Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2730 : 29.10.2017, 18:26:34 »
mud-terrain rengas ollut paras(nekinhän on kitka renkaita kun kelpaavat maasturihin myös talveksi)
Jotkut maasturin talveksi kelpaavat maastorenkaat on kyllä ihan luistimia talvella, eivät pidä kunnolla edes lumisella tiellä ja voi vain kuvitella mikä luistin on loskassa. Ei nuo mud terrainitkaan kehuja talvirenkaina saa offipalstallakaan ja en ihmettele yhtään: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66671
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 19:03:02 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2731 : 29.10.2017, 22:57:04 »
Tuosta syystä kitkat ovat itselläkin välirenkaina, näillä loskapaskakeleillä kun nastoilla ei ole juuri lisäarvoa. Tietyissä olosuhteissa jopa nahkeammat kuin jotkut uudemmat nastarenkaat.

Sitten kun alkaa tiet pysyä jäässä vaihtuu piikit alle. Puolet ajoista tulee höylättyä muualla kuin sulilla ja suolatuilla pikiteillä.

Jep, mulla on noihin autoihin sopivat nastarenkaat(kin) tallissa, laitan ne alle kun alkaa tuntumaan että nastattomilla ei pärjää.
Vuonna 1996 on viimeksi ollut nastarenkaat alla, silloinkin sen takia kun en viitsinyt ostaa kevättalvella enää uutta rengassarjaa kun ostin käytetyn auton jossa oli nastarenkaat alla.

Mutta tänäkin talvena laitan nastarenkaat kun tuntuu ettei nastattomilla pärjää.
En kyllä muista että koskaan olisi käynyt mielessäkään tuollaista koskaan.

Ja kyllä, ajan vain hyvin hoidetuilla teillä, ei ole ollut tarvettakaan käydä auraamattomilla mökkiteillä tms. reiteillä joka on monelle kerran talvessa toteutuvaa ja siksi pitää koko muu aika ajaa nastoilla.

Ei mulla ole pakettiautoakaan sen takia että kerran vuodessa sitä tarvitsen.

...joko oli tarpeeksi provokaatiota...?

Lassi

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2732 : 30.10.2017, 10:19:50 »
Ei millään pahalla, mutta metsäautotiet ovat harvoin oikeasti kaljamalla (märkää jäätä)
Kyllä niitä kummasti tulee vastaan kun koko talven ja kevään siellä ajelee päivittäin.
Ja usko tai älä. Ajan myös muuallakin kuin metsässä. Metsäautotiet ovat vain yksi osa työmatkaani.

Kitkarenkailla tullut ajettua nyt 7 talvea eikä kertaakaan ole meno loppunut pitovaikeuksien vuoksi. Aina on päästy sinne minne oltukin menossa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2733 : 30.10.2017, 21:14:20 »
Kun täällä kuittaillaan ettei nastakuskit tiedä mitään kitkoista, niin ostimpa sitten vielä kolmannen kitkasarjan kahteen autoon. Ensi talveksi on sitten continental contivikingcontact 6, kun halvalla sain ja oli muutenkin tarkoitus peltivanteet vaihtaa alumiinivanteiksi ensi talveksi kitkoillekkin. Nyt sai molemmat kerralla  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2734 : 30.10.2017, 22:16:03 »
Noh noh, ei pidä tahallaan väärin ymmärtää ;)
Olen aivan vakuuttunut siitä, että moni nastoilla ajava ajaa niillä vain siksi, että niin on aina tehty. Kuskit, jotka eivät ole kiinnostuneet, tai eivät ymmärrä autoista tai ajamisesta tuon taivaallista, eivätkä siten mieti rengasvalintaakaan sen enempää, kuin että kesärenkaat on niitä nastattomia ja talvella tarvitaan nastoja. Ja siitäkin porukasta löytyisi paljon niitä, jotka eivät hyödy nastoista mitenkään, mutta kaikki saavat kärsiä seurauksista.

