Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882990 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #705 : 28.02.2014, 13:36:21 »
Ja TALVIrengas on aina veltto rungoltaan - perusteet siihen löytyy fysiikasta. Vaiva koskee kaikkia talvirenkaiksi suunniteltuja enemmän tai vähemmän.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #706 : 28.02.2014, 16:36:08 »
Jaa-a.
Naapuri osti vuoden 2005 Mondeo farmariinsa Nokian Hakkapeliitta 8 205/65 R15 (jos nyt ihan oikein koon muistin) syksyllä ja äsken parkkipaikalla tuli jutusteltua renkaista.

Haukkui kyseiset renkaat ja nokian talvipyörät yleensä. Sanoi, että nyt on neljännet uudet nokialaiset ja aina samaa paskaa. Ajettavuus on kuulemma ärsyttävän löllö/löysä/epämääräinen (epävakaa, mutkaan joutuu kääntämään enemmän), vaikka pitoa onkin. Samoin moitti, että aina nokialaisilla (omassa autossaan) on ajokäytös ollut puskevaa (alusta ja kulmat kunnossa). Kuulemma oli rengasliikkeen pitäjäkin (tuttu) sanonut ihan samaa.

Sanoi harkitsevansa kesärenkaiden vaihtoa kahden viikon sisällä. Tämän jälkeen lähtee hakkapeliitat kuulemma myyntiin ja ensitalveksi Contit/michelinit kitkana tai nastana.

Go Nokian! :D


Muistelisin lukeneeni muutama vuosi takaperin (2010-2011) jonkin talvirengastestin, missä nokian talvirenkaita kehuttiin juuri rauhallisen aliohjaavasta käytöksestä. Tällöin mahdollinen törmääminen tapahtuu keula edellä, jolloin auton turvarakenteet toimivat parhaiten ja lässyn lässyn. Minä olen ainakin etuvetoisilla ollut huomaavinani juuri tuon Nokian hkpl -renkaan taipumuksen aliohjautuvuuteen useammassakin autossa. Sano insinööri mitä tahtoo, aliohjautuvuus on vihoviimeinen asia, mitä haluan auton tekevän. >:(
Meidän naapuri ei tykännyt Continentaleista , joten mitä johtopäätöksiä tästä voi vetää ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #707 : 28.02.2014, 17:43:14 »
Ja TALVIrengas on aina veltto rungoltaan - perusteet siihen löytyy fysiikasta. Vaiva koskee kaikkia talvirenkaiksi suunniteltuja enemmän tai vähemmän.

Ja yllättäen etuvetoinen puskee... täällä on haukutut nokialaiset (joskin nastattomana) ja lähtee kyllä nelipyöräluisuun eikä puske. Kunnon kaasulla lähtee takapää kovempaa irti.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #708 : 28.02.2014, 18:41:42 »
Mä tarkoitin runkojen velttoutta ja sama vaiva on edessä ja takana. ;) Jäykempi runko irrottaa nopeammin otteensa liukkaasta pinnasta.

Alustageometria ja ajotapa onkin jo oman topikin aihe.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #709 : 28.02.2014, 21:34:34 »
Omaa testiä. Laitoin tänään kezärenkaat alle, 215,45,17 kiinaihmeet ja tulos, ihan yhtä lujaa pystyi ajamaan kuivalla asfaltilla kuin loppuun ajetuilla nastoillakin :2funny: (rajoitus oli 70kmh) ;D Jätän alle, koska olivatkin yhtä hyvät kuin talvirenkaat!  ;)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Paul t4

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
  • Valtra Racing Club Finland
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #710 : 28.02.2014, 21:50:21 »
Goodridet ois kans m+s merkinnöillä mut ei viitti laittaa alle viel  :D
"My hovercraft is full of eels"
 XC70 D5 AWD A - 04 (2:en hengen paku)
ex S40 T4 - 98
ex 240 2.3 GL a - 86

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #711 : 28.02.2014, 22:13:35 »
Goodridet ois kans m+s merkinnöillä mut ei viitti laittaa alle viel  :D

On muuten goodridet... m+s... :2funny:
Tuohon meidän e39 525tds touringiin en kyllä ysitoistasia laita vielä... ;)  (dunlopit)
« Viimeksi muokattu: 28.02.2014, 22:19:03 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #712 : 01.03.2014, 22:24:43 »
Tänään muuten saa laittaa jo kesärenkaat alle - varmasti ovat turvallisemmat märällä tai kuivalla asfaltilla kuin yksikään talvirengas vai mitä?


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #713 : 01.03.2014, 23:09:39 »
Tänään muuten saa laittaa jo kesärenkaat alle - varmasti ovat turvallisemmat märällä tai kuivalla asfaltilla kuin yksikään talvirengas vai mitä?
Talvirenkaalla pärjää kesällä mutta kesärengas + jää on aika huono yhdistelmä. Nytkin on pakkasta ulkona.
Ei tartte miettiä renkaiden vaihtoa vaikka kelit on mitä on. Kitkoilla mennään kunnes koivut kukkii. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #714 : 02.03.2014, 08:02:17 »
Pistin ihan huvikseen kesärenkaat alle ja ajelin 300km lenkin. Analyysi: Piirtää paljon nätimpää mustaa viivaa kuin talvirenkailla!! :2funny:
Täytyy tänään vaihtaa takas, kun reissuhommiin pitää viikoksi lähteä, voi olla puolimetriä lunta keski-suomessa kun kotiutuu... :D
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #715 : 01.07.2014, 11:50:26 »
Onko rengasliikkeillä jotain rengaskumin kovuusmittaria, tms? Muistan lukeeneeni jostain uusi rengas vs. vanha rengas -vertailuista, että kumiseoksen kovuutta olisi mitattu.
Vaihdoin nimittäin autoa ja mukana tuli kitkat: pintaa 5mm ja paistettu kuusi vuotta sitten. Pitäiskö heittää samantien mäkeen vai odotanko talvea ja kokeilen toimivuutta. Kitkoilla ajamisesta on kokemusta vain autokoulun ykkösvaihe 12 vuotta sitten.

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #716 : 01.07.2014, 12:10:19 »
Onko rengasliikkeillä jotain rengaskumin kovuusmittaria, tms? Muistan lukeeneeni jostain uusi rengas vs. vanha rengas -vertailuista, että kumiseoksen kovuutta olisi mitattu.
Vaihdoin nimittäin autoa ja mukana tuli kitkat: pintaa 5mm ja paistettu kuusi vuotta sitten. Pitäiskö heittää samantien mäkeen vai odotanko talvea ja kokeilen toimivuutta. Kitkoilla ajamisesta on kokemusta vain autokoulun ykkösvaihe 12 vuotta sitten.

Koita vain noita kitkoja ... Ainakin alkutalvi menee ajaen, ettei ole rengasmelua :)

Jos vielä merkki renkaat, niin kyllä niillä pärjää ...

Nim. Kitkoilla joka talvi :)
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #717 : 01.07.2014, 12:51:08 »
Tuon komppaisin, että aloittaa syksyllä, mutta en lähtisi talvea kokeilemaan jos ei satu samanlainen kuin viime vuonna ja tulee hiemankin enemmäna ajettua muualla kuin pääkaupunkiseudulla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #718 : 01.07.2014, 12:57:25 »
Samaa mieltä minäkin. Pitkään oli auton mukana tulleet vanhat kitkat kolmantena rengassarjana syksyä ja kevätta ajatellen, talvella sitten uudet nastat. Tomiva ja mukava järjestelmä jos vain jaksaa vaihtaa. Ja pärjäs niillä kitkoillakin liukkaalla, ei ne eronnut paljon vanhoista, loppuunajetuista nastoista.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #719 : 20.10.2014, 13:16:56 »
Kerralla muutos kitkoihin kun kumpaakin autoon tilattu Good Yearin testit voittajat. ::) Päätökseen rohkaisi talvirengasvertailun jarrutus testin tulos jossa tuo kitka päihitti Michelinin nastan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy