Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #780 : 23.10.2014, 13:48:35 »
Kuviota ja nastoja Hakkis nelosissa on, mutta ei pitoa.
No jos DOT on 10v takaa niin en yhtään ihmettele.
Minullapa on tämänhetkisessä autossa ensiasennus nastat.... ::)

...auto vuodelta 1988. :2funny:

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #781 : 23.10.2014, 16:13:43 »
Elämä on täynnä valintoja. Valitseeko mukavan=hiljaisen vai valitseeko turvallisen=hieman äänekkään. Minä valitsen jälkimmäisen ja tulen aina aina valitsemaan. Toiset taas tekee kompromissejä. Kehuuhan toiset jopa keski-euroopan kitkoja loistaviksi talvirenkaiksi.

Vanha kitka=Kova Uusi nastarengas=pehmeä. Ei ihme, että näillä keleillä parempi ajaa (Jos on +5 astetta eikä ole lunta saati talvea). Talvea odotellessa.

Valitettavasti tilanne on juuri päin vastoin, ainakin minun kokemuksen mukaan, tuo uusi nastarengas on kova ja erittäin epävakaa ajaa kun sitä verrataan jopa hieman kovettuneeseen kitkakumiin. Jos sinulla ei koskaan ole ollut käytössä kunnollisia kitkoja, älä ole tietävinäsi niistä mitään, minä puhun pitkästä omasta kokemuksesta joka ei perustu rengastestien ääriolosuhteissa mitattuun pitokykyyn, eli minun näkemykseni ei perustu uskoon mitä joku muu on kokenut, vaan omaan pitkään käytännön kokemukseen. 
Totuus on se että laatukitka on mukava, TURVALLINEN ja kaikin puolin kestävä ratkaisu, eikä sen kokonaisturvallisuutta voita mikään nastakumi, pari kärkipään mallia voi päästä lähelle sitä, mutta siinä kaikki. Nastakumit tuntuvat käytännön todellisessa liikennetilanteessa suorastaan vaarallisilta, ne huojuu sinne tänne ja pito on surkea, ainakin paljaalla tiellä, jota suurin osa talvesta kuitenkin on ja niiden äänekkyys ja muutenkin irtonainen ajotuntuma ei paljon vahvista luottamusta hyvästä renkaasta. Tässä voisikin kysyä että jos asenne on kohdallaan, miksi ostaa muutaman talven liukkaan hetken takia piikkirenkaat alle KOKO talveksi ja näin pilata tiet?
Ei kai sitä talvisin kengän pohjiinkaan laiteta piikkejä vain sen takia että varmasti tulee muutama hetki koko talven aikana että voi olla liukasta, vaan suurin osa pärjää ihan hyvin ilman piikkejä, kunhan on varovainen, eli osaa ennakoida ja liikkua järkevästi kulloisenkin kelitilanteen mukaan. Myönnetään että tämä on hieman provo, mutta kannattaa tätäkin ajatella.

Kitkakumeja ei kannata kommentoida mitenkään jos sinulla ei ole OMAA kokemusta hyvistä sellaisista. Keskieuroopan kitkoja ei varmaan kukaan pidä hyvin renkaina, siis vakavasti puhuen. Mutta niitä on monta jotka pitävät nastakumia aina turvallisena vaikka se olisi mitä merkkiä hyvänsä tai kuinka vanhat tahansa kunhan niissä on nastat tallella, jee jee, niin hyvin tämä kansa on aivopesty. Nastarenkaissa on suorastaan surkeita esityksiä suurin osa markkinoilla olevista, muutama kärkipään merkki on varmaan ihan kelvollinen kunhan ajelee varovasti...tosin on totta ettei kitkoissakaan ole kun muutama hyvä merkki ja malli, muut on niissäkin yhtä kuraa kun keskiverto nastatkin. Toki kaikilla kumeilla pärjää, kesäkumeillakin, jos oikea asenne on olemassa. Siksi minäkin pärjäisin epävakailla/vaarallisilla nastoilla jos olis pakko, mutta onneksi ei ole kun hyviä kitkoja on vielä saatavilla.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #782 : 23.10.2014, 16:21:54 »
Sinä dissaat tutkitun faktan useassa arvostetussa lehdessä ja minun pitäisi uskoa sinua, kun kirjoitat näin netissä?

Missä olen kirjoittanut, että EN olisi ajanut uusilla kitkoilla ja niin Keski-Suomessakin ei tarvitse miettiä kummilla ajelee.

BTW: Sun teksti on kyllä huono provo ja jopa tartuin siihen  :nohnoh

Tiedäthän että Suomessa kuolee 1200 ihmistä kaatumalla. Moniko kaatuminen voitaisiin estää nastoilla/piikeillä kengissä? Myös kitkoilla ajo on hieman haastavampaa, jos nastoilla ei rikota jään pintaa. Unohtuiko tuo tarkoituksella? Kitkarenkaatko on suuria sensaatioita noissa rengasteissä ja kaikki ovat todella hyviä? Yrität siis muuttaa 70% suomalaisen mielipidettä nastarenkaista? Onnea valitsemallasi tiellä netissä  ;). Mä haluan renkaat mitkä on turvalliset kelillä kuin kelillä. Enkä tarkoituksella ulosmittaa niiden ominaisuuksia.

Tulee mieleen eräs kaveri, joka haki multa vanteet missä oli 10 vuotta vanhat nastattomat nastarenkaat päälle (6mm pintaa) ja sanoin että kyllähän noilla syksyn aloittaa, mutta en mä talvea ajaisi. Totesi että kyllähän sitä on kesärenkaillakin ajettu talvella. Mä lainasin Juha Kankkusta "Ei rallikuskikaan kumoa fysiikanlakeja". Tuli vähän hiljaista.

Valitettavasti tilanne on juuri päin vastoin, ainakin minun kokemuksen mukaan, tuo uusi nastarengas on kova ja erittäin epävakaa ajaa kun sitä verrataan jopa hieman kovettuneeseen kitkakumiin. Jos sinulla ei koskaan ole ollut käytössä kunnollisia kitkoja, älä ole tietävinäsi niistä mitään, minä puhun pitkästä omasta kokemuksesta joka ei perustu rengastestien ääriolosuhteissa mitattuun pitokykyyn, eli minun näkemykseni ei perustu uskoon mitä joku muu on kokenut, vaan omaan pitkään käytännön kokemukseen. 
Totuus on se että laatukitka on mukava, TURVALLINEN ja kaikin puolin kestävä ratkaisu, eikä sen kokonaisturvallisuutta voita mikään nastakumi, pari kärkipään mallia voi päästä lähelle sitä, mutta siinä kaikki. Nastakumit tuntuvat käytännön todellisessa liikennetilanteessa suorastaan vaarallisilta, ne huojuu sinne tänne ja pito on surkea, ainakin paljaalla tiellä, jota suurin osa talvesta kuitenkin on ja niiden äänekkyys ja muutenkin irtonainen ajotuntuma ei paljon vahvista luottamusta hyvästä renkaasta. Tässä voisikin kysyä että jos asenne on kohdallaan, miksi ostaa muutaman talven liukkaan hetken takia piikkirenkaat alle KOKO talveksi ja näin pilata tiet?
Ei kai sitä talvisin kengän pohjiinkaan laiteta piikkejä vain sen takia että varmasti tulee muutama hetki koko talven aikana että voi olla liukasta, vaan suurin osa pärjää ihan hyvin ilman piikkejä, kunhan on varovainen, eli osaa ennakoida ja liikkua järkevästi kulloisenkin kelitilanteen mukaan. Myönnetään että tämä on hieman provo, mutta kannattaa tätäkin ajatella.

