Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882926 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3045 : 24.11.2018, 11:09:49 »
Saakos kysyä minkä merkkisillä nastarenkailla tuosta selviät :)
Mä oon ajanut aina Nokian hakkapeliitoilla,ja ajan tulevaisuudessa myös. Uudet ysit ostan nyt veronpalautuksista alle kun nuo kasit alkaa olla jo tiensä päässä.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3046 : 24.11.2018, 11:11:41 »
Eilen tuli ajettua peilijäisillä teillä, todella sakea sumu laskeutui jäiseksi pinnaksi.
Ei olisi tullut mitään kyllä kitkoilla, vuoden/10tkm ajetuilla nastoilla joutui miettimään jarrutukset ja kääntämiset tarkkaan.
Aamulla ja iltaisin on kyllä jäätä tiellä, tästä syystäkin 960 uusilla nastoilla niin puoliso saa ajella liukkailla sillä, ärrä kitkoilla.

Muistaa vaan sopeuttaa ajamisen kelin ja renkaiden mukaan niin ei ole ainakaan itsellä ollut ongelmaa, 4-5 talvea tuli ajettua aika sileillä nypityillä nastoilla. Ennakointi jarrutuksissa vaikuttaa paljon...
Autossa, kuskissa vai missä vikaa, kun päättelit ettei kitkoilla (laatu sellaisilla) olisi pärjännyt tuollaisella kelillä::)
Minkä merkkiset nämä vuoden ajetut nastat on?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3047 : 24.11.2018, 11:13:22 »
Mä oon ajanut aina Nokian hakkapeliitoilla,ja ajan tulevaisuudessa myös. Uudet ysit ostan nyt veronpalautuksista alle kun nuo kasit alkaa olla jo tiensä päässä.
Nastarenkaiden parhaimmistoa on, joten ei siitä pääse ”kuittaamaan”  8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3048 : 24.11.2018, 11:21:10 »
Nastarenkaiden parhaimmistoa on, joten ei siitä pääse ”kuittaamaan”  8)
Talvirenkaat on sellainen asia missä ei kannata säästää.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3049 : 24.11.2018, 11:30:02 »
Talvirenkaat on sellainen asia missä ei kannata säästää.
Moni vaan säästää jopa uusissa autoissa hommaamalla mitä lie  kummi alle. Ehkä sen ymmärtää jos 500€ käyttöautoon ei raaski laittaa saman hintaisia kumeja alle. Tosin sekin on väärä paikka säästää, kun kyseisistä autoista puuttuu kaiken maailman ”Absit, Sipsit yms. robottiohjaukset” jotka tositilanteessa voi korjata ajajan tekemiä virheitä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3050 : 24.11.2018, 11:42:16 »
Tervetuloa tänne Kainuuseen, joka talvi vesijäätikkäät ollut isoilla teilläkin eikä hiekkaa saada sitten millään paikalle.

Toivota tuo suola sinne tervetulleeksi, itse vihaan sitä pskaa ylikaiken.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3051 : 24.11.2018, 11:46:37 »
Toivota tuo suola sinne tervetulleeksi, itse vihaan sitä pskaa ylikaiken.
Mihin ne meinaa kaiken kiintiön napatakkaan, jos kuivatkelit jatkuu pitempään ::)

https://yle.fi/uutiset/3-10495048
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3052 : 24.11.2018, 11:47:12 »
Toivota tuo suola sinne tervetulleeksi, itse vihaan sitä pskaa ylikaiken.
Sitä riittää toisilla tie pätkillä haitaksi asti ja toisille ei yhtään.
Mulle ihan yksi lysti miten tiet hoitavat kuhan hoitaisivat kunnolla täällä.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3053 : 24.11.2018, 11:51:12 »
Odottelen liukkaita kelejä jotta voisi sanoa onko nää kitkat sitten huonot vai ei.. Oon ajanut lähes joka kolmas kausi kitkoilla ja sitten taas nastoilla pari kautta.

Nyt tuli nuo Nokian R3:set vaikka en olisi halunnut. Nokian on vaan ainoa jolla on todella laaja koko valikoima, muilta ei saanut oikeaa kokoa. Olisin halunnut Continentalit.

Viime talvi mentiin etuvedolla Pirelli P Zero nasoilla ja kevään puoli Continental Ice2 nastoilla. Ei moitittavaa, emännällä on alla omassaan Goodride halpis nastat ja hyvin pärjää.

Toisin kun voisi kuvitella ettei sitten taas kiina kitkalla pärjää samaan tapaan kun premiumilla? Itse en talvi renkaissa säästä.

Toi suolaaminen on sellanen joka ärsyttää, ihmiset osaa ajaa tuolla liikenteessä kun luottavat siihen "ikikesä" olosuhteisiin.

Moni vaan säästää jopa uusissa autoissa hommaamalla mitä lie  kummi alle. Ehkä sen ymmärtää jos 500€ käyttöautoon ei raaski laittaa saman hintaisia kumeja alle. Tosin sekin on väärä paikka säästää, kun kyseisistä autoista puuttuu kaiken maailman ”Absit, Sipsit yms. robottiohjaukset” jotka tositilanteessa voi korjata ajajan tekemiä virheitä.

Tää on ilmiö mitä näkee, on uusia hienoja autoja mut renkaat on huonommat kun monella 200e micrassa.

Tervetuloa tänne Kainuuseen, joka talvi vesijäätikkäät ollut isoilla teilläkin eikä hiekkaa saada sitten millään paikalle.

On sitä huonoa tietä lähes missä vaan, enkä mä taio noihin renkaisiin mitään piikkejä hetkellisesti tai pue niihin ketjuja. Kitkarenkaat on oma valinta ostaa alle en aio sen vuoksi olla tuolla tukkona liikenteessä. Katse ratin ja penkin väliin, myös ottaa se oma auto hanskaan ja järkipäähän miten talvisin ajetaan. Lähtökohtana pitää tuntea se oma auto millä ajetaan ja miten se toimii.

Sitä riittää toisilla tie pätkillä haitaksi asti ja toisille ei yhtään.
Mulle ihan yksi lysti miten tiet hoitavat kuhan hoitaisivat kunnolla täällä.

Syytön minä siihen olen.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3054 : 24.11.2018, 12:16:54 »
On sitä huonoa tietä lähes missä vaan, enkä mä taio noihin renkaisiin mitään piikkejä hetkellisesti tai pue niihin ketjuja. Kitkarenkaat on oma valinta ostaa alle en aio sen vuoksi olla tuolla tukkona liikenteessä. Katse ratin ja penkin väliin, myös ottaa se oma auto hanskaan ja järkipäähän miten talvisin ajetaan. Lähtökohtana pitää tuntea se oma auto millä ajetaan ja miten se toimii.

Syytön minä siihen olen.
Mä ajan enemmän jäisillä/lumisilla tienpinnoilla kuin sulilla ja tiedossa on että lähes varmasti joka talvi on vesijäätikkäät jossain vaiheessa niin miksi edes harkitsisin kitkoja.
Ja nimenomaan minä en ole se joka tuolla tientukkona on, ajan aina normaalisti ja yleensä minä olen se joka joutuu noita alinopeutta ajavia ohittamaan.
Älä huoli auto on hanskassa kyllä, talvella joutuu aina ottamaan tuon perkeleen luistoneston pois käytöstä kun on niin ärsyttävä laitos.
Ja kilometrejä tulee vuodessa 35-45tkm joten on tullut tuo pattikylki tutuksi.
Ja en mä sua syytä teiden kunnossapidosta, siihen syylliset löytyy sieltä missä määrärahoja jaetaan.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3055 : 24.11.2018, 12:20:26 »
Kyllä mä kannan korteni kitkan puolesta. Missä on jäätä? Ehkä mökkitiellä jossa ei kiintiö suolata. Kesärenkailla pärjää, pärjännyt monta vuotta koska kaikki väylät suolataan.
Valtatie 4/E75, äänekoski - pihtipudas kuurassa eilen illalla. Nyt äsken pihtipudas - viitasaari väli aivan peilijäässä, siitä erkanevat tiet sama juttu.

"Kesärenkailla pärjää", kyllä....

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3056 : 24.11.2018, 12:25:58 »
Valtatie 4/E75, äänekoski - pihtipudas kuurassa eilen illalla. Nyt äsken pihtipudas - viitasaari väli aivan peilijäässä, siitä erkanevat tiet sama juttu.

"Kesärenkailla pärjää", kyllä....

Jos tää menee maakunta, paikkakunta huuteluksi niin Varsinais-suomesta saa liukkautta etsiä. Joka aamu ovat suolaa vetäneet vaikka viime sateista on se 1.5viikkoa jo. Kuivaan tiehen suolaa kylvää päivittäin. Tervetuloa tänne ikikesään jossa sarvi nousee päähän eikä talvea näy..

Omalta osalta tää ot on tässä.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3057 : 24.11.2018, 13:50:30 »
Nyt kun tuli talvirenkaat kaikille alle, niin hieno pöly leijailee katujen päällä taas. Esimerkiksi viikko sitten oli aurinkoista ja lämmintä, ei hiekoitettu, nastat ropisi ja karmea pöly leijaili teiden päällä.

Tekee oikein pahaa kun kävelee kadunvarressa, liukkaudesta ei tietoakaan ja nastat rouhii asvalttia kuin saksalainen kivihiilenlouhintakone.

Ja kuten ruotsalaisessa tutkimuksessa todettiin, parin talven jälkeen nastarenkaiden ominaisuudet laskevat ja ovat samaa tasoa parin talven vanhojen kitkojen kanssa, joiden pito ei niin dramaattisesti käytettynä laske.

Kyllä meillä tuo pöly tulee kylvetystä hiekasta ja sitä pöllyyttää rengas, kuin rengas.

:2funny:Parin talven jälkeen nastat voi myydä järkevään hintaan pois ja ostaa uudet. Noissa kun säilyy jälleenmyntiarvo huomattavasti paremmin verrattuna kitka"renkaisiin".

Ja voit aina ajaa hyvillä renkailla  ;). Tämä taktiikka myös itsellä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3058 : 24.11.2018, 14:01:11 »
En täällä Tampereella ainakaan vielä ole nähnyt hiekkaa levitettävän, mutta ilma muuttui sameaksi pölystä isompien teiden varsilla heti, kun alkoi talvirengaskausi. Jotainhan sen nastarenkaan täytyy tien pinnalle tehdä, kun autotallin lattiastakin pinnoitus irtoaa.
Rantatunnelissakin edellä menevä autoletka häviää näkyvistä pölypilven sisään, kun taas kesällä näkyvyyttä oli yleensä niin pitkälle, kuin tien profiili vain salli nähdä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3059 : 24.11.2018, 14:06:44 »
Autossa, kuskissa vai missä vikaa, kun päättelit ettei kitkoilla (laatu sellaisilla) olisi pärjännyt tuollaisella kelillä::)
Minkä merkkiset nämä vuoden ajetut nastat on?
Ainahan jossain pitää olla vikaa :)

Hakkapeliitta C3.
Tuntuu aika häijyltä kun auto luistaa sivulle ihan vaan tien kaadon takia.

Neliveto ois kyllä mukava työautossakin  :idiot2:

 

Kulkukoira  Proturbo