Väitän siis, että kitkakuskit ovat keskimäärin niitä tiedostavampia kuljettajia (myös/etenkin joku joka näkee vaivaa neljään kausivaihtoon vuodessa, ainakin kolmella rengastyypillä)  ja nastakuskeihin sitten mahtuu väkeä ihan laidasta laitaan. Siellä on ehkä yllättävänkin pieni osa niitä, joille nasta on välttämättömyys ja sitten niitä jotka luulevat, että se on välttämättömyys, sekä juuri ne, jotka ostavat sitä, mitä rengasliike suosittlee. Yleensä siis oletuksena nastoja, kun se on valtavirran valinta.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 22:18:04 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2735 : 30.10.2017, 23:12:57 »
Minä taas väitän, että tänään tympäisi ajaa Mikkeli-Imatra väli, kun en luottanut täysin kitkarenkaaseen ja tiedostin tilanteen. Nastoilla ei olisi tarvinnut edes miettiä (Tuli lunta, vettä ja räntää).

Väitän siis, että kitkakuskit ovat keskimäärin niitä tiedostavampia kuljettajia (myös/etenkin joku joka näkee vaivaa neljään kausivaihtoon vuodessa, ainakin kolmella rengastyypillä)  ja nastakuskeihin sitten mahtuu väkeä ihan laidasta laitaan. Siellä on ehkä yllättävänkin pieni osa niitä, joille nasta on välttämättömyys ja sitten niitä jotka luulevat, että se on välttämättömyys, sekä juuri ne, jotka ostavat sitä, mitä rengasliike suosittlee. Yleensä siis oletuksena nastoja, kun se on valtavirran valinta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2736 : 31.10.2017, 09:19:52 »
Minä taas väitän, että tänään tympäisi ajaa Mikkeli-Imatra väli, kun en luottanut täysin kitkarenkaaseen ja tiedostin tilanteen. Nastoilla ei olisi tarvinnut edes miettiä (Tuli lunta, vettä ja räntää).
Ihmettelen vaan, että miksi yleensä ajat kitkoilla? Tai sanotaan näin, että miksi kukaa jaksaa vaihdella renkaita useita kertoja vuodessa eri keleille :idiot2:
Toki jos aikaa riittää vaihtaa, tai omistaa rengaskaupan, niin mikä ettei :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2737 : 31.10.2017, 10:50:50 »
Ihmettelen vaan, että miksi yleensä ajat kitkoilla? Tai sanotaan näin, että miksi kukaa jaksaa vaihdella renkaita useita kertoja vuodessa eri keleille :idiot2:
Toki jos aikaa riittää vaihtaa, tai omistaa rengaskaupan, niin mikä ettei :)

Jotta maailma pelastuu. Vai että olen kiva kaveri, jos haluan ajaa keliin parhaiten sopivalla renkailla ja ettei TALVI yllätä minua.

Mulle renkaiden vaihto kestää 30 minuuttia ja on hyvää vastapainoa normiduunille, kun saa vain nollat naamassa vääntää mutteria. On sitä turhempiakin harrastuksia ja kuten olen todennut mun pitää pystyä lähtemään kelistä riippumatta 24/7/365 liikenteeseen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2738 : 31.10.2017, 11:55:24 »
Jotta maailma pelastuu. Vai että olen kiva kaveri, jos haluan ajaa keliin parhaiten sopivalla renkailla ja ettei TALVI yllätä minua.

Mulle renkaiden vaihto kestää 30 minuuttia ja on hyvää vastapainoa normiduunille, kun saa vain nollat naamassa vääntää mutteria. On sitä turhempiakin harrastuksia ja kuten olen todennut mun pitää pystyä lähtemään kelistä riippumatta 24/7/365 liikenteeseen.
Tunnustat että teit rengasvalinnassa virhearvioinnin, kun lähdit kitkoilla Mikkeli-Imatra välille.
Kannattaisiko ottaa peräkärry mukaan ja sinne toinen rengassetti, ettei enää matkalla harmita väärin valittu rengas ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2739 : 31.10.2017, 12:25:07 »
Minä taas väitän, että tänään tympäisi ajaa Mikkeli-Imatra väli, kun en luottanut täysin kitkarenkaaseen ja tiedostin tilanteen. Nastoilla ei olisi tarvinnut edes miettiä (Tuli lunta, vettä ja räntää).