Kitkakumeja ei kannata kommentoida mitenkään jos sinulla ei ole OMAA kokemusta hyvistä sellaisista. Keskieuroopan kitkoja ei varmaan kukaan pidä hyvin renkaina, siis vakavasti puhuen. Mutta niitä on monta jotka pitävät nastakumia aina turvallisena vaikka se olisi mitä merkkiä hyvänsä tai kuinka vanhat tahansa kunhan niissä on nastat tallella, jee jee, niin hyvin tämä kansa on aivopesty. Nastarenkaissa on suorastaan surkeita esityksiä suurin osa markkinoilla olevista, muutama kärkipään merkki on varmaan ihan kelvollinen kunhan ajelee varovasti...tosin on totta ettei kitkoissakaan ole kun muutama hyvä merkki ja malli, muut on niissäkin yhtä kuraa kun keskiverto nastatkin. Toki kaikilla kumeilla pärjää, kesäkumeillakin, jos oikea asenne on olemassa. Siksi minäkin pärjäisin epävakailla/vaarallisilla nastoilla jos olis pakko, mutta onneksi ei ole kun hyviä kitkoja on vielä saatavilla.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2014, 16:28:20 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #783 : 23.10.2014, 16:33:49 »
-karppa- unohtaa tyystin käytetyn renkaan testin. ;D

Minä en ole kitkoilla joutunut keskisuomessa ongelmiin. Eikä ole isänikään, joka höylää semmoset 80-120tkm/vuosi. ::)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #784 : 23.10.2014, 16:53:02 »
-karppa- unohtaa tyystin käytetyn renkaan testin. ;D

Minä en ole kitkoilla joutunut keskisuomessa ongelmiin. Eikä ole isänikään, joka höylää semmoset 80-120tkm/vuosi. ::)

Toi on totta ja yleensäkkin 90% "pidosta" on korvien välissä!!
Harvase aamu ohittelen kesärenkailla, tai loppuun ajetuilla nastoilla, mummoja ja pappoja, autoissaan, joissa nastat ropisee, mutta silti pitää mutkaan "pysähtyä" , kun onolevinaan liukasta!! Ei minun auton kohdalla ainakaan ole... :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #785 : 23.10.2014, 18:10:53 »

Kitkakumeja ei kannata kommentoida mitenkään jos sinulla ei ole OMAA kokemusta hyvistä sellaisista. Keskieuroopan kitkoja ei varmaan kukaan pidä hyvin renkaina, siis vakavasti puhuen. Mutta niitä on monta jotka pitävät nastakumia aina turvallisena vaikka se olisi mitä merkkiä hyvänsä tai kuinka vanhat tahansa kunhan niissä on nastat tallella, jee jee, niin hyvin tämä kansa on aivopesty. Nastarenkaissa on suorastaan surkeita esityksiä suurin osa markkinoilla olevista, muutama kärkipään merkki on varmaan ihan kelvollinen kunhan ajelee varovasti...tosin on totta ettei kitkoissakaan ole kun muutama hyvä merkki ja malli, muut on niissäkin yhtä kuraa kun keskiverto nastatkin. Toki kaikilla kumeilla pärjää, kesäkumeillakin, jos oikea asenne on olemassa. Siksi minäkin pärjäisin epävakailla/vaarallisilla nastoilla jos olis pakko, mutta onneksi ei ole kun hyviä kitkoja on vielä saatavilla.

Tässä on omasta mielestä paljon asiaa! Ja kannattaa muistaa, että kovettunut kitkakumi kannattaa laittaa alle ajoissa, jolloin sen pinta ehtii hieman kulumaan ennen talvea, ei se kova ole kuin ihan pinnasta. Kovettunutta nastarengasta ei pelasta enää millään.
Volvo PV&Duett

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #786 : 23.10.2014, 18:19:03 »
Veikkaisin, että nyt meni metsään...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #787 : 23.10.2014, 18:24:29 »
Veikkaisin, että nyt meni metsään...
Samoin, kumihan "ei" hengitä ilmaa läpi joten "ei voi" kovettua sisältäänkään...  ::)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #788 : 23.10.2014, 18:40:06 »
Ja voisin olettaa, että kummassakin rengastyypissä käytetään samanlaita seosta, siis merkin sisäisesti.(mutuilua, ei kuulu vahvimpiin puoliini  ;D).
Ns ilmakuplaseosta, missä seoksessa on pienen pieniä ilmakuplia, jotka "puhjetessaan", kun rengas kuluu, pinnasta tulee "karhea"  ja näin pito säilyy parempana, kulumisesta huolimatta.
Kesärenkaassa näin ei ole, joten talvipito puuttuu.(kovempi seoskin)
Saatan olla väärässäkin, mutta korjatkaa...
Näin muistelin joskus lueskelleeni kuitenkin... :)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #789 : 23.10.2014, 18:43:03 »
Muistan lukeneeni jostain lehdestä viime talvena, juurikin tuosta kitkarenkaan pehmentämisestä, että kannattaa laittaa alle ajoissa ja mielellään vähän jopa revitellä sillä, niin pinta muuttuu pitävämmäksi. Nastarenkaallahan ei samaa voi tehdä, vaikka olis samaa seostakin, tai nastat on goodbye.
Volvo PV&Duett

