Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3330 : 01.01.2019, 22:33:24 »
No huhut. Kannattaa kai foorumin henkilökuntanq vähän katsoa mitä sieltä suustaan suoltaa!

Kannattaa käydä tuolla Yhdistys tiedottaa -osiossa lukaisemassa keitä kuuluu henkilökuntaan.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3331 : 01.01.2019, 22:34:32 »
Itse en ole kertaakaan tainnut syyttää nastarenkailla ajavia teiden kulumisesta. Itse kohta 30v ajaneena ja 28v siitä nastoilla voin todeta että minä omalla kohtuu rauhallisella ajotyylillä pärjään liikenteessä kitkoilla. Mulla ei ole tarvetta nilkkasuorana painaa jokaisen auton ohi ja siten mahdollisesti vaarantaa liikennettä. Ei ole ollut edes nastarenkailla ajaessa :)
Mun puolesta ei tarvi kenenkään todistella että kitkoilla ei pärjäisi. Sille en voi mitään jos jotain asia häiritsee;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3332 : 01.01.2019, 23:13:05 »
No, vielä hengissä selvitty vaikka muutama.nasta puuttuukin ja toisesta kokonaan.

Nuohan ovat siis vaarallset. Nastarenkaat, puutteellisilla nastoilla.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3333 : 01.01.2019, 23:45:14 »
Laitetaampa tähän väliin hieman tilastollista faktaa:

Lähdeviite olis kiva. Oliko tämä se tilasto jossa kitkoiksi oli niputettu nypityt nastat ja mukana oli kaikenlaiset koheltajat minimibudjetilla paskimmilla ritsoilla jotka on nippanappa liikennelaillisia jos ei kovin tarkasti katso?

Vertailukelpoista dataa olis vastaavan ikäluokan kumit keskenään ja normalisoituna automallin suhteen, jos nimenomaan renkaan vaikutusta on tarkoitus käsitellä.

Poissa JukkaI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3334 : 02.01.2019, 09:16:21 »
Itse olen ajellut muistaakseni vuodesta 2001 lähtien kitkoilla. Kilometreja tulee 30000-35000 km vuodessa, joista varmaankin puolet? kitkoilla ja pääsääntöisesti Pohjois-Pohjanmaan alueella.
Täällähän tiet suolataan ahkerasti, joten suurin osa talviajostakin on sulilla teillä. Vuodessa on sellainen 10 päivää, jolloin tulee mieleen, että nastatkin voisi laittaa, mutta vielä on mukavuus voittanut. Nykyautojen elektroniikkahan auttaa paljon...

Viimeksi viime maanantaina Oulun keskustassa ajellessa mukulakivikadut olivat niin liukkaat, että kitkoilla ei ollut kyllä mitään pitoa. Tuntui että risteyksiin ei voi tulla niin hiljaa ettei mene pitkäksi ja Pokkisentörmästä ei meinannut päästä ylös. No tiellä pysyttiin ja keneenkään ei törmätty...  :)

Meilläkin on rouvan autossa nastat ja täytyy kyllä sanoa, että nastarenkaatkin on kyllä kehittyneet paljon ja ovat varsin mukavia nykyään.

Kaikille laillisilla talvirenkailla ajaville Turvallista ajovuotta.  :)

Jukka
 

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3335 : 02.01.2019, 16:58:31 »
Lähdeviite olis kiva.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/30880/Henri%20Sairanen.pdf

Tuolla on viittaus (onnettomuus?)tutkijalautakuntien arvioon, joka oli tuon suuruinen.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3336 : 02.01.2019, 17:24:04 »
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/30880/Henri%20Sairanen.pdf

Tuolla on viittaus (onnettomuus?)tutkijalautakuntien arvioon, joka oli tuon suuruinen.

Tuon 2,7-kertaisuuden lähteenä on "TIKKA Spikes Oy".  ::)  Nastakauppiaan markkinointiesite...

Ylipäänsä ammattisurkean opiskelijatyö ei ehkä ole sitä korkealaatuisinta asiantuntemusta mitä maailmasta löytyy...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3337 : 02.01.2019, 18:53:08 »
Tuon 2,7-kertaisuuden lähteenä on "TIKKA Spikes Oy".  ::)  Nastakauppiaan markkinointiesite...

Ylipäänsä ammattisurkean opiskelijatyö ei ehkä ole sitä korkealaatuisinta asiantuntemusta mitä maailmasta löytyy...
Väitti joku tutkimus että nastattomilla talvirenkailla ajavat on keskimääräistä enemmän alkoholistejakin ;D
Muistaakseni foorumin rengasguru joskus sellaisen tänne linkkasi.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3338 : 02.01.2019, 19:03:23 »
Väitti joku tutkimus että nastattomilla talvirenkailla ajavat on keskimääräistä enemmän alkoholistejakin ;D
Muistaakseni foorumin rengasguru joskus sellaisen tänne linkkasi.
Ovat lisäksi muutenkin vajaita ja hulluja. Ei ole viitettä tutkimuksiin/tilastoon, mutta kokemuksesta tiedän, kitkolla oon viimeset ~15 talvea ajellu  :2funny:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3339 : 02.01.2019, 19:07:23 »
Ovat lisäksi muutenkin vajaita ja hulluja. Ei ole viitettä tutkimuksiin/tilastoon, mutta kokemuksesta tiedän, kitkolla oon viimeset ~15 talvea ajellu  :2funny:
Itse muutuin rapajuopoksi reilu 2v sitten, kun hommasin omaan autoon kitkat. Vaimo aloitti ryyppäämisen pari vuotta aikaisemmin :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3340 : 02.01.2019, 20:47:54 »
En usko, että alkoholismin ja rengasvalinnan välillä olisi minkäänlaista korrelaatiota.

Jos olisi, niin olisin 80-luvulla ennen linnakierrettäni ajellut tämän teorian mukaan talvet kesärenkailla hepo- ja kokkelipäissäni.  :D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3341 : 02.01.2019, 21:34:56 »
Jos sä heti nastarengaskauden alettua alat nähdä uria, niin kyllä ne silloin ilmestyy sun pään sisällä.

Kyllä se tien kuluminen kuitenkin oman aikansa ottaa, vaikka olisi kuinka nastarenkaita sitä kuluttamassa. Samoin jotkut näkevät välittömästi natojen tultua liikenteeseen mielettömän määrän nastojen tuottamaa katupölyä.

Näkeehän ne, kun edellistalven jäljiltä ovat jo syvempiä kuin keskiverto perunavako.

Katupölyn lisääntymisen näkee katukuiluilmanlaatumittauksissakin jopa sokea reetta.

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3342 : 02.01.2019, 21:45:22 »
Näkeehän ne, kun edellistalven jäljiltä ovat jo syvempiä kuin keskiverto perunavako.

Katupölyn lisääntymisen näkee katukuiluilmanlaatumittauksissakin jopa sokea reetta.
Missä päin Suomea tulee edellis(?)talvesta mitattuna noin syvät urat?

Katupölyn suurin aiheuttaja on hiekka, jota kaduille levitetään, jotta kesä/kitkarenkailla olisi mukavampi ajella.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2019, 21:48:27 kirjoittanut KanttiPentti »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3343 : 03.01.2019, 07:05:25 »
Ainakin Tampereen vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä on kyllä keväisin todella syvät urat. Useana keväänä parissa paikassa viimeisimmän asfalttikerroksen läpi.

Aika vähän tuota hiekkaa ja sepeliä ajetaan tuohon moottoritielle, mutta sankka hiekkasumu pahimmilla paikoilla keväisin. Vaikka autossa on raitisilmasuodatin niin hampaissa vaan narskuu.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3344 : 03.01.2019, 08:55:43 »
Ainakin Tampereen vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä on kyllä keväisin todella syvät urat. Useana keväänä parissa paikassa viimeisimmän asfalttikerroksen läpi.

Aika vähän tuota hiekkaa ja sepeliä ajetaan tuohon moottoritielle, mutta sankka hiekkasumu pahimmilla paikoilla keväisin. Vaikka autossa on raitisilmasuodatin niin hampaissa vaan narskuu.
Toki nastarenkaat kuluttavat asfalttia. Mutta ei ne urat Tampereellakaan yhdessä talvessa synny. Kehä I taitaa olla ainoa tie Suomessa, jota joudutaan päällystämään liki vuosittain nastarengaskulutuksen takia (liikennemäärä n. 100.000 ajon/vrk). Tampereella liikennettä on eniten läntisellä kehätiellä (n. 50.000 ajon/vrk). Bauhausilta länteen on toki ollut välillä ne perunavaot.

Ennen kuin kaikki ryntäävät ostamaan kitkoja, muistutan edelleen, että jos kaikki ajavat kitkoilla, tienhoito ei kykene pitämään teitä ajettavassa kunnossa pakkasilla. Nyt nastarenkaat kuluttavat lumen ja jään pois pääväyliltä viimeistään parissa päivässä lumipyryn jälkeen. Pelkillä kitkoilla ajettaessa jääkeli jatkuu ja vain pahenee kevääseen saakka. En nyt tähän lähdettä muista, mutta Ruotsissa ja Norjassa on tehty tällainen havainto nastarengaskieltoalueilla. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Proturbo  Autodiagnoosi