Tässähän olet juuri esimerkki tiedostavasta kitkakuskista, joka tajuaa renkaidensa rajoitukset. Ja tuskin vaaratilanteitakaan aiheutit matkalla huonolla rengasvalinnalla. Ja hyvät perustelut nastarenkaiden käytöllekin on olemassa, joten siitä vaan sellaista rengasta alle, kuin huvittaa.

Samaan aikaan toisaalla on kuitenkin tuhansia autoja, joilla ei ajettu jäisillä teillä, eikä välttämättä ajeta juuri koskaan. Silti renkaat on valittu niitä liukkaimpia jääkelejä varten ja nastat ruuvataan alle heti ekoilla yöpakkasilla, vaikka ajoa on vain päivisin, ja pois ne otetaan vasta kun koivut vihertää ja keskilämpötila on tukevasti plussalla. Sydäntalvellakin jos kelivaroitus annetaan, niin auto jöö kotiin ja mennään bussilla, tai hoidetaan ajot muuna aikana.

Minä taas ajelen kitkoillani kelissä, kuin kelissä. Joskus harvoin se vaatii vähän enemmän keskittymistä, mutta perille on tähän mennessä aina päästy ja muita haittamatta. Pakko ei olisi päästä autolla liikkumaan, mutta ei ole vielä bussiinkaan tarvninnut turvautua. Kitka on siis minulle nappivalinta ja olisi sitä myös paljon nykyistä suuremmallekin osalle autoilijoista.

Nastarenkaita tarvitsevienhan sitä paitsi kannattaisi pikemminkin edistää kitkarenkaiden yleistymistä ja puhua niiden puolesta. Kun kitkarenkaat yleistyisivät ihan vapaaehtoisesti, niin samalla vähenisi niiden aiheuttamat haitatkin, eikä ehkä olisi nykyisen kaltaista painetta rajoittaa nastarenkaiden käyttöä kielloilla ja rajoituksilla, jotka taasen johtavat siihen, että nastarenkaat tarpeeseenkin valinneet kokisivat painetta, tai pakkoa vaihtaa kitkoihin vasten tahtoaan. 
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2740 : 31.10.2017, 13:54:53 »
Tunnustat että teit rengasvalinnassa virhearvioinnin, kun lähdit kitkoilla Mikkeli-Imatra välille.
Kannattaisiko ottaa peräkärry mukaan ja sinne toinen rengassetti, ettei enää matkalla harmita väärin valittu rengas ;)

Miten niin tein virhearvioinnin, jos pääsin ilman ongelmia perille? Hain sieltä paremmat renkaat ja nastat ei ole vielä edes vanteilla? Joten mikä sun pointti alunperinkin oli?

Kuten totesin, niin en luottanut kitkoihin. Nastoilla olisin voinut ihan huoletta ajella menemään. Loput voit lukea tuolta munakuski topic:sta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2741 : 31.10.2017, 15:28:54 »
Minä taas väitän, että tänään tympäisi ajaa Mikkeli-Imatra väli, kun en luottanut täysin kitkarenkaaseen ja tiedostin tilanteen. Nastoilla ei olisi tarvinnut edes miettiä (Tuli lunta, vettä ja räntää).
Jos ajoit kt62 kautta Imatralle Puumalan kautta niin se on ainankin savo/karjalan rajalta Imatralle saakka suolattu. :D

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2742 : 31.10.2017, 15:37:47 »
Jos ajoit kt62 kautta Imatralle Puumalan kautta niin se on ainankin savo/karjalan rajalta Imatralle saakka suolattu. :D

Tuota kautta ajoin. Astumatta ulos ei näe mitä tielle on tehty. Hiekoituspönttöjä ainakin oli matkanvarrella paljon.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2743 : 31.10.2017, 16:38:57 »
Jos ei voi luottaa kitkoihin niin silloinhan ajelee keliin nähden liian lujaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2744 : 31.10.2017, 16:41:57 »
Jos ei voi luottaa kitkoihin niin silloinhan ajelee keliin nähden liian lujaa.

Väärin. Nastat varoittaa äänellä, jos on liukasta. Kitkat eivät!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autoracing  KL-varaosat