Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #735 : 21.10.2014, 10:17:34 »
Ei noissa kovin isoja hinta eroja ole ainakaan koossa 205/60 16.
Niinpä, itse en ainakaan pidä huonona sijoittaa esim.25e/rengas enemmän huipputuotteeseen, tekeehän se tietty satasen/srj.
Nastarenkaiden seokset on menneet koko ajan lähemmäs kitkarenkaiden seoksia ja kuvioinnit, lamellit jne. Nastatkin on kevytrakenteisempia kuin ennen.. omasta mielestä nastat on enää psykologisista syistä. Mutta en jaksa alkaa kenenkään kanssa enää vänkäämään asioista, ajakoot nastoilla ne jotka tykkää.
Volvo PV&Duett

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #736 : 21.10.2014, 10:58:23 »
Niinpä, itse en ainakaan pidä huonona sijoittaa esim.25e/rengas enemmän huipputuotteeseen, tekeehän se tietty satasen/srj.
Nastarenkaiden seokset on menneet koko ajan lähemmäs kitkarenkaiden seoksia ja kuvioinnit, lamellit jne. Nastatkin on kevytrakenteisempia kuin ennen.. omasta mielestä nastat on enää psykologisista syistä. Mutta en jaksa alkaa kenenkään kanssa enää vänkäämään asioista, ajakoot nastoilla ne jotka tykkää.
Niin ja kun tuon jyvittää 4-6 vuodelle, niin ei se paria kymppiä enempää vuodessa tee 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #737 : 21.10.2014, 16:11:40 »
Se pittee poijjaat testata itse kumpi on "parempi".
Se missäpäin ajelee enimmäkseen, voi vaikuttaa "paremmuuteen" melkoisesti.
Viimetalven omakohtainen kokemus todenti sen faktan omalla kohdallani sen, että kitkoja ei tarvitse katella kaupoista, heh!
Toki ne kitkat ei ollu ihan uusimmat, (nokian r, tai jotain) mutta uudet kuitenkin.
"Vastustajaksi" tuli kuitenkin halvimmat nastat mitä siihen hätään löysin, eli pinnatut master nordicit, ja joka suhteessa peli meni nastoille 6-0 ! Ja siitä syystä yksinkertaisesti, että ne PITI PAREMMIN! (huomattavasti!)
Mutta huomioon pitää myöskin ottaa se, että ajelen paljon peilijäisillä teillä keski-suomessa.
 Kuluneena masterit melkovarmasti kitkoille häviää, mutta niitä on kaupoissa uusia...  :)
Ajotyylistä johtuen, ei ihan kalleinpia alle laittaa... :2funny:
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014, 16:13:25 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #738 : 21.10.2014, 17:33:13 »
Se pittee poijjaat testata itse kumpi on "parempi".
Se missäpäin ajelee enimmäkseen, voi vaikuttaa "paremmuuteen" melkoisesti.
Viimetalven omakohtainen kokemus todenti sen faktan omalla kohdallani sen, että kitkoja ei tarvitse katella kaupoista, heh!
Toki ne kitkat ei ollu ihan uusimmat, (nokian r, tai jotain) mutta uudet kuitenkin.
"Vastustajaksi" tuli kuitenkin halvimmat nastat mitä siihen hätään löysin, eli pinnatut master nordicit, ja joka suhteessa peli meni nastoille 6-0 ! Ja siitä syystä yksinkertaisesti, että ne PITI PAREMMIN! (huomattavasti!)
Mutta huomioon pitää myöskin ottaa se, että ajelen paljon peilijäisillä teillä keski-suomessa.
 Kuluneena masterit melkovarmasti kitkoille häviää, mutta niitä on kaupoissa uusia...  :)
Ajotyylistä johtuen, ei ihan kalleinpia alle laittaa... :2funny:
Ohoh... Pinnatut kumit 10 vuotta vanhalla rengastekniikalla pieksee kitkat joka osa alueella. Täytyy sitten siirtyä noihin mastereihin jos tulee pettymys kitkojen suhteen.
Ainoa asia mitä jännitän on aiemminkin täällä mainitsemani pidonrajan terävyys verrattuna nastalliseen pyörään.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #739 : 21.10.2014, 17:48:18 »
Noh, vanhaa mallia oli kitkatkin tosin, mutta ei niillä mitään tehnytkään ja jos niitten pinnattujen hintaa katsoo, (225/45/17) niin 300e on aika halpakin...
Ääritilannekäytöstä jos ruvetaan puimaan, niin toden näköisesti vakuutusyhtiötä tarvitaan varmastikkin jo ennen, kun se selviää, tai jos on "Tommi mäkinen" niin se on eri juttu... :D
Ihan normi huristelussa, pärjää tietysti molemmilla malleilla...
Tuo meidän tie esim. on profiililtaan pallo (hiekkatie) ja kitkat vaan yksinkertaisesti lähti valumaan kohti ojaa ja se on jotekin ärsyttävää... :D
Nastoilla ilmiö katosi, joten se siitä...
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014, 17:49:59 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #740 : 21.10.2014, 18:00:07 »
Ainoa asia mitä jännitän on aiemminkin täällä mainitsemani pidonrajan terävyys verrattuna nastalliseen pyörään.
Minulla taas on just päinvastaiset kokemukset ???

