Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882972 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2775 : 02.11.2017, 19:30:11 »
Kesällä autovalmistajan suosittelemat paineet ja talveksi + 0,2 bar.
Ei onnistu että ajaisin joillain 2.1bar paineilla :D. 2.4 pistän aina omiin ja hienosäädän jos tuntuu kovalta tai löysältä.

Renkaan merkki ja malli vaikuttaa paljonko pitää olla painetta.

Bfg talvirengas oli vakaa vasta 2.6bar kun michelin samassa koossa toimi hyvin 2.4
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2776 : 02.11.2017, 19:38:44 »
Onkohan tässä rengaspaineasiassa samaa havaittavissa kuin että jotkut ihmiset eivät millään pysty ajamaan esim. 195/65 15 -renkailla kun ne ovat löysät ja kaatuvat ajaessa alle?

 

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2777 : 02.11.2017, 20:50:51 »
Onkohan tässä rengaspaineasiassa samaa havaittavissa kuin että jotkut ihmiset eivät millään pysty ajamaan esim. 195/65 15 -renkailla kun ne ovat löysät ja kaatuvat ajaessa alle?
Mahdollisesti. 2.5 on minulla ollut järestäen melkein autossa kuin autossa.

Volvossa tuon alle ei todellakaan... Pienemmässä 1000kg kinnerissä siinäkin 2.4 alle ei....

800kg kinnerissä oli 2.1 sopiva (145/75R13)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2778 : 02.11.2017, 21:09:29 »
Onkohan tässä rengaspaineasiassa samaa havaittavissa kuin että jotkut ihmiset eivät millään pysty ajamaan esim. 195/65 15 -renkailla kun ne ovat löysät ja kaatuvat ajaessa alle?

Ei mitään ongelmaa ole tuollaisten kanssa. Talvinakit on tuossa koossa vielä puoli-ilmaisia
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2779 : 02.11.2017, 21:25:22 »
195/65R15 kokoisesta puhuinkin. 960 löllysi, huojui ja vaelti kaistalla tosi pahasti noilla halppisnastoilla. Ei niitä voinut käyttää kuin kovilla paineilla. Michelinit oli sitten enää vaan mukavan löysät jotka pysyivät kaistalla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2780 : 02.11.2017, 22:02:31 »
Eipä se nastarengas tee autuaaksi pääkallokelillä.

Ihan uudet nastarenkaat ja jäinen tienpinta niin olitiin pöpelikössä ts työmaan pihanurmikolla joka ajotien vieressä.

Pitkä mutka ja tie kallistui väärin nastojen rutinan kuuli hyvin mut ei auttanut. Nopeutta ehkä 30-40 kmh.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2781 : 04.11.2017, 12:58:56 »
Mites nastarenkaat pitää tulevina päivinä? 10pv ennusteessa ei näytä olevan pakkasta tiedossa :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2782 : 04.11.2017, 14:48:29 »
Mites nastarenkaat pitää tulevina päivinä? 10pv ennusteessa ei näytä olevan pakkasta tiedossa :D
Hyvin nuo tuntuisi pitävän. Eikä ropisekkaan, yksi nasta jäljellä koko setissä. :2funny:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2783 : 04.11.2017, 14:55:30 »
Hyvin nuo tuntuisi pitävän. Eikä ropisekkaan, yksi nasta jäljellä koko setissä. :2funny:
Nyt pitää olla VAROVAINEN ettei se yksi nastakin lähde irti! Muuten sut luokitellaan juopoksi kitkarengaskuskiksi ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2784 : 04.11.2017, 14:58:54 »
Nyt pitää olla VAROVAINEN ettei se yksi nastakin lähde irti! Muuten sut luokitellaan juopoksi kitkarengaskuskiksi ;D
Mutta minulla vielä on se nasta. Täten jää kitkarengaskuskit ihmettelemään, mihin se takavetotiiliskivihävisihöyrypilvensaattelemana.

G--voimat ovat uskomattomat. Auto on mutkassa menossa kohti tangenttia ihan jo asfaltilla, mutta kun se yksi nasta pureutuu maan ytimeen, lähtee semmoinen slingshot että ollaan seuraavassa ulottuvuudessa. 8)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2785 : 04.11.2017, 15:01:55 »
Mutta minulla vielä on se nasta. Täten jää kitkarengaskuskit ihmettelemään, mihin se takavetotiiliskivihävisihöyrypilvensaattelemana.

G--voimat ovat uskomattomat. Auto on mutkassa menossa kohti tangenttia ihan jo asfaltilla, mutta kun se yksi nasta pureutuu maan ytimeen, lähtee semmoinen slingshot että ollaan seuraavassa ulottuvuudessa. 8)
Ilmeisesti on oikeaoppisesti takana vetävällä pyörällä ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2786 : 04.11.2017, 15:23:14 »
Mites nastarenkaat pitää tulevina päivinä? 10pv ennusteessa ei näytä olevan pakkasta tiedossa :D

Kuka nyt vielä nastoja on laittanut alle paitsi Lapissa  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2787 : 04.11.2017, 16:13:58 »
Siskon s40 -04 sai vihdoin alle talvipyörät. Muutaman päivän se viettikin parkkiruudussa jumissa kesärenkaineen. Ei vaan päässyt toteamaan renkaiden toimivuutta talvikelissä, kun kesä tuli takaisin, mutta uskotaan, että hyvät renkaat on Hankookin i-pike rs:t.
Se tuli todettua, että itse en kyllä tuolla autolla nastoja kestäisi kuunnella montaa päivää ilman lisäeristyksiä, aivan jäätävä ropina ja humina.
En kuitenkaan viitsinyt ihan varauksetta suositella kitkojakaan, kun ei itse ollut ihan varma, uskaltaisiko kokeilla. Ja kun puuttuu vielä dstc tuosta autosta ja renkaat ehtisi noilla kilometreillä kovettua pilalle ennen kulumista. Nastat ehkä säilyttävät pitonsa paremmin iäkkäämpinäkin, kun kuskina on sellainen, joka osaa pitää nastat ehjinä.
Ajettavuutta on noin lyhyellä kokeilulla paha kommentoida. Nastat saivat renkaat tuntuman aika liukkailta kuivalla tiellä ja sutimista sai varoa liikkeellelähdöissä.

Samalla tuli vahingossa huomattua, että pienen hetken itsekin toteutin täydellisesti tuota "kitkakuskit kaahaa ja nastakuskit hissuttelee" -tilastoa.
Tuossa kun hiljaiseen aikaan tuli ajeltua lähinnä ns. perstuntumalla ja korvakuulolla ja kun autossa on vielä mailimittari pimenneillä taustavaloilla, mistä syystä sitä tuli vielä vähemmän seurattua, niin vähän väliä yllätin itseni ajelemasta 10-20 km/h alle rajoituksen.
Toisaalta taas, kun vaihdon omaan kitkat ja ekaa kertaa karautin motarille kuivassa kesäkelissä, niin samaan tapaan nopeusmittaria katsomatta tajusinkin ottaneeni vauhtia aika rajusti yli rajoituksen, kun ennen vastaava meteli syntyi jo ihan rajoitusvaudissa. :-[
Kitkat oli vielä kuluneet ja nastarenkaat uudet. Promilleja ei kyllä sentään ole veressä ollut viikkoihin, ellei niitä sitten synny huomaamatta ihan niiden kitkojen sivuvaikutuksena. ;D
« Viimeksi muokattu: 04.11.2017, 16:20:47 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2788 : 04.11.2017, 17:12:52 »
Mitä minä olen kitkoilla ajanut n. 10 vuotta, niin tässä pk-seudulla pyöriessä tulee joka talvi muutama aamu kun saa ajella tosissaan varovaisesti. Olikohan viime viikon maanantai kun edes Kehä 3:sta ei ollut suolattu (5:30 aikoihin) ja kostea/märkä jää tien pinnassa yhdistettynä puuskaiseen tuuleen tekivät fiiliksen jossa sai mennä aika kieli keskellä suuta. Näissä tapauksissa otan hieman nopeutta pois ja jätän turvavälejä normaaliakin enemmän niin ainakin vielä (kop kop) olen hengissä eikä kolareitakaan ole sattunut, saatika läheltä piti-tilanteita jotka olisi tuntuneet pidon loppumisesta johtuneilta.
Mulla ei ole nastoja muuten mitään vastaan mutta nämä "talvet" ja se pirullinen meteli sekä kaamea käytös paljaalla asvaltilla ajoivat aikoinaan siirtymään kitkoihin. Toki voi olla ettei nastat nykyään enää pidä ääntä mutta en aio myöskään testata  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2789 : 04.11.2017, 17:16:38 »
Mitä minä olen kitkoilla ajanut n. 10 vuotta, niin tässä pk-seudulla pyöriessä tulee joka talvi muutama aamu kun saa ajella tosissaan varovaisesti. Olikohan viime viikon maanantai kun edes Kehä 3:sta ei ollut suolattu (5:30 aikoihin) ja kostea/märkä jää tien pinnassa yhdistettynä puuskaiseen tuuleen tekivät fiiliksen jossa sai mennä aika kieli keskellä suuta. Näissä tapauksissa otan hieman nopeutta pois ja jätän turvavälejä normaaliakin enemmän niin ainakin vielä (kop kop) olen hengissä eikä kolareitakaan ole sattunut, saatika läheltä piti-tilanteita jotka olisi tuntuneet pidon loppumisesta johtuneilta.
Mulla ei ole nastoja muuten mitään vastaan mutta nämä "talvet" ja se pirullinen meteli sekä kaamea käytös paljaalla asvaltilla ajoivat aikoinaan siirtymään kitkoihin. Toki voi olla ettei nastat nykyään enää pidä ääntä mutta en aio myöskään testata  :D
Murhaajarattijuoppakaahari!

 

KL-varaosat  Race.fi