Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #75 : 28.09.2011, 16:53:41 »
ps. hornetissa ei ole abseja

Onko se Suomessa vai otettu pois päältä?

TJEU:

http://findarticles.com/p/articles/mi_6712/is_2005_August_8/ai_n29205787/

The anti skid braking system is much like ASB on a car, Navy spokesman James Darcy told Defense Daily.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #76 : 28.09.2011, 17:43:21 »
Kitkat ja absit vaikuttaisi Ribben kirjoittamilla lukemilla tappovehkeiltä -vaikka olisi  luullut päinvastoin.

Yllättävää myös että absit ei ole ton fiksummat. Luulisi että että ilman abseja etupainotteisuus söisi jonkun verran jarrutustehosta ja abseilla takafillarit hidastaisi enemmän..

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #77 : 28.09.2011, 18:12:07 »
Onko se Suomessa vai otettu pois päältä?

TJEU:

http://findarticles.com/p/articles/mi_6712/is_2005_August_8/ai_n29205787/

The anti skid braking system is much like ASB on a car, Navy spokesman James Darcy told Defense Daily.

Olisiko toi Navy tässä avainsana? Lentotukialusvaruste jota kentälle laskeuduttaessa ei tarvita?

En minä mitään tästä tiedä, mutta kunhan arvailen. Muistelen että Kökkö on tehnyt näiden vehkeiden kanssa lähempääkin tuttavuutta?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #78 : 28.09.2011, 18:13:49 »
Kitkat ja absit vaikuttaisi Ribben kirjoittamilla lukemilla tappovehkeiltä -vaikka olisi  luullut päinvastoin.

Yllättävää myös että absit ei ole ton fiksummat. Luulisi että että ilman abseja etupainotteisuus söisi jonkun verran jarrutustehosta ja abseilla takafillarit hidastaisi enemmän..
Muistaakseni tuossa atrikkelissa oli juttua miksi tuo jarrutus venyy. Tuo oli muistaakseni tehty ihan peilijäällä missä kitkaa ei ole oikeastaan yhtään. Silloin ABS:t joutuvat rajoittamaan todella paljon jarrutustehoa ja kun koitetaan varmistaa ettei vain vahingossakaan mene lukkoon niin ei siinä paljoa jää enää jarrutustehoa käyttöön. ABS:t eivät osaa vieläkään tehdä täydellistä optimijarrutusta, varsinkin kun alustassa on pieni kitka.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #79 : 28.09.2011, 18:32:26 »
Jotain tollasta muistelin, rengastestit tehdään tasalaatuiseksi karhennetulla jäällä. Siksi eroja tulee.

Eli kokonaisuudessa muistutti miksi mulla ne nastat on. (Autoissa on absit, enkä niistä luovu)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #80 : 28.09.2011, 18:57:21 »
Olisiko toi Navy tässä avainsana? Lentotukialusvaruste jota kentälle laskeuduttaessa ei tarvita?

En minä mitään tästä tiedä, mutta kunhan arvailen. Muistelen että Kökkö on tehnyt näiden vehkeiden kanssa lähempääkin tuttavuutta?
Joo, totta, kyllähän ilmavoimissa on tullu oltua hommissa, muttei mekaanikkona, ja nyt rupesin jo epäileen itseänikin, mutmut, ajovakautusta niissä ei ainakaan ole :D
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #81 : 28.09.2011, 19:12:14 »
Eikä nastoja ;D

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #82 : 06.10.2011, 16:19:12 »
Noniin:

http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenne/nastarenkaat-l%C3%B6iv%C3%A4t-selv%C3%A4sti-nastattomat/708907

Tuulilasin mukaan nastattomat renkaat sopivat lumisiin olosuhteisiin eli lähinnä pohjoiseen. Etenkin jäällä ja märällä kestopäällysteellä nastattomien pito osoittautui selvästi nastarenkaita heikommaksi.

Tuohan jo tiedettiinkin täällä. Eikös?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #83 : 06.10.2011, 16:20:47 »
Olisiko toi Navy tässä avainsana? Lentotukialusvaruste jota kentälle laskeuduttaessa ei tarvita?

En minä mitään tästä tiedä, mutta kunhan arvailen. Muistelen että Kökkö on tehnyt näiden vehkeiden kanssa lähempääkin tuttavuutta?

Lentotukialuksissa jarrutuksen hoitaa vaijeri, siinä ei ilman vaijeria pysähdy vaikka olisi nastat ja ABSit ;)

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #84 : 07.10.2011, 12:11:34 »
Noniin:

http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenne/nastarenkaat-l%C3%B6iv%C3%A4t-selv%C3%A4sti-nastattomat/708907

Tuulilasin mukaan nastattomat renkaat sopivat lumisiin olosuhteisiin eli lähinnä pohjoiseen. Etenkin jäällä ja märällä kestopäällysteellä nastattomien pito osoittautui selvästi nastarenkaita heikommaksi.

Tuohan jo tiedettiinkin täällä. Eikös?
Joo, paitsi märällä kestopäällysteellä parhaiten pitää kesärengas. Itse tänä vuonna jätänkin mersuun kesärenkaat alle ja jos ei niillä voi lähteä niin volvossa on nastat.  :)
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #85 : 07.10.2011, 13:04:55 »
Lentotukialuksissa jarrutuksen hoitaa vaijeri, siinä ei ilman vaijeria pysähdy vaikka olisi nastat ja ABSit ;)

Jep, ja samaa vaijeria käytetään ihan Suomessakin kun näille maantiekentille laskeudutaan. ;)

Ajattelin vaan että onko noi käytössä sitten rullailuissa tms, ikävää jos hornetti lipsahtaa liukkaalta kannelta mereen. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #86 : 07.10.2011, 13:28:08 »
Jep, ja samaa vaijeria käytetään ihan Suomessakin kun näille maantiekentille laskeudutaan. ;)

Ajattelin vaan että onko noi käytössä sitten rullailuissa tms, ikävää jos hornetti lipsahtaa liukkaalta kannelta mereen. :D

Tuo olisi kyllä hienoa nähdä... hieman koominen ja kohtalaisen tyyris "parkkipaikkalipsahdus" :D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #87 : 07.10.2011, 13:35:03 »
Tuo olisi kyllä hienoa nähdä... hieman koominen ja kohtalaisen tyyris "parkkipaikkalipsahdus" :D

Kieltämättä. :D

Mutta tosta vaijerista vielä, hieman kuvia parin viikon takaa Lusista kun kotimaiset Hornetit laskeutuvat vaijeriin:

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,100684.msg1316953.html#msg1316953

Kannattaa toi ketju katsella muutenkin, mikäli on lainkaan ilmailupornon ystävä. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #88 : 07.10.2011, 16:34:59 »
Takaisin fysiikantunnille sieltä :) Lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Lukkojarrutus => liikekitka, rullaava rengas => lepokitka.

(otetaan deformaatiot tässä vaiheessa pois ja pitäydytään yksinkertaisessa mallissa)

Ja siis sinällään olet oikeassa, suurin kitka on tienpintaan suhten liikkumattomalla fillarilla, eli fillarilla, joka pyörii, ei liu'u. Ainoa hyöty lukkojarrutuksessa on tosiaan jos auto kaivautuu maahan sen ansiosta, mutta se on aika harvinainen tapaus.

ABS:t keksittiin lentokoneiden pysäyttämiseen mahdollisimmin tehokkaasti. Toki samalla säästyy renkaita ja ohjautuvuus pysyy (tosin lentokoneessa aika vähäinen merkitys).

Suurin hidastuvuus saatiin muistaakseni 7%:n murrolla, eli rengas pyörii 7% hitaammin kuin "alusta", tuolloin on kaikki kohdallaan, leikkausvoimat, deformaatio, kitkakerroin...

[OT]

Ja samaisilla tunneillahan varmasti on käsitelty erikoiset seikat liittyen rengaskitkaan ?? ;) Renkaan kitkakerroinhan voi olla yli fysiikantunneilta totutun yhden (1), esim kilparenkailla saavutetaan jopa 1,4 kitkakertoimia.

En jaksa ruveta skannaileen prujuja teille hystereesis kitkasta ja muodonmuutoskitkasta joita renkaassa tapahtuu. Renkaallahan saavutetaan maksimi pito (kitka) n. 5-7% luistolla ==> vapaasti pyörivä (teoreettisesti optimaalinen ABS) ei siis ole pidon kannalta paras, mutta hallittavuuden kannalta on normi käyttäjälle hyvä.

[/OT]
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #89 : 07.10.2011, 16:42:35 »
[OT]

Ja samaisilla tunneillahan varmasti on käsitelty erikoiset seikat liittyen rengaskitkaan ?? ;) Renkaan kitkakerroinhan voi olla yli fysiikantunneilta totutun yhden (1), esim kilparenkailla saavutetaan jopa 1,4 kitkakertoimia.

En jaksa ruveta skannaileen prujuja teille hystereesis kitkasta ja muodonmuutoskitkasta joita renkaassa tapahtuu. Renkaallahan saavutetaan maksimi pito (kitka) n. 5-7% luistolla ==> vapaasti pyörivä (teoreettisesti optimaalinen ABS) ei siis ole pidon kannalta paras, mutta hallittavuuden kannalta on normi käyttäjälle hyvä.

[/OT]

Mainitsin siinä, että yksinkertaisessa mallissa, kirjoitan hyvin pitkälti samat asiat kuin sinä tuossa toistat :)

Vasta yläasteen ja lukion jälkeen TTKK:lla tuli mm. insinöörifysiikassa ja lujuusopissa nämä leikkausvoimat ja deformaatiot... Näitä usu ei varmaan ole lukenut.

 

KL-varaosat  Race.fi