Ei toki rengasmallistasi, vaan kitka vs. nasta.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #741 : 21.10.2014, 18:05:59 »
Sama täällä. Toki sen verran pitää myöntää että ihan uusimmillä nastoilla en ole ajanut, mutta kumminkin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #742 : 21.10.2014, 20:42:04 »
Varsinkin Nokian kitkoja on kehuttu (itse ajelin yhden talven uusilla R:llä) tuosta ominaisuudesta, että pito lähtee hallitusti irti.
Harmi, kun auto vaihtui ja myin kitkat pois, kun ei sopineet seuraavaan autoon :-\
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #743 : 21.10.2014, 21:25:22 »
Joo, se ominaisuus kyllä löytyi, että pito lähti hallitusti irti, mutta saattaa siihen osasyy olla yli miljoona kilometriä autolla...
Toisaalta, semmoiset renkaat, mistä ei pito irtoa suoralla tiellä, hankalissa olosuhteissa,kuten peilijää, on paremmat, vai mitä?
Tämähän tietysti pätee vain osaan autoilijoista ja olosuhteista missä kukakin päivittäin liikkuu.
Tuohon nelikkovolleen voisin kyllä koittaa kitkojakin, mutta hyvät maksaa pitkästi yli 100++% enemmän kuin esim nuo master nordikit, joten päätös on helppo...
Vaihtaa sitten vaikka kesken talven uudet ja vielä jää bensarahaakin tähteeksi, heh!
Hiljaiset renkaat kyllä kiihottaisi, kun on muuten hiljainen tuo AWD.

Nokian r2    952€/sarja
Master nordic 3    320€/sarja
Nämä siis vain esimerkkeinä tässä...

Perustelkaa, miksi kannattaa ostaa nokialaiset kitkat...? :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014, 21:41:26 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #744 : 21.10.2014, 23:41:36 »
Joo, se ominaisuus kyllä löytyi, että pito lähti hallitusti irti, mutta saattaa siihen osasyy olla yli miljoona kilometriä autolla...
Toisaalta, semmoiset renkaat, mistä ei pito irtoa suoralla tiellä, hankalissa olosuhteissa,kuten peilijää, on paremmat, vai mitä?
Tämähän tietysti pätee vain osaan autoilijoista ja olosuhteista missä kukakin päivittäin liikkuu.
Tuohon nelikkovolleen voisin kyllä koittaa kitkojakin, mutta hyvät maksaa pitkästi yli 100++% enemmän kuin esim nuo master nordikit, joten päätös on helppo...
Vaihtaa sitten vaikka kesken talven uudet ja vielä jää bensarahaakin tähteeksi, heh!
Hiljaiset renkaat kyllä kiihottaisi, kun on muuten hiljainen tuo AWD.

Nokian r2    952€/sarja
Master nordic 3    320€/sarja
Nämä siis vain esimerkkeinä tässä...

Perustelkaa, miksi kannattaa ostaa nokialaiset kitkat...? :idiot2:

Miksi ajat Volvolla etkä esimerkiksi vastaavanikäisellä Kialla tai Tatalla?

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #745 : 22.10.2014, 06:35:02 »
Miksi ajat Volvolla etkä esimerkiksi vastaavanikäisellä Kialla tai Tatalla?

Ihan hyvä pointti kyllä  :D
Toisaalta, vaihdoin M-B e420 saman ikäiseen volvoon, joten kait sitten vaan kaikki on suhteellista, heh!
Eli hinta ei kerro laadusta mitään, sen totesin... Ennemminkin siitä, että on vaan pakko olla kallis, kun naapurillakin on... Näin siis vanhojen autojen kohdalla, heh!
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #746 : 22.10.2014, 07:27:20 »
Joo, se ominaisuus kyllä löytyi, että pito lähti hallitusti irti, mutta saattaa siihen osasyy olla yli miljoona kilometriä autolla...
Toisaalta, semmoiset renkaat, mistä ei pito irtoa suoralla tiellä, hankalissa olosuhteissa,kuten peilijää, on paremmat, vai mitä?
Tämähän tietysti pätee vain osaan autoilijoista ja olosuhteista missä kukakin päivittäin liikkuu.
Tuohon nelikkovolleen voisin kyllä koittaa kitkojakin, mutta hyvät maksaa pitkästi yli 100++% enemmän kuin esim nuo master nordikit, joten päätös on helppo...
Vaihtaa sitten vaikka kesken talven uudet ja vielä jää bensarahaakin tähteeksi, heh!
Hiljaiset renkaat kyllä kiihottaisi, kun on muuten hiljainen tuo AWD.

