KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #555 : 13.02.2014, 14:02:47 »
Joo, ja jos kesäkeliä painotetaan talvirenkaan osalta enemmän niin järjestys taas muuttuu... melusta olisi kiva nähdä faktaa - ei arvioita. Toki on selvää, että nastarengas on meluisampi, mutta kuinka paljon.

Muistelen, että esim. Tanskassa nastat on kielletty - kumma kyllä sielläkin on uria. Kotimaassa uria näkee bussipysäkeilläkin. Villi veikkaus on, että esim. Tanskassa tie vain kuluu ja painuu, kun Suomessa  hiekoitus lisää oman vaikutuksensa.

Tottakai pitää arvioida kokonaisuutta, mutta taas meiltä puuttuu tietoa - jos nastat kiellettäisiin esim. Helsingissä kokonaan -> hiekoitusta pitää lisätä (suolausta tuskin enää pystyy), mikä on tuon hiekoitushiekan osuus asfaltin rouhimiseen ja pölyyn? Jos tulisi nastarengaspakko, kitkat kiellettäisiin ja suolaamisesta luovuttaisiin täysin, ja tien pinnalla olisikin kerros jäätä / lunta niin kuinka paljon tien kulumisessa säästettäisiin? Kysymyksiä on paljon, mutta vastauksia vähän.

Onhan noissa sunkin kitkoissa jotain "kovaa" mukana, kuluttaa takuulla tietä enemmän kuin pelkästä kumista tehdyt.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #556 : 13.02.2014, 14:12:00 »
Aika rajut olettamukset d5gt:llä, jos tuosta voi rivien välistä suolauksen olevan kitkojen takia. Pitää se kitka ilman suolaakin, jopa ilman sitä hiekkaakin. Kesärenkaalle hiekka on must...

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #557 : 13.02.2014, 14:15:24 »
Suolaus taitaa olla pitkälti raskaan liikenteen takia.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #558 : 13.02.2014, 14:27:50 »
Aika rajut olettamukset d5gt:llä, jos tuosta voi rivien välistä suolauksen olevan kitkojen takia. Pitää se kitka ilman suolaakin, jopa ilman sitä hiekkaakin. Kesärenkaalle hiekka on must...

Älä vääristele mun sanoista OLETTAMIA, jos lauseen perässä on kysymysmerkki - on eri asia heittää asioita keskusteluun, kuin väittää että näin on.

Suolausta tehdään raskaanliikenteen ja ainakin pk-seudulla suurien liikennemäärien takia.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #559 : 13.02.2014, 14:28:36 »
Muistelen, että esim. Tanskassa nastat on kielletty - kumma kyllä sielläkin on uria. Kotimaassa uria näkee bussipysäkeilläkin. Villi veikkaus on, että esim. Tanskassa tie vain kuluu ja painuu, kun Suomessa  hiekoitus lisää oman vaikutuksensa.

Kirjoitin kulumisurista. Jos tienpohja on tehty hyvin, käytännössä ainoat urat tulee kulumisesta.

Toisia uria ovat painaumaurat, joita tulee mm. raskaan kaluston vuoksi.

Kovassa liikenteessä esimerkiksi Kehät menevät urille vuodessa, ne kuluvat. Sen sijaan pienemmät tiet maakunnissa eivät niin kulu, mutta voivat painua raskaan liikenteen vuoksi.

Esimerkiksi jossain Schwarzwaldissa ei ollut yhtään kulumisuria, vaikka siellä on lähestulkoon talvi kuten meillä (n. 1000m korkeudella). Tiet on tehty hyvin, joten painaumauriakaan ei ollut.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #560 : 13.02.2014, 14:30:06 »
Lainaan edelleen nastakieltoa Tukholmassa.

Hiekka jota käytetään liukkaudentorjunnassa on vaikkuttava tekijä P10 päästöarvoihin mutta se ei ole pääsyy.
P10 arvot nousee voimakkaasti kun nastarenkaat vaihdetaan autoihin, ennen kuin hiekoitus ylipäätään aloitetaan.

Suuria liikennväyliä ei hiekoiteta Tukholman alueella ollenkaan, ne suolataan. (Poikkeuksena alemmat lämpötilat kuin -7° koska suola silloin jääty ja silloin täyty hiekottaa.) Siitä huolimatta väylien läheisyydessä on mitattu hyvin suuria P10 pitoisuuksia.

« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 14:38:38 kirjoittanut gubbe »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #561 : 13.02.2014, 14:38:54 »
Urista vielä, niin kuka pystyy erottamaan kulumisen ja painumisen... Kait tuotakin on joku vähintään tohtoriksi asti tutkinut?

Gubbe, kun olet paremmin tutustunut: Oliko toi yksioikonen tulos, kun nastarenkaat vaihdetaan p10 arvot nousee, vai alkoiko hiekoituskin samaan aikaan - tällä talvi taitaa usein yllättää ja vaihto tapahtuu kun talvirenkaita tarvitaan ja suolan ja hiekan "jakelu" alkaa samaan aikaan.

Joku luomu ratkaisu pitäisi löytyä - hiekka ja suola pois, hukkaläpö sulattamaan tiet (tämän mahdollisuuksista ja ennen kaikkea mahdottomuudesta taisi olla joskus juttua)

EDIT: Mitä veikkaatte, koska Helsingissä kielletän nastat? Oma veikkaus on n. 5 vuotta..

