Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2565 : 27.03.2017, 20:42:11 »
Nastaton rengas kuluttaa eniten tietä koska se painuu koko kulutuspinnaltaa vasten asfalttia.

Nastarenkaassa nastat edes vähän auttavat tilannetta ja suojaavat asfalttia koko kumin paineelta ja tien pinta säästyy.


Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2566 : 27.03.2017, 21:25:40 »
Enintään 120N voiman, sillä se on maksimi mitä nasta saa tien pintaa painaa...  :juhau:
Mikä on muuten melkoinen voima pienelle nastalle, metrin matkalle vajaat 100 nastan iskua ja johan pöllyää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2567 : 27.03.2017, 21:45:05 »
:facepalm:

Kovia geeli-tukkia ne nokian gummitehtaan myyntimiehet, kun ovat patentoineen puheensakkin....   ::)

Tuskin sentään geeli-tukat ovat ihan VAG-linjoilla tuossa kohden menneet....

Saahan sitä patentoida vaikka mitä, eihän patentti ole tae sille, että se auttaa esimerkiksi melun pienentämisessä.

Ja missään ei mainita paljonko melu pienenee, varmaan miljardisosakin riittää siihen, että pr-osasto saa vetää mitä lystää.

Ainakaan talvirengastestien tuloksissa tuo ei näy.

Ja melukeskustelu lähti nyt siitä, että kova-kova isku tuottaa melua, eli nasta kun iskeytyy. Samanlaista melua ei tule kitkoista, vaikka joskus pari kiveä enemmän voi mukana olla kuin nastoissa. Joten lamellien välissä olevat kivet ovat naurettava syy perustella kulumisurien syntyä.

Ja mihin hävisi puheet: "uusi hakkakasi on kitkarengas nastoilla" -> pitäisi siis tuhota asvalttia kaksinverroin: sekä nastat että kivet.


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2568 : 27.03.2017, 21:47:22 »
Nastaton rengas kuluttaa eniten tietä koska se painuu koko kulutuspinnaltaa vasten asfalttia.

Nastarenkaassa nastat edes vähän auttavat tilannetta ja suojaavat asfalttia koko kumin paineelta ja tien pinta säästyy.

Jo fakiirit sen ties: on mukavampi jumpata piikkipatjalla kuin kumipatjalla. Itse suosin kumipatjaa ja selkä on aina verillä jumpan jälkeen.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5900
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2569 : 27.03.2017, 22:01:50 »
Ennen hyvään vanhaan aikaanhan ajeltiin samoilla kesäkumeilla kesät talvet, eikä lisäbonuksena edes typeriä nopeusrajoituksiakaan ollut. Liikenne sujui kai jouhevasti  ja tietkin oli ilmeisesti tasaiset ja urattomatkin?

Ennen kuoli pahimmillaan 1000 henkeä vuodessa mitättömän vähäisillä liikennemäärillä.
Silloin ei todellakaan "pärjätty", tuo luku on aivan hirveä!

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2570 : 27.03.2017, 22:55:12 »
Ennen oli kaikki toisin, autot rautaa, asfaltti liki pelkkää bitumia, talvisin lunta kaulaan asti (varmaan siksi että itse oli puolen metrin mittainen?) ja pakkasta että kusi jäätyi kaarelle.

Jos siihen aikaan olisi ollut nastattomia talvirenkaita niin sukupuuttoon olisi kuoltu.
Onneksi ei ollut, oli vain kesärenkaat ympärivuotisesti.


Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2571 : 28.03.2017, 07:58:01 »
Ja melukeskustelu lähti nyt siitä, että kova-kova isku tuottaa melua, eli nasta kun iskeytyy. Samanlaista melua ei tule kitkoista, vaikka joskus pari kiveä enemmän voi mukana olla kuin nastoissa. Joten lamellien välissä olevat kivet ovat naurettava syy perustella kulumisurien syntyä.

