Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #420 : 13.12.2013, 22:30:56 »
En sitten viitsinyt lukea koko ketjua mutta viime vuosituhannella kun elämän olosuhteet olivat sellaiset että kitkoilla oli hyvä päästellä, merkin ei ollut niin väliä sillä kaikki "merkkirenkaat" olivat toimivia.
Tällä vuosituhannella kun perheellistymisen vuoksi on asuinpaikka vaihtunut kylälle josta on kymmenen kilometrin pätkä kylätietä joka useamman kerran vuodessa peilijäällä ojasta ojaan niin nastarenkaat ovat ainoa toimiva vaihtoehto.

Kitkarenkaiden kiivaat puolustajat sanovat niillä pärjää hyvin mahdollisesti paria päivää vuodessa lukuun ottamatta. Niin minäkin aikoinaan kuvittelin mutta kokemuksesta noita päiviä on näyttää olevan paljon useampia. Tällekkin talvelle jo monta. Ja kokemuksesta keväällä niitä tulee paljon lisää...
Jos mäkin asuisin jonkin taipaleen takana, oisin ottanu nastat. Mutta kun en asu, niin kitkoilla mennään.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #421 : 13.12.2013, 22:54:45 »
Ainahan se ahdistaa jos joutuu satsaamaan..... Contin kitka vitoset lyllä kiehtos kans .....
Ei oo vielä valittamista.  :pomo:
Sohjossa ei ehkä kaiken parhaimmat kun tuppaa luistoneston valo vilkkumaan. Mutta sama oli jo edellisessä mallissa. Oli tosin kevyemmässä autossa ja pikkasen yli leveet.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #422 : 14.12.2013, 20:16:33 »
En sitten viitsinyt lukea koko ketjua mutta viime vuosituhannella kun elämän olosuhteet olivat sellaiset että kitkoilla oli hyvä päästellä, merkin ei ollut niin väliä sillä kaikki "merkkirenkaat" olivat toimivia.
Tällä vuosituhannella kun perheellistymisen vuoksi on asuinpaikka vaihtunut kylälle josta on kymmenen kilometrin pätkä kylätietä joka useamman kerran vuodessa peilijäällä ojasta ojaan niin nastarenkaat ovat ainoa toimiva vaihtoehto.

Kitkarenkaiden kiivaat puolustajat sanovat niillä pärjää hyvin mahdollisesti paria päivää vuodessa lukuun ottamatta. Niin minäkin aikoinaan kuvittelin mutta kokemuksesta noita päiviä on näyttää olevan paljon useampia. Tällekkin talvelle jo monta. Ja kokemuksesta keväällä niitä tulee paljon lisää...

Jep, mutta kuten linkkaamani ruotsalainen testi osoitti, jo toisena talvella kitkojen pito JÄÄLLÄ on parempi kuin toista talvea ajetulla nastarenkaalla. Uutena nastat on paremmat.

Psykologialla tuntuu olevan kova vaikutus nastojen "paremman" pidon suhteen.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #423 : 14.12.2013, 20:25:01 »
Jep, mutta kuten linkkaamani ruotsalainen testi osoitti, jo toisena talvella kitkojen pito JÄÄLLÄ on parempi kuin toista talvea ajetulla nastarenkaalla. Uutena nastat on paremmat.

Psykologialla tuntuu olevan kova vaikutus nastojen "paremman" pidon suhteen.
Oliko tuossa testissä kerrottu että millaisella jäällä?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #424 : 14.12.2013, 20:26:36 »
Oliko tuossa testissä kerrottu että millaisella jäällä?

Ei muistaakseni, linkki löytyy tästä ketjusta. Kyse oli sekä jarrutuspidosta jäällä, että jääradan kierrosajasta ja ajettavuudesta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #425 : 14.12.2013, 20:35:13 »
Ei muistaakseni, linkki löytyy tästä ketjusta. Kyse oli sekä jarrutuspidosta jäällä, että jääradan kierrosajasta ja ajettavuudesta.
Ok Yksi olennainnen ero mikä pitää vielä omissa autoissa nastat on tuo pidon ja luiston raja mikä on liian jyrkkä kitkoissa. Nasta on selvästi loogisempi ajaa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #426 : 14.12.2013, 20:37:15 »
Ok Yksi olennainnen ero mikä pitää vielä omissa autoissa nastat on tuo pidon ja luiston raja mikä on liian jyrkkä kitkoissa. Nasta on selvästi loogisempi ajaa.

No tämäkin seikka oli kyllä kitkarenkaan puolella tuossa käytettyjen testauksessa. Siinä luki, että uuden ja käytetyn nastarenkaan ero käytöksessä oli kuin päivällä ja yöllä.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #427 : 14.12.2013, 20:49:06 »
No tämäkin seikka oli kyllä kitkarenkaan puolella tuossa käytettyjen testauksessa. Siinä luki, että uuden ja käytetyn nastarenkaan ero käytöksessä oli kuin päivällä ja yöllä.
Viimeisimmat kitkat mitä itsellä ollut oli tuossa 335I:ssä ja ne oli uudet contit kun sen hommasin. Vielä toisenakaan talvena siihen vaihdetut nasta ei olleet pidon rajalla yhtä epävarmat ajaa kuin kitkat.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #428 : 14.12.2013, 20:50:51 »
Jep, mutta kuten linkkaamani ruotsalainen testi osoitti, jo toisena talvella kitkojen pito JÄÄLLÄ on parempi kuin toista talvea ajetulla nastarenkaalla. Uutena nastat on paremmat.

Psykologialla tuntuu olevan kova vaikutus nastojen "paremman" pidon suhteen.

En sitten ole psykologiaa tai vieraan maan testejä käyttänyt mielikuvani muokkaamiseen vaan ihan käytännön kokemusta siitä mikä pitää vesimärällä peilijäällä omalla kotitiellä. Jos siis ajon jälkeen tielle ei kitkojen jälkeen jää mitään jälkeä verrattuna nastarenkaiden jättämiin "naarmuihin" niin kokemus tukee tuota.

Tämä siis silloin kun tie on niin liukas ettei siinä pysy pystyssä jalkaisinkaan. Onneksi noita kelejä ei ole montaa vuodessa mutta yksikin kerta riittää valitsemaan nastat.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013, 20:54:56 kirjoittanut jip59 »
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #429 : 15.12.2013, 09:50:14 »
Viime vuosina kitkat ovat  kehittyneet nastarenkaiden suuntaa ja päinvastoin. Kitkoihin on lisätty pitoa lisäävää metallia lamelleihin. Pelkästä nastarenkaasta ei puhuta enää niinkään vaan puhutaan kitkanastasta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #430 : 15.12.2013, 10:29:10 »
Viime vuosina kitkat ovat  kehittyneet nastarenkaiden suuntaa ja päinvastoin. Kitkoihin on lisätty pitoa lisäävää metallia lamelleihin. Pelkästä nastarenkaasta ei puhuta enää niinkään vaan puhutaan kitkanastasta.

Kitkanasta on vain markkinamiesten termi hämätäkseen kuluttajia.

Kuten useamman kerran on todettu testeissäkin, niin kun puhutaan TALVIrenkaasta nastarengas on yksinkertaisesti parempi, koska kumiseos on sama tai melkein samanlainen, kuin kitkarenkaassa. Lisänä on vielä nastat. Itse en yhdelle testille pistä painoarvoa "Tämä on ainoa oikea testi", vaan haluaisin myös jonkun muun puolueettoman tahon testin. Rahalla kun noita testejä saa mihin suuntaan haluaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #431 : 15.12.2013, 11:34:40 »
Kitkanasta on vain markkinamiesten termi hämätäkseen kuluttajia.

Kuten useamman kerran on todettu testeissäkin, niin kun puhutaan TALVIrenkaasta nastarengas on yksinkertaisesti parempi, koska kumiseos on sama tai melkein samanlainen, kuin kitkarenkaassa. Lisänä on vielä nastat. Itse en yhdelle testille pistä painoarvoa "Tämä on ainoa oikea testi", vaan haluaisin myös jonkun muun puolueettoman tahon testin. Rahalla kun noita testejä saa mihin suuntaan haluaa.

Riittää kun kokeilee uuden kitkarenkaan pintaa, ja vertaa sitä nastaan, alkaa ymmärtää mistä jääpito tulee. Nastarenkaan kumipinta ja lamellit on kovia kuin kesärenkaassa. Lamelleja on toki enemmän. Kitkarenkaan pinta on pehmeä, lamelleja on älyttömästi paljon enemmän.

Vanha kunnon sormitesti siis ;)

Voin ottaa lähikuvankin jonain päivänä kun olisi kirkasta ulkona.

