Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3210 : 25.12.2018, 02:53:01 »
Tänään oli olevinaan nastarengaskeli kun kitkoilla piti ajella varovaisesti. Mutta miksi ne nastarenkailijat oli jaloissa, sutivat liikkeelle lähdöissä ja ajoivat liikenneympyrät luisussa?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3211 : 25.12.2018, 09:50:43 »
Eipä ollut mitään ongelmaa ja hyvin pärjää täällä Kolilla ja pärjäsi matkallakin. Ukko-kolin huipulla ja Räsävaaralla käyty.

Matkalla päätiet olivat paljaat, risteysalueet kiillottunutta jäätä. Kummasti tosiaan jäi nastat ropisemaan taakse kun itse lähti kokonaisvaltaisesti jäähän tarttuvilla kitkoilla.

Tuli myös autettua yksi nastallinen auto ojasta ylös, kun oli yrittänyt Räsävaaralle ja jyrkässä nousussa olevassa neulansilmämutkassa oli jäänyt jumiin. Peruuttaessa oli sitten lipsahtanut ojaan. Noh, ei muuta kuin vetoköysi kiinni ja rohkeasti kitkakuskin itseluottamuksella lähdettiin ylöspäin kiskomaan. Ja lähti ekalla nykäisyllä heti. Piti vielä hinata tasaisemmalle, koska ei se lähtenyt keskeltä mäkeä ylös, vaikka meillä lähti sekä oma että hinattava.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3212 : 25.12.2018, 09:53:32 »
Tänään oli olevinaan nastarengaskeli kun kitkoilla piti ajella varovaisesti. Mutta miksi ne nastarenkailijat oli jaloissa, sutivat liikkeelle lähdöissä ja ajoivat liikenneympyrät luisussa?

Mistä aina tunnistatte mitkä renkaat kenelläkin on alla? Ai niin mulla on vaimennetut autot!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3213 : 25.12.2018, 12:23:06 »
Kun katselee renkaita pienissä vauhdeissa niin kyllä sen näkee. Joskus jopa kuulee.

Useita tuhansia renkaita vaihtaneena voin tunnistaa jopa renkaan merkin ja mallin pelkästä kuviosta.

Kuitenkin, ei ne nastatkaan ihmerenkaita ole. Luistaa nekin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3214 : 25.12.2018, 12:37:30 »
Kun katselee renkaita pienissä vauhdeissa niin kyllä sen näkee. Joskus jopa kuulee.

Useita tuhansia renkaita vaihtaneena voin tunnistaa jopa renkaan merkin ja mallin pelkästä kuviosta.

Kuitenkin, ei ne nastatkaan ihmerenkaita ole. Luistaa nekin.

Kyllä minäkin suurimman osan talvirenkaista tunnistan kuviosta, vaikka en ole niitä vaihtanut, kuin satunnaisesti alle, mutta en minä niitä äänestä tunnista varsinkaan viereisestä autosta ja minkä kuntoiset ne mahtaa olla.

Ja kyllä ne kitkatkin iloisesti luistaa. Turha on muuta väittää!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3215 : 25.12.2018, 12:50:45 »
No niinhän mä sanoin että piti ajella varovaisesti. Perä oli sivulla heti kun käytti turbokoneen mahtavaa vääntöä ja risteyksissä lähti puskemaankin jos ajoi liian kovaa. Mutta samannäköinen pito oli kaikilla muillakin. Yksi uusi bemarikin meinasi liikenneympyrässä puskea kaiteeseen ennenkuin luistonesto pysäytti auton. Ei tietoa tämän renkaista, tiedän vaan että itse selvisin samasta paikasta ilman stressiä koska ajoin sopivalla vauhdilla.

Ihmettelin kun tässä topicissa tulee käsitys että nastoilla voisi ajaa kuin kesäkelissä kun kitkoilla ollaan jo ojassa. Tälläistä piikkirenkailla ajavaa ei näkynyt.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3216 : 25.12.2018, 12:59:23 »
Ihmettelin kun tässä topicissa tulee käsitys että nastoilla voisi ajaa kuin kesäkelissä kun kitkoilla ollaan jo ojassa. Tälläistä piikkirenkailla ajavaa ei näkynyt.

Itse en ole tuollaista käsitystä saanut, mutta jokainen tulkitkoon asian miten parhaaksi näkee  ;D.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3217 : 25.12.2018, 13:12:48 »
[quote author=Huikkoster link=topic=10099.msg1061394710#msg1061394710 date=154573504Ihmettelin kun tässä topicissa tulee käsitys että nastoilla voisi ajaa kuin kesäkelissä kun kitkoilla ollaan jo ojassa. Tälläistä piikkirenkailla ajavaa ei näkynyt.
[/quote]
Samaa ihmetellyt itsekkin ja taas vastavuoroisesti usein näyttäisi olevan myös toisinpäin, että nastan pito peilijäähän on vain plasebo.

Trolleja koko topic. :D

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3218 : 26.12.2018, 08:45:44 »
Mistä aina tunnistatte mitkä renkaat kenelläkin on alla? Ai niin mulla on vaimennetut autot!
Jos risteyksessä on edessä tai sivuilla nastarenkainen auto niin kyllä nastojen ropinan kuulee selkeästi sisään kun hiljainen auto alla. Tämä noin 0-40 nopeuksiin ja yleensä kaupunki alueella missä ei polannetta mikä vaimentaisi nastojen ääntä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3219 : 26.12.2018, 09:15:25 »
Stadissa osataan, kun vähän tulee liukasta  ;D.

Kuvan perusteella kitkat alla  ;).
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005946705.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3220 : 26.12.2018, 11:11:01 »
Suurin osa suomalaisista F1 maailmanmestaruuksista on kyllä tullut pääkaupunkiseudulle...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3221 : 26.12.2018, 11:21:01 »
Nyt ei ole kitkoilla ajavilla parhaimmat kelit kun hyvillä nastakumeillakin saa ajaa tosi varovaisesti. Sivutiet ainakin raumalla ja varmaan myös muualla  aivan luistinratana kun ulkona +3 ja tiet jäässä. Risteyksiin saa ajaa hissuksiin ettei liu'u pitkäksi.
Eli on ne sitten kitkat tai nastat niin ennakoikaa liikenteessä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3222 : 26.12.2018, 11:32:18 »
Suurin osa suomalaisista F1 maailmanmestaruuksista on kyllä tullut pääkaupunkiseudulle...

Mites rallin maailmanmestaruudet joissa myös nastarenkaita käytetään?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3223 : 26.12.2018, 11:39:05 »
Mites rallin maailmanmestaruudet joissa myös nastarenkaita käytetään?

Ei ne oo nastarenkaita
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

KL-varaosat  Race.fi