Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3645 : 20.11.2020, 14:45:41 »
mk3 V70 ajonvakautus auttaa nopeaan mutka-ajoon talvella, kunhan ajaa vähän liian kovaa ja painaa kaasun pohjaan.
Tästä olisin vähän eri mieltä, sillä sellainen "ilontappaja" ajonvakautus tuossakin autossa oli. Ei aivan yhtä huono toteutus kuin mersuissa, mutta niissä taitaa suurin ongelma olla takaveto.

Nykyisessä V90:ssä ajonvakautus on varsin salliva, koska neliveto. Sitä pystyy ajamaan kahva edellä ilman, että ajonvakautus puuttuu peliin. Ei se oikein osaa puuttua niin kauan kun kaikki pyörät sutivat ja ratti on suunnilleen oikeaan suuntaan käännettynä. Varjele kun teet jonkin auton älyyn sopimattoman ohjausliikkeen, niin sitten on vauhti pois ja kaikki ilo mennyttä. No... vielä tänä talvena ei ole ollut niin liukasta, että pääsisi leikkimään, mutta nyt näyttää jo melko lupaavalta...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3646 : 20.11.2020, 15:00:22 »
Tarkennus vielä ettei sillä mitään mutkatietä saanu kovaa ajettua mutta liikenneympyrän sai kierrettyä hieman kovempaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3647 : 21.11.2020, 12:04:26 »
Joo, siis noin mäkin vakautusta käytän.. Tai siis kun tietää miten se käyttäytyy, niin sen voi ohjata toimimaan niin että pääsee ripeämmin etenemään, mutta ei se mun alla koskaan ole sellaista fiilistä luonut etteikö olisi liukasta.

Tulin vaan ajatelleeksi kun olen useamman kerran huomannut nettikeskustelussa siitä puhuttavan niin että siitä saa ainakin vaikutelman ettei "tuntuisi liukkaalta" sen ansiosta, että onko joissain autoissa se tosiaan niin edistyksellinen että veisi sen liukkauden tunteen pois (joka ei kylläkään mitenkään hyvä asia olisi, eihän se fysiikanlakeja voi kumota).

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3648 : 21.11.2020, 12:06:27 »
Tästä olisin vähän eri mieltä, sillä sellainen "ilontappaja" ajonvakautus tuossakin autossa oli. Ei aivan yhtä huono toteutus kuin mersuissa, mutta niissä taitaa suurin ongelma olla takaveto.

Nopea ja hauska ajo ei välttämättä ole sama asia. Ei hirveässä lintassa ajaminen nopeaa ole, mutta kivaa se tietysti on (ainakin silloin kun sen tekee tarkoituksella).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3649 : 23.11.2020, 10:36:21 »
Ajonvakautus on ihan hyvä olla ja sen kanssa pärjää kun ei taistele sitä vastaan. Sitten menee lepikkoon jos koittaa ajaa erillä tavalla kuin ajonvakautus. Se ei anna ajaa yhtään luistossa, mutta juurikin liikeneympyrässä auto kääntyy aika iloisesti. Ja sehän koittaa oikaista sivuluisua. Autolla kun on turvallisempaa mennä lepikkoon keula edellä kuin kylki edellä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3650 : 23.11.2020, 17:19:46 »
Tuosta tuli mieleen, onko joissain autoissa tosiaan niin taitava ajonvakautus, että se saa aikaan fiiliksen että ei ole liukasta?
Mä en ole koskaan ajanut autolla jossa olisi noin edistyksellinen ajonvakautus, vaan sen ajonvakautuksen toiminnan on kyllä huomannut, samalla kun auto on luistanut.
Pari talvee sitten firman rintteriä koitin saada poikittain, jumalaton rutina ja rätinä kunnes se kikotin oikeni  :buck2: Yhessäkään omassa autossa ei oo ollu kun abs jarrut korkeintaan, loput on kuskista kiinni

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3651 : 23.11.2020, 18:05:24 »
Olipahan lauantaina ja eilen ollut harvinaisen paskat kelit ajaa kitkoilla! Ensin tuli eilen luntaa, sitten räntää ja sen jälkeen vettä. Loska tukkii renkaan urat ja sen jälkeen jäätä alla.

Eilen sitten satoi vielä päälle alijäähtynyttä vettä, niin saa ihan pulkkana mennä, jos jarruttaa, kun sivuteitten urat on vielä ihan peilijäällä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3652 : 29.11.2020, 12:02:58 »
Erottaako eurokitkat pohjoismaisista miten helposti? Toisaalta eurokitkat olisi sopivammat eteläisensuomen +- nollakeleihin ja veteen, jos Moottori-lehteä on uskominen. Ota nyt näistä selvää.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3653 : 29.11.2020, 12:09:18 »
Erottaako eurokitkat pohjoismaisista miten helposti? Toisaalta eurokitkat olisi sopivammat eteläisensuomen +- nollakeleihin ja veteen, jos Moottori-lehteä on uskominen. Ota nyt näistä selvää.

Ne on yleensä ihan kesärenkaan näköiset ja on vain renkaan "palat" muutamalla lamellilla. Voin sanoa, että ihan uus bridgen eurokitka ei pidä yhtään enempää kuin 15v vanha hakkis tai edes kuten uudehko nankangin kesärengas. En tiedä miksei, mutta meni kierrätykseen kun ei päästy paria kilsaa pidemmälle 3cm lumessa. Autossa oli kuitenkin vielä lukkoperä. 

Joutu laittaa runkovikaset hakkis 4 alle hetkeks. Mutta en suosittele todellakaan tollasia bridgejä ainakaan, Saksaan tarkoitettu malli oli tämä. :2funny:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3654 : 29.11.2020, 14:06:30 »
Erottaako eurokitkat pohjoismaisista miten helposti? Toisaalta eurokitkat olisi sopivammat eteläisensuomen +- nollakeleihin ja veteen, jos Moottori-lehteä on uskominen. Ota nyt näistä selvää.

Tuo "eurokitka" on oikeastaan sadekelille optimoitu rengas, ei niissä ole minkäänlaisia erityisiä jää/lumipito ominaisuuksia.

Tosin koko "eurokitka" on täysin epävirallinen termi, eikä oikeastaan tarkoita mitään. Käytännössähän ainoa yleinen merkintä joka tarkoittaa että rengas on suunniteltu myös lumelle ja jäälle ihan käytännössä on se vuoren sisällä oleva lumihiutalemerkki. Sillä M+S merkinnällä ei ole kyllä käytännössä minkään tason merkitystä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3655 : 29.11.2020, 14:08:39 »
Varmaan riippuu eurokitkasta hieman.
Yhdellä eurokitkalla pystyi lumella ajamaan, mutta luistot olivat todella pitkiä ja pidon raja oli kuin veitsellä leikaten. Minusta arvaamattoman vaaralliset, vauhtia saat mutta kääntyminen tai pysähtyminen voi olla tekemätön paikka. Kesärenkaalla samassa kelissä ei pääsisi liikkeelle = turvallisempi.

Joissakin eurokitkoissa (kuten noissa ajamissani) on ihan lamelleita, mutta niitä on todella hentoisesti. Vähän kuin formuloissa aikanaan oli kuivankelin sliksi, sitten välikelin rengas ja monsuuni rengas. Välikelin renkaassa vähemmän kuviota kuin monsuunirenkaassa, aivan kuten pohjoismainen vs. keskieuroopan kitka.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3656 : 29.11.2020, 14:16:19 »
Vähän kuin formuloissa aikanaan oli kuivankelin sliksi, sitten välikelin rengas ja monsuuni rengas. Välikelin renkaassa vähemmän kuviota kuin monsuunirenkaassa, aivan kuten pohjoismainen vs. keskieuroopan kitka.

Noin se menee vieläkin formuloissa. Tai 5 erikovuista sliksiä, ja välikelin ja täyden sadekelin renkaat.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2020, 14:18:20 kirjoittanut Jule »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3657 : 29.11.2020, 14:33:56 »
Noin se menee vieläkin formuloissa. Tai 5 erikovuista sliksiä, ja välikelin ja täyden sadekelin renkaat.
No hyvä, en ole seurannut enään ensimmäisen sliksikauden jälkeen 2000 luvulla. ;D

Eilen oli muuten sivummat tiet mielenkiintoisia. Jäätynyt lumipolanne ja nollassa keli. Nastarenkailla kahdella autolla kokeiltuna todettakoon, että laajat ja hitaat liikkeet ovat rauhallisia. :D
Harmi kun ei ollut kitkaa, olisi ollut kiva kokeilla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3658 : 29.11.2020, 14:45:18 »
Tässä keskiuudellamaalla ei ole vielä kertaakaan päässyt liukkaille..

No ehkä olisi voinut päästä jos olisi erikseen jonain aamuna tilaisuutta ettinyt, mutta itse en ole vielä liukkaita löytänyt.. No onhan tässä vielä kesää jäljellä..

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3659 : 29.11.2020, 15:19:46 »
Onko jengi ajellut kitkoilla ympäri vuoden?
Ainakin märällä asfaltilla tuntuu olevan huomattavasti enemmän pitoa kuin kesärenkailla.
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95

nyk: 945 B230FK -95

 

Elekma  Autoracing