Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2685 : 28.10.2017, 10:19:49 »
Tässä yhden asiaa hiukan enemmän tutkineen näkökantoja: https://yle.fi/uutiset/3-9904955
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2686 : 28.10.2017, 11:36:04 »
Tässä yhden asiaa hiukan enemmän tutkineen näkökantoja: https://yle.fi/uutiset/3-9904955

Henkilö joka vihaa nastarenkaita. Tämä tuli jo pari vuotta sitten selväksi  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2687 : 28.10.2017, 12:14:38 »
Henkilö joka vihaa nastarenkaita. Tämä tuli jo pari vuotta sitten selväksi  ;)
Ilmeisesti sitten joku rakastaa nastarenkaita, kun niitä voi vihata :idiot2:
Tuossa likan reeni paikan mäestä kuvaa. Ajattelin piruuttani pelkällä sähköllä (takavetoinen) kokeilla, että kuinka pitkälle pääsen uusilla Contin kitkoilla tuossa mäessä. Pääsin mäen ylös takavetoisena, ja kyseisessä mäessä poika ei pysynyt Converseilla pystyssä!
Taidan rakastua kitkoihin! En homolla tavalla...

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2688 : 28.10.2017, 12:16:10 »
Henkilö joka vihaa nastarenkaita. Tämä tuli jo pari vuotta sitten selväksi  ;)
Jutun alussa sanotaan: Jos Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan akatemiatutkija Ari Tuononen sanoo julkisuudessa jotain myönteistä kitkarenkaista, hänestä tehdään heti nastarenkaiden vastustaja.

Tämä tuli taas todistettua.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2689 : 28.10.2017, 12:50:28 »
Tuo artikkelihan on täyttä asiaa. Viimeisillä omilla nastarenkailla kävi juuri tuo, että eturenkaiden nastaulkonema kasvoi pahimmillaan useaan milliin ja pian sen jälkeen kaikki nastat muutamaa lukuunottamatta irtosivat tai katkesivat. Yksi vähäluminen talvi pilasi hyvät renkaat.
Nastarenkaille on ehdottomasti paikkansa, eikä niitä pidä keltään täysin kieltää, mutta valtavan suuri osa nykyisistä nastakuskeista valitsee nastat ihan turhaan, vanhasta tottumuksesta ja niistä koituu suuria haittoja tieverkolle ja kaupunkiympäristölle.

Aina muistutetaan arvioista, että mitä kävisi, jos kaikilla olisi nastat tai kaikilla olisi kitkat ja tätä käytetään kitkoja vastaan. Tällaisessa mallissahan pakotettaisiin kitkojen käyttäjäksi nekin, jotka nastoja tarvitsevat ja totta kai sillon onnettomukuksia sattuu. Mutta entä jos vain ne kuskit vaihtaisivat kitkoihin, jotka nastoja eivät oikeasti tarvitse? Vaikutukset olisivat varmasti lähinnä positiivisia. Täytyy vain saada ihmiset ymmärtämään kitkojen mahdollisuudet ja rohkaista epäileviä kokeilemaan. Ei se ole nastojen rakastajilta pois, vaikka moni tuntuukin raivoisasti nastoja puolustavan ja haluavan pakottaa kaikki rouhimaan teitä piikeillä ihan turhaan.

Jokainen kitkakuski ymmärtää nastojen paremmuuden tietyissä tilanteissa, mutta moni nastakuski ei tiedä mitään kitkoista.
 
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 12:58:08 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2690 : 28.10.2017, 13:44:46 »
Jokainen kitkakuski ymmärtää nastojen paremmuuden tietyissä tilanteissa, mutta moni nastakuski ei tiedä mitään kitkoista.
 
Aika täydellinen lause.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2691 : 28.10.2017, 15:30:34 »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2692 : 28.10.2017, 15:36:47 »
Tämänkin topikin otsikoksi sopisi paremmin Kitkat vai nastat...

Tai siis pitäisi sopia.  ::)
« Viimeksi muokattu: 28.10.2017, 15:38:53 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2693 : 28.10.2017, 16:01:36 »
mutta moni nastakuski ei tiedä mitään kitkoista.

Sewwerran väitän vastaan ja puolustan itseäni, että kokemusta löytyy 5v vanhoista kitkoista. Eipä ne olleet pidoltaan sen kummemmat, kuin nuo nyt alla olevat hkpl seiskat. Tuoreita kitkoja kyllä haluaisin kokeilla ja jopa vähän harkinnutkin jos vielä hommaisi tälle talvelle nastojen tilalle kitkat  ::)

On nimittäin hitokseen liukkaat nuo hakkapeliitat. Ovat nyt neljättä talvea käytössä ja eilisen pikkupakkasilla kokeilin semikuivalla tiellä miten sitä pitoa riittää, tehden pienen vastaheitto-ohjausliikkeen kun vauhtia oli loivassa kurvissa öbaut 45km/h (taajama). Kyllä se perä vaan sieltä alkoi keventyä ja pientä sivuheittoakin oli.

Joku nastakatokin noihin on jo iskenyt..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2694 : 28.10.2017, 16:16:22 »
Mä en suostu käyttämään yli 3v vanhoja kitkoja. Ero uusiin alle vuoden vanhoihin on aika huikea.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2695 : 28.10.2017, 16:19:31 »
Ja käytettyjen renkaiden markkinat kuitenkin on sen verran isot että 3v vanhat renkaat revitään aika äkkiä käsistä, kun ne laittaa kiertoon, jollei ne ole ajettu loppuun. Taitaa noissa nykyisissä nastoissa olla vieläkin joku 5mm pintaa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2696 : 28.10.2017, 16:29:55 »
Bisnes aka leasing on kyrväyttänyt markkinat, oikeastaan kaikessa :D On sitten harvinaisen typerä palvelu, jossa pyritään maksimi tulokseen, minimi panoksella :D

Renkaat seisoo "hotellissa", josta et niitä ulos saa ilman väkivaltaa, tai suhteita ;D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2697 : 28.10.2017, 16:36:19 »
Mä en suostu käyttämään yli 3v vanhoja kitkoja. Ero uusiin alle vuoden vanhoihin on aika huikea.

Juu ei mitään asiaa pakkaskelissä liikenteeseen yli 3 v. vanhoilla kitkoilla. Menee aivan saippuapaloiksi kylmässä vaikka uutena olisivat olleet loistavat.

Kesäkäyttöön vähemmän vaaralliset vaikkakaan ei optimit siihenkään.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2698 : 28.10.2017, 16:53:25 »
Kesäisin toimii alle +15. Sen yli ovat vetelät ja hirveät ajaa. Jos taas on alle +10c eli perus kesäkeli, voivat olla paremmat pidoltaan kuin kesärenkaat.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2699 : 28.10.2017, 16:56:31 »
Mä en suostu käyttämään yli 3v vanhoja kitkoja. Ero uusiin alle vuoden vanhoihin on aika huikea.

Tarkoittaako tämä kolme vuotta vanhoja paistovuodelta/viikolta (Käyttämättömiä) vai kolme kautta käytettyjä?

BTW: 11 vuotta vanhat kovettuneet kitkat on paremmat kesällä, kuin yhden talven ajetut kitkat  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Ateho  Elekma