KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3075 : 25.11.2018, 08:58:56 »
Jos yhtään seuraat, niin autot joissa on jokin valo katolla on äärimmäisen harvoin talvisin kitkarenkain liikkeellä, samoin ne yleensä myös siirtyvät nastarenkaisiin ekojen joukossa, ja takaisin kesärenkaisiin vikana.

Syykin on kaikilla sama, oli sen valon alla, taksi, poliisi, ambulanssi tai kiinteistöhuollon pickup, niin kaikkien pitää olla liikkeellä juuri silloin kun on ne kaksi päivää - tai yötä kaudessa, kun se kitkarengas on totaalisen perseestä.

Sinänsä se että on ammattikuski ei tarkoita sitä että pitäisi olla ylimaalliset kyvyt hallita autoa liukkaalla, ammattikuskilta voisi odottaa sen sijaan keskivertoa parempaa arviointikykyä autoilun suhteen, yksi keskimääräistä paremman arviointikyvyn osoitus on se että ei kuvittele kuten suurin osa ihmisistä olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja.
Tuo kyllä pitää paikkansa. Tosin ei Pirkanmaalla ole näköpiirissä sellaista keliä etteikö ainakin taksikuskit pärjäisi Mansessa laadukkailla kitkoilla. Tuossa muuten lueskelin Tekniikanmaailman talviautotestiä, niin hyvin ovat jo vuosikausia pärjänneet kitkoilla noissa testeissä. Näkyi olevan Hakkapeliitan R2 kaikissa alla 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3076 : 25.11.2018, 11:06:48 »
Tuo kyllä pitää paikkansa. Tosin ei Pirkanmaalla ole näköpiirissä sellaista keliä etteikö ainakin taksikuskit pärjäisi Mansessa laadukkailla kitkoilla. Tuossa muuten lueskelin Tekniikanmaailman talviautotestiä, niin hyvin ovat jo vuosikausia pärjänneet kitkoilla noissa testeissä. Näkyi olevan Hakkapeliitan R2 kaikissa alla 8)
Syy siihenkin on lehden sivuilla kerrottu. Kitka kuluu ja toimii stabiilimmin ja tämän takia autoissa on kitkat. Nastaulkoneman muuttuminen, nastakato tms. ei pääse vaikuttamaan testitulokseen.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3077 : 25.11.2018, 14:32:10 »
Syy siihenkin on lehden sivuilla kerrottu. Kitka kuluu ja toimii stabiilimmin ja tämän takia autoissa on kitkat. Nastaulkoneman muuttuminen, nastakato tms. ei pääse vaikuttamaan testitulokseen.
Kuvitella että tuollaisella testirupeamalla ovat todenneet tuon, kun kumminkin puhutaan uusista renkaista mitä laittavat autojen alle. Voi vaan kuvitella mitä tuloksia 10tkm ajetuilla nastoilla tulee. Tuohan vain vahvistaa kitkarenkaiden toimivuuden käytettynä...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3078 : 26.11.2018, 07:10:14 »
Eilen mamma tuli illalla töistä. Mamma aloitti keskustelun, että tuolla ulkona alkaa olla jo melko liukasta. Minä siihen totesin, että vihjaatko jotain ettei testivoittaja kitkat olekkaan hyvät ja että nastarenkaat pitäisi vaihtaa alle? Vastaus tuli samantien, että kyllä minä vähän niin, kuin vihjaan. Jatkoin vielä tarkoituksella, että parilla autofoorumilla on todettu, että kyllä kitkoilla pärjää ihan hyvin Suomen talvessa. Minulle vastattiin, että kyllähän hänkin pärjäsi kotiin saakka, mutta ei kitkarenkaita ole tehty Suomen talveen. Kyllä niillä syksyllä pärjää. Piruili vielä, että kyllä se nelikkokin suttaa neljällä renkailla noilla kitkoilla  ;D.

Pitää siis ensi viikonloppuna heittää nastarenkaat alle. Saapahan pohjoisen reissulla ajettua nastat rauhassa sisään, kun molempiin autoihin odottaa uudet Continental Contiicecontact 2:n nastat.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3079 : 26.11.2018, 07:52:48 »
Eilen mamma tuli illalla töistä. Mamma aloitti keskustelun, että tuolla ulkona alkaa olla jo melko liukasta. Minä siihen totesin, että vihjaatko jotain ettei testivoittaja kitkat olekkaan hyvät ja että nastarenkaat pitäisi vaihtaa alle? Vastaus tuli samantien, että kyllä minä vähän niin, kuin vihjaan. Jatkoin vielä tarkoituksella, että parilla autofoorumilla on todettu, että kyllä kitkoilla pärjää ihan hyvin Suomen talvessa. Minulle vastattiin, että kyllähän hänkin pärjäsi kotiin saakka, mutta ei kitkarenkaita ole tehty Suomen talveen. Kyllä niillä syksyllä pärjää. Piruili vielä, että kyllä se nelikkokin suttaa neljällä renkailla noilla kitkoilla  ;D.

Pitää siis ensi viikonloppuna heittää nastarenkaat alle. Saapahan pohjoisen reissulla ajettua nastat rauhassa sisään, kun molempiin autoihin odottaa uudet Continental Contiicecontact 2:n nastat.
Nyt on rankkaa faktaa nastojen puolesta. 8)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3080 : 26.11.2018, 07:56:05 »
ei kitkarenkaita ole tehty Suomen talveen
Miten olisi seuraavaksi ihan pohjoismaiset kitkat? Tai ajoharjoittelua?

En ymmärrä tätä, en ole kirjoituksien mukaista "järkyttävää" eroa huomannut kahden renkaan välillä eläessäni.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3081 : 26.11.2018, 08:26:57 »
Miten olisi seuraavaksi ihan pohjoismaiset kitkat? Tai ajoharjoittelua?

En ymmärrä tätä, en ole kirjoituksien mukaista "järkyttävää" eroa huomannut kahden renkaan välillä eläessäni.
Samoin en itsekkään vaikka toisessa autossa viime vuotiset hakkapeliitat nastoilla alla ja pääasiallisessa ajossa olevassa yli 4 vuotta vanhat kitkat.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3082 : 26.11.2018, 09:56:47 »
Aamulla hento puuterilumi, osa tiestöstä jäässä osa vesivelliä suolauksen jäljiltä. Yksissä liikenne valoista nelikko raapi autoa sivulle muuten ei mitään pito ongelmaa. Jarrutuksissa ei murheita, maltilla liikenteessä.

Oli kitkaa ja nastaa viereisillä kaistoilla, ei ne nastatkaan estäneet kuskeja raapimasta.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3083 : 26.11.2018, 10:11:28 »
Aamulla hento puuterilumi, osa tiestöstä jäässä osa vesivelliä suolauksen jäljiltä. Yksissä liikenne valoista nelikko raapi autoa sivulle muuten ei mitään pito ongelmaa. Jarrutuksissa ei murheita, maltilla liikenteessä.

Oli kitkaa ja nastaa viereisillä kaistoilla, ei ne nastatkaan estäneet kuskeja raapimasta.
Ajoithan kesärenkailla? Saitko nyt selville, missä on jäätä?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3084 : 26.11.2018, 10:19:43 »
Ainakin Oulussa ollut todella liukasta vaikka ei ole satanu. Lämpötila ollut nollan molemmin puolin. Tiet ollu kuuran peitossa. Joten ymmärrän että miksi on teitä suolattu. Samalla myös suolaa käyttävät nastapölyn sitomiseen kun ei ole satanut pitkään aikaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3085 : 26.11.2018, 10:30:01 »
Ajoithan kesärenkailla? Saitko nyt selville, missä on jäätä?

Juu, vaihdoin aamulla hikipäässä takasin kesärenkaat  :-*

Edit:

Pärjää kai tuolla jos järkeä käyttää niin kesäsillä myös.

Ainakin 265/25R20 hankookit oli liukkaat. Luistonestovalo kävi tutuksi.





Pysytään talvirengas keskustelussa täällä kitkojen ja nastojen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2018, 11:04:53 kirjoittanut Maxxxed »
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3086 : 26.11.2018, 11:11:34 »
Ja näin moderaattori sai viimeisen sanan. O:-)

Järkeillen ne äkkitilanteetkin liikenteessä eteen tulee. Uskomattoman hienoa esimerkkiä! O0

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3087 : 26.11.2018, 11:20:33 »
Nyt on rankkaa faktaa nastojen puolesta. 8)
;D
Liukasta kieltämättä on kun nastat ropisee viereisillä kaistoilla valoissa. Toki tuo oma pelikin tuossa sutii ja vetelee. Varsinkin nyt kun on etuvetoinen peli alla :'(
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3088 : 26.11.2018, 12:18:20 »
Nohnoh, mamma ei oo vaan vielä lukenu TM:n testejä... :nohnoh
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3089 : 26.11.2018, 14:29:03 »
Mäkin löysin jäätä ja lunta ihan täältä Varsinais-Suomesta :o

Täytyy kyllä sanoa, että hitokseen hyvät renkaat tuntuis noi Savat olevan, lumella pitävät ihan tautisesti, sohjossa ei mitään ongelmaa ja risteyksen kiillottuneella jäälläkin moitteetta pysähtyi ja pääsi vielä liikkeellekin.

Tuossa ihan meidän lähellä oli kurvissa KIA Sorento ojassa, nastat näytti olevan alla. Ite painelin ko. kurvin samaa vauhtia kun kesälläkin  :sundaydriver:
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Autoracing  KL-varaosat