Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2325 : 23.01.2017, 22:46:04 »
Vaimolla on vasemman jalan polvi hiukan rikki.

Ei pysy tolpillaan liukkailla. Ja vaikka pysyisikin, on polvi sen töpöttelyn jälkeen kipeä. Hankittiin nastapohjat --> ongelma poistui.


Itte oon semmoinen kumivieteri, että on todella harvassa kerrat kun liukkaalla olen kaatuntu. Parhaillaan kyynärpää käynyt ihan likellä maanpintaa, mutta jaloillaan on pysytty lähes aina. Silti, kuukausi sitten kaaduin pihalla, kun oli lumen alla jäätynyt pahka, josta Sievin oikea saapas lähti luistamaan vasemmalle.

Tuostakin sain "kopin" ja hallittu kaatuminen. Tosin, ohimo jäi noin 5cm rotvallin reunasta. Voitte arvata kylvinkö hiekkaa tuohon etupihalle samointein.
Huvittavaa kyllä, vaimo käveli aivan samoin askelin 2-3m edellä sen pahkan yli ilman ongelmaa... ::)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2326 : 24.01.2017, 05:35:23 »
Kyllä on taas kelit  :(
Eilen satoi vettä ja nyt pakkasen puolella, tiet jälleen kuin luistinradat. Viime torstaina lähdettiin äänekosken työmaalta ähtärin kautta kotiin. Siinä on sellainen 40km pätkä mutkatietä. Itsekin himmailin kurveihin, kun tuntui olevan liukasta. Kaveri sanoi kahville pysähdettyä, että tuota reittiä hän ei enää aja. Tuli kuulemma kerran nelipyörä luisussa, vaikka on nastat.
Ei ne nastatkaan autuaaksi tee jos on vanhat kumit. Kitkoilla en olisi uskaltanut ajaa yli 60km/h mutkiin, siksi laitoin ne odottamaan ja nastat olleet nyt alla muutaman kuukauden.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2327 : 24.01.2017, 06:54:46 »
Ei ne nastatkaan autuaaksi tee jos on vanhat kumit. Kitkoilla en olisi uskaltanut ajaa yli 60km/h mutkiin, siksi laitoin ne odottamaan ja nastat olleet nyt alla muutaman kuukauden.

Ei niillä vanhoilla kitkoillakaan kannata heittää ylävitosia. Onneksi en aja, kuin korkeintaan pari vuotta vanhoilla talvirenkailla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2328 : 24.01.2017, 09:02:45 »
Ei niillä vanhoilla kitkoillakaan kannata heittää ylävitosia. Onneksi en aja, kuin korkeintaan pari vuotta vanhoilla talvirenkailla.
Omat kitkat on alle vuoden ikäiset Goodyear  Ultragripit.  Liian liukkaat  nyt.
Ostin ne siksi kun ovat parhaimmat märällä ja kuivalla asfaltilla.  Menettävät testien mukaan yllättäen sivupidon ja se on huomattu.
Aikaisempina vuosina työmaata olleet etelässä  ja tiet olleet märkiä.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2017, 09:57:18 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2329 : 24.01.2017, 10:16:49 »
Omat kitkat on alle vuoden ikäiset Goodyear  Ultragripit.  Liian liukkaat  nyt.
Ostin ne siksi kun ovat parhaimmat märällä ja kuivalla asfaltilla.  Menettävät testien mukaan yllättäen sivupidon ja se on huomattu.
Aikaisempina vuosina työmaata olleet etelässä  ja tiet olleet märkiä.
Syksyllä ostin emmännä autoon samaisesta syystä. Pitää katsoa, että kuinka sitten ensi talvena löytyy pitoa. Kilometrejä ei 6tkm enempää tule. Paistoleimakin on 2016, joten kai niissä vielä toivottavasti pitoa löytyy ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2330 : 24.01.2017, 11:50:35 »
Muistan kun pyysit laittamaan kokemuksia niistä. Ei tainnut silloin tulla laitettua kun tiet oli hyviä ajaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2331 : 24.01.2017, 13:18:44 »
Muistan kun pyysit laittamaan kokemuksia niistä. Ei tainnut silloin tulla laitettua kun tiet oli hyviä ajaa.
Hiljaiset ja hemmtin hyvät(jämäkät) ajettavat noi on ollut. Ilmeisen hyvät pidoltaankin, kun emäntä on niillä pärjännyt. Pitää vaan olla tarkkana, jos yhtäkkiä vanhetessa pito katoaa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa jphamala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2332 : 24.01.2017, 13:20:01 »
Törmäsin tämmöiseen tutkimukseen, jossa on kartoitettu talvirenkaiden käyttöä kesällä ja spekuloitu miten tämä näkyy onnettomuuksissa.

http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2017/T284.pdf

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2333 : 24.01.2017, 14:06:42 »
Nykyaikainen etuveto-kiisseli-automaatti ei näköjään ole auto jolla voi ajaa kitkoilla (Continentalit).

Nyt nastat alla ja heti helpotti. Eihän se etuveto edelleenkään lähde liikennevaloista kuin ryömimällä, mutta jäisen asvaltin kiillotuskone muuttui sentään jotenkin ajettavaksi.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2334 : 24.01.2017, 14:26:50 »
Nyt nastat alla ja heti helpotti. Eihän se etuveto edelleenkään lähde liikennevaloista kuin ryömimällä, mutta jäisen asvaltin kiillotuskone muuttui sentään jotenkin ajettavaksi.
Minkä merkkiset kitkat sulla oli alla?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2335 : 24.01.2017, 14:43:33 »
Minkä merkkiset kitkat sulla oli alla?

ContiVikingContact 6. Koko 235/65 R 17.

Nastoista en tullut aamulla katsoneeksi mallimerkintää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2336 : 24.01.2017, 16:34:27 »
Omat kitkat on alle vuoden ikäiset Goodyear  Ultragripit.  Liian liukkaat  nyt.
Ostin ne siksi kun ovat parhaimmat märällä ja kuivalla asfaltilla.  Menettävät testien mukaan yllättäen sivupidon ja se on huomattu.
Aikaisempina vuosina työmaata olleet etelässä  ja tiet olleet märkiä.

Noilla perusteilla itselläkin tuli hankittua nuo samat renkaat. Melko nopeasti heitin nastat alle, kun rupesi olemaan liukasta noilla kitkoilla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2337 : 25.01.2017, 11:05:01 »
ContiVikingContact 6. Koko 235/65 R 17.

Nastoista en tullut aamulla katsoneeksi mallimerkintää.
Eli laatu renkaista on kyse 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2338 : 25.01.2017, 11:08:09 »
Eli laatu renkaista on kyse 8)

Nastat näkyy olevan samaa merkkiä, IceContact 2. Huomattavan paljon levollisempi ajaa noilla nastoilla kuin kitkoilla. Hämmentävää, suhteessa siihen miten hyvin "tappajatakapotkulla" on pärjätty kitkojen kanssa vuosikaudet meidän taloudessa.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2339 : 25.01.2017, 13:50:35 »
Nastat näkyy olevan samaa merkkiä, IceContact 2. Huomattavan paljon levollisempi ajaa noilla nastoilla kuin kitkoilla. Hämmentävää, suhteessa siihen miten hyvin "tappajatakapotkulla" on pärjätty kitkojen kanssa vuosikaudet meidän taloudessa.
Vaikuttaa kun tietää miten ja millä ajaa.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

 

Futurez  Kulkukoira