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #790 : 23.10.2014, 19:08:48 »
Muistan lukeneeni jostain lehdestä viime talvena, juurikin tuosta kitkarenkaan pehmentämisestä, että kannattaa laittaa alle ajoissa ja mielellään vähän jopa revitellä sillä, niin pinta muuttuu pitävämmäksi. Nastarenkaallahan ei samaa voi tehdä, vaikka olis samaa seostakin, tai nastat on goodbye.

Saattaa liittyä juurikin siihen seoksen pinnan rikkomiseen.
Nastathan kyllä periaatteessa kestää renkaan iän jollain tavalla, jos eivät irti lähde.
Eilen viimeksi piirsin mustaa viivaa kuivalla asfaltilla pitkän matkaa, moneen otteeseen ja nastat pysyi kyllä kiinni, heh!(Bridgestone noranza 2, TDIssä)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #791 : 23.10.2014, 20:02:32 »
Minkä käytetyn renkaan testin? Mä haluan nähdä käytetyn renkaan testin, jossa olisi kolmen suurimman talvirengasvalmistajan kitkat/nastat vastakkain (Continental, Michelin ja Nokian) uudesta-->3mm saakka. Sellaista tuskin tullaan järjestemään, mutta siinä olisi jotain referenssiä ja todellista faktaa.

Omat empiiriset tutkimukset jätän omaan arvoon, mutta itse olen sitä mieltä kuten useasti olen sanonut. Ajakoot jokainen sellaisilla renkailla, kun haluavat, kunhan eivät vaaranna minun, perheeni, sukulaisten tai muiden henkeä.

Hyvät Nokian renkaat

http://www.huuto.net/kohteet/hyvat-205_55_16-nokian-hakkapeliitta-renkaat/335685728?ref=hm_vah

-karppa- unohtaa tyystin käytetyn renkaan testin. ;D
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #792 : 23.10.2014, 20:04:39 »
Kumoatko fysiikanlait ja sulla on tutkittua faktaa? Huono provo.

Tästä keskustelusta puuttuu vain enään se hitler-kortti, että nasta TAI hyvällä renkailla ajavat ulosmittaavat AINA tuon turvallisuus hyödyn.

Toi on totta ja yleensäkkin 90% "pidosta" on korvien välissä!!
Harvase aamu ohittelen kesärenkailla, tai loppuun ajetuilla nastoilla, mummoja ja pappoja, autoissaan, joissa nastat ropisee, mutta silti pitää mutkaan "pysähtyä" , kun onolevinaan liukasta!! Ei minun auton kohdalla ainakaan ole... :2funny:
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #793 : 23.10.2014, 20:13:36 »
Olihan tuossa jo yksi TM:n parinvuoden takainen testi ja aikasemmin se länsinaapurin testi.

Oletko -karppa- ajanut kitkoilla minkäverran?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #794 : 23.10.2014, 20:14:55 »
Hyvät Nokian renkaat

http://www.huuto.net/kohteet/hyvat-205_55_16-nokian-hakkapeliitta-renkaat/335685728?ref=hm_vah
Olihan tämä vitsi? Mä en ajais noilla metriäkään talvella, vaikka olis uudelleen nastotettu. Kumipito kadonnu jo kauan sitten.
Ja toi hinta.   :facepalm:  Ite myin/myyn Bridgestonen 205/55-16 07 leimatut gummit 30€. Pintaa(n7mm) ja nastoja hyvin, mutta kovettuneet.
185/65-15 hakka 5, 20€. 06 leimatut.

Ei noilla herroiks elä. Vanhat on aina vanhoja.  ;)

 

Futurez  Kulkukoira