Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882936 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2985 : 04.11.2018, 13:09:41 »
Ongelma ratkeaisi sillä että kaikki tiet olisivat sorateitä ja autoissa kunnon ilmansuodattimet.  ;D

Myöskin jalankulkijoilla ja kaikilla jotka asuvat kilometrin säteellä?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2986 : 04.11.2018, 13:13:04 »
Mulla oli viime talvena ekaa kertaa kitkat omassa autossa alla, enkä kaivannut nastoja kertaakaan.

Emännän autossa on kitkat ollu jo monena talvena, eikä sielläkään ole nastojen perään huudeltu.

Ajotyyliä en joutunut muuttamaan mitenkään, minkäänlaisia vaaratilanteita ei ollut tms.
Eli itselle kitkoilla ajaminen ei ainakaan ole millääntavoin pärjäämistä, se oli valinta ja hyvä valinta olikin.
Vaimolla kanssa testautin ennen kuin omaan kitkat hankin :D
Ensin oli Hakkapeliitan R2 alla(uutena ostetut) ja seuraavassa autossa mikä vaimolla oli niin hommasin siihen GoodYearin Ultragripi 2 kitkat. GoodYearilla huomasi oikeasti liukkaalla jäällä että varvoisempi sai kyllä olla kuin omalla autolla missä oli Hakkapeliitan 8.
Nykyään molemmissa onkin Continentalin 6 alla ja uuteen autoon on tulossa Contin uudet 7.
Huonot nastarenkaat saisi lailla kieltää, jos perusteena on jääpito ;)
Tosin taitaa ne kuluneetkin/loppuun ajetut nastarenkat olla monelta osin vaarallisempi valinta kuin uudehko laatu kitkarengas....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2987 : 04.11.2018, 13:15:13 »
Huonot renkaat saisi lailla kieltää

Nyt olet asian ytimessä.

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2988 : 04.11.2018, 13:16:04 »
Tai jos pääsis pohjoiseen.
Siellä ne kitkat vasta hyvät onki, kunnolla pakkasta eikä mitään nollakelejä.
Huutonaurua täältä napapiirin pohjoispuolelta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2989 : 04.11.2018, 13:19:57 »
Vaimolla kanssa testautin ennen kuin omaan kitkat hankin :D
Ensin oli Hakkapeliitan R2 alla(uutena ostetut) ja seuraavassa autossa mikä vaimolla oli niin hommasin siihen GoodYearin Ultragripi 2 kitkat. GoodYearilla huomasi oikeasti liukkaalla jäällä että varvoisempi sai kyllä olla kuin omalla autolla missä oli Hakkapeliitan 8.
Nykyään molemmissa onkin Continentalin 6 alla ja uuteen autoon on tulossa Contin uudet 7.
Huonot nastarenkaat saisi lailla kieltää, jos perusteena on jääpito ;)
Tosin taitaa ne kuluneetkin/loppuun ajetut nastarenkat olla monelta osin vaarallisempi valinta kuin uudehko laatu kitkarengas....
Vaimon autossa testauttaminen hakkaa helposti kaikki lehtien rengastestit, sieltä tulee rehellinen ja riippumaton mielipide hyvin nopeasti :D

Itellä oli kanssa viime talven Hakkapeliitta R2, oli kyllä hyvät renkaat, mutta hiton arvokkaat vaan.
Nyt ostin Sava Eskimo Ice:t, eli sama rengas kuin Goodyear ultra grip ice+, olivat tuolta etelänaapurista tilattuna edukkaat.

Huutonaurua täältä napapiirin pohjoispuolelta.
Mitä? ;D
Vai pitääkö sanoa, että vähemmän nollakelejä kuin täällä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2990 : 04.11.2018, 14:02:22 »
Vaimon autossa testauttaminen hakkaa helposti kaikki lehtien rengastestit, sieltä tulee rehellinen ja riippumaton mielipide hyvin nopeasti :D

Itellä oli kanssa viime talven Hakkapeliitta R2, oli kyllä hyvät renkaat, mutta hiton arvokkaat vaan.
Nyt ostin Sava Eskimo Ice:t, eli sama rengas kuin Goodyear ultra grip ice+, olivat tuolta etelänaapurista tilattuna edukkaat.
Mitä? ;D
Vai pitääkö sanoa, että vähemmän nollakelejä kuin täällä.
Savalla lyhyempi jarrutusmatka jäällä kuin 2 testissä olleella nastarenkaalla(Kuhmo ja Triangel)



Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Julle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2991 : 04.11.2018, 19:17:30 »
Viime viikolla ostin Volvoon Contin 7 kitkarenkaat vanhojen Pirellin nastojen tilalle. Mielenkiinnolla odotan liukkaampia kelejä, kun pääsen testaamaan kitkoja tositoimissa, koska aiemmin olen aina ajellut nastarenkailla.
Ainakin V40 Volvosta tuli reilusti hiljaisempi ja ajettavuus parani uusilla kitkoilla.
S60 T4 Classic -17