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #562 : 13.02.2014, 14:57:10 »
Suolaa käytetään myös helpottamaan auraamista. Pehmeä sohjo ei tarvitse niin kovia teräpaineita aurauksessa.
Mansessa on pahimmillaan ollut kulumisurat päällimmäisen asfalttikerroksen läpi (Sääksjärvellä motarilla ja ohitustien rampeissa). Ne on aika karuja ajaa keväällä kun on kesänakit vaihdettu alle.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #563 : 13.02.2014, 15:44:44 »
Gubbe, kun olet paremmin tutustunut: Oliko toi yksioikonen tulos, kun nastarenkaat vaihdetaan p10 arvot nousee, vai alkoiko hiekoituskin samaan aikaan - tällä talvi taitaa usein yllättää ja vaihto tapahtuu kun talvirenkaita tarvitaan ja suolan ja hiekan "jakelu" alkaa samaan aikaan.

Toi on käännös osasta aiempaa linkkiä mitä tulee nastarengaskieltoon ja tiedot perustuu mittauksiin jotka lienee kokonaisuutena pitemmältä aikaväliltä ja siihen varmaan mahtuu eri kelejä
 
En asu enää Tukholmassa joten en voi ihan päivän tarkkaa tietoa antaa, mutta voisin kyllä luottaa noihin kaupungin mittaustuloksiin. Enimmäkseen kelit on kuitenkin niin leutoja että hiekoitusta harvemmin tarvitaan, suola ja liikennemäärät pitää jo siitä huolen ,että  päätiet ja kadut pysyy hyvin sulina. Arvioni perustuu aikaisempaan  omaan aika pitkäaikaiseen kokemukseen ja näkemykseen Tukholmassa.

Edit: Käsittäisin näin että P10 arvot nousi heti kun nastoja aletaan vaihtaa alle ja hiekalla ei olisi silloin merkitystä.
Nykytekniikalla voidaan aika hyvin saada tiedot sääolosuhteista, hiekotuksesta, suolauksesta ja liikennemääristä miltä ajalta hyvänsä ja näitä ydistämällä saadaan tarvittavat tulokset.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 17:11:07 kirjoittanut gubbe »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #564 : 13.02.2014, 17:36:11 »
Urista vielä, niin kuka pystyy erottamaan kulumisen ja painumisen... Kait tuotakin on joku vähintään tohtoriksi asti tutkinut?

Elementary!

http://www.wilywalnut.com/sherlock.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Deductive_reasoning

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #565 : 13.02.2014, 18:10:18 »
Jees - eli pidempi pohdinta on turhaa. 15 metriä jäällä riittää perusteeksi ;D

Toi jäi sivunvaihdon jalkoihin:

EDIT: Mitä veikkaatte, koska Helsingissä kielletään nastat? Oma veikkaus on n. 5 vuotta..

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #566 : 13.02.2014, 18:26:09 »
Tuntematta Helsinkiä kovin hyvin niin mikä olisi yksi hyvä katu aloittaa niin että nastallisetkin voidaan johtaa kohtuu hyvin jollekin ulosmeno / sisääntuloväylälle?  Ei liene mitään järkeä ottaa summassa jotain.  Jos kiellettyä katua pakosta joutuu ajamaan niin silloinhan kielto menettää merkityksensä?

Suomikin on pitkien etäisyyksien maa niin todennäköisesti nastoilla ajavia riittää Helsinkiin asti ellei nastoja kielletä kokonaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #567 : 13.02.2014, 18:37:23 »
Oma veikkaukseni on, että tulee esimerkiksi lisävero samassa yhteydessä kuin kilometrivero.

Kun ajaa nastalla, km-perustainen vero on esimerkiksi sentin korkeampi.

Toinen nopea keino olisi tarrat, Sveitsin moottoritien tapaan: jos ajelet nastoilla, tarra lasissa pitää olla.

Kokonaan nastakielto Helsingissä ei ehkä toteudu, ellei talvet jää aina tällaiseksi jatkossa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #568 : 13.02.2014, 18:43:58 »
Itäväylä, vai mitä Rodion?

Täytyy tunnustaa ettei heti hahmota mitä voitaisiin tukkia, ilman että liikenne siirtyisi ahtaille asuinkaduille. Ehkä tuon kiellon pitäisi olla kaikilla sisääntuloväylillä, Itä- ja länsiväylä, Turun, Hämeenlinnan, Lahden/Porvoon -moottoritiet. Jäljelle ei käytänössä jäisi kuin vihdintie. Läpiajo nastareikailla pitäisi kieltää tms.

Mä luulen, että jostakin isommasta alueesta, esim. Kehä 3:n sisäpuoli tulee nastavapaa alue. Luulen että mulle tulee nyt viimeiset nastafillarit ja vaihdos tapahtuu yhteiskunnan painostuksesta. Ongelma taitaa olla ennemminkin millä tuon valvoisi ja millä rahastaisi, kuin päättämisen vaikeus.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #569 : 13.02.2014, 18:54:42 »
Kyllä, Itäväylä voisi olla hyvä kokeilu. Asutusta lähellä (Kulosaari, heh), ei paljon raskasta liikennettä, ei suuria ruuhkiakaan, lukuunottamatta Kulosaaren siltaa keskustan suuntaan aamuisin.

Toisaalta, miten Kulosaaresta Bogomoloff pääsisi Rukalle hiihtämään Audillaan, jos olisi nastat? :)

Tarra olisi se helpoin ja seuranta ratsioiden yhteydessä.

Aika hyvin tietääkseni dieseliäkin tankataan, vaikka käytännössä helposti voisi ajella löpöllä kun vaan jaksaisi. Kiinnijäämisriski on aika pieni, kertaakaan ei ainakaan minulla ole tankista otettu näytettä.

 

Elekma  Autoracing