Minäkin haluaisin nähdä useampia testejä, vielä vanhemmilla renkaillakin. Meilläkin on jollain naapurilla talvirenkaina nypityt Hakkapeliitta ykköset, varmaan tosi hyvä pito...

Huvittavaa silti tämä testin kieltäminen, kun kävikin niin että kitkarenkaassa on parempi pito. Samoin se Aalto-yliopiston tutkimus siitä, että paljonko nastat oikeasti karhentavat jäänpintaa ja auttavat kitkoja, oli mielenkiintoinen, mutta sekin täällä nopeasti unohdettiin. Siinähän mainittiin mm. se, että testeissä nastarenkaiden nastaulkonema kasvaa ja saavat pitoetua, jota ei oikeassa liikennetilanteessa ole.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #432 : 15.12.2013, 11:40:36 »
Riittää kun kokeilee uuden kitkarenkaan pintaa, ja vertaa sitä nastaan, alkaa ymmärtää mistä jääpito tulee. Nastarenkaan kumipinta ja lamellit on kovia kuin kesärenkaassa. Lamelleja on toki enemmän. Kitkarenkaan pinta on pehmeä, lamelleja on älyttömästi paljon enemmän.

Vanha kunnon sormitesti siis ;)

Voin ottaa lähikuvankin jonain päivänä kun olisi kirkasta ulkona.

Minäkin haluaisin nähdä useampia testejä, vielä vanhemmilla renkaillakin. Meilläkin on jollain naapurilla talvirenkaina nypityt Hakkapeliitta ykköset, varmaan tosi hyvä pito...

Huvittavaa silti tämä testin kieltäminen, kun kävikin niin että kitkarenkaassa on parempi pito. Samoin se Aalto-yliopiston tutkimus siitä, että paljonko nastat oikeasti karhentavat jäänpintaa ja auttavat kitkoja, oli mielenkiintoinen, mutta sekin täällä nopeasti unohdettiin. Siinähän mainittiin mm. se, että testeissä nastarenkaiden nastaulkonema kasvaa ja saavat pitoetua, jota ei oikeassa liikennetilanteessa ole.

Noh mua tuo testi ei onneksi kosketa, koska meillä ei kahta talvea pidempään ajella samoilla renkailla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #433 : 15.12.2013, 11:43:33 »
Noh mua tuo testi ei onneksi kosketa, koska meillä ei kahta talvea pidempään ajella samoilla renkailla.

Siinä oli ajettu 10000 km, onko se sitten yksi vai kaksi talvea.

Mutta jos tosiaan vaihdat kahden talven jälkeen, niin  -H-

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #434 : 15.12.2013, 11:53:01 »
Palaan vielä ja lainaan pätkän Teknikens Värld käytetyt vs. uudet talvirenkaat testiä, niin alussa lehti toteaa. ”Testitulos oli selvä, testit jäällä osoittaa jotta juuri nastarenkaat on kadottaneet eniten suorituskykyään – niin paljon, että parhaat pohjoismaiset käytetyt kitkat toimii vähintään yhtä hyvin”. Kyseessähän ei ole kuinka nastat kuluu vaan myös nastojen kiinnitys ja kiinni pysyminen.

 Kuten kaikki tiedämme ( omakin kokemus), jos nastarenkailla ajetaan suurimmaksi osaksi hektisessä kaupunki-/moottoritieliikenteesä lumettomalla / jäättömällä hyvin suolatulla asfaltilla silloin nastoja useimmiten irtoilee, menee poikki, istuvat löysässä ja nastojen ympärys rispaantuu.

 Villi veikkaukseni on, jotta näilläkin testiin osallistuneilla kaikilla renkailla on suurimmaksi osaksi ajettu näissä olosuhteissa koska nastoja on kuitenkin irronnut yhteensä 15 kpl ja katkennut 5 kpl, joka sinällään voi olla kokonaisuutena ehkä merkityksetön.
 
Sittemmin itse enimmäkseen suolaamattomilla jäisillä ja lumisilla teillä, pääsääntöisesti maaseutu liikenteessä nastoilla ajaessani kaikki nastat on aina ollut hyvin kiinni kun renkaat on mennyt vaihtoon.

Kitkoilla en ole koskaan ajanut, mutta jos keliolosuhteet ja maantieteellinen sijaintini olisi nyt enimmäkseen ”paljasmaa” valintani olisi pohjoismaiset kitkat.

 

Ateho  Elekma