Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3030 : 21.11.2018, 11:37:03 »
Onko TM mitannut tuon, vai omaa mutua? Yksinkertaisesti kun ajattelee, niin juuri toisin päin kai se on ainakin kuivalla asfaltilla. Ei nastat ainakaan pitoa fillarissa lisää kuivalla asfaltilla...

Mainitsinko TM:n? En maininnut. Ja jottei epäselvyyttä tule, niin lisään että kun on liukasta LUE:Lunta ja jäätä! Tämä on ihan omaa käytännön mielipidettä mitä nyt ajelen kitkoilla etuvetoisella autolla, jossa ei ole mitään ajonvakautusta tai luistonestoa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3031 : 21.11.2018, 13:21:11 »
Mainitsinko TM:n? En maininnut. Ja jottei epäselvyyttä tule, niin lisään että kun on liukasta LUE:Lunta ja jäätä! Tämä on ihan omaa käytännön mielipidettä mitä nyt ajelen kitkoilla etuvetoisella autolla, jossa ei ole mitään ajonvakautusta tai luistonestoa.
No säästyy nastat ja tiestö kun eivät asfalttia ole kuluttamassa. Ei nastat ainakaan tuollaisella autolla missä ei luistonesto ole ja kaasua on vaikea annostella auta asiaan 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3032 : 21.11.2018, 13:39:25 »
Kyllä mä kannan korteni kitkan puolesta. Missä on jäätä? Ehkä mökkitiellä jossa ei kiintiö suolata. Kesärenkailla pärjää, pärjännyt monta vuotta koska kaikki väylät suolataan.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3033 : 21.11.2018, 15:29:24 »
Tänään saapastelin keskustan halki ja takaisin, ja huomion kiinnitti vähän joka puolella tapahtuva tahaton (?) kuovittaminen, niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissa, ihan rengastyypistä riippumatta.

Taasko se talvi vaan tahtoo yllättää, vai onko kyse samasta kuin vakkarista jne, että ilman ABSia, luistonestoa yms. avustimia ei vaan enää pysty, ei kykene... ???

Ainakin Oulussa ollut nyt pari päivää hämmentävän liukkaat kadut, kun pakkaselle pitkästä aikaa laskenut lämpötila veti kuuran maahan. Patterilelukin lähtee sutien kahva edellä kaikista risteyksistä.

Läpi talven ihan normaali ilmiö ollut aina että käytännössä jokainen auto valoihin jarruttaessa rutisee ja valoista lähtiessä kuopii.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3034 : 21.11.2018, 15:47:34 »
No säästyy nastat ja tiestö kun eivät asfalttia ole kuluttamassa. Ei nastat ainakaan tuollaisella autolla missä ei luistonesto ole ja kaasua on vaikea annostella auta asiaan 8)

Älä huoli kyllä minä raavin nastoillakin ihan hyvällä omalla tunnolla teitä. Tosin en vielä omilla autoilla!

Ja kolmen vuoden jälkeen oli hakkapeliitta 8:ssakin kaikki nastat tallella kuten myös edellisissä Goodyear UltraGrip Ice Arctic:ssa. Joten ihan huoletta nastoilla kärsii ruopia ja nastat kyllä ilmoittaa milloin on liukasta...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3035 : 22.11.2018, 07:54:23 »


Ja kolmen vuoden jälkeen oli hakkapeliitta 8:ssakin kaikki nastat tallella kuten myös edellisissä Goodyear UltraGrip Ice Arctic:ssa. Joten ihan huoletta nastoilla kärsii ruopia ja nastat kyllä ilmoittaa milloin on liukasta...
Nastakuskit ajelee kuulohavaiinnon perusteella ja kitkakuskit perstuntumalla. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3036 : 22.11.2018, 16:25:36 »
Nastakuskit ajelee kuulohavaiinnon perusteella ja kitkakuskit perstuntumalla. ;)

Vai niin. Minä ajan ainakin kuulo sekä näköhavainnolla autolla, jossa ei ole luistonestoa (Nuo siis tärkeimmat aistit). Kuuloa tarvitsen siihen, että kuulen jos rengas suttaa ja näköä, kun kierroslukumittari nousee tavallista iloisemmin. Jotenkin vain huvittaa, että jos ajat nastoilla se ei kelpaa kitkakuskeille ja jos ajat kitkoilla sekä kerrot niistä omakohtaista kokemusta rehellisesti sekään ei kelpaa kitkakuskeille!

Missä on jäätä? Ehkä mökkitiellä jossa ei kiintiö suolata. Kesärenkailla pärjää, pärjännyt monta vuotta koska kaikki väylät suolataan.

Tervetuloa keski-suomeen. Tänään viimeksi näkyi ilmeisesti yksi kesärengas spede pyörähtäneenä ympäri. Ilmeisesti talvi yllätti...

Kyllä täällä on ollut liukasta ja mustaa jäätä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3037 : 22.11.2018, 16:30:10 »
Täällä vedettiin tänään viimeks kuivalle tielle Suolaa.

Mulla on ollu talvipyörät 2vk alla enkä aio murehtia. Ajoin missä tahansa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3038 : 22.11.2018, 19:51:13 »
Se on kun ei oo kuskilla tuntumaa autoonsa.

Itseasiassa nykyautoissa tuo tuntuma ja kaasunhallinta on yleisesti huonompaa kun kaasupolkimet on sähköisiä, eli on siinä ihan todellinenkin peruste.

Mulla on vielä kesäpyörät alla, ja vaikka tässä pk-seudulla onkin kuivaa, niin kuivankin asfaltin ja renkaan välinen kitka on heikompi kun on muutama aste pakkasta. Tosin kyllähän pikkupakkanen myös lisää jonkunverran moottoritehoa, ei meinaa nääs pysyä hiase hanskassa kun on tehoo!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3039 : 24.11.2018, 08:28:05 »
Missä on jäätä? Ehkä mökkitiellä jossa ei kiintiö suolata. Kesärenkailla pärjää, pärjännyt monta vuotta koska kaikki väylät suolataan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005910369.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3040 : 24.11.2018, 09:09:41 »
Nyt kun tuli talvirenkaat kaikille alle, niin hieno pöly leijailee katujen päällä taas. Esimerkiksi viikko sitten oli aurinkoista ja lämmintä, ei hiekoitettu, nastat ropisi ja karmea pöly leijaili teiden päällä.

Tekee oikein pahaa kun kävelee kadunvarressa, liukkaudesta ei tietoakaan ja nastat rouhii asvalttia kuin saksalainen kivihiilenlouhintakone.

Ja kuten ruotsalaisessa tutkimuksessa todettiin, parin talven jälkeen nastarenkaiden ominaisuudet laskevat ja ovat samaa tasoa parin talven vanhojen kitkojen kanssa, joiden pito ei niin dramaattisesti käytettynä laske.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3041 : 24.11.2018, 09:31:54 »
Nyt kun tuli talvirenkaat kaikille alle, niin hieno pöly leijailee katujen päällä taas. Esimerkiksi viikko sitten oli aurinkoista ja lämmintä, ei hiekoitettu, nastat ropisi ja karmea pöly leijaili teiden päällä.

Tekee oikein pahaa kun kävelee kadunvarressa, liukkaudesta ei tietoakaan ja nastat rouhii asvalttia kuin saksalainen kivihiilenlouhintakone.
:2funny:
Ja kuten ruotsalaisessa tutkimuksessa todettiin, parin talven jälkeen nastarenkaiden ominaisuudet laskevat ja ovat samaa tasoa parin talven vanhojen kitkojen kanssa, joiden pito ei niin dramaattisesti käytettynä laske.
Parin talven jälkeen nastat voi myydä järkevään hintaan pois ja ostaa uudet. Noissa kun säilyy jälleenmyntiarvo huomattavasti paremmin verrattuna kitka"renkaisiin".

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3042 : 24.11.2018, 10:14:53 »
Nyt kun tuli talvirenkaat kaikille alle, niin hieno pöly leijailee katujen päällä taas. Esimerkiksi viikko sitten oli aurinkoista ja lämmintä, ei hiekoitettu, nastat ropisi ja karmea pöly leijaili teiden päällä.

Tekee oikein pahaa kun kävelee kadunvarressa, liukkaudesta ei tietoakaan ja nastat rouhii asvalttia kuin saksalainen kivihiilenlouhintakone.

Ja kuten ruotsalaisessa tutkimuksessa todettiin, parin talven jälkeen nastarenkaiden ominaisuudet laskevat ja ovat samaa tasoa parin talven vanhojen kitkojen kanssa, joiden pito ei niin dramaattisesti käytettynä laske.
Eilen tuossa Tampereen keskustan tuntumassa jouduin kävelemään, niin kyllä täytyy ihmetellä että mihin tässä nastarenkaita tarvitaan. Jopa jokaisella taksilla mitä tuossa ohi meni oli nastarenkaat alla :o
Luulisi että ammattikuskit ajaisi kelinmukaisilla renkailla. Jos oikeasti tulisi sellainen keli että tarvitsisivat nastoja alle, niin eiköhän ne muutaman tunnin varoitusajalla saisivat alle. Tosin en ymmärrä mihin siitä huolimatta keskustan alueella tarvii nastoja...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3043 : 24.11.2018, 10:49:39 »
Kyllä mä kannan korteni kitkan puolesta. Missä on jäätä? Ehkä mökkitiellä jossa ei kiintiö suolata. Kesärenkailla pärjää, pärjännyt monta vuotta koska kaikki väylät suolataan.
Tervetuloa tänne Kainuuseen, joka talvi vesijäätikkäät ollut isoilla teilläkin eikä hiekkaa saada sitten millään paikalle.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3044 : 24.11.2018, 10:52:16 »
Tervetuloa tänne Kainuuseen, joka talvi vesijäätikkäät ollut isoilla teilläkin eikä hiekkaa saada sitten millään paikalle.
Saakos kysyä minkä merkkisillä nastarenkailla tuosta selviät :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Carcom Oy  Ateho