Ei kitkoilla  kyllä melu muutu vaikka näkisi tiellä hiekkaa olevan. Korkeintaan rapinaa lokasuojiin lentelevistä kivistä ääritapauksessa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2572 : 28.03.2017, 22:00:43 »
Mulla ei muuta  ;)

Kankkunen ajaa nastarenkailla

"- Pidän aina järjestelmät päällä maantieajossa - ja käytän nastarenkaita, kiteyttää Juha Kankkunen omat ”talviajoasetuksensa”."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2573 : 29.03.2017, 07:10:12 »
Mulla ei muuta  ;)

Kankkunen ajaa nastarenkailla

"- Pidän aina järjestelmät päällä maantieajossa - ja käytän nastarenkaita, kiteyttää Juha Kankkunen omat ”talviajoasetuksensa”."
Ilmeisesti hyvillä sellaisilla...
Pitää edelleen muistaa, että on nastarenkaita ja nastarenkaita. Tuossa pari talvea vanhassa testissä esim. monen suosima Normanin(4) nastarengas häviää jäällä kaikilla osa-alueilla parhaimmille kitkoille mennen tullen ;)
Kärkipään nastarenkaat on sitten asia erikseen, kun ne pieksevät lähes 100-0 huippu kitkarenkaan jää ominaisuuksissa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta 8)



Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2574 : 29.03.2017, 21:30:00 »
Samalla on hyvä katsastaa että ajaa myös autolla joka on talvitestissä saanut parhaat mahdolliset tulokset jarrutuskokeessa.


Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2575 : 30.03.2017, 05:47:53 »
Ihan satunnaisellakin otannalla kauppojen parkkipaikoilla näkee hämmentävän paljon mitä lie sailunin ja aeoluksen nastarenkaita ja niitä nordmaneja, joilla itsekin tyytyväisenä ajoin, kun vielä tiukasti nastauskovainen olin (voisin tosin ajaa vieläkin, ei ne niin kelvottomat olleet).
Pointti on se, että Suomen teitä nastoilla kuluttavasta valtavasta enemmistöstä (80-90%?) iso osa pärjäisi aivan varmasti kitkoilla ja merkkikitkoilla vielä paremmin, kuin halppis-nastoilla, jos vain uskaltaisivat kerran kokeilla kitkoja.
Bonuksena voisi jopa turvavälit kasvaa ja keskinopeudet laskea luonnostaan, kun uudet kitkakuskit ei uskaltaisi enää ajaa, kuin kesäkelillä, ylinopeudella toisen puskurissa kiinni, kun tiedostaisivat renkaan mahdollisesti hiukan pidemmän pysähtymismatkan.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2576 : 30.03.2017, 05:55:42 »
Aivan varmasti pärjäisi. Tunnenkin pari tapausta, jotka ovat olleet äärimmäisen nastarengas-ihmisiä pitkänaikaa, mutta sitten tullut esim. uuden auton tai uusien vanteiden mukana uudet kitkarenkaat. Ovat pääosin ihmetelleet "nämähän pitävän ihan todella hyvin...? Luulin näitä märän kelin kesärenkaiksi.". Sitten tunnen jokusen "ammattikuskin" jotka ajavat kitkarenkailla ilman ongelmia suomen rajojen sisäpuolella.

Mutta tiedän myös niitä, jotka ajavat nastoilla, koska on talvella päästävä sellaisiin paikkoihin joihin ei kitkalla mennä ilman ketjuja (se kuuluisa yksi prosentti).

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2577 : 30.03.2017, 06:26:08 »
Ihan satunnaisellakin otannalla kauppojen parkkipaikoilla näkee hämmentävän paljon mitä lie sailunin ja aeoluksen nastarenkaita ja niitä nordmaneja, joilla itsekin tyytyväisenä ajoin, kun vielä tiukasti nastauskovainen olin (voisin tosin ajaa vieläkin, ei ne niin kelvottomat olleet).
Pointti on se, että Suomen teitä nastoilla kuluttavasta valtavasta enemmistöstä (80-90%?) iso osa pärjäisi aivan varmasti kitkoilla ja merkkikitkoilla vielä paremmin, kuin halppis-nastoilla, jos vain uskaltaisivat kerran kokeilla kitkoja.
Bonuksena voisi jopa turvavälit kasvaa ja keskinopeudet laskea luonnostaan, kun uudet kitkakuskit ei uskaltaisi enää ajaa, kuin kesäkelillä, ylinopeudella toisen puskurissa kiinni, kun tiedostaisivat renkaan mahdollisesti hiukan pidemmän pysähtymismatkan.
+1
Ei mitään lisättävää :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2578 : 30.03.2017, 06:43:00 »
Ilmeisesti hyvillä sellaisilla...
Pitää edelleen muistaa, että on nastarenkaita ja nastarenkaita. Tuossa pari talvea vanhassa testissä esim. monen suosima Normanin(4) nastarengas häviää jäällä kaikilla osa-alueilla parhaimmille kitkoille mennen tullen ;)
Kärkipään nastarenkaat on sitten asia erikseen, kun ne pieksevät lähes 100-0 huippu kitkarenkaan jää ominaisuuksissa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta 8)

