Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 883000 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #120 : 30.10.2011, 21:25:31 »
Väliaikatiedote, jolla ei ole tarkoitus kääntää kenenkään päätä minnekään.

Nyt ne uudet Kontiaiset pyörii sisäänajossa ja tähän saakka kokemus on positiivinen.

Suorakylki-V70 ja Facelift S80 alla Nokian 7 pitää hyvin, mutta nastamelu tulee esiin selvästi jo 40 km/h alkaen.

Avantgarden ajettavuudesta huomaa 225/45/17 renkaiden vaihtuneen pehmeämpiin ja melusta huomaa ajavansa lamelli- tai nappularenkain, mutta nastan ääntä en satasen vauhtiin saakka kuule. Rengasmelua on kesärengasta enemmän, mutta se ei ole erityisesti nastarenkailla kuulelmani kaltaista. Olisi mielenkiintoista kokeilla samanlaista autoa uusin kitkarenkain, koska mittausten mukaan kyllä sen vielä tuosta pitäisi hiljaisemmaksi muuttua?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa XC60 D3 AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #121 : 08.11.2011, 18:30:46 »
Älkää heti tyrmätkö laiskaa...  :hello: Voi olla, että joku on kysellyt, kummat alle XC60 AWD vekottimeen. En jaksanut lukea koko 9 sivun ketjua...  :buck2:
Kitkat muuten, mutta kun koslalla on painoa jonkin verran, niin saako pysähtymään alle kilometrin matkalla liukkaalla??? Vaihtoehtoina on Michelinit joko nastoilla tai ilman, koko 235/60-18, hinta molemmilla sama allelaitettuna 870€... melko halvat, vai mitä?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #122 : 09.11.2011, 08:37:17 »
Itse lähtinsin purkamaan valintaa missä liikut.

Jos ajat paljon hiljaisilla pääteillä, ruuhkasuomen ulkopuolelle tai autoa ei ole pakko käyttää jos keli menee huonoksi niin kitkat on hyvä vaihtoehto.

Etelän ruuhkien kiillottamille pinnoille ja kun liikkeelle on lähdettävä kelistä huolimatta valitsisin nastat. Vaikka juuri nyt tuntuukin tyhmältä että autossa on nastat alla.. Onhan pari "kunnollista" talvea takana, katsotaan kuinka nyt käy.

Poissa sam1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #123 : 09.11.2011, 08:45:26 »
Kyllä täällä pääkaupunkissa pärjää ihan hyvin kitkoilla aika tehokkaasti ne noita teitä suolaa
Kiihtyy kuin kirjahylly

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #124 : 09.11.2011, 08:58:29 »
Niin riippuu tarpeesta. Itse asun Helsingissä, aikanaan paljon pitkin poikin Suomea rullailleena on pakko todeta että eniten nastoille täällä on ollut tarvetta.

Pitää miettiä täytetäänkö lain kirjain vai haetaanko aidosti "turvaa" liukkaille keleille. Tarve määrittelee valinnan.

Pärjäähän kesärenkaillakin, ottaa vain oikean asenteen.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 09:00:30 kirjoittanut D5GT »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #125 : 09.11.2011, 10:31:57 »
Kyllä täällä pääkaupunkissa pärjää ihan hyvin kitkoilla aika tehokkaasti ne noita teitä suolaa

Riippuu vähän missä ajelee. Jos ajelee teillä ja kaistoilla, joissa kulkee busseja ja/tai muuta raskasta liikennettä ja on vielä liikennevaloja, on ihan hyvä olla nastat alla.

Auraus- ja suolauskalustoa on rajatusti ja ensin vedellään isoja teitä... kaupunki sitten suolaa ja hiekoittaa pienempiä keskustakatuja silloin kun ehtii tai jaksaa.

Esimerkiksi Jämsänkadulta kun kääntyy vasemmalle Kumpulantielle lumessa ja jäätyneessä kiillotetussa lumessa, saa olla aika fakiiri että kitkoilla pääsee eteenpäin. Tuosta menee ratikka ja monta bussilinjaa ja on väistämisvelvollisuus ylämäkeen.

Kuva kesältä:

http://maps.google.fi/maps?q=kuortaneenkatu&hl=fi&ll=60.196422,24.9436&spn=0.001069,0.003484&sll=62.593341,27.575684&sspn=16.284695,57.084961&vpsrc=6&hq=kuortaneenkatu&hnear=Suomi&t=h&z=19&layer=c&cbll=60.196301,24.943658&panoid=qPV5TpGSUpQuVcvNNsNiXA&cbp=12,333,,0,0

Jos taas tietää, että ajelee vain suoraa suuria teitä, niin kitkoilla pärjää :)
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 10:34:06 kirjoittanut Rodion »

Poissa sam1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #126 : 09.11.2011, 10:57:27 »
Sehän on maku asia kummilla ajelee tietenki kitkoilla pitää vähän ennakoida, mut tollaisessa puurossa(satanu lunta mut ei aurattu) nii kyl ne nastatkin siin sutii sammal lail kuin kitkat on meinaa toi viime talvi viel muistis...
Kiihtyy kuin kirjahylly

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #127 : 09.11.2011, 11:13:10 »
Nastoista ei lumipuurossa ole apua. Eikä niitä pehmeän lumen pitoa ajatellen ole renkaisiin tökättykään.

Pärjää millä vaan, Rodion näytti yhden mestan. Hauskempi on se "Primulan mäki" samoilla kulmilla. No mentiin siitäkin todella huonoilla talvirillareilla ja 700-sarjalaisella -kun intoa "ennakointiin" oli 20v vähemmän kuin nykyään. Kai sillä tuli ajettua lumisateessa kesärenkaillakin. Nykyään arvostaa helppoa ja turvallista liikkumista, kaikissa oloissa -ilman turhia kikkailuja.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #128 : 09.11.2011, 11:29:30 »
Sehän on maku asia kummilla ajelee tietenki kitkoilla pitää vähän ennakoida, mut tollaisessa puurossa(satanu lunta mut ei aurattu) nii kyl ne nastatkin siin sutii sammal lail kuin kitkat on meinaa toi viime talvi viel muistis...

Et ehkä lukenut tarkasti, kirjoitin lumessa, joka on sitten jäätynyt ja kiillottunut isojen autojen toimesta...

Tässä on tuo "Primulan mäki":

http://maps.google.fi/maps?q=kuortaneenkatu&hl=fi&ll=60.191975,24.95303&spn=0.002128,0.006968&sll=62.593341,27.575684&sspn=16.284695,57.084961&vpsrc=6&hq=kuortaneenkatu&hnear=Suomi&t=h&layer=c&cbll=60.192046,24.952854&panoid=Jqe__L1vYkRPqPJ6VT5F3g&cbp=12,310.38,,0,0&z=18

Vaatii tosiaan sen, että ei pysähdy mäkeen, jos on kiillottunut tuo valojen edusta. Tai sitten ajaa tylysti puoliksi punaisia päin, että pääsee pidolle ja pysähtyy siihen. Tämä kokemus on nastarenkailla. Jos ei pysähdy, tuosta pääsee toki vaikkapa kesärenkailla tuurilla, mutta joskus on pysähdyttävä :)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #129 : 09.11.2011, 11:36:05 »
Toi on nautittava paikka nelikolla & nastoilla.. Otitko muuten Bemuun kitkat vai nastat? (Ei enää muistu mieleen)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #130 : 09.11.2011, 12:07:38 »
Toi on nautittava paikka nelikolla & nastoilla.. Otitko muuten Bemuun kitkat vai nastat? (Ei enää muistu mieleen)

Nastat :) En tiedä kumman merkkiset tulee, sanoin että Nokian hakka7 tai Contit kelpaa (eli TM:n vertailun kärkikaksikko). Ja otin ei-runflattina, joten pitäisi olla pehmeää menoa.

Oli aika upea tunne moottoritiellä ajettaessa, kun takapenkkiläisten kanssa pystyi puhumaan lainkaan korottamatta ääntään... eikä sitä rasittavaa matalaa jyrinää kuulunut, vaikka koeajoautossa oli leveähköt 19 tuumaiset RF:t alla. En malta odottaa omani hiljaisuutta, kun on pienemmät tassut ja ei-RF.

Poissa XC60 D3 AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #131 : 09.11.2011, 16:50:02 »
Ajo on pääasiassa Valtatie 3 tai 9  + Tre - H:ki moottoritietä. Ei kehä I sisällä :( Kototie on pimeä ja luminen/loskainen...   ELK Ja onhan tuossa katiskassa neliveto  S*

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #132 : 09.11.2011, 18:09:00 »
Tollasessa ajossa saattaisi itsellekkin tulla kiusaus siirtyä nastattomiin.. Nelikko kiihtyy ja etenee, mutta se pysähtyminen/sivuttaispito ei vetäviä pyöriä lisäämällä parana.

Ja taas oma vaaka alkaa kallistumaan piikkien puolelle ;D Liian usein keli on kelvoton liikkumiselle ja on mentävä.

Hyvät kitkat on ihan eri luokkaa kuin ne orggis m+s vehkeet, niin kuin kaikki tietää.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #133 : 09.11.2011, 18:53:44 »
Tollasessa ajossa saattaisi itsellekkin tulla kiusaus siirtyä nastattomiin.. Nelikko kiihtyy ja etenee, mutta se pysähtyminen/sivuttaispito ei vetäviä pyöriä lisäämällä parana.

Ja taas oma vaaka alkaa kallistumaan piikkien puolelle ;D Liian usein keli on kelvoton liikkumiselle ja on mentävä.

Hyvät kitkat on ihan eri luokkaa kuin ne orggis m+s vehkeet, niin kuin kaikki tietää.
Velipoika on ajanu nyt Subary Legacyllä kolme talvee kitkoilla ilman ongelmia. Nokian R:t on alla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #134 : 09.11.2011, 19:42:03 »
Niin varmaan (ainakin) satatuhatta muutakin kuskia.. Osa Ärrillä, osa muilla ;D
« Viimeksi muokattu: 09.11.2011, 19:43:55 kirjoittanut D5GT »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo