Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2880 : 21.12.2017, 21:13:15 »
Tälläinen normaali rengas kuin michelin energy saver, paistoleima 2015. Jos keli oli alle +10c ja märkä asfaltti, sai renkaat sutimaan ripeissä lähdöissä. Samassa kelissä kitkaa ei saanut luistamaan.

Sehän on tehty enemmänkin kulutuksen ehdoilla, ja uutena jo testeissä sai pieniä "moitteita" kyseisestä ominaisuudesta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2881 : 21.12.2017, 21:13:37 »
Kolmas talvi juu ja kitkoilla jatkan tulevaisuudessakin kun kaupungissa asun.

Yhden kerran toivoin nastoja kun viime keväänä ajoin pikku kinttupolkua nimeltään valtatie 13. Aivan peilijäässä ja peräkärryn kanssa. Piti pudottaa ajonopeus 60km/h ja olla tarkkana.

Kaksi lipsahdusta. Risteysalue olikin kiillottunut ja liian reippaasti kanttasin. Penkan reunasta pitoja. Toinen oli kiillottunut liikenneympyrä. Tähän ajoin mielestäni riittävän hiljaa mutta ehkä vauhtisokeus iski 40km valtatieajon jälkeen. Kevyt luisu ja taas penkasta pitoja. Nastoilla olen ojaankin asti kerran ajanut.

Jos vaikka vähän kertais auto/rengas historiaa.

Volvo 245. Pinnoitetut lähes loppuunajetut nastat. Liukkaat kaikissa olosuhteissa, hyvät luisutteluun kaikissa olosuhteissa :D.

Vw Golf IV. Edessä hkpl 2 ja takana Nokian NR09. Perä lähti irti kaasullakin eikä takana puuttuvaa jarrusatulaa huomannut mitenkään.
Ostin uudet BF Goodrich 195/65R15 nastat. Lumella ja asfaltilla ihan ok mutta jäällä liukkaat kun nastat olivat renkaan ulkoreunoilla. Tällä ojaan kun lumen alla oli yllättävästi jäätä vaikkei edellisen 10km aikana ollut.

Volvo 960. Siirsin BFG nastat tähän. Ajettavuus epämääräistä huojuntaa ja vaeltamista. 3vk jälkeen ostin uudet 195/65R15 Michelin Xice kitkat. Näillä ajoin tyytyväisenä 2 talvea. 95% ajosta oli kitkoille sopivaa keliä. 5% piti ajaa varovaisemmin. -15c pakkasella 170hv ei riittänyt sutimiseen jäisellä tiellä.

940: 205/55R16 kitkat. Tukevammat ajaa kuin 15" mutta loskassa huonommat. On noillakin tiellä pysytty ilman jännitystä.

 Jos on osaava kuljettaja ja tunnokas auto niin kitkat alle vaan. Hyvät kitkat on paremmat kuin huonot nastat esim nuo BFG:t. Vaatii kitkat kuljettajalta enemmän tien pidon tiedostamista ja ennakointia mutta aivan tautisen hyvä pito kaikkialla muualla paitsi vetisellä jäällä.

Märällä asfaltilla parempi pito kuin kesärenkaalla alle +10c lämpötiloissa. Tätähän se meidän talvi enimmäkseen on eikös?

Ootko ajanut kunnon nastarenkailla?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2882 : 21.12.2017, 21:32:46 »
Aiemmin ei ole ollut varaa, nykyään ajan kitkoilla.

Tottakai olisi kiva kun jokapäivälle olisi täydellinen rengasvalinta mutta se ei ole vaihtoehto. Minä en viitsi kuunnella nastojen ropinaa kun odottelen sitä erityisen liukasta keliä jolloin kitkalla ei ole vähäistäkään pitoa.
Tänään oli 200m jäistä uraa. Tiellä pysyin :D.
Lisäksi joutuisin joka syksy ostamaan kaksi uutta nastarengasta niin kauan kuin mulla on takavetoinen auto. V:>.

Edelliset kitkat kestivät 2 talvea. Kolmaskin olisi mennyt mutta niistä oli kadonnut jo paras pito joten myin ne kaverille.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2883 : 21.12.2017, 21:43:38 »
Nastarenkailla olen ajellut aina. Alla on pyörinyt Nokian Hakkapeliittaa eri numeroisena, nyt on 7. Toki myönnän, että nastojen rapina kuuluu sisälle, mutta sen voin hyväksyä kun muuten tuntuu olevan ihan pitävät renkaat. Oikeastaan nämä seiskat ainakin minulla tuntuvat olevan miellyttävän pehmeät ajettavuudeltaan.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2884 : 21.12.2017, 22:19:12 »
Nastarenkailla olen minäkin ajanut noin 40-vuotta ja kokemukset on hyviä, Nokian numerot aina vanhan kansan 07(imukuppi kumi) alkaen nykyiseen Hakka 8 asti on koettu, lisäksi työautoissa lähes kaikenkirjava merkkirenkaitten valikoima on tullut ajettua monen merkkisillä autoilla, kitkoja en ole vakavissaan koskaan edes harkinnut vaikkakin nykyisin on tiet läpi talven jo niin paljolti paljasta asvalttia että ehkä tulee sekin aika kun kokeilen kitkarenkaita. Nastarenkaat parhaimmatkin niistä meluaa ja kaikki kyllä huomaamme miten nopeasti ne pilaavat kalliin asvaltin urille missä sitten keväällä pilaamme ne sen kauden renkaat. Tässä ajatuksia ja vähän muistelua rengas asioistani.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2885 : 22.12.2017, 06:01:31 »
Eikös ne kitkatkin kuluta asvalttia, ainakin oon sellaista lukenu. ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2886 : 22.12.2017, 10:25:25 »
Kaikki renkaat kuluttaa, nastat vain selkeästi eniten.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2887 : 22.12.2017, 19:57:46 »
Eikös ne kitkatkin kuluta asvalttia, ainakin oon sellaista lukenu. ::)

Joo. Esimerkiksi nastakieltomaassa Saksassa saa kyllä hakemalla hakea kulumisuria vilkkaiden kehäteiden kaistoilta. Suomessa niitä löytyy uudeltakin asvaltilta ekan talven jälkeen.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2888 : 22.12.2017, 20:50:52 »
Joo. Esimerkiksi nastakieltomaassa Saksassa saa kyllä hakemalla hakea kulumisuria vilkkaiden kehäteiden kaistoilta. Suomessa niitä löytyy uudeltakin asvaltilta ekan talven jälkeen.

Jännä että niitä uria löytyi uudelta asvaltilla ennen, kuin edes oli talvirengaskeli!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2889 : 22.12.2017, 21:51:32 »
Jännä että niitä uria löytyi uudelta asvaltilla ennen, kuin edes oli talvirengaskeli!

En ole täällä huomannut.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2891 : 05.01.2018, 11:16:28 »
Ei tuolla edes tarvitse talvirenkaita. Kesäsillä pärjäisi ympärivuoden. Kiintiö pojat vauhdissa sen verran että riittää vesikeliä.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2892 : 05.01.2018, 11:28:19 »
Jännä että niitä uria löytyi uudelta asvaltilla ennen, kuin edes oli talvirengaskeli!

Näinpä, ja vielä vaikkei asfaltilla ole edes ajettu.

Aika paljon saa kumilla, saati renkaalla, asfalttia hangata että nimenomaan asfaltti kuluisi eikä rengas.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8922
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2893 : 05.01.2018, 12:30:12 »
Ei tuolla edes tarvitse talvirenkaita. Kesäsillä pärjäisi ympärivuoden. Kiintiö pojat vauhdissa sen verran että riittää vesikeliä.

Näin on. Kyllä tuntuu Nokian Hakka 8 tarpeelliselta.  :idiot2: Tosin kohta ne on nastattomat, niin ei ole niinkään kelillä väliä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2894 : 05.01.2018, 13:11:20 »
Jyväskylässä on ainakin niin paljon vähänkin syrjemmässä (sivukadut yms) litimärkää jääpolannetta, ettei ne nastat nyt ihan turhat välttämättä ole.

Tosin, edelleen olisin valmis kokeilemaan uusia kitkarenkaita versus uusia nastarenkaita.

 

Elekma  Autoracing