Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3315 : 01.01.2019, 20:14:19 »
Ihan oikeesti! Autot lähtee itsestään valumaan tai lentelemään pitkin kävelyteitä, tai sitten autosta ulos astuva kuski lähtee kuuta kiertävälle radalle!7

JA KAIKKI TÄSTÄ TOPICISTA LUETTUNA!!

Onneksi täällä ei tarvitse vääntää KE-Kitkoista
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3316 : 01.01.2019, 20:33:02 »
Etelän vetelät saattaa pärjätäkkin kitkoilla siellä susirajan alapuolella, mutta täällä missä talvi sentään tulee on tilanne toinen.

Ja varsinkin nyt kun tuo yksi tie jäi pois runkoverkosta niin tienhoito jää entistä huonommalle. Väli jota ajan, tiedetään täällä suunnalla runsaista hirvikolareistaan.

En ota sitä riskiä, että valitsen kitkat joilla jarrutusmatka on useita metrejä nastarenkaita pidempi. Kyydissä kun matkaa välillä itselle se kaikkein tärkein.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3317 : 01.01.2019, 20:47:50 »
Etelän vetelät saattaa pärjätäkkin kitkoilla siellä susirajan alapuolella, mutta täällä missä talvi sentään tulee on tilanne toinen.

Ja varsinkin nyt kun tuo yksi tie jäi pois runkoverkosta niin tienhoito jää entistä huonommalle. Väli jota ajan, tiedetään täällä suunnalla runsaista hirvikolareistaan.

En ota sitä riskiä, että valitsen kitkat joilla jarrutusmatka on useita metrejä nastarenkaita pidempi. Kyydissä kun matkaa välillä itselle se kaikkein tärkein.
Hirville natkat alle, niin ongelma poistuu.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3318 : 01.01.2019, 21:11:05 »
Etelän vetelät saattaa pärjätäkkin kitkoilla siellä susirajan alapuolella, mutta täällä missä talvi sentään tulee on tilanne toinen.


Itseasiassa kitkarenkaiden kanssa ei mitään ihmeempiä ongelmia ole jos on "kunnon talvi". Jäiset vesikelit on niitä joilla kitkojen kanssa on ihmeissään.


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3319 : 01.01.2019, 21:15:46 »
Kitkatko eivät heitä paskaa saati kerää lameleihin soraa/kiviä, eivät kuluta teitä tai tee uria?

Kitkat heittää sitä paskaa, jota nastat jauhaa.




Ja toiselle nerolle: Kumma kun kulumisuria alkaa tulla aina samantien kun nastarengaskausi alkaa, myös kaduilla joissa ei rekkoja mene.


Kaikkia ei voi käännyttää, uskoohan yhä jotkut jumalaankin, mutta nastarenkaille voisi laittaa lisäveroa, jotta osallistuvat talkoisiin isommalla osuudella.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3320 : 01.01.2019, 21:18:37 »
Jos sä heti nastarengaskauden alettua alat nähdä uria, niin kyllä ne silloin ilmestyy sun pään sisällä.

Kyllä se tien kuluminen kuitenkin oman aikansa ottaa, vaikka olisi kuinka nastarenkaita sitä kuluttamassa. Samoin jotkut näkevät välittömästi natojen tultua liikenteeseen mielettömän määrän nastojen tuottamaa katupölyä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3321 : 01.01.2019, 21:33:02 »
Etelän vetelät saattaa pärjätäkkin kitkoilla siellä susirajan alapuolella, mutta täällä missä talvi sentään tulee on tilanne toinen.

Ja varsinkin nyt kun tuo yksi tie jäi pois runkoverkosta niin tienhoito jää entistä huonommalle. Väli jota ajan, tiedetään täällä suunnalla runsaista hirvikolareistaan.

En ota sitä riskiä, että valitsen kitkat joilla jarrutusmatka on useita metrejä nastarenkaita pidempi. Kyydissä kun matkaa välillä itselle se kaikkein tärkein.
Ilmeisesti ajat uusilla testien kärjessä olevilla nastarenkailla jotka vaihdat vuosittain. Niin tiedätän että nastarenkaat menettävät nopeammin tuon jääpitonsa kuin huippu kitkarenkaat. Aika talvisissa olosuhteissa tuli 800km reissu heitettyä itärajan tuntumassa autolla missä oli kitkarenkaat alla. Joko olen helvetin hyvä kuski tai huippu kitkarenkaat oikeasti toimii talvisissa olosuhteissa...
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3322 : 01.01.2019, 21:46:45 »
Laitetaampa tähän väliin hieman tilastollista faktaa:

Lainaus
Rengasonnettomuuksien  valossa
rengasriskit kitkarenkailla 2,7-kertaistuvat talvikelillä nastarenkaisiin verrattuna.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3323 : 01.01.2019, 21:47:40 »
Ilmeisesti ajat uusilla testien kärjessä olevilla nastarenkailla jotka vaihdat vuosittain.

Entäs sitten? Kuuluuko turvallisuudesta tinkiä?

Toisessa autossa on Continental IceContact 2:set ja toisessa Hankook I-Pike RS2:set.

Edellä mainitut voitti 1 sijan ja toisena mainitut 2 sijan vuoden 2017 TM testissä.

Ja kyllä itsekkin kävin joulun aikoina lappeessa asti ja tiet Kouvolasta Lappeenrantaan oli vedellä -kiitos suolauksen. Kyllähän kitkakuskin kelpaa paukutella henkseleitä, kun muistaa jättää mainitsematta vallinneen ajokelin :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3324 : 01.01.2019, 21:49:56 »
Palsta-autoilu.


Mitähän tapahtus kitkarenkaalla, joka on täynä nastoja?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3325 : 01.01.2019, 21:53:58 »
Palsta-autoilu.


Mitähän tapahtus kitkarenkaalla, joka on täynä nastoja?

Mieleni räjähti.

Täytyy vaihtaa useammin pölypussi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3326 : 01.01.2019, 21:57:45 »
Entäs sitten? Kuuluuko turvallisuudesta tinkiä?

Toisessa autossa on Continental IceContact 2:set ja toisessa Hankook I-Pike RS2:set.

Edellä mainitut voitti 1 sijan ja toisena mainitut 2 sijan vuoden 2017 TM testissä.

Ja kyllä itsekkin kävin joulun aikoina lappeessa asti ja tiet Kouvolasta Lappeenrantaan oli vedellä -kiitos suolauksen. Kyllähän kitkakuskin kelpaa paukutella henkseleitä, kun muistaa jättää mainitsematta vallinneen ajokelin :D
Sekö harmittaa että jotkut jopa pärjäävät kitkoilla liikenteessä, vai mikä harmittaa:idiot2:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3327 : 01.01.2019, 22:04:18 »
Sekö harmittaa että jotkut jopa pärjäävät kitkoilla liikenteessä, vai mikä harmittaa:idiot2:

Minua harmittaa se, että miten jotkut voivat olla niin edesvastuuttomia ja valita autoihinsa kitkarenkaat, joilla on negatiivisesti vaikutusta onnettomuuksien määrään liikenteessä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3328 : 01.01.2019, 22:13:51 »
Minua harmittaa se, että miten jotkut voivat olla niin edesvastuuttomia ja valita autoihinsa kitkarenkaat, joilla on negatiivisesti vaikutusta onnettomuuksien määrään liikenteessä.
No huhut. Kannattaa kai foorumin henkilökuntanq vähän katsoa mitä sieltä suustaan suoltaa!
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3329 : 01.01.2019, 22:21:20 »
No huhut. Kannattaa kai foorumin henkilökuntanq vähän katsoa mitä sieltä suustaan suoltaa!
Eniten oon nähnyt kitkauskovaisen "henkilökunnan" edustajan suoraa vittuilua tässä, että sikäli tuntuu olevan kuumottava aihe. Ja kun porukka keksii, miten tiet räjähtää samalla galaksien kanssa heti kun nastoilla ajetaan, tai miten täällä kaikkien vermeiden kulutus tippuis litralla kun ajettas kitkoilla kun tiet olis nimpaljo paremmassa kunnossa jne hapatusta  :idiot2:. Kauheita selityksiä sai silloinkin kun kysyin, miksi tuossa treen ohitustiellä esim näkyi semmosia uria, mitkä taatusti olivat rajusti syvempiä kon koko pinnoitteen paksuus, mutta jotenkin tämäkin oli kuitenkin nastojen syy  :2funny:

Sen verran täytyy huudella, että täällä pilkanmaan koilisnurkilla nastat olis ehkä eniten perusteltua, kun talvea ei pääasiassa ole siinä muodossa kun esim vuostuhannen alussa vielä oli, vaan aina tuo vähä jäätynyt asia vedetään suolalla joko loskaksi tai sitten vesijääksi. Jälkimmäistä tuli vittumaisen usein vastaan viime talvena työmatkalla, ja siinä ei kyllä olisi harmittanut vaikka olis ollu paremmat renkaat, pääasiassa ajelin tosi vanhoilla nokian kitkoilla, vesijääkelissä oli jo oikeesti aika pelottavaa touhua kun kolmosella kaasua nostaessa kiekat putos tyhjäkäynnille ja vermeet alko kääntymään vinoon  :o.

LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Samppasport  Futurez