Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2595 : 15.04.2017, 22:05:34 »
VOi harmi, että on vielä kitkat alla  ;)
Pääkallokeli Pirkanmaalla: useita kolareita, tiet jäässä, urakoitsijoita kutsutaan töihin

Julkaistu: 15.4. 21:48
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005172832.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2596 : 16.04.2017, 09:23:45 »
Voi sinua, eihän kitkoilla tee mitään liukkaalla, kesärenkaatkin pitävät paremmin. Kyä nastat pitää olla.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4089
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2597 : 16.04.2017, 10:09:50 »
Nonni, ilmeisesti tällä päivämäärällä (16.4.2017) voidaan todeta väittely päättyneeksi ja tämän topicin voi sulkea.

Jippii!!!  *taavih->
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2598 : 16.04.2017, 10:15:46 »
Voi sinua, eihän kitkoilla tee mitään liukkaalla, kesärenkaatkin pitävät paremmin. Kyä nastat pitää olla.

Missä olen kirjoittanut, että esimerkiksi nyt kun keski-suomessa on -3 astetta kesärengas pitää paremmin, kuin kitka tai mahdollisesti nasta. Jos tällaista väität, niin oletan, että tuot faktat esille.

Edit: Unohtamatta, että tuossa mökin pihassa on 20-30 metriä ylämäkeä,  joka on jään ja lumen peitossa.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2017, 10:22:13 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2599 : 16.04.2017, 22:48:54 »
Ei hemmetti. Kaikilla on mökki jossain kuopassa, aina on jyrkkää mäkeä mökillä ja se on aina jäässä.

Ostakaa mökki saaresta niin ei tarvitse miettiä pääseekö pihaan autolla  :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2600 : 16.04.2017, 23:38:36 »
Ei hemmetti. Kaikilla on mökki jossain kuopassa, aina on jyrkkää mäkeä mökillä ja se on aina jäässä.

Ostakaa mökki saaresta niin ei tarvitse miettiä pääseekö pihaan autolla  :)
Mitä vikaa siinä on, jos joillakin on mökki metsässä? Tekee yllättävän hyvää tietyntyyppisille ihmisille päästä ihan oikeasti luonnon rauhaan, jos ei esim. arkielämä anna siihen ympärivuorokautista mahdollisuutta.
Minä kait pyrin muuttamaan metsään...

Itseasiassa olen tälläkinhetkellä "mökillä". Olen tosin täällä vieraana, vakiasukkaat asuvat täällä 24/7. Täältä on 25km lähimpään 7000 hengen taajamaan, josta on noin 90km ensimmäiseen yli kymmenen tuhannen ihmisen kaupunkiin. Tuossa vieressä menee tie, joka on erittäin tärkeä raskaalle liikenteelle. Silti talvisaikaan saattaa tulla tilanne, että liikenne pysähtyy kun tienhoito ei ehdi paikalle. Tällöin maajussi paskaa talikoi ja kaivaa valamettinsa perään sen jeesuksenaikaisen teholingon ja avaa tietä edes vähän. Keväisin tuo tie on aina kaljamaliukas.

Olen tullut tänne kaikennäköisillä renkailla, vakiasukkaat ajavat molemmat kitkoilla. Niillä pärjää oikein hyvin, noin 4-5krt/talvi tulee tilanne, että edetään 5-10km/h liukkauden vuoksi 7km lähimmälle isolle tielle (nelostie).

Tunnen myös muutaman henkilön, joiden koti sijaitsee maaseudulla kukkulan päällä. Lumiketjut ovat heille tuttuja välineitä, vaikka toinen ajaa 4-vetoisella maastoautolla.

Joten, mitä vikaa on elää korvessa? Ihan yhtälailla sinne saarimökille pääsyä autolla täytyy miettiä, koska on taövisaikaan huomattavasti kätevämpi viedä tavarat sinne autolla kuin kävellen tms...


Tuttavani tuossa ihmetteli illalla itu-hippejä. Tuumasi, että heidät pitäisi edes kuukaudeksi laittaa asumaan inarilapin korpeen, 150km:n päähän lähimmästä kaupasta, antaa polkupyörä ja sanoa "hoida tällä tai julkisilla päivittäiset kulkemisesi". Totesin, ettei se auta, koska "ei ole pakko" asua korvessa/se on typerää.



Millä itse tulin tänne, lumihankien keskelle? Takavetoisella volvolla, jossa on kesärenkaat. Tiet on sulat, vaikkakin olen äärimmäisen varuillaan. Tontin piha on umpijäässä, vauhdilla pääsin parkkiin asti.
Hölömöähän tämä on, mutta niin on myös toisten ihmisten elämän ihmetteleminen.


Kiitos ja anteeksi.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2601 : 16.04.2017, 23:56:34 »
Ei hemmetti. Kaikilla on mökki jossain kuopassa, aina on jyrkkää mäkeä mökillä ja se on aina jäässä.

Ostakaa mökki saaresta niin ei tarvitse miettiä pääseekö pihaan autolla  :)

Missä ne sun faktat on? Ja jos et ole keski-suomessa käynyt, niin täällä on mäkiä ja myös vielä tähän aikaan vuodesta lunta sekä jäätäkin.

Missä olen kirjoittanut, että esimerkiksi nyt kun keski-suomessa on -3 astetta kesärengas pitää paremmin, kuin kitka tai mahdollisesti nasta. Jos tällaista väität, niin oletan, että tuot faktat esille.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2602 : 17.04.2017, 00:09:56 »
Kummat alle kitkat vaiko nastat  ;)




Ja kyllä, Meillä on autossa talvirenkaat.... Kuvat vuodelta 2016  :buck2:

E: Kuvat tuli vähän vääräs järjestykses, alin on ekan mutkan takaa paljastunu näkymä ja tokassa odotellaan et auto suostuu pysymään paikallaan
« Viimeksi muokattu: 17.04.2017, 11:12:21 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2603 : 17.04.2017, 01:03:26 »
Ahdistaa oikeasti kun lukee näitä juttuja, kuinka lokeroituja käyttötarkoituksia ihmisillä voi olla... Miten kaupunkiajo sulkee pois ajon maalla jne... Mikä estää omistamasta kaupunkiasuntoa, metsätilaa ja mökkiä saaressa. Silloin tarvitsee suht monenlaista kampetta liikkumiseen, kyllä vituttaisi jos pitäisi vain yksi valita.  ;) Molempi parempi, kesärenkaat meni pääasiallisessa ajoautossa alle eilen, seuraavat ykkösauton talvirenkaat tulee kyllä olemaan kitkat koska sillä ei tarvitse metsäteitä ajaa, mutta maasturin hankinta sopivalla rengastuksella on muuhun ajoon vahvasti harkinnassa, koska sille on myös tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2017, 01:05:33 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2604 : 17.04.2017, 06:19:59 »
Itsellä alkanut vahvasti käydä mielessä ns. "välikelin" renkaiden hankkiminen. Liikkua pitää kellonajasta ja kelistä riippumatta silloin kun puheli soi ja välillä vaihdolle on mentävä metsäautotienkin päähän jos vaikka kaverille on tullut joku ongelma, letkurikko tms. että tarvitsee apua. (ai mistäkö tiedän että ne sattuu aina sillä viimeisellä kuormalla kun oot jo ehtinyt herättää ajoparin...)

Turhauttaa vaan hangata nastoja kuivaan asfalttiin 98% ajasta viimeinen kuukausi kun ajosuorite on tuolla ajalla kuitenkin 2-3tkm mutta kun kesäpintojakaan ei uskalla vielä alle vaihtaa. Toisaalta jos ostaisi vaan kitkat ihan ainoiksi talvipyöriksi?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2605 : 17.04.2017, 07:36:03 »
Itsellä alkanut vahvasti käydä mielessä ns. "välikelin" renkaiden hankkiminen. Liikkua pitää kellonajasta ja kelistä riippumatta silloin kun puheli soi ja välillä vaihdolle on mentävä metsäautotienkin päähän jos vaikka kaverille on tullut joku ongelma, letkurikko tms. että tarvitsee apua. (ai mistäkö tiedän että ne sattuu aina sillä viimeisellä kuormalla kun oot jo ehtinyt herättää ajoparin...)

Turhauttaa vaan hangata nastoja kuivaan asfalttiin 98% ajasta viimeinen kuukausi kun ajosuorite on tuolla ajalla kuitenkin 2-3tkm mutta kun kesäpintojakaan ei uskalla vielä alle vaihtaa. Toisaalta jos ostaisi vaan kitkat ihan ainoiksi talvipyöriksi?

Joskus käytetyt kitkatkin voi välinkelinrenkaina olla paremmat, kuin kesärenkaat.

Mä oikeasti mietin vakavasti ostavani tuohon kakkosautoon tuollaiset välikelinrenkaiksi, että saisin haukkua ne pystyyn  ;D ;D ;D
https://www.vannetukku.fi/snowlink-engineered-in-finland-p-56701.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2606 : 17.04.2017, 07:47:58 »
Ei hemmetti. Kaikilla on mökki jossain kuopassa, aina on jyrkkää mäkeä mökillä ja se on aina jäässä.

Ostakaa mökki saaresta niin ei tarvitse miettiä pääseekö pihaan autolla  :)
;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1012
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2607 : 17.04.2017, 08:08:38 »
Ei hemmetti. Kaikilla on mökki jossain kuopassa, aina on jyrkkää mäkeä mökillä ja se on aina jäässä.

Ostakaa mökki saaresta niin ei tarvitse miettiä pääseekö pihaan autolla  :)

On se "tie" saareenkin joskus jäässä ja miettiä saa, kestääkö eli ei :D



Huom! Nastat alla, 2008 kevättalvesta viime syksyyn ajeltu kitkoilla, samat mitkä oli alla kun hain XC:n naapurista.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2017, 12:48:53 kirjoittanut ErkkiXC »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2608 : 17.04.2017, 09:14:42 »
Itsellä alkanut vahvasti käydä mielessä ns. "välikelin" renkaiden hankkiminen. Liikkua pitää kellonajasta ja kelistä riippumatta silloin kun puheli soi ja välillä vaihdolle on mentävä metsäautotienkin päähän jos vaikka kaverille on tullut joku ongelma, letkurikko tms. että tarvitsee apua. (ai mistäkö tiedän että ne sattuu aina sillä viimeisellä kuormalla kun oot jo ehtinyt herättää ajoparin...)

Turhauttaa vaan hangata nastoja kuivaan asfalttiin 98% ajasta viimeinen kuukausi kun ajosuorite on tuolla ajalla kuitenkin 2-3tkm mutta kun kesäpintojakaan ei uskalla vielä alle vaihtaa. Toisaalta jos ostaisi vaan kitkat ihan ainoiksi talvipyöriksi?
2 kertaa tullut kirottua kitkoja tänä talvena, kerran hallin pihaan nousussa ja kerran nelostiellä kun oli pääkallokeli.

Suosittelen.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2609 : 17.04.2017, 09:29:07 »
2 kertaa tullut kirottua kitkoja tänä talvena, kerran hallin pihaan nousussa ja kerran nelostiellä kun oli pääkallokeli.

Suosittelen.

Luulisin myös että järkeä käyttämällä kitkoillakin varmasti pärjää. Ja kun se kunnon pääkallokeli iskee niin ei ne nastatkaan kesää tee, sen pari kertaa talvessa on ihan sama pudottaa marssivauhdista pari kymppiä pois.

Ketjut taitaa olla enempi takavetomiesten juttuja?  ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo