Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #60 : 28.09.2011, 08:59:07 »
Eikai asia ole ihan noin yksinkertainen. Hiekalla lukkiintuneen pyörän kaivautumisella oli/on selkeä merkitys.

Ehken pitkä lukkojarrutus sulattaa kumia ja kumista tulee liukaste? Renkaat ovat varmasti muuttuneet teknologian myötä.

Suurin etu on juuri toi ohjattavuus. Mutta järjestelmät ovat kehittyneet huomattavasti ja osaavat käyttää parhaan pidon aluetta paremmin kuin aiemmin. Ainakin omasta vehkeestä kuuluu renkaan kiljuntaa täysjarrutuksessa, eli jonkin asteista lukkitumista tarjoaa nykyaikaiset absitkin. Lukittu luistava pyörä ei  tunnetusti ole optimipidon alueella.

Lukkojarrutusta ei juuri esim formuloissa suosita, varmaan savua nousisi enemmän, jos siitä olisi selkeää etua tai kiihdytyskisoissa vedettäisin koko matka burnaten.

Mutta aiheeseen, nastat nastat. Ei niiden turvallisuusvaikutusta yhtään liioitella, kun jäätä tai tamppautunutta, kiillotettua lunta on alla.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #61 : 28.09.2011, 09:53:47 »
Lukkojarrutusta ei juuri esim formuloissa suosita

Johtuisiko siitä, että lukkojarrutus tekee pehmeään kumiin tasaisen kohdan ja sen jälkeen ajo-ominaisuudet muuten ovat päin honkia?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #62 : 28.09.2011, 10:53:37 »
Tottkai ;) Muttei se sulanut kumi muutoinkaan ole parhaimmillaan, vaikka sulaminen olisi tasaista ympäri rengasta.

Onko jotain jarrutustestejä ollut viimeaikoinan -tyyliin; 940 vs. tuore S80? Enemmän kuin toi lukkojarrutus vs. ei lukko, kiinnostaa Absien kehitys..

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #63 : 28.09.2011, 11:34:46 »
Tottkai ;) Muttei se sulanut kumi muutoinkaan ole parhaimmillaan, vaikka sulaminen olisi tasaista ympäri rengasta.

Tässä kohtaa voisi tietysti kysäistä, että onkohan se kumin sulaminen kuinka merkittävä ilmiö tavanomaisilla talvirenkailla Suomen talvessa? :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #64 : 28.09.2011, 11:48:50 »
Eikös nyt lukkojarrutus ole se tehokkain tapa pysähtyä. ABS;t keksittiin vain, jotta täysjarrutuksen aikana autoa voidaan ohjata.
Kyllä se suurin kitka on liikkumattomalla fillarilla, olkoot nasta, kitka tai kesärengas.

Takaisin fysiikantunnille sieltä :) Lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Lukkojarrutus => liikekitka, rullaava rengas => lepokitka.

(otetaan deformaatiot tässä vaiheessa pois ja pitäydytään yksinkertaisessa mallissa)

Ja siis sinällään olet oikeassa, suurin kitka on tienpintaan suhten liikkumattomalla fillarilla, eli fillarilla, joka pyörii, ei liu'u. Ainoa hyöty lukkojarrutuksessa on tosiaan jos auto kaivautuu maahan sen ansiosta, mutta se on aika harvinainen tapaus.

ABS:t keksittiin lentokoneiden pysäyttämiseen mahdollisimmin tehokkaasti. Toki samalla säästyy renkaita ja ohjautuvuus pysyy (tosin lentokoneessa aika vähäinen merkitys).

Suurin hidastuvuus saatiin muistaakseni 7%:n murrolla, eli rengas pyörii 7% hitaammin kuin "alusta", tuolloin on kaikki kohdallaan, leikkausvoimat, deformaatio, kitkakerroin...
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 11:53:02 kirjoittanut Rodion »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #65 : 28.09.2011, 12:57:22 »
Tässä kohtaa voisi tietysti kysäistä, että onkohan se kumin sulaminen kuinka merkittävä ilmiö tavanomaisilla talvirenkailla Suomen talvessa? :smoke:

Niinpä, talvirenkaan kumi lienee pehmeämpää kuin kesäfillarin. Lukkojarrutus kuivalla asfaltilla satasen vauhdista? Luulisi isompien kulmien olevan renkaissa? -Ei perustu tietoon, olettamuksia että sarja on pilalla. Niinkuin tuolla aiemmin totesit.

Rodion putsasi pöydän hyvin tämän osalta..

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2125
    • Instagram kuvat
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #66 : 28.09.2011, 13:05:17 »
Viime talvi oli eka kitkatalvi. Enää en nastoja osta. Hitto sitä rapinaa jaksa kuunnella ja noilla ajo muutenkin parempaa omaan makuun.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #67 : 28.09.2011, 13:08:31 »
Niinpä, talvirenkaan kumi lienee pehmeämpää kuin kesäfillarin. Lukkojarrutus kuivalla asfaltilla satasen vauhdista? Luulisi isompien kulmien olevan renkaissa? -Ei perustu tietoon, olettamuksia että sarja on pilalla. Niinkuin tuolla aiemmin totesit.

Puhuin F1-renkaista kilparadalla. :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8922
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #68 : 28.09.2011, 13:22:02 »
Itse ainakin tulin siihen tulokseen että Calibra pysähtyi huomattavasti paremmin kitkarenkailla ABSien toimiessa kuin silloin kun ne olivat jonkun vian takia pois pelistä. Edellämainittu kokemus perustuu normaaliin maantie- ja kaupunkiajoon vaihtelevissa olosuhteissa talvirengaskautena. Tosin, ooppelissa tai kuskissa on varmasti ollut jotain vikaa.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #69 : 28.09.2011, 13:47:35 »
Tuossa TM testissä Michelinin kitkalla oli neljänneksi lyhin (ABS) jarrutusmatka jäällä. Sinne jäi nippu nastarenkaita taakse.

Jarrutus suoralla on eri asia kuin jarrutus normaalin liikenteen seassa. Tärkeintä on pitää auto omalla kaistalla ja pystyä väistämään, ja ilman abseja perä lähtee aina vääntämään johonkin suuntaan (sikäli mikäli siellä jarrut toimii) tai etupyörille pitää hakea ohjauspitoa, ja silloin jarrutus on lopetettava hetkeksi.

Renkaan ominaisuuksilla on merkitystä (sivuttaispito, pitkittäispito..) mutta tärkeintä on renkaan looginen käyttäytyminen. Merkkirenkaat tarjoavat tämän ominaisuuden, oli nastoja tai ei. Jos kiistellään kitka tai nasta, merkkirengasta pitää verrata merkkirenkaaseen, ei halpaa laadukkaaseen tai yleismaallisesti "pinoitettu nasta vs. nokian kitka".
C30 2.0D R-design

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #70 : 28.09.2011, 14:13:43 »
Tuossa TM testissä Michelinin kitkalla oli neljänneksi lyhin (ABS) jarrutusmatka jäällä. Sinne jäi nippu nastarenkaita taakse.


Toi on jo saavutus! Pinta oli varmaan karhennettu?
Onko mittauksia tehty "peilijäällä"tai bussien kiillottamalla tamppaantunella lumella?

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #71 : 28.09.2011, 16:07:44 »
En tiä sitte mutta, radalla ABSilla varustetulla yhdistelmällä oli muistaakseni kolmanneksen pidempi jarrutusmatka kuin absittomalla50km/h vauhdista. Kyl ite oon ainakin sitä mieltä että jarrutusmatka on pidempi abseilla

ps. hornetissa ei ole abseja
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #72 : 28.09.2011, 16:32:38 »
Muutama vuosi sitten TM testasi ABS vs. ei-ABS jarrutusta. Jäällä muistaakseni ABS-jarruilla matka melkein tuplaantui.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #74 : 28.09.2011, 16:42:53 »
Muutama vuosi sitten TM testasi ABS vs. ei-ABS jarrutusta. Jäällä muistaakseni ABS-jarruilla matka melkein tuplaantui.
Vähän kun googletti niin löytyi mittaustietoa.

Tuloksia 80-0kmh:
NASTARENKAAT

Lukkojarrutus
-Kuiva asfaltti 47m
-Lumi 57m
-Jää 230m

Optimi (ei ABS)
-Kuiva asfaltti 38m
-Lumi 62m
-Jää 191m

Optimi (ABS)
-Kuiva asfaltti 40m
-Lumi 66m
-Jää 221m

ABS
-Kuiva asfaltti 35m
-Lumi 68m
-Jää 237m

KITKARENKAAT

Lukkojarrutus
-Kuiva asfaltti 45m
-Lumi 53m
-Jää 255m

Optimi (ei ABS)
-Kuiva asfaltti 37m
-Lumi 59m
-Jää 295m

ABS
-Kuiva asfaltti 32m
-Lumi 64m
-Jää 404m
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Ateho  Elekma