Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2295 : 24.12.2016, 21:49:49 »
Kyllä tuolla asfaltilla ajais paremman puutteessa.

Tänään oli pääkallokeli ja nollapito kitkoilla. Perille päästiin ilman vaaratilanteita. Outoa ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2296 : 24.12.2016, 22:13:18 »
Tänään oli pääkallokeli ja nollapito kitkoilla. Perille päästiin ilman vaaratilanteita. Outoa ???

Loppuviikosta heitti tiet kierolle jäälle. Tänään aamupäivällä alkoi räikyttämään märkää lunta siihen päälle. Lähdin käymään vanhusten luona.

Olis tehny mieli ajella vielä pitemmän kaavan kautta, vaan kun oli sovittu karkee kellonaika...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2297 : 24.12.2016, 23:10:42 »
Tuo nyt kuulosti hiukan "jos mä en saa, ette tekään saa".  :2funny:

Vaikkei tarkoitus varmastikkaan ollut semmoinen.


Mitenkäs ammattiautoilijat, jotka joutuvat ajamaan vaikka Helsinki - Rovaniemi - Kajaani ajoittain? Eivät saa ajaa helsinkiin, jos haluavat ajaa renkailla joilla pääsee sinne pikkumökille perille korpeen?

Ja en nyt puhu raskaasta liikenteestä.

Ammattiautoilija sitten maksaa sakot, tai kulkee muuta reittiä.

Muuallakin kieltoja on ja hyvin tuntuvat pärjäävän.

On myös kieltoja, ettei vanhoilla (diesel)autoilla saa ajaa kaupunkiin. Ja kohta kielletään dieselautot kaupungissa kokonaan.

Niin, yhyy, jos sitten jollain maakuntien kulkumulkulla on diesel? Ei muuta kuin rajalla auto parkkiin ja junan kyytiin.

Itsehän vaihdan bemsahybridiin / sähköön heti kun sopiva malli tulee markkinoille. Myös kukkarolle.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2298 : 25.12.2016, 10:05:23 »
Tuli testattu auton vaihdon yhteydessä mikä ero Nokia R2 kitkalla ja Good yearin kitkalla kun ei viitsinyt laittaa vasta ostettua renkaita auton mukana.
Siinä missä GD kitkalla sai nelikon sutimaan ja luistelmaan vaarallisesti ei R2:ll ollut mitään tietoa pidon menetyksestä. Ero noiden välillä on todella huima. Ainut missä GD oli vähän parempi oli suuntavakavuus.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2299 : 25.12.2016, 13:14:16 »
Omat kitkat saa olla varastossa keväämpään kun kelien vaihtelua ollut nyt melko lailla.  Eilen tultiin kyydillä tytärpuolen luota klaukkalasta clarion hotelliin vantaalle. Kitkoilla olisi ollut todella liukasta kun nastoillakin mentiin sivuluisua.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2300 : 25.12.2016, 18:40:59 »
Omat kitkat saa olla varastossa keväämpään kun kelien vaihtelua ollut nyt melko lailla.  Eilen tultiin kyydillä tytärpuolen luota klaukkalasta clarion hotelliin vantaalle. Kitkoilla olisi ollut todella liukasta kun nastoillakin mentiin sivuluisua.
Mihin aikaan olitte liikenteessä? Minä palasin äitimuorilta Orimattilasta himaan Klaukkalaan joskus 18 pintaan ja silloin oli vielä sulaa. Lämpötila jossain +2 paikkeilla.

Itsehän otin ihan testimielessä nuo Linglongin Greenmax kitkat koossa 225/40-18 käyttöön koska ylimääräiset vanteet sattui löytymään enkä halua enää tähän autoon suuria sijoittaa. Paremmilta nuo tuntuvat yleisesti kuin 10 vuotta sitten paistetut Nokian RSI:t (215/45-17). Positiivisena puolena tähän mennessä on tullut ilmi pito kylmällä märällä asvaltilla, motarin ramppeihin voi latoa ainakin samaan tahtiin kesärenkaiden kanssa! Normaalisti olen tottunut kitkojen sortavan alle ja sutivan pienemmissäkin nopeuksissa. Liikoja en tietenkään odota märällä jäällä (kuten en muutenkaan kitkoilla), mutta mielenkiintoista on päästä vertaamaan tuollaista "ylikokoista" kiinakumia kunhan tulis kunnon pakkasjää/lumipinnat. Ainakin Goodyear/Continental kitkojen pito on ollut ko. pinnoilla luotetttava, eivät häviä alta yllättäen.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2301 : 25.12.2016, 19:20:03 »
Huvittaa kun on nyt parin päivän aikana ollut monta liikennevaloista sutijaa ja mulla ei mitään ongelmaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2302 : 25.12.2016, 20:21:15 »
Mihin aikaan olitte liikenteessä? Minä palasin äitimuorilta Orimattilasta himaan Klaukkalaan joskus 18 pintaan ja silloin oli vielä sulaa. Lämpötila jossain +2 paikkeilla.
23.00 aikoihin oltiin liikkeellä ja mittari näytti silloinkin +2 astetta.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2303 : 26.12.2016, 18:08:48 »
Keskustelin erään liikenneturvan henkilön kanssa miksi stadissa menee paljon tuulilaseja. Yksi syy on turvaväli ja toinen syy on kitkarenkaat jotka keräävät kiviä lamelleihin huomattavasti enemmän, kuin nastarenkaat ja lentävät sitten ikkunoihin.

Taitaa olla liikenneturman hemmon mutuun perustuvaa puhetta vaan. On nimittäin melkoinen määrä lamellia nykypäivän nastarenkaissakin. Ei juuri mitään eroa kitkarenkaisiin ja tuon huomaa helposti, kun sepeliajon jälkeen lähtee motarin ramppiin kiihdyttämään infernaalinen ropina alkaa nastoillakin, ei mitään eroa kitkoihin. Turvaväli, tai siis se, ettei täällä vaan voi pitää kilometrin väliä edellä ajavaan tai missään muussakaan suunnassa on toki totta. Suomeksi paljon liikennettä, paljon kiveniskuja. Itse pyrin pitämään väliä niin paljon kuin se vaan on mahdollista ja vain kerran on isompi napsu tullut liian lähellä ajaessani. Kaikki muut (varmaan kymmeniä) on tullu ihan reilulla turvavälillä, pari kertaa niinkin, että missään suunnassa ei ole autoa ollut 100-200 metriä lähempänä.

Itse taas väitän, että syyllinen on tuo todella karkea sepeli, jota nykyään työnnetään ihan joka paikkaan. Kun käy minkä tahansa taloyhtiön parkkipaikalla pyörähtämässä, niin taas ropisee seuraavat kymmenen kilometriä. Seassa on aika isoa murkulaa, mutta normi raekokokin on kyllä melkoinen. Mutta kun se murske on niin halpaa (sille levittäjälle) ja sirottelu niin helppoa, että sitä työnnetään aina ja joka paikkaan, niin lumen alle kuin päällekin. Kun lumet sitten sulaa kymmeniä kertoja talvikaudessa, kaikki paikat on täynnä sitä. Koska sepelin putsaus on ohjelmoitu tapahtuvan 26.5., vaikka kevät alkaisi helmikuussa. On muuten halbaa.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2304 : 26.12.2016, 18:19:20 »
Kiviä irtoaa myös meidän omista renkaista vastaan tulijoiden kiusaksi ja meidän lasit saa niitä vastaan tulijoiden iskuja.
Tuli vaan mieleen huomauttaa että kiviä sinkoilee kaikkialla kaikkiin suuntiin?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2305 : 27.12.2016, 09:37:50 »
Muutama OT viesti poistettu.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2306 : 01.01.2017, 18:42:44 »
"Eilen mies tuumailu vaihtaako vai ei nastat alle. Ei sitten vaihtanut. Näin hyvin kulki kitkoilla täällä Keski-Suomessa. Ei sattunut mitään kyydissä olijoille."  ;)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1301161163276323&set=gm.10155392093317119&type=3&theater

Ei siinä mitään oli kyllä yksi pahimmistä keleistä myös nastoilla, kun ajeli mökiltä ihan alle rajoitusten. Jopa kotipihalle oli mennä pitkäksi vaikka vauhtia ei ollut, kuin alle 20km/h. Peilijää ja siihen päälle vähän lunta, niin bueno. Ilman hiekoitusta oli hankalaa pysyä edes kengillä pystyssä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2307 : 01.01.2017, 19:09:06 »
Aivan törkeän liukasta on ollut ajoittain mutta tilannenopeuden suhteutus pitoon on osunut kohdilleen :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2308 : 01.01.2017, 22:03:37 »
Ainakin Hakkapeliitan R2 kitkat kerää huomattavasti enemmän tuota sepeliä kuvion väliin, kuin Hakkapeliitan 8 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2309 : 07.01.2017, 12:24:19 »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Ateho  Elekma