Nokian r2    952€/sarja
Master nordic 3    320€/sarja
Nämä siis vain esimerkkeinä tässä...

Perustelkaa, miksi kannattaa ostaa nokialaiset kitkat...? :idiot2:
Minkä kokoiset vanteet on kun noin kalliit kumit on? 17"?

Itsellä ollu kohta 9v eri kitkoja alla. Olen itselle luvannut että nastoihin palaan kun ekan kerran on kitkoista johtuva vaaratilanne. Vajaa vedolla on joskus ollu vaikeuksia liikkelle lähdössä, mutta koskaan ei ole ollut vaikeuksia esim. pysähtymisessä. Talvella todella harvoin edes ottaa ABS:t vastaan, mutta taitaa vaikuttaa ajotyylikin. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #747 : 22.10.2014, 07:32:51 »
taitaa vaikuttaa ajotyylikin. :)
Tämänkin moni unohtaa. Kitkalla ja nastalla on erilainen ajotyyli miten pito ilmenee.

Nastaa voi "paiskoa", eli ruovittaa jne. jolloin rengas "raapii". Kitkalla jos ajaa samalla tyylillä, niin ei taatusti pidä.

Mutta, jos ja kun kitkalla ajaa pehmeästi, niin usein niissä on aika tautinen pito. Vauhdin ei tarvitse tippua, mutta esim liikkeellelähdöt ja jarrutukset kun oppii ottamaan pehmeästi, niin en usko olevan ongelmaa.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #748 : 22.10.2014, 08:29:01 »
Ostin n. 15 vuoden tauon jälkeen toiseen autoon nastarenkaat kun auto on menossa vaihtoon ja ne sai puoleen hintaa verrattuna hyviin kitkoihin, siksi ei viitsinyt laittaa siihen enää parhaita talvirenkaita. Ihmetykseni on edelleen suuri että miten kukaan voi ajaa nastoilla, ne eivät ole muuttuneet mihinkään tässä 15 vuoden aikana!!!! Rapina on rasittavan kovaa ja se ajotuntuma, on suorastaan VAARALLINEN, rengas luistaa kaarteissa todella selvästi vaikka ajaa ihan normaalilla tavalla ja tämä havainto on tehty kuivalla ja märällä plussa kelissä ja lisäksi kuivalla pakkaskelillä. Lisäksi nastarenkaat tuntuvat todella kovilta vaikka vertaan niitä edellisiin yli 5 vuotta vanhoihin 4 mm pinnalla oleviin ja jo kovettuneisiin kitkoihin ja silti niillä kitkoilla oli ainakin kymmenen kertaa parempi ajaa. Nastarenkaiden paineetkin ovat aivan kohdallaan. Kokeilin jopa suosituspaineita matalampia paineita ja mikään ei muuttunut. Ihmettelen todella kuka voi pitää nastarenkaita millään asteikolla parempina, ymmärrän jos kyse olisi pahimmasta jääkelistä että silloin tarvitaan lisäturvaa korvien väliin, mutta normiajossa renkaat ovat suorastaan järkyttävät ajaa.
 
Kyseiset renkaat (merkillä ei väliä ettei ala merkkivääntö) ovat siis kaikkien rengastestien kärkikaartissa mukana olleet, jos yleensä kenenkään mielestä rengastesteillä on mitään merkitystä käytännön ajotilanteissa, nehän tehdään äärioloissa joihin tavan tallaaja ei joudu koskaan jos ajaa ennakoivasti.

Taas tuli todettua etten missään nimessä osta Volvooni moisia epävakaita rohisijoita.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #749 : 22.10.2014, 08:58:56 »
Nastarenkaiden paineetkin ovat aivan kohdallaan. Kokeilin jopa suosituspaineita matalampia paineita ja mikään ei muuttunut.
Tässä meni mehtään. Talvirengas vaatii järestään kovemmat paineet kuin suosituspaineet. Esim. kitkapyörästä tulee liukas vajailla paineilla (kuvio ei aukea).

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo