Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #585 : 16.02.2014, 08:59:24 »
Äkkiä en muista vaihtosuositusta, mutta tuli mileen, jos ja kun kumi iän myötä kovettuu. Miksi meille ei myydä jotain renkaiden hoitoainetta - suihkaus talvi / keäsäilytyksen ajaksi ja maailma (ainakin ihmeaineen myyjän) pelastuu.

Eikai pikkuhiljaa huonontuvia ominaisuuksia noteeraa? Tuskin ominaisuudet karkaa muutamassa hetkessä.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #586 : 16.02.2014, 10:52:01 »
Nastarenkaissa pidon huononeminen on paljon rajumpaa nastojen irtoamisen ja katkeilun takia.Toki renkaat on varmaan muutenkin siinä vaihessa jo loppu. Kitkoissa pito heikkenee vähän tasaisemmin ja siihen kerkeää "tottua" paremmin. Oli ne sitten nasta tai kitkarenkaat, niin kuluneina ne kummatkaan ei pidä hyvin, siihen vain tottuu ja ajotapa muuttuu kevyemmäksi ja ennakoivammaksi renkaiden kuluessa hitaasti.
 
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #587 : 16.02.2014, 12:40:18 »
Contin kitkoista olen kyllä kuullut aina hyvää.

Isällä kyllä "sulaa" kitkat alle reilun ajomäärän takia heti, kun tiestö on paljas ja keli lämpiää yli nollan. Ihan muutamassa viikossa menee useampi milli ja slikseiksi. Continentaalit on rungoltaan niin pehmeät, että nimesi ne aikoinaan "pattinentaaleiksi", kun kelien lämmettyä meni runko.

Tämähän joutuu siitä, että isäsi kitkat on todennäköisesti vielä tuoreet. Jos kitkoilla on ajettu se 5-8 talvea, niin sen jälkeen ovat jo kovettuneet jolloin kesälläkään eivät niin helposti kulu/sula.

Mun henkilökohtainen mielipide on, että saisivat kieltää talvirenkaiden käytön kesällä! Oli kyse kitkoista tai nastattomista nastarenkaista. Väärä paikka säästää.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #588 : 16.02.2014, 18:59:40 »


Mun henkilökohtainen mielipide on, että saisivat kieltää talvirenkaiden käytön kesällä! Oli kyse kitkoista tai nastattomista nastarenkaista. Väärä paikka säästää.

+1
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #589 : 16.02.2014, 19:49:57 »
Ei ole kyllä kovin suuria vaatimuksia renkaan tasolle, jos kitkat menee kesärenkaista... Itse en liian löysärunkoisia kesärenkaiksikaan tarkoitettuja renkaita kelpuuta...  ::)
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #590 : 16.02.2014, 20:02:40 »
Mun henkilökohtainen mielipide on, että saisivat kieltää talvirenkaiden käytön kesällä! Oli kyse kitkoista tai nastattomista nastarenkaista. Väärä paikka säästää.
Täältä kanssa ääni tuolle :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #591 : 16.02.2014, 21:37:25 »
Ei ole kyllä kovin suuria vaatimuksia renkaan tasolle, jos kitkat menee kesärenkaista... Itse en liian löysärunkoisia kesärenkaiksikaan tarkoitettuja renkaita kelpuuta...  ::)
Jos on pelkkää maantieajoa ilman urheilullista kanttailua, niin kaitpa ne loppuun ajaa saa?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #592 : 16.02.2014, 21:43:42 »
Maantiellä siitä lyhyestä jarrutusmatkasta on todennäköisimmin hyötyä - mun puolesta ajakoot loppuun, saahan melkoisen huonoja renkaita käyttääkin.

Poissa MikkoY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #593 : 16.02.2014, 22:13:26 »
Kerran yritin kitkat ajaa loppuun kesällä. Jaksoin melkein kesäkuulle, sitten luovutin ja ruuvasin oikeat renkaat alle. Hermot loppui ennen kuin renkaat, oli ne niin huonot.
144 1971
944 S 2.3 LTT 1996
V70 D4 AWD Classic Sport 2016

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #594 : 16.02.2014, 22:26:23 »
Minä taas ajaisin mielummin kitkoilla aina, enkä missään nimessä säästö syistä, vaan kun ne on vaan mukavammat ajaa myös kesällä. Olen tähän mennessä ajanut pääosin kesärenkailla kesällä ja kitkoilla talvella, mutta viime kesänä aloin miettimään et miksi mun pitää ajaa näillä epämukavilla, äänekkäillä ja kovilla kesärenkailla ollenkaan kun voisin ajaa paljon mukavammin ja pehmeämmin kitkoilla myös kesällä. On sanomattakin selvää ettei uusilla kitkoilla kannata ajaa kesällä niiden suuremman kulumisen takia, mutta kun kitkat alkavat vanhetessaan kovettumaan-kuluminen pienenee, silloin ne alkavat olemaan oivat kumit kesärenkaiksi ja silti ne eivät ole vielä niin äänekkäät ja kovat kun kesärenkaat. :sundaydriver:

Toisessa autossa on kitkat kesät-talvet ja ah, kuinka mukavaa sillä onkaan ajaa myös kesällä kun rengasmelua ei ole...  :pomo:
Olen joskus kokeillut rankempaa testiajoa kuluneilla kitkoilla kesäkelissä ja en ole huomannut niitä millään tavalla luistelevaksi tai vaaralliseksi ohjastaa, eikä ne sulaneet alle... Minulla on kitkoista VAIN hyviä kokemuksia, oli kesä tai talvi ja keli sitä tai tätä. Siksi ymmärtänette miksi ihmettelen kitkojen parjaajia.  :o  Koittakaa ymmärtää minuakin, minulla on vasta vähän yli 30 vuoden ajokokemus liikenteessä ja kilometreissäkin vasta n. 1 500 000 km, eli olen vielä ihan noviisi arvioimaan renkaita tai ylipäänsäkään autoilua. Ajokokemuksenikin on kertynyt vain tieliikenteeseen sallituilla kumipyöräisillä vehkeillä. Sen verran olen ehkä oppinut autolla ajosta että osaan suhteuttaa ajoni vallitsevien olosuhteiden kuten kelin, ajoneuvon ja muun liikenteen mukaiseksi, eli pyrin ajamaan ennakoivalla ajotavalla, kuitenkin olematta KOSKAAN kenenkään jaloissa.

Toinen asia mikä ei liity tähän ketjuun, mutta totean kuitenkin et en millään ymmärrä miksi paremmat renkaat suositellaan laitettavan aina taakse?? Minusta erittäin paha ratkaisu, mielummin menen peräluisussa jota voi kontrolloida luiston suuntaan ja kaasua lisäämällä oikaista aika reilunkin luiston, mutta jos auto alkaa puskemaan kun ne huonommat kumit on edessä, sille ei yleensä ole paljon mitään tehtävissä tai ainakin oikaisu vaatisi paljon leveämmän baanan ja silti siinä onnistuminen on epävarmempaa. Tästä syystä itse en koskaan laita huonompia renkaita taakse, vaan aina eteen. Jos eturenkaat pitää, auton ohjailu on sata kertaa helpompaa. Toki takavetoautossa tilanne on toinen, siinä voisin laittaakin paremmat kumit taakse. :hello:

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #595 : 16.02.2014, 22:48:34 »
Voi kun ne kaikki, jotka ovat huolellisuudestaan huolimatta joutuneet onnettomuuteen. Jos itse ei hölmöile, niin joku muu niin voi tehdä tai joku elukka pompata eteen. Ilman kristallipalloa monen asian ennustaminen on hankalaa.

Yksi muuten mikä pistää silmiin näissä keskiarvoa paremmissa, muita lahjakkaammissa ja yleensä myös kokeneemmissa, jotka luulevat ettei renkailla ole väliä, kun he hoitavat homman, on se että autosta muistetaan kyllä mainita "turvallisuus". Mihin hemmettiin turvallisuutta tarvitaan, kun ei sille ole mitään käyttöä?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #596 : 17.02.2014, 06:59:40 »
Minä taas ajaisin mielummin kitkoilla aina, enkä missään nimessä säästö syistä, vaan kun ne on vaan mukavammat ajaa myös kesällä. Olen tähän mennessä ajanut pääosin kesärenkailla kesällä ja kitkoilla talvella, mutta viime kesänä aloin miettimään et miksi mun pitää ajaa näillä epämukavilla, äänekkäillä ja kovilla kesärenkailla ollenkaan kun voisin ajaa paljon mukavammin ja pehmeämmin kitkoilla myös kesällä. On sanomattakin selvää ettei uusilla kitkoilla kannata ajaa kesällä niiden suuremman kulumisen takia, mutta kun kitkat alkavat vanhetessaan kovettumaan-kuluminen pienenee, silloin ne alkavat olemaan oivat kumit kesärenkaiksi ja silti ne eivät ole vielä niin äänekkäät ja kovat kun kesärenkaat. :sundaydriver:

Toisessa autossa on kitkat kesät-talvet ja ah, kuinka mukavaa sillä onkaan ajaa myös kesällä kun rengasmelua ei ole...  :pomo:
Olen joskus kokeillut rankempaa testiajoa kuluneilla kitkoilla kesäkelissä ja en ole huomannut niitä millään tavalla luistelevaksi tai vaaralliseksi ohjastaa, eikä ne sulaneet alle... Minulla on kitkoista VAIN hyviä kokemuksia, oli kesä tai talvi ja keli sitä tai tätä. Siksi ymmärtänette miksi ihmettelen kitkojen parjaajia.  :o  Koittakaa ymmärtää minuakin, minulla on vasta vähän yli 30 vuoden ajokokemus liikenteessä ja kilometreissäkin vasta n. 1 500 000 km, eli olen vielä ihan noviisi arvioimaan renkaita tai ylipäänsäkään autoilua. Ajokokemuksenikin on kertynyt vain tieliikenteeseen sallituilla kumipyöräisillä vehkeillä. Sen verran olen ehkä oppinut autolla ajosta että osaan suhteuttaa ajoni vallitsevien olosuhteiden kuten kelin, ajoneuvon ja muun liikenteen mukaiseksi, eli pyrin ajamaan ennakoivalla ajotavalla, kuitenkin olematta KOSKAAN kenenkään jaloissa.

Toinen asia mikä ei liity tähän ketjuun, mutta totean kuitenkin et en millään ymmärrä miksi paremmat renkaat suositellaan laitettavan aina taakse?? Minusta erittäin paha ratkaisu, mielummin menen peräluisussa jota voi kontrolloida luiston suuntaan ja kaasua lisäämällä oikaista aika reilunkin luiston, mutta jos auto alkaa puskemaan kun ne huonommat kumit on edessä, sille ei yleensä ole paljon mitään tehtävissä tai ainakin oikaisu vaatisi paljon leveämmän baanan ja silti siinä onnistuminen on epävarmempaa. Tästä syystä itse en koskaan laita huonompia renkaita taakse, vaan aina eteen. Jos eturenkaat pitää, auton ohjailu on sata kertaa helpompaa. Toki takavetoautossa tilanne on toinen, siinä voisin laittaakin paremmat kumit taakse. :hello:
Ehkä nykyään saman kokoiset laadukkaat kesärenkaat on myös melultaan mukavammat, kuin  kitkat!
Turvallisuudesta puhumattakaan..
Vai koska olet vertailun tehnyt kitka vs kesärengas?
Tuosta 30v ja 1500000km ajokokemuksesta sen verran, että  ns "alamäki" ajotaidoissa/huomioinnissa liikenteessä on valitettavastin alkanut :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #597 : 17.02.2014, 07:05:39 »
Minä taas ajaisin mielummin kitkoilla aina, enkä missään nimessä säästö syistä, vaan kun ne on vaan mukavammat ajaa myös kesällä. Olen tähän mennessä ajanut pääosin kesärenkailla kesällä ja kitkoilla talvella, mutta viime kesänä aloin miettimään et miksi mun pitää ajaa näillä epämukavilla, äänekkäillä ja kovilla kesärenkailla ollenkaan kun voisin ajaa paljon mukavammin ja pehmeämmin kitkoilla myös kesällä. On sanomattakin selvää ettei uusilla kitkoilla kannata ajaa kesällä niiden suuremman kulumisen takia, mutta kun kitkat alkavat vanhetessaan kovettumaan-kuluminen pienenee, silloin ne alkavat olemaan oivat kumit kesärenkaiksi ja silti ne eivät ole vielä niin äänekkäät ja kovat kun kesärenkaat. :sundaydriver:

Toisessa autossa on kitkat kesät-talvet ja ah, kuinka mukavaa sillä onkaan ajaa myös kesällä kun rengasmelua ei ole...  :pomo:
Olen joskus kokeillut rankempaa testiajoa kuluneilla kitkoilla kesäkelissä ja en ole huomannut niitä millään tavalla luistelevaksi tai vaaralliseksi ohjastaa, eikä ne sulaneet alle... Minulla on kitkoista VAIN hyviä kokemuksia, oli kesä tai talvi ja keli sitä tai tätä. Siksi ymmärtänette miksi ihmettelen kitkojen parjaajia.  :o  Koittakaa ymmärtää minuakin, minulla on vasta vähän yli 30 vuoden ajokokemus liikenteessä ja kilometreissäkin vasta n. 1 500 000 km, eli olen vielä ihan noviisi arvioimaan renkaita tai ylipäänsäkään autoilua. Ajokokemuksenikin on kertynyt vain tieliikenteeseen sallituilla kumipyöräisillä vehkeillä. Sen verran olen ehkä oppinut autolla ajosta että osaan suhteuttaa ajoni vallitsevien olosuhteiden kuten kelin, ajoneuvon ja muun liikenteen mukaiseksi, eli pyrin ajamaan ennakoivalla ajotavalla, kuitenkin olematta KOSKAAN kenenkään jaloissa.

Toinen asia mikä ei liity tähän ketjuun, mutta totean kuitenkin et en millään ymmärrä miksi paremmat renkaat suositellaan laitettavan aina taakse?? Minusta erittäin paha ratkaisu, mielummin menen peräluisussa jota voi kontrolloida luiston suuntaan ja kaasua lisäämällä oikaista aika reilunkin luiston, mutta jos auto alkaa puskemaan kun ne huonommat kumit on edessä, sille ei yleensä ole paljon mitään tehtävissä tai ainakin oikaisu vaatisi paljon leveämmän baanan ja silti siinä onnistuminen on epävarmempaa. Tästä syystä itse en koskaan laita huonompia renkaita taakse, vaan aina eteen. Jos eturenkaat pitää, auton ohjailu on sata kertaa helpompaa. Toki takavetoautossa tilanne on toinen, siinä voisin laittaakin paremmat kumit taakse. :hello:
Voihan sitä näinkin TROLLATA. :idiot2: :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #598 : 17.02.2014, 07:44:52 »
Toinen asia mikä ei liity tähän ketjuun, mutta totean kuitenkin et en millään ymmärrä miksi paremmat renkaat suositellaan laitettavan aina taakse?? Minusta erittäin paha ratkaisu, mielummin menen peräluisussa jota voi kontrolloida luiston suuntaan ja kaasua lisäämällä oikaista aika reilunkin luiston, mutta jos auto alkaa puskemaan kun ne huonommat kumit on edessä, sille ei yleensä ole paljon mitään tehtävissä tai ainakin oikaisu vaatisi paljon leveämmän baanan ja silti siinä onnistuminen on epävarmempaa. Tästä syystä itse en koskaan laita huonompia renkaita taakse, vaan aina eteen. Jos eturenkaat pitää, auton ohjailu on sata kertaa helpompaa. Toki takavetoautossa tilanne on toinen, siinä voisin laittaakin paremmat kumit taakse. :hello:

Perustelu on yksinkertainen: Koska taitamattomalle ajajalle tuo on turvallisin ratkaisu, kun perä ei lähde alta. Kun taas rattimies korjaa perän lähdön alta vielä kaasulla, kun amatööri on ajassa (Kun puhutaan äärirajoilla ajamisesta takavetoisella autolla). Tämän todisti minulle jo eno aikoinaan, kun ajanut 20 vuotta rallia ja istuin vaahtosammuttimena kyydissä. Ei olisi onnistunut minulta.

BTW: Jos auto kuulostaa äänekkäältä kannattaa se A:Vaimentaa tai B: OStaa hiljaisempi auto. Itse edelleen arvostan enemmän turvallisuutta, kuin hiljaisuutta. Tämän vuoksi valintani on edelleen nastat talvella ja hyvät kesärenkaat kesällä.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2014, 07:48:39 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #599 : 17.02.2014, 07:47:53 »
Voi kun ne kaikki, jotka ovat huolellisuudestaan huolimatta joutuneet onnettomuuteen. Jos itse ei hölmöile, niin joku muu niin voi tehdä tai joku elukka pompata eteen. Ilman kristallipalloa monen asian ennustaminen on hankalaa.

Yksi muuten mikä pistää silmiin näissä keskiarvoa paremmissa, muita lahjakkaammissa ja yleensä myös kokeneemmissa, jotka luulevat ettei renkailla ole väliä, kun he hoitavat homman, on se että autosta muistetaan kyllä mainita "turvallisuus". Mihin hemmettiin turvallisuutta tarvitaan, kun ei sille ole mitään käyttöä?

No hitler-kortti meille jotka käytämme hyviä renkaita on automaattisesti, että tottakai me ulosmittaamme tuon hyvän renkaan ominaisuudet/paremmuuden kaahaamalla...

Tää keskustelu/looppi on niin nähty  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Kulkukoira  Proturbo