Proturbo  Autodiagnoosi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3630 : 05.11.2020, 12:36:19 »
Näin just jossain artikkelissa väitettiin ja tätä ei tarvi edes kyseen ailaistaa, kun initin vehkeissäkin löytyy Nokialaista nastoilla.

Puolustusvoimat ja poliisi tukeutuvat hansel:n sekä heidän tekemiin sopimuksiin.

https://www.hansel.fi/tietoa-meista/hansel-lyhyesti/
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3631 : 08.11.2020, 17:54:29 »
Siis, onko tuolla henselin sivuilla jossain maininta mitä renkaita noissa käytetään? En mä löytänyt muuta kuin maininnan että vianor tai euromaster toimittaa, joista kummastakin saa kyllä muitakin kuin nokian nastarenkaita.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3632 : 08.11.2020, 18:37:52 »
Siis, onko tuolla henselin sivuilla jossain maininta mitä renkaita noissa käytetään? En mä löytänyt muuta kuin maininnan että vianor tai euromaster toimittaa, joista kummastakin saa kyllä muitakin kuin nokian nastarenkaita.

Soita ja kysy?

"Hansel Oy on voittoa tavoittelematon yhteishankintayhtiö, jonka omistavat valtiovarainministeriö (65 %) ja Suomen Kuntaliitto ry (35 %)[1]. Yhtiön rooli ja tehtävä yhteishankintayksikkönä on määritelty julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä, Hansel Oy:tä koskevassa laissa ja valtion hankintastrategiassa. Hanselin tavoitteena on tuottaa julkishallinnolle säästöjä tuloksellisella hankintatoimella."

Ja ei tullut mieleenkään, että hansel päättää mitä renkaita juuri Rovaniemen poliisin tai Stadin poliisin tulee käyttää? Ilmeisesti jollakin tuli?

En myöskään usko, että valtiolla hankintaan renkaiksi vaikkapa linkilonkia tai sunfullia.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3633 : 17.11.2020, 09:05:50 »
Alkaa enemmän ja enemmän vaikuttamaan nämä talvet siltä että voisi Oulun etelä puolelta kieltää nastojen käytön suomessa taikka määrätä kunnon veron niille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4089
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3634 : 17.11.2020, 09:25:38 »
Alkaa enemmän ja enemmän vaikuttamaan nämä talvet siltä että voisi Oulun etelä puolelta kieltää nastojen käytön suomessa taikka määrätä kunnon veron niille.

Tsot sot, lisää veroja on kyllä saatu ja saadaan varmaan ilman yllyttystäkin :nuhtelu :-[
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3635 : 17.11.2020, 10:33:14 »
Tänään sanottiin TS -lehdessä että nastarenkaat ovat hyvät jos ajaa lähinnä kaupungissa tai maantiellä. En tosin tiedä että missä muualla sitä pitäisi sitten ajaa..
Kitkat parhaimmillaan jos on lunta ja -10 astetta eli sellainen sää mitä Turussa enää harvoin on.
Itselleni ei enää tule kitkoja vaikka hiljaiset ovatkin ajaa. Eivät vain pidä mitään.
Kauhunhetkiä Pohjolansillalla edellis talvena...
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3636 : 17.11.2020, 17:05:24 »
Alkaa enemmän ja enemmän vaikuttamaan nämä talvet siltä että voisi Oulun etelä puolelta kieltää nastojen käytön suomessa taikka määrätä kunnon veron niille.
Noh noh! Kainuussa ilman nastoja ei talvea selviäisi, ainakin täällä missä itse asun. Jos asuisin jossakin eteläsuomessa niin ajaisin kitkoilla. Viime talvenakin kaljamalla tiet useaan otteeseen eikä siellä silloin millään kitkarenkailla ajeta, testattu on.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3637 : 17.11.2020, 17:58:35 »
Pk-seudulla paras rengas on oikeastaan uusi kesärengas, jos talvesta tulee samanlainen kun mennyt. Kesärenkaalla on näet paremmat vesiliirto ominaisuudet kun millään talvirenkalalla kitka/nasta, syystä että sataa vettä ja vatipäät vetää ihan urpona suolaa tielle täällä  >:(
Kitkarengas on parhaimmillaan juuri siellä Oulun yläpuolella, jossa on lunta läpi talven. Normaalina talvena etelässä kun tiet jäätyvät kitkalla ei tee oikein mitään. Se toimii niin kauan kun on nastarenkaallisia autoja rikkomaan jäätynyttä pintaa. Sen huomaa kun on tuolla tien päällä yöt ja tiet kiillottuvat läpi yön lisää ja lisää, joskus neljän aikaan ne ovat aivan peilinä. Sitten alkaa työmatkaliikenne ja jos nastarenkaallisia on riittävästi, niin pinta muuttuu aika nopeasti mataksi, koska nastat rikkovat pintaa. Sen sijaan jos olisi vain kitkoja, niin pinta kiillottuisi vain lisää.
Jakaisin maan myös poikkipäin. Varsinaisuomi ja Pohjanmaan lakeudet, sekä rannikkoseutu ovat aivan oma haasteensa. Lakeudella tuulee aina ja tie kulkee maastoa ylempänä, se puhaltaa tien pinnat nopeasti peiliksi, mieluusti saa olla nastarenkaat sielläkin.
Nämä ovat asioita joita normaali autoilija ei lämpimässä sängyssään muijan vieressä edes kohtaa, mutta työkseen siellä olevalle ne ovat tuttuja ilmiöitä ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3638 : 17.11.2020, 18:47:41 »
Tunnen suomen rajojen ääripäiden sisällä henkilöautolla kulkevia ammattilaiskuljettajia, jotka liikkuvat sekä nastalla että kitkalla. Kaikki on pärjänneet eikä liikkuminen ole koskaan jäänyt renkaasta kiinni syrjässäkään.

Yksi yhteinen havainto näillä kaikilla on. Nastarenkaat ovat kuulemma kehittyneet aivan jäätävästi viimeisen 10-15 vuoden aikana. Että ovat kuin kitka- ja nastarenkaan risteymiä.

Oma valinta olisi kitkarengas jos olisi varaa valita. Nyt rouhitaan nastoilla, vettä paistaa ja +3.6 lämmintä. ;D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3639 : 18.11.2020, 00:49:00 »
Kun mennään vermeillä missä ei oo mitään riks raks poks systeemejä niin nasta on oma valinta. Saatan ehkä ajaa vähän turhankin paljon korvakuulolla yms  ::) Nasta kertoo äänellä missä pidon raja menee. Kai se kitkakin kertoo jotain, vaan ei oo tullu kitkoilla oikeestaan ajettua kun faijan nelikko voyagerilla  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3640 : 18.11.2020, 13:00:43 »
Tunnen suomen rajojen ääripäiden sisällä henkilöautolla kulkevia ammattilaiskuljettajia, jotka liikkuvat sekä nastalla että kitkalla. Kaikki on pärjänneet eikä liikkuminen ole koskaan jäänyt renkaasta kiinni syrjässäkään.

Yksi yhteinen havainto näillä kaikilla on. Nastarenkaat ovat kuulemma kehittyneet aivan jäätävästi viimeisen 10-15 vuoden aikana. Että ovat kuin kitka- ja nastarenkaan risteymiä.

Oma valinta olisi kitkarengas jos olisi varaa valita. Nyt rouhitaan nastoilla, vettä paistaa ja +3.6 lämmintä. ;D

Kyllähän ainakin laatuvalmistajien nastarenkaat ovat oikeastaan nastoitettuja kitkarenkaita. Kaikki kitkarenkaiden kikat+nastoja. Tosin joillain valmistajilla nastallisessa on vähän jäykempi runko, katsotaan että ne nastat kompensoivat sen huonomman pidon, mutta parentuneet ajo-ominaisuudet erityisesti kuivalla asfaltilla ovat sen arvoiset.


Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3641 : 18.11.2020, 18:38:29 »
Emäntä moitti että 850 Continentalin testivoittajanastat parin vuoden takaa olivat vähän liukkaat viime talvena.
Nyt kävi reissun Posiolla jossa on siis jo lumi maassa ja tiet jäässä, kuulemma ei ollut yhtään liukasta.
Alla jotku nankangin nastat ja V70 AWD ajonvakautuksella.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3642 : 20.11.2020, 12:25:40 »
V70 AWD ajonvakautuksella.

Tuosta tuli mieleen, onko joissain autoissa tosiaan niin taitava ajonvakautus, että se saa aikaan fiiliksen että ei ole liukasta?
Mä en ole koskaan ajanut autolla jossa olisi noin edistyksellinen ajonvakautus, vaan sen ajonvakautuksen toiminnan on kyllä huomannut, samalla kun auto on luistanut.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3643 : 20.11.2020, 13:08:07 »
Tuosta tuli mieleen, onko joissain autoissa tosiaan niin taitava ajonvakautus, että se saa aikaan fiiliksen että ei ole liukasta?
Mä en ole koskaan ajanut autolla jossa olisi noin edistyksellinen ajonvakautus, vaan sen ajonvakautuksen toiminnan on kyllä huomannut, samalla kun auto on luistanut.
Ei ole, mutta auto korjaa kuljettajan virheitä. Kuten taannoin täällä yksi nimimerkki kehui kuinka mk3 V70 ajonvakautus auttaa nopeaan mutka-ajoon talvella, kunhan ajaa vähän liian kovaa ja painaa kaasun pohjaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3644 : 20.11.2020, 14:05:40 »
Elä kainostele. Minä sen sanoin ja olen samaa mieltä vieläkin. Hyödynsin ajonvakautusta että sen sai mukaan kääntämään autoa.

Mutta ei se liukkauden tunnetta poistanu
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

RallyBaron  Samppasport