Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2505 : 19.03.2017, 00:58:33 »
On noita nastoja raskaassa kalustossa jonkin verran, eivät mitenkään erityisen harvinaisia ole.
Todella monissa roska-autoissa on etuakselilla nastat, pölliautoissa on nastoja edessä, ihan jakeluautoissakin on nastoja, sekä paloautoissa on oikeastaan kaikissa nastat, jopa joka akselilla.
On myös ihan rekkavetureissakin nastoja tavattu, ihan oikeastaan ajopaikoista kiinni.

Voisin sanoa, että näiden uusien rengasvaatimusten myötä nastojen osuus raskaassa kalustossa varmasti tulee kasvamaan, sillä monet ajoivat samoilla renkailla ympäri vuoden, tai ainoastaan vetopyöriin vaihdettiin talvipinta. Nyt kun talvella on kovemmat vaatimukset renkaiden suhteen, ovat monet selvästi siirtyneet erillisiin talvipyöriin, esim. kesällä edessä on 385 renkaat ja talvella vaihdetaan paremmin pitäviin 315 tai 295 leveisiin renkaisiin, jotka yhtä hyvin voi ottaa nastoitettuna.
Onhan näin ollut varmaan jo pidempään monilla, mutta varmasti tulee lisääntymään jatkossa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2506 : 19.03.2017, 07:39:42 »
Ahaa, itse en ole nähnyt yhdessäkään roska-autossa nastoja ja niitä olen nähnyt aika ison määrän.
Tämä siis renkaita erikseen tutkimatta, mutta luulen että olisin kiinnittänyt huomiota.

Pölliautoissa on, mutta ei läheskään kaikissa, tosin sen alan yrittäjät ovat juuri niitä muutaman auton yrittäjiä joille tämä voi vielä onnistua.

Täysperävaunua säännöllisesti vetävissä kuorma-autoissa (siis tavaraliikennepuolella) en ole muistaakseni nähnyt nastoja yhdessäkään.

Hmm, tarkoitatko että kun talvella vaaditaan yli 5 mm pintaa ja siksi olisi eri renkaat, jopa pyörät (=renkaat ja vanteet) talveksi?
Epäilenpä että asiassa ei tapahdu mitään muutosta.
Jo ennen lakia suomalaisissa autoissa asia on ollut kunnossa, asia vaikuttaa muualta Suomeen tuleviin autoihin.
Alle 5 mm pinnalla kun Suomen talvessa ei selviä edes vilkkaammin liikennöidyillä teillä.

Eikä niitä nastoja saa eikä varsinkaan kannata käyttää ympärivuotisesti.


Paikalla Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2507 : 19.03.2017, 10:21:23 »
Jos vetoautossa on nastat, pitäisikö kärryssä olla myös?

Vai riittääkö, että on m+s renkaa kärryssä?
Jarrulliset henkilöauton kärryt:

Vetoauto kitkat
Perävaunu kitkat tai nastat
OK

Vetoauto nastat
Perävaunu nastat
OK

Vetoauto nastat
Perävaunu kitkat
NOT OK

ja kaikki kevytkärryt eli jarruttomat = ei talvirengasmääräystä joten ihan sama mitkä renkaat, kunhan on kaikki kärryn pyörät keskenään samanlaisia
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2508 : 19.03.2017, 11:05:54 »
Ahaa, itse en ole nähnyt yhdessäkään roska-autossa nastoja ja niitä olen nähnyt aika ison määrän.
Tämä siis renkaita erikseen tutkimatta, mutta luulen että olisin kiinnittänyt huomiota.

Pölliautoissa on, mutta ei läheskään kaikissa, tosin sen alan yrittäjät ovat juuri niitä muutaman auton yrittäjiä joille tämä voi vielä onnistua.

Täysperävaunua säännöllisesti vetävissä kuorma-autoissa (siis tavaraliikennepuolella) en ole muistaakseni nähnyt nastoja yhdessäkään.

Hmm, tarkoitatko että kun talvella vaaditaan yli 5 mm pintaa ja siksi olisi eri renkaat, jopa pyörät (=renkaat ja vanteet) talveksi?
Epäilenpä että asiassa ei tapahdu mitään muutosta.
Jo ennen lakia suomalaisissa autoissa asia on ollut kunnossa, asia vaikuttaa muualta Suomeen tuleviin autoihin.
Alle 5 mm pinnalla kun Suomen talvessa ei selviä edes vilkkaammin liikennöidyillä teillä.

Eikä niitä nastoja saa eikä varsinkaan kannata käyttää ympärivuotisesti.
Mä olen sitte varmaan kuvitellu ne nastat niihin renkaisiin ::)

Voisin melkein sanoa, että olen aika paljon enemmän noita vielä katsellut, siis ihan kaikissa tarkoituksissa olevia raskaita ajoneuvoja, että kyllä mulla jonkinlainen haju asiasta on ;)

Niin, nykyään talvella vaaditaan 5mm pintaa ja M+S merkintä vetopyöriin, tämähän on ollut ennenkin monilla kunnossa, sillä huonommilla ei vaan pääse eteenpäin.
Nyt kun vaaditaan muillekin akseleille se 3mm pintaa, on selvästi homma muuttunut, on erikseen talvipyörät eteen.

Ja täällä ei todellakaan ole homma ollut kunnnossa, todella suuri osa raskaasta kalustosta on päästellyt talven menemään sellaisilla nippanappa kumeilla, hyvä jos on 1,6mm löytynyt.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2509 : 19.03.2017, 19:26:46 »

Nyt kun vaaditaan muillekin akseleille se 3mm pintaa, on selvästi homma muuttunut, on erikseen talvipyörät eteen.


Ai tarkoitatko että ne alle viisimilliset ajetaan kesällä loppuun?

Eturenkaat kuluvat sen verran epätasaisesti jos niitä ei ole säännöllisesti kääntelemässä että kuullostaa aika olemattomien säästöjen etsimiselle noin toimiminen.

Ja varmasti siis noin joku tekee, en epäile yhtään!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2510 : 20.03.2017, 19:30:30 »
Eipä taida sittenkään pelkästään nastojen syytä ole noiden teideän rapautuminen, vaan leudot talvet:
OECD:n tutkimusraportti vaatii tienrakennuksessa nopeaa reagointia ilmastonmuutokseen. Suomen tiet ovat huonossa kunnossa ja ne rapautuvat entisestään, kun talvista tulee leudompia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703202200088304_uu.shtml
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2511 : 21.03.2017, 09:06:09 »
Eipä taida sittenkään pelkästään nastojen syytä ole noiden teideän rapautuminen, vaan leudot talvet

Johan tässä on monta kertaa puitu mistä mikin johtuu, ei pitäisi tulla yllätyksenä. Eikä kukaan ole nähdäkseni väittänyt, että olisi pelkästään nastojen syytä rapautuminen? Kulumisurat kyllä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2512 : 21.03.2017, 11:45:44 »
Johan tässä on monta kertaa puitu mistä mikin johtuu, ei pitäisi tulla yllätyksenä. Eikä kukaan ole nähdäkseni väittänyt, että olisi pelkästään nastojen syytä rapautuminen? Kulumisurat kyllä.

Kerrotko lisää näistä kulumisurista? Tässäkin ketjussa on paljon ollut juttua, että johtuu raskaasta kalustosta!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2513 : 21.03.2017, 13:13:03 »
Kerrotko lisää näistä kulumisurista? Tässäkin ketjussa on paljon ollut juttua, että johtuu raskaasta kalustosta!

Varmasti nuo urat johtuvat raskaasta kalustosta mutta miksiköhän urat eivät istu raskaan kaluston raideväliin?


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2514 : 21.03.2017, 13:17:09 »
Kerrotko lisää näistä kulumisurista? Tässäkin ketjussa on paljon ollut juttua, että johtuu raskaasta kalustosta!

Tämä.

Vaikutusta voisi lieventää todella paljon jos auton painoa saataisiin jaettua tielle tasaisemmin. Vetoautossa tuo on jo aika hyvin toteutettu, mutta kärryissä tuo on vähän niin ja näin. Tällä tarkoitan, että 1-pyöräkärryillä on suurempi vaikutus urien syntymiseen kuin 2-pyöräkärryillä.

Jos ajatus ei aukea niin tässä pari kuvaa;


1-pyörävaunu





2-pyörävaunu





Kumpikohan jakaa painoa laajemmalle alueelle?  ::)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2515 : 21.03.2017, 13:24:00 »
Polttoainetaloudellisuus kärsii paripyöristä?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2516 : 21.03.2017, 13:27:26 »
Polttoainetaloudellisuus kärsii paripyöristä?
Tuo lienee myös totta 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2517 : 21.03.2017, 13:33:15 »
Kerrotko lisää näistä kulumisurista? Tässäkin ketjussa on paljon ollut juttua, että johtuu raskaasta kalustosta!

Paskan marjat. Pari erikoisesimerkkiä, joissa raskas kalusto on aiheuttanut painaumaurat. Kirjoittajat itsekin viittaavat tiettyyn tienpätkään eikä koko Suomeen.

Raskaan kaluston jäljiltä voi jäädä mainittuja painaumauria. Jos on kulumisuria raskaan kaluston jäljiltä, on tosi harvinainen tapaus (tiellä vain maitoautot, tukkirekat).

95% asvalttipäällysteiden kulumisurista johtuu nastoista. Vai miksi esimerkiksi Saksan maanteillä ja autobahnoilla, esimerkiksi Münchenin kehäteillä, ei ole mitään kulumisuria vuosienkaan jälkeen, kun taas Kehä 1 ja Kehä 3 on kulumisurilla yhden talven jäljiltä.

Ja kummasti ne kulumisurat eivät synny kesän aikana, jos päällyste on vaihdettu keväällä, vaan vasta nastarengaskauden alkaessa. Silloin alkaa mustaan asvalttiin muodustumaan harmaampaa uraa, koska ensin siellä lähtee bitumia irti.

Onko täällä joku vielä, joka ei tätä ymmärrä tai allekirjoita?

« Viimeksi muokattu: 21.03.2017, 13:35:48 kirjoittanut Rodion »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2518 : 21.03.2017, 13:44:10 »
Tuota sinun logiikkaasi käyttäen raskaalla kalustolla ei ole mitään tekemistä esim hiekkatien painumisen kanssa, jossa raskas liikenne liikennöi usein

Ja ennenkuin vingutaan että hiekkatie ja päällystetty tie on eri asia -niin on, mutta tehdäänkö pohjatyöt muka eri lailla? Pitäähän sen hiekkatienkin kestää  ::)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2519 : 21.03.2017, 13:56:56 »
Tuota sinun logiikkaasi käyttäen raskaalla kalustolla ei ole mitään tekemistä esim hiekkatien painumisen kanssa, jossa raskas liikenne liikennöi usein

Ja ennenkuin vingutaan että hiekkatie ja päällystetty tie on eri asia -niin on, mutta tehdäänkö pohjatyöt muka eri lailla? Pitäähän sen hiekkatienkin kestää  ::)
Ajetaanhan siellä hiekkatielläkin nastoilla.  Eli laitetaan vaan nastojen piikkiin ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Carcom Oy  Ateho