Poissa IIIolut

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2992 : 04.11.2018, 20:44:30 »
Täällä on ajettu yhteensä kitkoilla 15 vuotta. Nyt on alla baijerilaisessa Nokian R2 kitkat ja sitä ennen Rsi ja Bridgestone Blizzakit. Kokeiltu myös keski-eurooppalaisia Hankookin W300 kitkoja yhden talven. Ne vastasi meidän kesärenkaita. Vaimon autossa on Michelinin nastat ja Volvossa Nordman 4 nastat, joista ei ole mitään kokemusta... Vuosien varrella on ollut monen valmistajan nastarenkaita meidän autoissa alla. Kuitenkin oman kokemuksen perusteella valinta osuu kitkoihin ja vaimokin niitä haluaa seuraavaksi oman autonsa alle. Mikäli asuisin oikeasti lumisella alueella kaupungin ulkopuolella, ottaisin varmaan tuossa tapauksessa nastarenkaat.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2018, 20:50:13 kirjoittanut IIIolut »
- Volvo S70 -99 2.4l
- BMW E61 M5

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2993 : 04.11.2018, 21:05:04 »
Savalla lyhyempi jarrutusmatka jäällä kuin 2 testissä olleella nastarenkaalla(Kuhmo ja Triangel)



Aika hauskaa, että on ohuesti tuossa testissä parempi kuin seuraajansa ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2994 : 04.11.2018, 21:06:01 »
Miksihän talvirengastesteissä annetaan painoarvoa märällä ja kuivalla asvaltilla ajolla, eihän kesärenkaitakaan testata lumella ja jäällä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2995 : 04.11.2018, 21:09:03 »
Miksihän talvirengastesteissä annetaan painoarvoa märällä ja kuivalla asvaltilla ajolla, eihän kesärenkaitakaan testata lumella ja jäällä.
Vaikka Suomen kesät alkaa olemaan lumisia, niin kumminkin talvisin on vielä huomattavasti enemmän märkää ja kuivaa asfalttia tarjolla ;)
Etelässä 90% keleistä on vetistä/kuivaa, niin siitä huolimatta 80% autoilijoista ropistelee nastoilla...
« Viimeksi muokattu: 04.11.2018, 21:10:50 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2996 : 04.11.2018, 21:09:15 »
Miksihän talvirengastesteissä annetaan painoarvoa märällä ja kuivalla asvaltilla ajolla, eihän kesärenkaitakaan testata lumella ja jäällä.
Sillä talvet on ainakin täällä napapiirin alapuolella aika pitkälti märällä tai kuivalla asfaltilla ajoa.

Ja itseasiassa jos luet vaikka jonkin Saksalaisen lehden kesärengastestejä, siellä niitä testataan myös lumella.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2997 : 04.11.2018, 21:23:14 »
Jos minulla olisi varaa valita, niin uudet kitkat asentuisi huomenna molempiin autoihin.
Muttakun ei ole, niin mennään käytetyillä nastoilla, jotka moni täällä tuomitsisi hengenvaarallisiksi kuntonsa puolesta.

Katsastusasemalla nopeasti vilkaisin uusinta talvirengastestiä TM:stä ja siinä arvioitiin nastarenkaiden kehittyneen vuosien mittaan enemmän kuin kitkojen (tarkka vertailu vaikeaa). Allekirjoitan tuon. Viimesyksyn välikelipyörinä toimi valmistusvikainen sarja Hkpl7:iä, joista puuttui nastat muuten renkaiden ollessa uudenveroiset. Niissä oli samanlainen nahkea pito kuin kitkarenkaissakin, eikä renkaat olleet yllätykselliset edes kuuraantuneella nelostiellä (alijäähtynyttä vettä, käytännössä luistinrata). Pito oli vähintään samanlainen, kuin 7mm/2v vanhoilla hkpl5:lla aikanaan.

Minusta on hienoa, että renkaat ovat kehittyneet. Kun sitten talveksi vaihdoin yhtälaisen setin nastojen kanssa, en huomannut juuri muuta eroa, kuin tamppaantuneen ja kiillottuneen lumen risteyksissä. Niistä nastat ruopivat vaivattomammin liikkeelle.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2998 : 04.11.2018, 21:24:29 »
Ja itseasiassa jos luet vaikka jonkin Saksalaisen lehden kesärengastestejä, siellä niitä testataan myös lumella.

Vois olla ihan mielenkiintosta lukea millaisia tuloksia ja eroja löytävät kesäluistimista lumella. :D

Toisaalta onhan esim. Noksun kesärenkaatkin M+S (North America Only) ::)

Niissä oli samanlainen nahkea pito kuin kitkarenkaissakin, eikä renkaat olleet yllätykselliset edes kuuraantuneella nelostiellä (alijäähtynyttä vettä, käytännössä luistinrata). Pito oli vähintään samanlainen, kuin 7mm/2v vanhoilla hkpl5:lla aikanaan.

Juuri tämäntyyppisiä kelejä tuntuisi olevan vuosi vuodelta enemmän, enemmän liikutuilla väylillä toki läpi talven, jolloin nastasta ei ole juurikaan hyötyä vaan paremminkin haittaa. Nostaa kumin ikäänkuin irti tienpinnasta muttei kuitenkaan pure siihen huurteiseen paljaaseen asfalttiin.

Ehkä parhaiten tämän huomaa liipatuissa liikenneympyröissä, kun nastallinen tahtoisi vain pyrkiä rapinan saattelemana tangetin suuntaan, siinä kun vastaava kitka menee vielä sukkasillaan.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2018, 21:53:15 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2999 : 05.11.2018, 00:50:30 »
vastaava kitka menee vielä sukkasillaan.
Allekirjoitan täysin, mutta totean samalla, että tuossa tilanteessa se kitka voi yllättää. Nimittäin kun se pito loppuu, niin sitten se loppuu. Tuossa tilanteessa epäilisin kitkan pitävän nastaa paremmin (kuurainen asfaltti) mutta nasta "varoittelee" enempi.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron