressa vai kehäkolmosen sisäpuolella?

Kummassa on helpompaa ja turvallisempaa ajaa 30kmh renkaiden ja olosuhteiden niin vaatiessa? Ei ne tiet nyt maaseudullakaan NIIN huonossa hoidossa ole.

Toki pääkaupunkiseudulla on mahdollisuus valita julkinen liikenne huonon kelin iskiessä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2227 : 19.11.2016, 20:46:32 »
Kummassa on helpompaa ja turvallisempaa ajaa 30kmh renkaiden ja olosuhteiden niin vaatiessa? Ei ne tiet nyt maaseudullakaan NIIN huonossa hoidossa ole.

Toki pääkaupunkiseudulla on mahdollisuus valita julkinen liikenne huonon kelin iskiessä.

Pääkaupunkiseudulta on tullut pari autoa ostettu melkein 10 vuotta vanhoilla talvirenkailla joissa pintaa 3-4mm eikä nastoja jäljelläkään kommenteillä "Täällä nyt pärjää vaikka kesärenkailla". Pohjoisesta ei yhtään  ;).

Mikä käsitys sinulla on maaseudusta. Otetaan vaikka joku Kainuu esimerkkinä vähän pohjoisemmasta?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2228 : 19.11.2016, 21:30:17 »
Pääkaupunkiseudulta on tullut pari autoa ostettu melkein 10 vuotta vanhoilla talvirenkailla joissa pintaa 3-4mm eikä nastoja jäljelläkään kommenteillä "Täällä nyt pärjää vaikka kesärenkailla". Pohjoisesta ei yhtään  ;).

Mikä käsitys sinulla on maaseudusta. Otetaan vaikka joku Kainuu esimerkkinä vähän pohjoisemmasta?

Toihan todistaa vaan tiettyjä seikkoja pääkaupunkilaisista. ;)

Oon mä Kainuun korkeudella käynyt autolla ja vähän ylempänäkin. Tää meikäläinen maaseutu on toki tuplat asukastiheydeltään tuohon nähden, mutta aika usein tulee kuljettua sellaisia teitä joilla saa ensin jäljet lumeen ja takaisin omia renkaanjälkiään.

Luntahan tuolla on paljon enemmän kun täällä etelässä, mutta auraamattomuutta vastaan ei oikein auta muu kuin maavara. Tuolla tarvitsisin siitä syystä oikeaa maasturia kulkemiseen, täällä selviän kaksvetoisella.

50kmh ojaan ajaminen on huomattavasti vähemmän fataalia kuin 50kmh vastaantulijaan törmääminen, tässä kai tiivistetysti se mitä mä ajattelen.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2229 : 20.11.2016, 00:54:06 »
Maaseudulla nyt pärjää vaikka hakka kympeillä, etenkin sivuteillä.   Sivistyksessä ikävä jäädä kiillotetulle alustalle sutimaan tai jatkuvasti renkaat lukossa jarrutuksissa.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2230 : 20.11.2016, 01:12:41 »
50kmh ojaan ajaminen on huomattavasti vähemmän fataalia kuin 50kmh vastaantulijaan törmääminen, tässä kai tiivistetysti se mitä mä ajattelen.

Täytyy kyllä sanoa, että näin pk-seudulla asuvalle ei ihan nyt auennut. Eihän täällä ole vastaantulevaa liikennettä (vähän kärjistäen), mikä näkyy myös hyvin vähäisinä kuolonkolareina. Samoin täällä voi sen liukkauden yllättäessä, eli pari-kolme kertaa vuodessa vaikka työntää sitä autoaan täysin turvallisesti, kun kaikki väylät on kuitenkin täysin tukossa, kun lumihiutale on näkyvissä. Kun vauhdit taas palaa yli 30:n suola on jo sulattanut viimeisenkin pikkukadun sohjoksi. Jossain böndellä taas jos työnnät maantietä sen 30 lasissa renkaiden vuoksi, joku paikallinen sokea vatanen vetää sen tutun mutkan 120 lasissa vastaantulijoiden puolelta oikaistuaan sun perään, kun ei siinä eilenkään ketään ollut.

Näin vähän väritettynä, mutta kokemuksen tuoma arkirealismi mielessä.  :)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2231 : 20.11.2016, 08:28:53 »


Höpöhöpö. Ihmettelen miten jotkut tykkää ajaa noilla löysärunkoisilla lullilla, joiden märän jään pito on täys nolla. Vaikka mitkä paineet kitkoissa esim. 17-18" niin mielestäni tuossa ajettavuudessa nastaan on niin suuri ero että mielummin ajelen nastalla. Ainut etu kitkassa on melu ja sen takia ihmiset niillä ajaa ( tyhmimmät jopa kesän, jolloin niiden ominaisuudet ovat täys nolla ).
Höpö höpö itsellesi. Aiemmin olivat löysärunkoisia Nokian renkaat omien kokemusten mukaankin mutta eipä vaikuta olevan enää. Koko on 225/50 17" ja tuo löysyys kyllä tulisi esille korostetusti kun Audissa sen verran jämäkkä alusta. Pidosta voin  20 vuoden kokemuksella nastoista näissä on kyllä jää pito hyvällä tasolla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2232 : 20.11.2016, 09:10:10 »
On kyllä nokialaisten, tai ainakin R2:n rungot jäykempiä.
Oliko 2012 vai 2013 leimalla edelliset ja nyt 2015, niin ovat huomattavasti jäykempi runkoiset.

Isommalla paineella nuo vanhemmatkin sai ajettaviksi (3.2)
Silti tasaisesti kuluivat.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2233 : 20.11.2016, 10:18:21 »
On kyllä nokialaisten, tai ainakin R2:n rungot jäykempiä.
Oliko 2012 vai 2013 leimalla edelliset ja nyt 2015, niin ovat huomattavasti jäykempi runkoiset.

Isommalla paineella nuo vanhemmatkin sai ajettaviksi (3.2)
Silti tasaisesti kuluivat.
Huomattavasti kyllä rungot parantuneet toki edelleen ihan hyvä olla 0.2 bar yli suosituksen
Volvo S80 TDI

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2234 : 20.11.2016, 11:14:48 »

50kmh ojaan ajaminen on huomattavasti vähemmän fataalia kuin 50kmh vastaantulijaan törmääminen, tässä kai tiivistetysti se mitä mä ajattelen.

Miten se on vähemmän fataalia? Molemmissa taitaa riippua puhtaasti tuurista miten se osuu.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 11:16:48 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

 

Samppasport  Futurez