Tuolloin tuskin tarvitsee minulle tuota lainata, koska ajan nastarenkailla (Conti/nokian) . Kyllähän joitakin vinkuintiassakin tehtyjä renkaitakin kutsutaan "nastarenkaiksi". Ja on ollut ja on myös noita kärkipään kitkarenkaita alla.

Ihan satunnaisellakin otannalla kauppojen parkkipaikoilla näkee hämmentävän paljon mitä lie sailunin ja aeoluksen nastarenkaita ja niitä nordmaneja, joilla itsekin tyytyväisenä ajoin, kun vielä tiukasti nastauskovainen olin (voisin tosin ajaa vieläkin, ei ne niin kelvottomat olleet).
Pointti on se, että Suomen teitä nastoilla kuluttavasta valtavasta enemmistöstä (80-90%?) iso osa pärjäisi aivan varmasti kitkoilla ja merkkikitkoilla vielä paremmin, kuin halppis-nastoilla, jos vain uskaltaisivat kerran kokeilla kitkoja.
Bonuksena voisi jopa turvavälit kasvaa ja keskinopeudet laskea luonnostaan, kun uudet kitkakuskit ei uskaltaisi enää ajaa, kuin kesäkelillä, ylinopeudella toisen puskurissa kiinni, kun tiedostaisivat renkaan mahdollisesti hiukan pidemmän pysähtymismatkan.

Melkoista toiveajattelua, kun tutkimuksen mukaan nimenomaan kitkakuskit kaahaavat ja vielä huonoilla renkailla...

Aivan varmasti pärjäisi. Tunnenkin pari tapausta, jotka ovat olleet äärimmäisen nastarengas-ihmisiä pitkänaikaa, mutta sitten tullut esim. uuden auton tai uusien vanteiden mukana uudet kitkarenkaat. Ovat pääosin ihmetelleet "nämähän pitävän ihan todella hyvin...? Luulin näitä märän kelin kesärenkaiksi.". Sitten tunnen jokusen "ammattikuskin" jotka ajavat kitkarenkailla ilman ongelmia suomen rajojen sisäpuolella.

Mutta tiedän myös niitä, jotka ajavat nastoilla, koska on talvella päästävä sellaisiin paikkoihin joihin ei kitkalla mennä ilman ketjuja (se kuuluisa yksi prosentti).

Oletko Slerba minkä verran ajellut vaikkapa Suolahti-Konginkangas väliä talvella kitkoilla?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2017, 06:46:21 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2579 : 30.03.2017, 10:29:17 »



Melkoista toiveajattelua, kun tutkimuksen mukaan nimenomaan kitkakuskit kaahaavat ja vielä huonoilla renkailla...


Tuo on nyt suoraan "haista paska" tutkimus, jos rumasti saan sanoa.

Tämmöinenkin tutkimus löytyy. Tiedä sitten kenen alkoholistien autojen rengastusta ovat tutkineet....

Kitkat keskimäärin huonommassa kunnossa


Tutkimustulosten mukaan kitkarenkaat ovat keskimäärin huonokuntoisempia kuin nastarenkaat. Niissä on vähemmän urasyvyyttä ja rengaspaineet ovat enemmän pielessä. Tämä voi selittyä sillä, että kitkoilla saatetaan ajaa ympäri vuoden, jolloin niiden kuntoa ei tule tarkistettua kausittaisen renkaanvaihdon yhteydessä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Proturbo  Autodiagnoosi