KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2490 : 17.03.2017, 22:11:03 »
Et oo tainnu pahemmin kärryä vedellä?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2491 : 17.03.2017, 22:16:53 »
Et oo tainnu pahemmin kärryä vedellä?
Kuka?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2492 : 17.03.2017, 23:04:11 »
Kärryn kanssa ei ollut mitään vaikeutta. Volvon perä vaan halusi hakea enemmän sivulle kuin lisätä vauhtia eteenpäin.

Olisi ollut nelivetona rennompaa.

Mutta perille päästiin. Suola-auto tuli takana ja päästin sen ohi. Sen jälkeen pystyi ottamaan rennommin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2493 : 18.03.2017, 10:00:57 »
Uusissa autoissa on vaikka minkälaista avustinta ja neliveto ei ainakaan huononna tuota vetämistä, jos vertaa takavetoiseen vanhempaan autoon kitkoilla ja tie on jäinen jonka päällä esimerkiksi vettä.

Eli neliveto + nastat kumoavat fysiikan lait liikkeen jatkuvuudesta?

Vai oliko kärryssäkin neliveto ja aktiivinen nelipyöräohjaus? ???

Jos tämä oli tarkoitettu minulle, niin onpa tullut vedettyä vaikka minkälaista kärryä ja myös isoja sellaisia (Jarrulla ja ilman). Lainaan isääni: Mielummin minä volvolla vedän tuota 2000kg kärryä, kun tuolla primastarilla (Vaikkakin kantavuutta aikoinaan oli enemmän primastarilla, kuin XC70:llä).

Mulla ei muuta:
https://www.youtube.com/watch?v=AyXgMal3C1U  ;)

Et oo tainnu pahemmin kärryä vedellä?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2494 : 18.03.2017, 11:08:31 »
Kärrihän kulkee aina perässä, ei siitä tartte juurikaan huolehtia. Slerpalle siis :)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2495 : 18.03.2017, 11:20:08 »
Jotta nyt päästäisiin riittävän kauas itse aiheesta, niin ihan tarpeeksi nähnyt näitä "kyllähän se siellä perässä tulee" -kuskeja. Tulee joo, pitkin penkkoja ja jalkakäytäviä...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2496 : 18.03.2017, 11:24:54 »
Siellähän se tulee, oikein lastattuna ja kuskilla haju miten käyttäytyy :)
Kärrin saa helpolla vaikka hallittuun luisuun.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2017, 11:26:43 kirjoittanut Ari E »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2497 : 18.03.2017, 13:24:25 »
Ja takaisin aiheeseen...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2498 : 18.03.2017, 20:37:32 »
Jos vetoautossa on nastat, pitäisikö kärryssä olla myös?

Vai riittääkö, että on m+s renkaa kärryssä?


Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2499 : 18.03.2017, 20:41:13 »
Jos vetoautossa on nastat, pitäisikö kärryssä olla myös?

Vai riittääkö, että on m+s renkaa kärryssä?

Mun tiedon mukaan, jos vetoautossa nastat, niin pitää jarrullisessa kärryssäkin olla nastat. jaruttomassa saa olla kesäkumit. Ei 100% varma tieto.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2500 : 18.03.2017, 20:57:29 »
Nonyt niitä raskaan kaluston kuskeja tänne mukaan väittelyyn, kun mua kumminkaan uskota :D
Yhen talven oli nastat meil autossa ja ne ei meijän ajossa palvellu yhtään

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2501 : 18.03.2017, 21:20:13 »
Jos vetoautossa on nastat, pitäisikö kärryssä olla myös?

Vai riittääkö, että on m+s renkaa kärryssä?

TLL
 17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset


Eli kevytperävaunussa ei tarvitse mutta isommassa kyllä.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2502 : 18.03.2017, 21:31:45 »
Oikeassa olet, nimittäin suurimmassa osassa raskaan kaluston ajoneuvoista on talvisin nastarenkaat edessä. Mitenkäs Helsinkiläiset meinaavat saada apetta pöytään asti, jos rekat eivät voi ajaa helsinkiläisiin kauppoihin niitä täyttämään jonkun typerän nastakiellon takia?

Jos raskaalla kalustolla tarkoitetaan N3 luokan ajoneuvoista (yli 12 tonnia) niin prosentuaalisesti aika pieneessä määrässä raskasta kalustoa on nastarenkaat, edessä tai takana.
Ja jakelukalustossa todella harvassa on nastat, itse olen nänhyt yhdessä juomajakelua tekevässä autossa edessä nastat.

En tietenkään kaikkia Suomen autoja ole tutkinut mutta ammattieni, entisten ja nykyisen, kautta ohut näppituntuma on.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2503 : 18.03.2017, 21:45:31 »
Jos raskaalla kalustolla tarkoitetaan N3 luokan ajoneuvoista (yli 12 tonnia) niin prosentuaalisesti aika pieneessä määrässä raskasta kalustoa on nastarenkaat, edessä tai takana.
Ja jakelukalustossa todella harvassa on nastat, itse olen nänhyt yhdessä juomajakelua tekevässä autossa edessä nastat.

En tietenkään kaikkia Suomen autoja ole tutkinut mutta ammattieni, entisten ja nykyisen, kautta ohut näppituntuma on.

No omat kokemukset on sellaiset, että eräässä lavettikuljetusfirmassa jossa olin hommissa, oli kaikissa kolmessa autossa etupyörissä nastat ja landea kun tämä on niin maitoautoissa näkee nastoja etupyörissä, sekä isäukko ajaa vaihtolavaa niin hänellä on nastat etusissa.

Kai nuo on sitten vaan jotakin vähemmistöön kuuluvaa :D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2504 : 18.03.2017, 21:56:55 »
No omat kokemukset on sellaiset, että eräässä lavettikuljetusfirmassa jossa olin hommissa, oli kaikissa kolmessa autossa etupyörissä nastat ja landea kun tämä on niin maitoautoissa näkee nastoja etupyörissä, sekä isäukko ajaa vaihtolavaa niin hänellä on nastat etusissa.

Kai nuo on sitten vaan jotakin vähemmistöön kuuluvaa :D

No joo, pienemmässä yrityksessä, jossa on vain muutama auto, voi vielä jotenkin nastarenkaitakin pyörittää.

Ja käytännössä nastarenkaita käytetään vain erityisolosuhteissa, kaukana pääteiltä, kuten puutavara-autot ja ilmeisesti siis maitoautot.

Lavetit on myös varmaan usein sellaisissa olosuhteissa joissa yrittää maksimoida varmuuden.

Mutta kun aletaan puhumaan isommista automaaristä niin homma menee jo käytännön tasolla hankalaksi ja kalliiksi.

Asfalttialustalla ajavista autoista väittäisin toooodella harvassa olevan nastat.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2017, 22:00:28 kirjoittanut Volv0 S80 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy