Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2670 : 27.10.2017, 15:43:45 »
Miksi? Eiköhän se kortti pitäisi luovuttaa, jos persiissä pitää koko ajan roikkua :pomo:
+1
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2671 : 27.10.2017, 15:44:29 »
Eilen ekat testit uusilla kitkoilla ja kylläpä siinä jäi nastarenkailijat liukastelemaan. Lumipöperöä ilman jäätä. Mitäpä sillä piikillä tekee kun ei se saa mistään otetta?

Ajoinhan mä viime viikolla muutaman kilometrin 960:llä nastoilla ja ei löydy sanoja miten epämiellyttävää se oli. Sopimaton rengas asfaltilla ajoon jota se talvella on kuitenkin 90% kaupunkialueilla. Sen 10% kun on liukasta, voi ajaa rauhallisemmin tai jopa pysyä kotona.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2672 : 27.10.2017, 15:50:24 »
Miksi? Eiköhän se kortti pitäisi luovuttaa, jos persiissä pitää koko ajan roikkua :pomo:

Miksi pitäisi luovuttaa jos liikennesääntöjä ja turvavälejä noudattaa? Jonossa jokainen roikkuu jonkun persiissä ja jonoja syntyy niin kauan kun kitkarenkaisia on teiden tulppina. Sitten kun jono hidastaa niin eiköhän joku kitkarenkainen tömähdä jonkun perään ja kohta koko jono on yhtä kolinaa. Näinhän se menee tänäkin talvena taas.

Autoissa on tätänykyä abs, esp, xyz niin nyt sitten ihmiset alkaa heikentämään rengaspuolta ja meinaa et ajetaan hiljempaa ja lisätään turvaväliä eikä ajella huonoilla keleillä ni kyl se siitä. What the...?

Tuossa VTT rapsassa muuten todetaan et kitkat usein huonossa kunnossa. En ihmettele kun käsittääkseni ainut vaatimus on muutama milli kulutuspintaa. Aivan hullua jos noin edelleen on.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2673 : 27.10.2017, 16:16:03 »
käsittääkseni ainut vaatimus on muutama milli kulutuspintaa. Aivan hullua jos noin edelleen on.

Tuttavien autossa on nastarenkaat, joissa paistoleima vuodelta -09. Kulutuspinnaltaan nuo on kuin uudet, heillä kun ajoa tulee n. 2000km/vuosi. Mutta sanat ei riitä kuvailemaan, kuinka liukkaat nuo renkaat ovat. Itse en edes suostu ajamaan ko. ajoneuvoa talviaikaan, mutta eipä tuo renkaiden liukkaus noita hidasta.. Eivät tunnu edes välittävän

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8922
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2674 : 27.10.2017, 16:33:25 »
Eilen ekat testit uusilla kitkoilla ja kylläpä siinä jäi nastarenkailijat liukastelemaan. Lumipöperöä ilman jäätä. Mitäpä sillä piikillä tekee kun ei se saa mistään otetta?

Ajoinhan mä viime viikolla muutaman kilometrin 960:llä nastoilla ja ei löydy sanoja miten epämiellyttävää se oli. Sopimaton rengas asfaltilla ajoon jota se talvella on kuitenkin 90% kaupunkialueilla. Sen 10% kun on liukasta, voi ajaa rauhallisemmin tai jopa pysyä kotona.

Seitenkymppisen mukana tuli Nokian Hakka kasit. Ne on nyt vasta toista talvea alla ja kyllä v*tuttaa se nastoista lähtevä ropina. Muutenkin noilla renkailla ajaminen on kuin auto olisi lähes nastojen varassa. Seuraavat talvirenkaat on kitkat. Kuten sanoit, nykyään ei ole tarvetta nastarenkaille, ainakaan itselläni.

Miksi pitäisi luovuttaa jos liikennesääntöjä ja turvavälejä noudattaa? Jonossa jokainen roikkuu jonkun persiissä ja jonoja syntyy niin kauan kun kitkarenkaisia on teiden tulppina. Sitten kun jono hidastaa niin eiköhän joku kitkarenkainen tömähdä jonkun perään ja kohta koko jono on yhtä kolinaa. Näinhän se menee tänäkin talvena taas.

Autoissa on tätänykyä abs, esp, xyz niin nyt sitten ihmiset alkaa heikentämään rengaspuolta ja meinaa et ajetaan hiljempaa ja lisätään turvaväliä eikä ajella huonoilla keleillä ni kyl se siitä. What the...?

Tuossa VTT rapsassa muuten todetaan et kitkat usein huonossa kunnossa. En ihmettele kun käsittääkseni ainut vaatimus on muutama milli kulutuspintaa. Aivan hullua jos noin edelleen on.

Miksi kitkarenkaisen täytyisi kerätä jonoa? ??? Useimmissa tilanteissa kitkarenkailla on parempi pito, kuin nastarenkailla. Noin niinkuin kokemuksen pohjalta, kitkarenkailla auto pysähtyy suorassa jarrutuksessa ihan yhtä hyvin kuin nastarenkailla, liukkaalla asvaltilla jopa paremmin.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2675 : 27.10.2017, 17:05:23 »
Lähipiirissä on pari kitkakuskia, eikä ne ainakaan sen jonon jarruina ole. :D

Komeasti kyllä ohi mennään, kelistä riippumati. ;D

Jos kerran saivarrellaan, niin jeesustellaan sitten kunnolla:
- kaikki ajoneuvot, jotka ovat epävakaita ajaa ilman ESP/ABS -järjestelmää, tulisi kieltää
- kaikki ajoneuvot, jotka kärsivät talvisin huurtuvista laseista, tulisi kieltää

Tutkimuksissa ja monenkin pers-dynossa on tullut jo ilmi, että kitkarenkaan pito vähenee loivemmin iän/kuluman myötä. Nastarengas tosiaan kun menettää pitonsa, alkaa tuntumaan siltä, että "liidellään nastoilla".

Minulla on nyt renkaat, joissa on yhdistetty kitkarenkaan ja nastarenkaan huonoimmat puolet. Nastarenkaan kumiseos ei pure lumeen/jäähän niin hyvin kuin kitkan, mutta kitkan tavoin nastattomana ei pure jäähänkään.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2676 : 27.10.2017, 17:15:10 »
Ja pitäisi kieltää autot missä on surkeat valot jo uutena. Ties kuinka moni joutuu pistämään silmät kiinni ja toivoa parasta kun vastaan tulee auto eikä näe missä tie menee.

Töissä on kuorma-autoissa eroa. Jos joudun ajamaan uudemmilla FE Volvolla (Renault), ei ole mitään hajua pidosta kun ohjaus on täydellisen tunnoton. Siksi olen tykännyt ajaa vanhalla kanttilampulla kun tuntee tien.

Samasta syystä ajan 940 volvolla enkä jollain renault meganella. Aina on joku käsitys vallitsevasta kitkakertoimesta. Ja kun on tunnokas auto, voi ajaa kitkoilla kun huomaa että hei, nyt on liukasta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2677 : 27.10.2017, 17:22:35 »
Lähipiirissä on pari kitkakuskia, eikä ne ainakaan sen jonon jarruina ole. :D

Komeasti kyllä ohi mennään, kelistä riippumati. ;D

Jos kerran saivarrellaan, niin jeesustellaan sitten kunnolla:
- kaikki ajoneuvot, jotka ovat epävakaita ajaa ilman ESP/ABS -järjestelmää, tulisi kieltää
- kaikki ajoneuvot, jotka kärsivät talvisin huurtuvista laseista, tulisi kieltää

Tutkimuksissa ja monenkin pers-dynossa on tullut jo ilmi, että kitkarenkaan pito vähenee loivemmin iän/kuluman myötä. Nastarengas tosiaan kun menettää pitonsa, alkaa tuntumaan siltä, että "liidellään nastoilla".

Minulla on nyt renkaat, joissa on yhdistetty kitkarenkaan ja nastarenkaan huonoimmat puolet. Nastarenkaan kumiseos ei pure lumeen/jäähän niin hyvin kuin kitkan, mutta kitkan tavoin nastattomana ei pure jäähänkään.

Juu alkaa iän myötä lähenemään toisiaan mutta pito ei tainnut ainakaan muutaman testin perusteella (ei persdyno) että ei kitkat silti ohi mene. Ja muutaman vuoden jälkeen oli se mikä talvirengas tahansa niin joutaa kyllä sulattamolle vaikka uusiokäyttöön dildoiks.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2678 : 27.10.2017, 17:26:48 »
Siksi olen tykännyt ajaa vanhalla kanttilampulla kun tuntee tien.

Tämä on muuten oikeasti jännä asia, jota ei osaa toiselle selittää ilman käytännön kokeilemista. Edellisellä autolla tien/renkaan "tunsi", nykyisellä autolla itsellä ei ole mitään käryä missä eturenkaat menee, se pitää ikäänkuin "tietää".

Erona vanhan ja uuden välillä *rumpujen pärinää* hydraulinen ja sähköinen tehostin ::)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2679 : 27.10.2017, 20:08:53 »
Tänään sama jäiseksi tamppautunut tiepätkä keski-suomessa kahdella eri skandikitkoilla varustetulla autolla ja verrokkina neliveto työjuhta nastoilla.

A:Ilman luistonestoja varustetulla etuvetoisella 100 heppaisella autolla (Lähempänä 2010, kuin 2000 lukua) sai suditella menemään ja oikeasti keskittyä ajamiseen (Siis tiedostavaa ajamista). REnkaina hakkapelitta R2 kitkat, joilla ajettu noin 200km.
B:Neliveto turbo, jossa kaikki perseensuristimet ja estot. Ei mitään ongelmaa. Kun sitten kokeili oikeassa paikassa lukkojarrutusta, niin sen jälkeen meni pulkkana ja pitkälle.
C: Varmempi olo oli neliveto toyotalla, jossa alle hakkapeliitta 5:t ja ikää seitsämän vuotta.

No paremmin, joka tapauksessa menee, kuin parilla tutulla jotka oli vielä kesärenkailla liikenteessä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2680 : 27.10.2017, 20:22:05 »
Erona vanhan ja uuden välillä *rumpujen pärinää* hydraulinen ja sähköinen tehostin ::)
Koneiden orbitrol-ohjaushan on kanssa melko tunnoton ohjata, kun ei ole ratista mitään mekaanista yhteyttä eturenkaden kääntöön. Autossahan ohjauksessa on kuitenkin raidetanko/apusimpukka kaverina, mikä on tehostettu hydraulisesti. On tosin autojakin tullut vastaan missä on ollut lähes tunnoton ohjaus ja joissain taas todella jäykkä vaikka tehostettu ohjaus, jopa jäykempi kuin Volvo 240 ilman tehostinta. Autoissahan on osassa olemassa myös täysin sähköinen ohjaus, ilman mekaanista yhteyttä raidetankoon.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2681 : 27.10.2017, 22:36:37 »
V8, neliveto ja uudet 18" Goodyearin kitkat. Hyvältä tuntuu em. paketti Suomen talvessa.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2682 : 28.10.2017, 00:55:28 »
Liekö tuo "kitkat huonommassa kunnossa, kuin nastat" juontaa juurensa siihen, kuinka nastarenkaat joutuu vaihtamaan pois aiemmin, kun pito heikkenee rajusti nastojen irrottua ja katkeiltua. Pintaa voi kuitenkin olla helposti vielä 7mm tuossa vaiheessa, eli rengas ns. "hyvässä kunnossa".
Tuossa vaiheessa se "huonokuntoisempi", eli 5-6mm pintaa omaava kitkarengas kuitenkin pitää vielä yhtä hyvin, tai paremminkin, kuin se nastaton nastarengas.

Itsellä lähtee nyt kolmas talvi R2-kitkoilla ja varmaan nuo jo tilastoitaisiin sinne huonojen puolelle; 5-6mm pintaa, mutta pito ei ole huonontunut yhtä radikaalisti, kuin edellisillä nastarenkailla, niiden kadotettua nastansa lumettoman talven aikana vain yhden kauden alla olleina.

Ja ei muuten tarvi tulla sitten minua syyttämään jonon vetämisestä Kolmenkulman abc:n rampilla tänään, vaikka siinä kitkoillani motarille jouduinkin liittymään 55km/h.
Siinä meni nimittäin edellä ropinasta päätellen pari nastarengasmunailijaa, joista hitain ei kiihdyttänyt ikinä, mutta pääsi silti jotenkin keskikaistalle aiheuttamaan kaaosta. Tämän takana, minun edessäni meni toinen, joka uskalsi ajaa jo melkein 80km/h joten pääsimme tuosta hitaimmasta oikealta ohi (laillisesti: Kolme kaistaa, oikean puoleisella kaistalla opastein osoitettu ajosuunta).
Tämän jälkeen ehdin vielä sujuvasti ohittaa keskikaistan kautta sen kahdeksaakymppiä körötelleen (nastojen sisäänajajan?) ja palata omalle kaistalle ja erkanemisrampille, minkä jälkeen erittäin lyhyeltä kiihdytyskaistalta Nokian motarille.
Onneksi oli hyvät kitkat, joilla uskaltaa talvellakin ajaa sataa, niin ei muut joutuneet takiani jarruttelemaan, kuten minä nastarenkailla hidastelevien takia. ;)
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 01:13:43 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2683 : 28.10.2017, 03:50:25 »
Itse ajan vkossa, 800km kitkoilla ja 1400km nastoilla, talvella(luvut karkeita laskennallisia keskiarvoja)

Mitään etua en kitkoilla näe, mutta haittoja jonkinverran. Huonompi kulutuskestävyys, levottomuus ajossa(varsinkin -1 - -5 välillä), nastoilla kyllä vetää semmosen 70-90tkm reipasta hölkkää talvessa, huonoina talvina(kun ei ole lunta), saattaa olla jo hieman heikossa hapessa :) Kitkoja menee ainakin yksi pari enemmän, yleensä kaksi, noille kilometreille. Edellyttää tietty, että kaikki on muuten kunnossa! Ja matematiikkaa osaavat varmaan ymmärtävät, etten noita kilometrejä aja yksin ;)

Sitten on näitä suorakaide nastoja, eteen/taakse ok, mutta luisupulkka sivuttain :D tuntuu markkinoille työntyvän näitä innovaatioita( ollut tämäkin jo vuosia) ;D Semmoset muuten tuli juuri maanantaina alle :2funny:
Ja on meluisat! Pistonasta on hiljaisempi!

Käyttöautossa on nastat(195/65 15"), yksi puuttui viime talven ajojen jälkeen, huomasin alle laittaessa(liekö puuttunut jo alunperin alle laittaessa?), mutta ei tuolle ajoja tule kuin max 300km/vkossa. Kotimaiset nastat niissä on, tai missälie nuo "tikat" nyt sitten tehdäänkin nykyään? Olen ollut tosi tyytyväinen, mutta käyttö lienee sitä "normi" ajelijan luokkaa ???
Uskoisin kitkoilla suoriutuvani myös noilla metreillä, kun olen talvia ajanut m+s renkailla, joilla ole mitään tekemistä talvirenkaiden kanssa :D

Tuotemerkit jätetty pois, ettei mennä ohi aiheesta. Teen myös itse rengastyöni nykyään,renkaiden ostamisesta asennukseen asti, joten voi syyttää vain itseään :D
Josta malliesimerkkinä, rikoin yhden renkaan reunuksen, kun en tiennyt mistä suunnasta rengas pitää asentaa Volvon alkuperäisvanteelle ;D Toki se olisi selvinnyt, jos olisi katsonut vaikka lisävarusteluettelosta, jossa on ihan erikseen mainittu tuo vanteen profiili ja asennus :-[
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 04:07:39 kirjoittanut Orlov »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2684 : 28.10.2017, 07:37:17 »
Kotimaiset nastat niissä on, tai missälie nuo "tikat" nyt sitten tehdäänkin nykyään?

http://www.tikkaspikes.fi/fi/  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Futurez  Kulkukoira