Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882932 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3060 : 24.11.2018, 14:32:33 »
Jos tää menee maakunta, paikkakunta huuteluksi niin Varsinais-suomesta saa liukkautta etsiä. Joka aamu ovat suolaa vetäneet vaikka viime sateista on se 1.5viikkoa jo. Kuivaan tiehen suolaa kylvää päivittäin. Tervetuloa tänne ikikesään jossa sarvi nousee päähän eikä talvea näy..

Omalta osalta tää ot on tässä.
Ei mene paikkakuntahuuteluksi. Lainasin tekstisi ja kommentoin vain, koska kysyit missä jäätä on ja pohdit että vain mökkiteillä, koska päätiet on aina sulat.

Mielestäni E75 ei ole mökkitie. Tuo Jyväskylä - äänekoski - oulu taitaa olla suomen vilkkaimpia pääväyliä.

Missä on jäätä? Ehkä mökkitiellä jossa ei kiintiö suolata. Kesärenkailla pärjää, pärjännyt monta vuotta koska kaikki väylät suolataan.
Minä asun mielelläni täällä ja toiveena olisi joskus päästä käymään esim. alaskassa tai siperiassa sydäntalven aikaan.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3061 : 24.11.2018, 15:24:08 »
Jos tää menee maakunta, paikkakunta huuteluksi niin Varsinais-suomesta saa liukkautta etsiä.

Ilmeisesti menee, sillä kumma kyllä, on olemassa ihmisiä jotka eivät asu varsinais-suomessa.

Itse asiassa varsinais-suomessa elelee vain n. 479 000 ihmistä, joten on aika karkeaa väittää, että muualla olisi samat sääolosuhteet ja että kitkoilla pärjää muuallakin.

Noh, hiihtoloma jne viikoillahan sen pelleilyn taas näkee, kun etelän vetelät matkaa tänne ylemmäs lomailemaan.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3062 : 24.11.2018, 15:28:38 »
Ilmeisesti menee, sillä kumma kyllä, on olemassa ihmisiä jotka eivät asu varsinais-suomessa.

Itse asiassa varsinais-suomessa elelee vain n. 479 000 ihmistä, joten on aika karkeaa väittää, että muualla olisi samat sääolosuhteet ja että kitkoilla pärjää muuallakin.

Noh, hiihtoloma jne viikoillahan sen pelleilyn taas näkee, kun etelän vetelät matkaa tänne ylemmäs lomailemaan.
Hiihtolomien aikaan kitkathan on siellä mitä parhaimmat, harvemmin noihin aikoihin on mitään vesikelejä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3063 : 24.11.2018, 15:29:34 »
En ole väittänyt että kaikki pärjää kitkoilla. Turha lähteä muuttamaan mun sanomaa, jos mä pärjään ei tarkoita että joku muu pärjää.

Olisi tyytyäiväinen kun täälläkin olisi talvi edes joskus. Saisi ajaakin talvi olosuhteissa eikä vaan iki kesässä.

Asiat on helppo vääntää ja vääristää mutta kukin tekee itselleen mieluisan mieltymyksen eikö niin?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3064 : 24.11.2018, 15:33:21 »
Eiku tää oli oikeesti hyvä:

-Missä on jäätä?

-Keski-Suomessa.

-Jos tää menee tämmöseks huuteluks mä en ala.

 :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3065 : 24.11.2018, 15:47:50 »
Hiihtolomien aikaan kitkathan on siellä mitä parhaimmat, harvemmin noihin aikoihin on mitään vesikelejä.

Helmi-maaliskuussa on nimenomaan suurin osa roudan päälle tulevista vesikeleistä.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3066 : 24.11.2018, 16:00:40 »
Helmi-maaliskuussa on nimenomaan suurin osa roudan päälle tulevista vesikeleistä.
Helmikuulle itse sijoittaisin tuon hiihtolomien ajan, omien kokemusten mukaan tuolla Pohjoisessa on ihan täys talvi ja kunnolla pakkasta, siellä siis jossa suurin osa esim. laskettelukeskuksista sijaitsee.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3067 : 24.11.2018, 16:41:02 »
Helmikuulle itse sijoittaisin tuon hiihtolomien ajan, omien kokemusten mukaan tuolla Pohjoisessa on ihan täys talvi ja kunnolla pakkasta, siellä siis jossa suurin osa esim. laskettelukeskuksista sijaitsee.

Se on niin tuulensuunnasta kiinni. Leuto tuulahdus voi iskeä millon vaan, ei Suomessa mannerilmastoa ole missään.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3068 : 24.11.2018, 17:57:28 »
En ole väittänyt että kaikki pärjää kitkoilla. Turha lähteä muuttamaan mun sanomaa, jos mä pärjään ei tarkoita että joku muu pärjää.

Olisi tyytyäiväinen kun täälläkin olisi talvi edes joskus. Saisi ajaakin talvi olosuhteissa eikä vaan iki kesässä.

Asiat on helppo vääntää ja vääristää mutta kukin tekee itselleen mieluisan mieltymyksen eikö niin?
Kyllähän kitkoilla pärjääkin ja hienosti, mutta kesärenkailla ei missään nimessä.

Eiku tää oli oikeesti hyvä:

-Missä on jäätä?

-Keski-Suomessa.

-Jos tää menee tämmöseks huuteluks mä en ala.

