Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3090 : 26.11.2018, 17:06:51 »
Miten olisi seuraavaksi ihan pohjoismaiset kitkat? Tai ajoharjoittelua?

En ymmärrä tätä, en ole kirjoituksien mukaista "järkyttävää" eroa huomannut kahden renkaan välillä eläessäni.

Eikö R2:t tai CVC6:t ole skandikitkat? Ensimmäisillä ajettu yksi syksy ja yksi kevät. Toiset on uudet. Jopa itse huomasin tänään, kuinka helposti vetopito noista katoaa.
Ainakin Oulussa ollut todella liukasta vaikka ei ole satanu. Lämpötila ollut nollan molemmin puolin. Tiet ollu kuuran peitossa. Joten ymmärrän että miksi on teitä suolattu. Samalla myös suolaa käyttävät nastapölyn sitomiseen kun ei ole satanut pitkään aikaan.

Samaa totesi kaverit, jotka asuu siellä. ITsekkin olen viikon päästä lähdössä tuolla autolla missä ei ole luistonestoja, joten paras mitä rahalla saa on nastarenkaat silloin alle.

Nohnoh, mamma ei oo vaan vielä lukenu TM:n testejä... :nohnoh

Mamman ei tarvitse lukea. Kuten ei minunkaan kodin kuvalehteä. Kuten aikaisemmin olen todennut: Kitkoilla mennään, niin pitkään, että mamma sanoo liukkaudesta. Sen jälkeen vaihdan nastat alle. Sen verran paljon arvostan omaa jälkikasvua sekä parempaa puoliskoa. Unohtamatta autoa  ;D.

Nyt sitten vaihtui nuo Nokian R2:t Contin Contiicecontact 2:n, kun mamma valitteli että on hieman liposta, kun mustaajäätä ollut viimeiset pari päivää, joka aamu.

Nopea toteamus 10km lenkillä, että rapina kuuluu, mutta niissä kohdin missä R2:lla oli liukasta, kun kiihdytti ei conteilla ollut minkäänlaista elettä vastaavasta.

Tässä vielä parin vuoden takaista kokemusta eikä ole mielipide muuttunut.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3091 : 26.11.2018, 21:41:22 »
Vaimollani ei taas ollut mitään ongelmia tänään etuveto Fiestalla ja Contin kitkoilla kun tuossa kysäisin, että oliko liukasta. Kohtuu liukasta täälläkin päin on. Likkaa hain reeneistä, niin liikennevaloissa oli C-mallin farkku Mersu, niin ei meinannut millään päästä mun edessä eteen päin vaikka nastat siinä yritti sutia mutta luistonesto pilasi sen. Ihmeen helpolla etuveto Vollella kitkarenkailla siinä perässä jouduin himmailemaan hetken aikaan ennen kuin Mersu sai pitoa 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3092 : 26.11.2018, 22:08:55 »
Vaimollani ei taas ollut mitään ongelmia tänään etuveto Fiestalla ja Contin kitkoilla kun tuossa kysäisin, että oliko liukasta. Kohtuu liukasta täälläkin päin on. Likkaa hain reeneistä, niin liikennevaloissa oli C-mallin farkku Mersu, niin ei meinannut millään päästä mun edessä eteen päin vaikka nastat siinä yritti sutia mutta luistonesto pilasi sen. Ihmeen helpolla etuveto Vollella kitkarenkailla siinä perässä jouduin himmailemaan hetken aikaan ennen kuin Mersu sai pitoa 8)

Missä ajaa, mihin kellonaikaan ajaa, millä autolla ja mitä kaikkea lisäturvalaitteita autosta löytyy tekee yllättävän paljon. Empiiriset mielipiteet onko liukasta vai eikö ole liukasta on, kuin se kuuluisa. En myöskään ymmärrä sun esimerkkiä, koska tunnetusti tuo mersun luistonesto on vitsi ja monesti näistä syistä saatan ajella ilman luistonestoa, koska näin pystyn kiihdyttämään pidon rajalla sekä hieman suttauttaa. Luistonesto monesti tappaa tuon samantien ja kiihdytys on kaikkea muuta, kuin optimaalinen.

Eikä mun tartte Mamman kanssa asiasta vääntää. Vaikka mulla on varmana kilometrejä enemmän takana ja ajan enemmän, niin pidempään meillä mammalla on ollut kortti, kuin mulla  ;D. Kyllä tuo nelikkokin ilmoittaa kummasti liukkaasta ja Mamma totesi, että kyllä sekin neljällä pyörällä suttaa helposti.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3093 : 26.11.2018, 22:28:24 »
Pitää kyllä todeta että olen varsin yllättynyt tuosta Nokian R3 pidosta, jäälläkin varsin kelpo, lumella sit onkin tautinen pito  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8922
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3094 : 26.11.2018, 23:39:30 »
Aikoinaan kitkarenkaisella nelivetoisella Calibralla talvella ajellessa vetopidon kyllä sai menetettyä, mutta se vaati tarpeettoman paljon kaasua. Nykyinen seitenkymppinen Hakka kaseilla menettää vetopidon paljon herkemmin. ??? Molemmat autot manuaalivaihteisia.

Kun talvirenkaat täytyy uusia, siirryn nastoista kitkarenkaisiin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3095 : 27.11.2018, 12:07:07 »
Kyllä ite oon tyytyväinen, onhan nää nastoja hiljaisemmatkin. Pysähtymiseen löytyy myös pitoa hyvin kuten sivullekin.

Kyllä, jos haluaa pidon irti niin saa repien lähteä, hiukan ehkä yrittääkin liukuun.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3096 : 27.11.2018, 12:41:11 »
Kyllä ite oon tyytyväinen, onhan nää nastoja hiljaisemmatkin. Pysähtymiseen löytyy myös pitoa hyvin kuten sivullekin.

Kyllä, jos haluaa pidon irti niin saa repien lähteä, hiukan ehkä yrittääkin liukuun.
Ei voi olla noin hyvä pito kitkoissa! Mitä, missä ja milloin kuljet ja onko avustimia autossa ;D
Pitkän mietinnän jälkeen/testejä luettuani päädyin Contin 7. Tosin ei välttämättä ole suoraan 235/55/18 koossa verrannollinen tuohon testeissä olevaan 205/55/16 renkaaseen.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3097 : 27.11.2018, 16:08:00 »
Vaimollani ei taas ollut mitään ongelmia tänään etuveto Fiestalla ja Contin kitkoilla kun tuossa kysäisin, että oliko liukasta. Kohtuu liukasta täälläkin päin on. Likkaa hain reeneistä, niin liikennevaloissa oli C-mallin farkku Mersu, niin ei meinannut millään päästä mun edessä eteen päin vaikka nastat siinä yritti sutia mutta luistonesto pilasi sen. Ihmeen helpolla etuveto Vollella kitkarenkailla siinä perässä jouduin himmailemaan hetken aikaan ennen kuin Mersu sai pitoa 8)

Missä ajaa, mihin kellonaikaan ajaa, millä autolla ja mitä kaikkea lisäturvalaitteita autosta löytyy tekee yllättävän paljon. Empiiriset mielipiteet onko liukasta vai eikö ole liukasta on, kuin se kuuluisa.

Nyt sitten vaihtui nuo Nokian R2:t Contin Contiicecontact 2:n, kun mamma valitteli että on hieman liposta, kun mustaajäätä ollut viimeiset pari päivää, joka aamu.
Nopea toteamus 10km lenkillä, että rapina kuuluu, mutta niissä kohdin missä R2:lla oli liukasta, kun kiihdytti ei conteilla ollut minkäänlaista elettä vastaavasta.


Hauskaa että toimii näinä päin 8)

« Viimeksi muokattu: 27.11.2018, 16:10:56 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3098 : 27.11.2018, 17:12:35 »
Aikoinaan kitkarenkaisella nelivetoisella Calibralla talvella ajellessa vetopidon kyllä sai menetettyä, mutta se vaati tarpeettoman paljon kaasua. Nykyinen seitenkymppinen Hakka kaseilla menettää vetopidon paljon herkemmin. ??? Molemmat autot manuaalivaihteisia.

Tai sitten calibrassa ei ollut voimaa.

Kummasti tuntuu 100 heppainen etuveto melkein 200 heppaiselta kitkoilla, kun suttaa yrittämättäkin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3099 : 27.11.2018, 17:19:11 »
Tämän topicin on pakko olla 99% trollausta ja paskanpuhumista. :2funny:

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3100 : 27.11.2018, 17:25:48 »
Tämän topicin on pakko olla 99% trollausta ja paskanpuhumista. :2funny:
Onko tällaisella topicilla muka jotain muuta tarkoitusta?

Ihankuin täällä päästäisiin johonkin yhteisymmärrykseen, että kumpi on parempi :D
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3101 : 27.11.2018, 17:43:18 »
Ihankuin täällä päästäisiin johonkin yhteisymmärrykseen, että kumpi on parempi :D
"Mun on aina parempi!" :D

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3102 : 27.11.2018, 20:46:07 »
Tai sitten calibrassa ei ollut voimaa.

Kummasti tuntuu 100 heppainen etuveto melkein 200 heppaiselta kitkoilla, kun suttaa yrittämättäkin.
Nastoilla tuota ropinaa kuunnellessa varmaan tuntuu että on likemmäksi 300 heppaa....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3103 : 27.11.2018, 22:30:50 »
Nastoilla tuota ropinaa kuunnellessa varmaan tuntuu että on likemmäksi 300 heppaa....

Ainoa ero että ne vain ropisee eika suttaa ja kyllä tuli tänään kokeiltua ajaa ihan samat reitit autolla missä oli vanhemmat nastat alla eikä kyllä noin paljoa sutannut. Vaikka oli 50 heppaa ja 100Nm enemmän.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3104 : 27.11.2018, 22:35:41 »
Vaimollani ei taas ollut mitään ongelmia tänään etuveto Fiestalla ja Contin kitkoilla kun tuossa kysäisin, että oliko liukasta. Kohtuu liukasta täälläkin päin on. Likkaa hain reeneistä, niin liikennevaloissa oli C-mallin farkku Mersu, niin ei meinannut millään päästä mun edessä eteen päin vaikka nastat siinä yritti sutia mutta luistonesto pilasi sen. Ihmeen helpolla etuveto Vollella kitkarenkailla siinä perässä jouduin himmailemaan hetken aikaan ennen kuin Mersu sai pitoa 8)

Kun olen tuollaisessa mersussa kyydissä ollut tuskastuneena  :-\melko usein voi todeta että sillä merkillä ilman 4 Matikia ei tee mitään, luistonesto on järkyttävän temppuileva, ollaan oltu jäämässä risteyksissä muitten alle kun Mersu ei suostukaan paikoiltaan  lähtemään liikkeelle tosissaan etenee muutaman metrin ja :o pakkopysähtyy kuskin tominnasta riippumatta :'(, jokin "krumelunki" sen luistonestojärjestelmässä jättää sen risteyksen keskelle ja rukkaset ristissä katsotaan kun sivulta lähestyvät yrittävät valmistautua väistämään "lakko" Mersua, kyseessä siis aito takaveto paska kitkarenkailla vuosimalli 2016 ja viimetalvena oli ihan yhtä hirveä käytös  :idiot2:nastarenkailla.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo