Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3285 : 31.12.2018, 12:53:34 »
Moni katsoo vaan urasyvyyttä ja juurikin sitä ett onko nastat tallella.

3mm on sakkoraja talvirenkaalla ja kyllä 5mm on jo aika romu. Jos miettii edes järjellä sitä kun on loskaa maassa vähänkin ei se 5mm enää paljoa pitoa tuo.

3vuotta aika maksimi mitä ite ajaisin.



Tänään katsoin kun uudehko S90 D4 lähti "uusien" conti wintercontact7 kanssa peilijäältä eikä kertaakaan edes sutassu.  S*

Eleetön liikkeelle lähtö kitkoilla.
Mulla kanssa Contin 7 tuossa etuvetoisessa Xc40:ssä, niin ei voi muuta kuin kehua pitoa. Vetopito yllättävän hyvä kun lähtee rauhallisesti kiihdyttämään valoista, niin voi sitä vieruskaverin nastojen ropinaa kun vieressä yrittää päästä mukaan ;D
Eilen Skodillakin räsä suhti vieressä sellaisella ropinalla, että oli pakko katsoa että mikä mummeli siellä on puikoissa. Toki taitaa tuollaisella ”isopyöräisellä” tuo vetopito olla parempi.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3286 : 31.12.2018, 13:15:29 »
Tänään katsoin kun uudehko S90 D4 lähti "uusien" conti wintercontact7 kanssa peilijäältä eikä kertaakaan edes sutassu.  S*

Yrittikö? Kyllä nelikolla saa kummatkin renkaat sutimaan, jos haluaa. Oli alla uudet tai käytetyt contit...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3287 : 31.12.2018, 13:23:57 »
Yrittikö? Kyllä nelikolla saa kummatkin renkaat sutimaan, jos haluaa. Oli alla uudet tai käytetyt contit...
Tarviiko? Kyllä usealla etuvetoisellakin onnistuu lähtö ilman sutimista, jos haluaa. Oli alla laadukkaat uudehkot talvirenkaat...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3288 : 31.12.2018, 15:24:25 »
Yrittikö? Kyllä nelikolla saa kummatkin renkaat sutimaan, jos haluaa. Oli alla uudet tai käytetyt contit...

Yllätys ohi aiheen.

Saan mä ton Alitehosen XC70 sutimaan vaikka nelikko, lumellakin.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3289 : 31.12.2018, 17:12:40 »
Tänä talvena ensimmäistä kertaa ollut kitkat alla, Nokia R3. Pieniin negatiivisiin ennakkoluuloihin peilaten olleet kyllä paremmat kuin odotin, eikä pito-ongelmia pk-seudulla ole ollut. Peukku näille ja voin ystävillekin suositella.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3290 : 31.12.2018, 19:21:22 »
Sama juttu. Ja melko nuorena eläkeläisenä ei ole pakko lähteä liikenteeseen liukkaille teille mikä on tosi harvinaista ainakin täällä pk-seudulla.
RTS

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3291 : 31.12.2018, 20:40:15 »
Tänä talvena ensimmäistä kertaa ollut kitkat alla, Nokia R3. Pieniin negatiivisiin ennakkoluuloihin peilaten olleet kyllä paremmat kuin odotin, eikä pito-ongelmia pk-seudulla ole ollut. Peukku näille ja voin ystävillekin suositella.

Tänään käytiin katsomassa ilotulitus niin mentiin mun autolla jossa Nokian R3 kitkat ja pitoa riittää kiihdytykseen kuten jarrutukseen, ei noista pitoa irti saa kuin väkisin.  :o
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3292 : 31.12.2018, 21:23:47 »
Tänään käytiin katsomassa ilotulitus niin mentiin mun autolla jossa Nokian R3 kitkat ja pitoa riittää kiihdytykseen kuten jarrutukseen, ei noista pitoa irti saa kuin väkisin.  :o
ainoa mikä on täälläpäin jäässä on suton pikataival
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3293 : 31.12.2018, 21:34:28 »
Tänään käytiin katsomassa ilotulitus niin mentiin mun autolla jossa Nokian R3 kitkat ja pitoa riittää kiihdytykseen kuten jarrutukseen, ei noista pitoa irti saa kuin väkisin.  :o
Keskisuomessa vähän toisenlainen keli?

Tiet ihan peilijäässä ja jumalaton lumipyrytys. Ihan kaikki takaa vetävät (myös nelikot) menivät kylkimyyryä, suurinosa varmaan tahallaan tosin. :D


Mutta renkaat kuin renkaat, ajetaan kelin mukaan! C:-)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3294 : 01.01.2019, 10:42:31 »
Tietoisuus lisääntyy, hyvä hyvä. Näin kirjoitti KL:n toimittaja:

Aina, kun saksalaiselle autobahnille ajaa, jaksaa autoon laskeutuva hiljaisuus hämmästyttää. Sileä asfalttipinta pitää kyydin meluttomana ja vakaana ja urat, pintavauriot ja irtokivet eivät ole riesana. Voi puhua todellisesta ajomukavuudesta.

Pakkohan tämä on todeta, että Saksassa tiestö on aivan toisella tasolla kuin Suomessa. Ja jo pienistä urista ja vaurioista varoitetaan, kun meillä isotkin uravauriot sivuutetaan ilman varoituksia vaikka turvallisuusriski on selvä.

Suuri syy sille miksi Suomen tiestö on niin huonossa kunnossa on nastarenkaiden käyttö. Väittäisin että läpi talven sulina pysyvät päätiet eivät kestä tätä nykyisillä liikennemäärillä. Talvet ovat muuttuneet, mutta turvallisuusajattelu ei. Suomi lienee ainoa maa jossa nastarenkailla saa yhä ajaa rajoittamatta.

Olen huomannut myös kulutukseen liittyen, että Suomessa tasaisella moottoritiellä menee lähes litra enemmän polttoainetta sataa kilometriä kohti, ilmeisesti tien kuluneen pinnan vuoksi.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3295 : 01.01.2019, 10:50:16 »
Pohjois-Karjalan reissu meni oikein kivasti vanhoillakin kitkoilla. Kaksi autoa hinattiin pois ojasta matkalla eikä itse jääty jumiin mihinkään eikä ollut yllättäviä pidon menetyksiä.

Kelit vaihtelivat alijäähtyneestä vesisateesta lumimyrskyn kautta paljaaseen tienpintaan. Kolin vaaroilla pääsi kulkemaan, vaikka ajourat olivat kiillottuneet jäähän ja päälle satoi alijäähtynyttä vettä. Lumessa, jonka alla tamppautunutta jäälunta, mentiin niin että pohjakurat jäi lumeen ja vanteet olivat lumesta lähes tukossa. Metsätiellä siirreltiin eteen lumen painosta kaatuneita puita ja jatkettiin matkaa.

Menomatkalla jopa ohitettiin autoja, jotta pääsi ajamaan rajoitusnopeutta kuivalla tiellä. Muuten rajoitusnopeus oli vallan hyvä marssinopeus.

Ehkä olin taas (ref. Kuusamon reissu kaljamakeleillä) väärään aikaan liikkeellä, kun maakunnissakaan en nyt kokenut kitkoja niin liukkaiksi, että pitäisi edes niitä vielä uusiin vaihtaa.

Kotiin tullessa pihamäki oli peilijäässä, tyhjäkäynnillä auto kipusi ylös yhtään sutimatta, ja kun itse nousin autosta, piti ottaa autosta kiinni ettei liu'u alas.

Pro Kitka, Pro Patria

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3296 : 01.01.2019, 11:43:28 »
Tietoisuus lisääntyy, hyvä hyvä. Näin kirjoitti KL:n toimittaja:

Aina, kun saksalaiselle autobahnille ajaa, jaksaa autoon laskeutuva hiljaisuus hämmästyttää. Sileä asfalttipinta pitää kyydin meluttomana ja vakaana ja urat, pintavauriot ja irtokivet eivät ole riesana. Voi puhua todellisesta ajomukavuudesta.

Pakkohan tämä on todeta, että Saksassa tiestö on aivan toisella tasolla kuin Suomessa. Ja jo pienistä urista ja vaurioista varoitetaan, kun meillä isotkin uravauriot sivuutetaan ilman varoituksia vaikka turvallisuusriski on selvä.

Suuri syy sille miksi Suomen tiestö on niin huonossa kunnossa on nastarenkaiden käyttö. Väittäisin että läpi talven sulina pysyvät päätiet eivät kestä tätä nykyisillä liikennemäärillä. Talvet ovat muuttuneet, mutta turvallisuusajattelu ei. Suomi lienee ainoa maa jossa nastarenkailla saa yhä ajaa rajoittamatta.

Olen huomannut myös kulutukseen liittyen, että Suomessa tasaisella moottoritiellä menee lähes litra enemmän polttoainetta sataa kilometriä kohti, ilmeisesti tien kuluneen pinnan vuoksi.


Mielipiteet on, kuin persereikä. Meillä jokaisella on sellainen. Näin myös toimittajalla!

Pitäisiköhän itsekkin ruveta tänne rustaamaan, jokaista ajoreissua mitkä olen suorittanut nastoilla ilman minkäänlaisia ylimääräisiä ongelmia  ;D?
« Viimeksi muokattu: 01.01.2019, 11:45:00 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3297 : 01.01.2019, 11:57:05 »
Eilen oli kyllä superior neliveto-nastarengas -keli.

Muutama vieraan merkin edustaja yritti näyttää miten se kitkoilla varustettu auto lähtee valoista, mutta jäikin sutimaan paikoilleen auton väännellessä poikittain.

Nastoilla, noh.. Tarvitseeko edes mainita  8)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3298 : 01.01.2019, 12:02:01 »
Eilen oli kyllä superior neliveto-nastarengas -keli.

Muutama vieraan merkin edustaja yritti näyttää miten se kitkoilla varustettu auto lähtee valoista, mutta jäikin sutimaan paikoilleen auton väännellessä poikittain.

Nastoilla, noh.. Tarvitseeko edes mainita  8)
Taisi ne vajaavetoiset seuraavissa valoissa olla jo rinnalla, ellei jopa hetkeksi aika päässyt edelle....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3299 : 01.01.2019, 12:17:00 »
Taisi ne vajaavetoiset seuraavissa valoissa olla jo rinnalla, ellei jopa hetkeksi aika päässyt edelle....

Harvemmin on seuraavia valoja kun pyritään taajamasta poispäin..

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy