Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #255 : 24.11.2011, 21:25:18 »
Minua ei ainakaan kiinnosta ajaa kitkarenkailla "ennakoiden ja kelin mukaan" = ärsyttävän hitaasti.
Nastarenkaat, neliveto ja ajonvakautus mahdollistavat turvallisen/reippaan liikkumisen kelissä kuin kelissä.

Jos täällä olisi facebookin :tykkää: nappula, klikkaisin sitä juuri nyt.  8)

Vetopyörän/pyörien sutiminen ohitustilanteessa on kyllä normaali ilmiö liukkaalla talvikelillä ja ei ole kovin suuri ihme jos ESP siihen puuttuu, kovin suurta "tappajakaahausta" ei liene tarvitse harrastaa.. Käsittääkseni nykyvehkeissä se valo vilkkuu kojelaudassa aina kun koskee kaasuun hiemankaan vähemmän pitoa omaavalla pinnalla, tai tehoista riippuen myös hieman pitävämmälläkin.

Epänormaali tilanne olisi vasta silloin, jos auto lähtisi lapasesta ja ajautuisi esim. ojaan.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 21:28:19 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #256 : 24.11.2011, 22:07:29 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:25:29 kirjoittanut Kraken »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #257 : 24.11.2011, 22:13:40 »
Minua ei ainakaan kiinnosta ajaa kitkarenkailla "ennakoiden ja kelin mukaan" = ärsyttävän hitaasti.
Nastarenkaat, neliveto ja ajonvakautus mahdollistavat turvallisen/reippaan liikkumisen kelissä kuin kelissä.
Mikäs helvetin kiire sulla on?   ???
Mää naureskelen sitten kun lipsahtaa pientareelle.

Nastat, ajonvakautus eikä nelivetokaan sitä estä jos ei yhtään ennakoi.   :nohnoh

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5901
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #258 : 24.11.2011, 22:22:45 »
Mikäs helvetin kiire sulla on?   ???
Mää naureskelen sitten kun lipsahtaa pientareelle.

Nastat, ajonvakautus eikä nelivetokaan sitä estä jos ei yhtään ennakoi.   :nohnoh

Joskus on kiire, joskus vaan ajelen ja nautin ylinopeudella ajosta.
Muttei reippaasti ajaminen tarkota sitä etteikö tienpinnan mahdollista liukkautta otettaisi huomioon.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #259 : 24.11.2011, 22:29:15 »
Joskus on kiire, joskus vaan ajelen ja nautin ylinopeudella ajosta.
Muttei reippaasti ajaminen tarkota sitä etteikö tienpinnan mahdollista liukkautta otettaisi huomioon.
Olevinaan on kiire.
Eli kuitenkin ennakoit.   :pomo:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #260 : 24.11.2011, 22:41:59 »
Vetopyörän/pyörien sutiminen ohitustilanteessa on kyllä normaali ilmiö liukkaalla talvikelillä ja ei ole kovin suuri ihme jos ESP siihen puuttuu, kovin suurta "tappajakaahausta" ei liene tarvitse harrastaa.. Käsittääkseni nykyvehkeissä se valo vilkkuu kojelaudassa aina kun koskee kaasuun hiemankaan vähemmän pitoa omaavalla pinnalla, tai tehoista riippuen myös hieman pitävämmälläkin.

Niinkin vanhassa ja tehottomassa autossa kuin tuo allekirjoituksen S60, STC puuttuu peliin ihan kesäkelillä jos on kostea tien pinta ja painaa hieman reippaammin kaasua. Pohjaan kun pedaalin runttaa niin kyllä valo vilkahtelee jo kuivallakin asfaltilla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2125
    • Instagram kuvat
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #261 : 24.11.2011, 22:46:43 »
Minua ei ainakaan kiinnosta ajaa kitkarenkailla "ennakoiden ja kelin mukaan" = ärsyttävän hitaasti.
Nastarenkaat, neliveto ja ajonvakautus mahdollistavat turvallisen/reippaan liikkumisen kelissä kuin kelissä.

Tuon kommentin perusteella minun pitäisi vissiin olla kuollut. Talvirenkaina olleet kitkat ja ajan  kesät talvet samaa nopeutta. Oli liukasta tai ei. Eli hitaasti ajaminen ei kuulu minun arkirytmiin. En omista nastoja, ajonvakautusta tai nelivetoa ja pääsen silti aina perille ja nopeammin kuin 99% kanssa-autoilijoista, joiden ohi joudun menemään.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #262 : 24.11.2011, 22:56:34 »
Tuon kommentin perusteella minun pitäisi vissiin olla kuollut. Talvirenkaina olleet kitkat ja ajan  kesät talvet samaa nopeutta. Oli liukasta tai ei. Eli hitaasti ajaminen ei kuulu minun arkirytmiin. En omista nastoja, ajonvakautusta tai nelivetoa ja pääsen silti aina perille ja nopeammin kuin 99% kanssa-autoilijoista, joiden ohi joudun menemään.
Mutta hei, me ollaan hullujamiehiä Huittisista.   ;)

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #263 : 25.11.2011, 02:31:23 »
No olipas kautta linjan rauhallisia kommentteja, odotin kunnon lynkkausta...  :D

Arvelinkin että tälläistä kommenttia voisi tulla. :D Ajo tapahtui sivutiellä jossa hyvin harvakseltaan liikennettä. Ohitin 3 km pitkällä suoralla 60km/h ajavan kuorma-auton jolloin ajonvakautuksen valo paloi. Tarkemmin ajonvakautus esti vetävää pyörää sutimasta. Tie oli paikoin kuivalla asfaltilla ja paikoin mustalla jäällä. Ei keli siten yllättänyt. Lähinnä toin esille noita kitkan ominaisuuksia millaisena ne itse koin.
Jep. Eipä ne nastatkaan nyt ihan luistamattomat noissa oloissa ole mutta varmaan vakaammat kun eivät pyri ihan niin reilusti sutimaan. Samalla tavalla olis varmaan hauskantappolaite varotellu vilkuttamalla vaikka olis ollu nastatkin?

Minua ei ainakaan kiinnosta ajaa kitkarenkailla "ennakoiden ja kelin mukaan" = ärsyttävän hitaasti.
Nastarenkaat, neliveto ja ajonvakautus mahdollistavat turvallisen/reippaan liikkumisen kelissä kuin kelissä.
Hyvä asenne... Lisää vielä että kolmen tonnin malmikasa antaa lisäturvaa muita tielläliikkujia vastaan niin rupee olee aika täydellinen.  :)


Joskus on kiire, joskus vaan ajelen ja nautin ylinopeudella ajosta.
Muttei reippaasti ajaminen tarkota sitä etteikö tienpinnan mahdollista liukkautta otettaisi huomioon.
Varmaan et sinällään nauti ylinopeulla ajosta itsestään vaan ennemminkin siitä nopeasta ajosta mikä nyt sattuu olemaan yli rajoitusten? Meinaan jos ylinopeus itsessään aiheuttaa mielihyvää riippumatta millä nopeudella se tapahtuu niin ihan oikeasti kandee käydä jollain kallonkutistajalla.  :D Mut joo, tohon "vaivaan" auttaa ihan vihtusti kun rupeet käymään radalla. Itellä ei oo enää mitään tarvetta nauttia nopeudesta yleisillä teillä kun tietää että ei siinä hitailussa mitään oikeestaan nautittavaa ole kun ei se nopeus nouse lähellekkään radan vauhteja. Lukuun ottamatta joitain pitkien tyhjien suorien "huminakokeita".  Siis ajan edelleen ihan vauhdikkaasti sekä pyörällä että autolla, joskus jopa näen unta päiväsakkonopeuksilla ajosta  ;) , mutta se turhanpäiväinen muka nopeudesta nauttiminen on jäänyt pois. Ei huono homma ollenkaan.  :)

Itse asiaan, omat autot tulee olemaan tänä talvena vaihtoehtorengastuksella, mese kesärenkailla ja volle nastoilla. Johtuu siitä että viime talvena alko kyrsimään tuo keltainen vilkkuva kolmio joka ilmestyi kojetauluun aina kun koski kaasupolkimeen. Ei niistä nastoista tuntunu juuri olevan iloa sen härpättimen rauhoittamiseen mutta ehkä nastat kuitenkin sopii luonteeltaan vähän paremmin takapotkuihin jotka oikeesti potkiikin edes vähän enemmän kuin perus kauppakassit.

Normiajoon riittää kyllä varmasti kitkat ja niillä ehtii ihan reippaasti ja turvallisesti perille. Toi Krakenin idea olis itse asiassa ihan loistava. Jos sais jossain jääradalla kokeilla samalla autolla eri renkailla kierrosaikoja niin näkis käytännössä miten paljon äkimmin niillä nastoilla lopulta pääsee. Eroahan siinä varmasti tulee, mutta mutuna sanosin että siinä kitkojen lipsumisessa no sellanen tsykologinen vaikutus että se tuntuu paljon hitaammalta kuin mitä oikeasti on.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #264 : 25.11.2011, 05:10:11 »
Lumellahan sillä ei ole suurta merkitystä onko siellä niitä piikkejä vai ei. Siellä enemmän vaikuttaa se itse kumi. Ei kai kukaan nyt tosissaan voi väittää että jäällä kitka pärjäis millään nastalle.

Itse asiassa, jos oikein hakemalla haetaan, niin näissä meidän jokavuotisissa lehtien testissä, kun otetaan ääripäät käyttöön
parhaat kitkat pitävät paremmin jäällä kuin huonoimmat nastat. Eli pitääkö tähän vääntöön ottaa vielä mukaan eri rengasmerkitkin   :)

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #265 : 25.11.2011, 06:23:31 »
Itse asiassa, jos oikein hakemalla haetaan, niin näissä meidän jokavuotisissa lehtien testissä, kun otetaan ääripäät käyttöön
parhaat kitkat pitävät paremmin jäällä kuin huonoimmat nastat. Eli pitääkö tähän vääntöön ottaa vielä mukaan eri rengasmerkitkin   :)

Minusta on hyvin olennaista minkä merkkisistä renkaista puhutaan...on varmasti sekä nasta- että kitka-merkkejä joilla ei tee mitään kun puhutaan turvallisesta pidosta, siksipä moni tekeekin ihan väärän tulkinnan kitkat vs. nastat keskusteluissa kun yleistetään nämä vaihtoehdot keskenään. Siksi edelleen väitän että on monia nastamerkkejä jotka eivät pärjää hyville kitkoille alkuunkaan, tämä on niin monesti käytännössä koettu. Ja täytyy muistaa että suurin osa autoilijoista ajaa käytetyillä jo parhaan pitonsa menettäneillä kumeilla, niin onko ihme jos esim. minä jolla on hyväkuntoiset kitkat alla, pärjään talvikelissä paremmin kuin moni muu nastoillaan?
Lisäksi on hyvä muistaa että rengastesteissä olevia renkaita on aniharvalla alla, siksi ne testit eivät kerro todellisesta liikennetilanteista mitään, vai kuinka moni väittää uusivansa renkaat niin usein että ne pysyvät uuden veroisina/testien veroisina läpi talven?

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Kitkat vs. nastat
« Vastaus #266 : 25.11.2011, 07:44:36 »
Minusta on hyvin olennaista minkä merkkisistä renkaista puhutaan...on varmasti sekä nasta- että kitka-merkkejä joilla ei tee mitään kun puhutaan turvallisesta pidosta, siksipä moni tekeekin ihan väärän tulkinnan kitkat vs. nastat keskusteluissa kun yleistetään nämä vaihtoehdot keskenään. Siksi edelleen väitän että on monia nastamerkkejä jotka eivät pärjää hyville kitkoille alkuunkaan, tämä on niin monesti käytännössä koettu. Ja täytyy muistaa että suurin osa autoilijoista ajaa käytetyillä jo parhaan pitonsa menettäneillä kumeilla, niin onko ihme jos esim. minä jolla on hyväkuntoiset kitkat alla, pärjään talvikelissä paremmin kuin moni muu nastoillaan?
Lisäksi on hyvä muistaa että rengastesteissä olevia renkaita on aniharvalla alla, siksi ne testit eivät kerro todellisesta liikennetilanteista mitään, vai kuinka moni väittää uusivansa renkaat niin usein että ne pysyvät uuden veroisina/testien veroisina läpi talven?

Näinhän se menee.


Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #267 : 25.11.2011, 08:44:40 »
Marraskuu on lopuillaan, ulkona +7 C ja edelleen voisi ajaa hyvin kesärenkailla vaan onkohan tutkittu miten nastattomat talvirenkaat pärjäävät pidossa verrattuna nastarenkaisiin ja kitkoihin?



Täällä kehä III:n sisäpuolella suolataan niin ahkerasti että yleensä ajetaan autolla  joko kuivalla tai märällä ( ~loskaisella) tiellä




Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #268 : 25.11.2011, 09:19:38 »
Nastattomat talvirenkaat = kitkat? vai ns. eurooppakitkat.

Jossakin Norskien(?) tutkimuksessa väitettiin että nastafillarit tuo 5% pienemmän onnettomuusriskin verrattuna kitkoihin ja 21% pienemmän riskin verrattuna ns. keskieurooppakitkoihin.

Mut pidon suhteen pitäisi ensin päättää millä alustalla. Asfaltilla noi luvut on takuulla eri järjestyksessä..

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #269 : 25.11.2011, 09:38:34 »
Nastattomat talvirenkaat = kitkat? vai ns. eurooppakitkat.


Ei vaan norminastarenkaat ilman nastoja.

Tämä tilanne voi tulla yllättäen eteen sillä katsastusmies voi käskeä nyppiä renkaista nastat irti jos nastaeroa on liikaa renkaiden välillä (25%) myös katkenneet nastat lasketaan puuttuviksi.



 

Kulkukoira  Proturbo