 :D
No tämmöstähän nämä offtopic -puolen "asiakeskustelut" on. :2funny:

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3069 : 24.11.2018, 19:12:25 »
Eipä ole vielä talvirenkaille ollut mitään tarvetta. ei kitkoille tai nastoille. Talvella meillä s8kympimpissä hankookin kitkat. Pärjää noilla, kun tietää, että on kitkat alla. 94kympimpissä hakkapeliitta7 nastakumit, ja kyllä noilla uskaltaa ajaa eritavalla, toki 94kympissä on ajotuntuma, 8kympissä ei.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3070 : 24.11.2018, 20:43:28 »
Joillakin hiekkateillä nuosee myös melkoinen pöly nyt, johtuukohan sekin niistä louhivista nastarenkaista.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3071 : 24.11.2018, 21:11:24 »
Joillakin hiekkateillä nuosee myös melkoinen pöly nyt, johtuukohan sekin niistä louhivista nastarenkaista.

Voi hyvin olla. Sama nastojen nostama pöly todennäköisesti on myös syynä auringon huonoon esiintymismäärään tässä kuussa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3072 : 24.11.2018, 22:35:57 »
Eilen tuossa Tampereen keskustan tuntumassa jouduin kävelemään, niin kyllä täytyy ihmetellä että mihin tässä nastarenkaita tarvitaan. Jopa jokaisella taksilla mitä tuossa ohi meni oli nastarenkaat alla :o
Luulisi että ammattikuskit ajaisi kelinmukaisilla renkailla. Jos oikeasti tulisi sellainen keli että tarvitsisivat nastoja alle, niin eiköhän ne muutaman tunnin varoitusajalla saisivat alle. Tosin en ymmärrä mihin siitä huolimatta keskustan alueella tarvii nastoja...

Jos yhtään seuraat, niin autot joissa on jokin valo katolla on äärimmäisen harvoin talvisin kitkarenkain liikkeellä, samoin ne yleensä myös siirtyvät nastarenkaisiin ekojen joukossa, ja takaisin kesärenkaisiin vikana.

Syykin on kaikilla sama, oli sen valon alla, taksi, poliisi, ambulanssi tai kiinteistöhuollon pickup, niin kaikkien pitää olla liikkeellä juuri silloin kun on ne kaksi päivää - tai yötä kaudessa, kun se kitkarengas on totaalisen perseestä.

Sinänsä se että on ammattikuski ei tarkoita sitä että pitäisi olla ylimaalliset kyvyt hallita autoa liukkaalla, ammattikuskilta voisi odottaa sen sijaan keskivertoa parempaa arviointikykyä autoilun suhteen, yksi keskimääräistä paremman arviointikyvyn osoitus on se että ei kuvittele kuten suurin osa ihmisistä olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3073 : 24.11.2018, 22:54:06 »
Jos yhtään seuraat, niin autot joissa on jokin valo katolla on äärimmäisen harvoin talvisin kitkarenkain liikkeellä, samoin ne yleensä myös siirtyvät nastarenkaisiin ekojen joukossa, ja takaisin kesärenkaisiin vikana.

Syykin on kaikilla sama, oli sen valon alla, taksi, poliisi, ambulanssi tai kiinteistöhuollon pickup, niin kaikkien pitää olla liikkeellä juuri silloin kun on ne kaksi päivää - tai yötä kaudessa, kun se kitkarengas on totaalisen perseestä.

Sinänsä se että on ammattikuski ei tarkoita sitä että pitäisi olla ylimaalliset kyvyt hallita autoa liukkaalla, ammattikuskilta voisi odottaa sen sijaan keskivertoa parempaa arviointikykyä autoilun suhteen, yksi keskimääräistä paremman arviointikyvyn osoitus on se että ei kuvittele kuten suurin osa ihmisistä olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja.

Itsekkin joudun ajamaan jokapäivä myös kiinteistönhoidon kera samoja reittejä, ja lisäksi mökkiteitä yms. Talvirenkaat on tallissa, jos olisi keli muuttunut, niin ne olisi alla. Toistaiseksi ainakin kanta-hämeessä ei talvikumeille ole ollut tarvetta. Nastat menee alle, kun tilanne vaatii. Toki jos tuo Sprinter olisi rekisteröity kuoirma-autoksi, saisi kesäkumeilla vetää koko talven.

Viime talvi meni lähes nastattomilla bridgestoneilla, ei ongelmia, kun pintaa oli noin 7mm, kitkoilla olisi pärjännyt vielä paremmin.

Omalla perstuntumalla ajaisin mieluummin kitkoilla vanhoilla autoilla. Uudemmissa kitkoilla menettää sen vähäisenkin tuntuman.

Ojassa olen ollut kerran noin 15vuotta sitten. lähellä oli viime talvena, kun emännän s80 uusilla kitkoilla nollakelissä ajoin.

Toki täytyy myöntää,m että kitkoilla ajomelu on sellainen, joka pitäisi 8kympissä olla kesäkumeillakin.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2018, 22:56:22 kirjoittanut V70 2.5 »
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3074 : 24.11.2018, 23:03:59 »
Itsekkin joudun ajamaan jokapäivä myös kiinteistönhoidon kera samoja reittejä, ja lisäksi mökkiteitä yms. Talvirenkaat on tallissa, jos olisi keli muuttunut, niin ne olisi alla. Toistaiseksi ainakin kanta-hämeessä ei talvikumeille ole ollut tarvetta. Nastat menee alle, kun tilanne vaatii. Toki jos tuo Sprinter olisi rekisteröity kuoirma-autoksi, saisi kesäkumeilla vetää koko talven.

Tietysti jos on mahdollista pultata talvikumit alle juuri silloin kun niitä tarvii, tuo toimii, noinhan mä itsekin toimin.

Siinä kuorkiksi rekisteröidyssä sprinterissä pitäisi olla vetopyörissä 5mm pintaa ja talvirenkaat, mutta edessä riittää 3mm pinnalla kesäpyörät. Jos se auto olisi esimerkiski Ducato, niin 3mm kerärenkaat riittää ympäriinsä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy