Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #795 : 23.10.2014, 20:41:30 »
Alle 10tkm kitkoilla ja nastoilla yli 250tkm.

Ja eniten nauraa vertailut nasta vs kitka eikä kerrota edes empiirisen tutkimuksen nastarengasta ettei ajaudu väärille urille (Ihan selvä trollaus)  ;).

Olihan tuossa jo yksi TM:n parinvuoden takainen testi ja aikasemmin se länsinaapurin testi.

Oletko -karppa- ajanut kitkoilla minkäverran?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #796 : 23.10.2014, 20:48:11 »
Mä rouskutan ilomielin nastarenkailla asfalttia tuolla kylillä menemään, ei oo mun ongelma jos urat häiritsee jotakuta :smoke:

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #797 : 23.10.2014, 21:08:40 »
Vaikuttaa olevan terävän eriäviä mielipiteitä, puolesta ja vastaan :D

Sen verran haluan kommentoida keskustelua, että ainakin kesärenkaan ja talvirenkaan välillä on iso ero, vaikka se talvirengas olisi jo vanhakin ja nastansakin jo menettänyt. Siinä kumissa ja pintakuviossa on jokin vissi ero, joka kuitenkin säilyy loppuun saakka kuin konsaanaan uudella kesäpusakalla ja vanhalla kuluneella talvipalttoolla. Uusikin kesärengas on pirun liukas ja varsin kuluneellakin talvirenkaalla voi vielä ajella.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #798 : 23.10.2014, 21:28:41 »
Vaikuttaa olevan terävän eriäviä mielipiteitä, puolesta ja vastaan :D

Sen verran haluan kommentoida keskustelua, että ainakin kesärenkaan ja talvirenkaan välillä on iso ero, vaikka se talvirengas olisi jo vanhakin ja nastansakin jo menettänyt. Siinä kumissa ja pintakuviossa on jokin vissi ero, joka kuitenkin säilyy loppuun saakka kuin konsaanaan uudella kesäpusakalla ja vanhalla kuluneella talvipalttoolla. Uusikin kesärengas on pirun liukas ja varsin kuluneellakin talvirenkaalla voi vielä ajella.

Jep, kesätöppönen ei pärjää talvirenkaalle, edes uutena, vaikka talvirenkaassa olisi jäljellä enää lain sallimat 3mm!
Testattu...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #799 : 23.10.2014, 21:35:06 »
Ookko testannu kaikissa olosuhteissa ja pinnoilla, kaikilla koskaan valmistetuilla kesärenkailla? Muistan talven 96, kaverilla oli takaveto 323 mazda ja siinä alla nokian nrt kesärenkaat, tuoretta puuterilunta oli satanut useampi sentti, ja pakkanen kiristynyt. Mulla oli itellä alla escort mk1 ja siinä nokian nastat, täydet pinnat ja kaikki nastat, eikä ollu mitään jakoa päästä ohi kun ajettiin peräkanaa sorateitä. Kyllä hiukan ihmeteltiin kyseistä asiaa.
Volvo PV&Duett

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #800 : 23.10.2014, 22:00:00 »
Sinä dissaat tutkitun faktan useassa arvostetussa lehdessä ja minun pitäisi uskoa sinua, kun kirjoitat näin netissä?

Missä olen kirjoittanut, että EN olisi ajanut uusilla kitkoilla ja niin Keski-Suomessakin ei tarvitse miettiä kummilla ajelee.

BTW: Sun teksti on kyllä huono provo ja jopa tartuin siihen  :nohnoh

Tiedäthän että Suomessa kuolee 1200 ihmistä kaatumalla. Moniko kaatuminen voitaisiin estää nastoilla/piikeillä kengissä? Myös kitkoilla ajo on hieman haastavampaa, jos nastoilla ei rikota jään pintaa. Unohtuiko tuo tarkoituksella? Kitkarenkaatko on suuria sensaatioita noissa rengasteissä ja kaikki ovat todella hyviä? Yrität siis muuttaa 70% suomalaisen mielipidettä nastarenkaista? Onnea valitsemallasi tiellä netissä  ;). Mä haluan renkaat mitkä on turvalliset kelillä kuin kelillä. Enkä tarkoituksella ulosmittaa niiden ominaisuuksia.

Tulee mieleen eräs kaveri, joka haki multa vanteet missä oli 10 vuotta vanhat nastattomat nastarenkaat päälle (6mm pintaa) ja sanoin että kyllähän noilla syksyn aloittaa, mutta en mä talvea ajaisi. Totesi että kyllähän sitä on kesärenkaillakin ajettu talvella. Mä lainasin Juha Kankkusta "Ei rallikuskikaan kumoa fysiikanlakeja". Tuli vähän hiljaista.

Mikä niistä lehdistä on sun mielestä niin arvostettu ettei omat todelliset kokemukset menis niiden edelle, ei mikään. Jos rengastestaajat testaisivatkin kumeja niiden koko iän ajan ja todellisessa liikenteessä jossa ajetaan niin kun pitää, eli ennakoivasti. Vasta tällöin noilla testeillä olis edes jotain arvoa todelliseen liikenteeseen.

Et ole kertonut millä kitkalla olet ajanut, tämä vaikuttaa erittäin paljon HYVIEN kitkojen tietoosi ja lisäksi tuolla myöhemmin tulee ilmi että olet ajanut vain 10 tkm kitkolla (ties millä merkillä), minusta se on tosi vähän jotta voi kovinkaan yleisesti kitkoista mitään sanoa. Jos olisit ajanut erilaisilla kitkoilla n. 2-30 000 / merkki, niin silloin sulla olis todellista kokemusta kitkoista, aivan niin kun nyt sulla on nastoista kun olet niillä ajanut 250 tkm. Tuolla matkalla alkaa jo tulemaan tuntumaan eri renkaiden hyvyydestä ja huonoudesta kun on KOKEMUSTA eri malleista mihin vertaa. Minä olen myös ajanut nastoilla n. 250 000 km ja kitkoillakin jo lähes saman verran, eli on olemassa todellistra kokemusta noiden eroista.

En unohtanut tuota väittämääsi että nastoja tarvittaisiin kitkoille avaamaan tietä, en edes ajattele sitä koska väittämäsi on täysin väärä. Itse en ainakaan tarvitse yhtään nastarengasta oman ajouran "avaamiseen", vaan pärjään peilikirkkaalla jäällä ihan yhtä hyvin kun sulalla kelillä, kyse on ENNAKOINNISTA. Tämä on ianikuinen luulo että kitkoilla ajava tarvii nastarenkaita rikkomaan jään pintaa, ei tarvii jos ratin takana on oikea asenne liikenteeseen. Se onkin kummallista miksi edes nastarenkaiden kannattajat eivät käytä myös kengissä nastoja niin pysyisivät pystyssä, ilmeisesti ne kuitenkin on niin epämukavat ettei niitä viitsitä käyttää ja olisishan se muutenkin aika ongelmallista kun niillä samoilla kengillä kävellään monissa sisätiloissakin ja lattiathan siitä menis ihan pilalle, ei varmaan kovinkaan moni sellasta sullattaisi, mutta kun tiestö pilataan, se on vain hyväsyttävä.

En yritä muuttaa kenenkään mielipidettä kitkamyönteisemmäksi, turhaahan se olisikin kun kansa on mitä on, se uskoo auktoriteetteihin, kerron vaan omia todellisia kokemuksia jotka eivät perustu minkään ylemmän tahon sanaan, niin kun monilla aivopestyillä nastoja käyttävillä perustuu. Väitän että jos kaikki autoilijat laitettaisiin ajamaan hyvillä kitkoilla ja hyvillä nastoilla vuoron perään riittävän pitkä ja monipuolisessa talvikelissä oleva matka, niin ajatukset muuttuisivat paljon helpommin kun jokainen saisi OMAA kokemusta kummat onkaan paremmat, muuten nastauskovaisuus ei muutu mihinkään kovinkaan helposti. Usko tai älä, mutta tämä on totuus. Olen nähnyt pari oivaa tapausta jotka AINA vannoivat nastojen nimeen, mutta kun olosuhteiden pakosta joutuivat ajamaan kitkoilla, mieli muuttui ja samalla ääni kellossa.  :pomo:

Tarkoitukseni ei ole provota vaikka välillä voi tulla pikkuprovoa kun asioista yrittää enempi puhua, mutta olisihan se hyvä jos edes joku alkaisi ajattelemaan OMILLA aivoillaan ja edes kokeilisi eri vaihtoehtoja, niin voisivat jopa yllättyä positiivisesti että mitä sitä onkaan tarjolla...
« Viimeksi muokattu: 23.10.2014, 22:04:36 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #801 : 23.10.2014, 22:22:35 »
Minkä käytetyn renkaan testin? Mä haluan nähdä käytetyn renkaan testin, jossa olisi kolmen suurimman talvirengasvalmistajan kitkat/nastat vastakkain (Continental, Michelin ja Nokian) uudesta-->3mm saakka. Sellaista tuskin tullaan järjestemään...

http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

Helppohan se on keksiä sellaisia ehtoja, joita ei koskaan tulla tekemään?


Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #802 : 24.10.2014, 05:55:21 »
Ookko testannu kaikissa olosuhteissa ja pinnoilla, kaikilla koskaan valmistetuilla kesärenkailla? Muistan talven 96, kaverilla oli takaveto 323 mazda ja siinä alla nokian nrt kesärenkaat, tuoretta puuterilunta oli satanut useampi sentti, ja pakkanen kiristynyt. Mulla oli itellä alla escort mk1 ja siinä nokian nastat, täydet pinnat ja kaikki nastat, eikä ollu mitään jakoa päästä ohi kun ajettiin peräkanaa sorateitä. Kyllä hiukan ihmeteltiin kyseistä asiaa.

Sen verran paljon testanneena, voin sanoa, että mk1 eskossa pitää olla piikit alla, että ohi pääsee, edes mopoautosta talvella, mutta se onkin sivuseikka  :2funny:
...asiaan.. Kesärengashan pitää jääpintaisella tiellä, pakkasella jonkun verran, mutta siihen kun sataa parikin senttiä lunta, niin pitoa ei ole ollenkaan, puhumattakaan suojalumesta, kun taas talvirengas pitää. -20 kelissä pitää mikä vaan...
No, täysin vertailukelvottomia keskenään jokatapauksessa, johtuen käyttötarkoituksesta alunperinkin...
Kolmessakymmenessä vuodessa auton ratin takana kenkee antaneena, on tullut testailtua kaikenlaista, moneen kertaan, heh! ;D
Pitäis vielä jotenkin rikastua ja ostaa jotkut kunnon kitkat kokeeksi, kun edelliset olivat totaalinen fiasko (nokian r).
Ei mulla sinänsä kitkoja vastaan mitään ole, mutta nämä peilijäätiet... 900€ "testi" ei juuri nyt houkuttele... ;) Varsinkin kun jo valmiiksi on testattu, että 300€ nastoillakin pärjää, jopa mun ajotyylillä :2funny:
Koittakaapas ajella 300€ kitkarenkailla (225/45/17 koossa), peilijäisellä tiellä...
Villi veikkaus on, että seppele ja adressikauppa odottaa mutkan takana... ;D
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #803 : 24.10.2014, 06:25:02 »
Kumoa tuo fakta, koska olen TÄYSIN väärässä:
https://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/katupoly/nastarenkaiden-kayttoa-ei-saa-rajoittaa/

Jännä homma, että työkseen töitä liukkaalla käyttävät esimerkiksi nastoitettuja turvakenkiä. Miksiköhän? Miksi esimerkiksi todelliset rallikuskit Ruotsin rallissa käyttävät piikkirenkaita, jos kitkoilla "pärjäisi" tai sitten ei pärjää. Mainitset myös ennakoinnin. Mitä sitten kun oma ennakointi ei enään riitä? Kaikkia tekijöitä ei voi turvamitata ulos liikenteessä, koska siellä on monta muuttuvaa tekijää jolle et itse voi mitään.

En unohtanut tuota väittämääsi että nastoja tarvittaisiin kitkoille avaamaan tietä, en edes ajattele sitä koska väittämäsi on täysin väärä. Itse en ainakaan tarvitse yhtään nastarengasta oman ajouran "avaamiseen", vaan pärjään peilikirkkaalla jäällä ihan yhtä hyvin kun sulalla kelillä, kyse on ENNAKOINNISTA. Tämä on ianikuinen luulo että kitkoilla ajava tarvii nastarenkaita rikkomaan jään pintaa, ei tarvii jos ratin takana on oikea asenne liikenteeseen. Se onkin kummallista miksi edes nastarenkaiden kannattajat eivät käytä myös kengissä nastoja niin pysyisivät pystyssä, ilmeisesti ne kuitenkin on niin epämukavat ettei niitä viitsitä käyttää ja olisishan se muutenkin aika ongelmallista kun niillä samoilla kengillä kävellään monissa sisätiloissakin ja lattiathan siitä menis ihan pilalle, ei varmaan kovinkaan moni sellasta sullattaisi, mutta kun tiestö pilataan, se on vain hyväsyttävä.

En yritä muuttaa kenenkään mielipidettä kitkamyönteisemmäksi, turhaahan se olisikin kun kansa on mitä on, se uskoo auktoriteetteihin, kerron vaan omia todellisia kokemuksia jotka eivät perustu minkään ylemmän tahon sanaan, niin kun monilla aivopestyillä nastoja käyttävillä perustuu. Väitän että jos kaikki autoilijat laitettaisiin ajamaan hyvillä kitkoilla ja hyvillä nastoilla vuoron perään riittävän pitkä ja monipuolisessa talvikelissä oleva matka, niin ajatukset muuttuisivat paljon helpommin kun jokainen saisi OMAA kokemusta kummat onkaan paremmat, muuten nastauskovaisuus ei muutu mihinkään kovinkaan helposti. Usko tai älä, mutta tämä on totuus. Olen nähnyt pari oivaa tapausta jotka AINA vannoivat nastojen nimeen, mutta kun olosuhteiden pakosta joutuivat ajamaan kitkoilla, mieli muuttui ja samalla ääni kellossa.  :pomo:

Tarkoitukseni ei ole provota vaikka välillä voi tulla pikkuprovoa kun asioista yrittää enempi puhua, mutta olisihan se hyvä jos edes joku alkaisi ajattelemaan OMILLA aivoillaan ja edes kokeilisi eri vaihtoehtoja, niin voisivat jopa yllättyä positiivisesti että mitä sitä onkaan tarjolla...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #804 : 24.10.2014, 06:53:35 »
Kumoa tuo fakta, koska olen TÄYSIN väärässä:
https://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/katupoly/nastarenkaiden-kayttoa-ei-saa-rajoittaa/

Jännä homma, että työkseen töitä liukkaalla käyttävät esimerkiksi nastoitettuja turvakenkiä. Miksiköhän? Miksi esimerkiksi todelliset rallikuskit Ruotsin rallissa käyttävät piikkirenkaita, jos kitkoilla "pärjäisi" tai sitten ei pärjää. Mainitset myös ennakoinnin. Mitä sitten kun oma ennakointi ei enään riitä? Kaikkia tekijöitä ei voi turvamitata ulos liikenteessä, koska siellä on monta muuttuvaa tekijää jolle et itse voi mitään.


eiköhän noilla kitkoilla pärjää hyvin tuolla isoilla teillä täällä suomessakin, mutta pienemmät sivu tiet joiden talvikunnossa pito on mitä sattuu, itteeni ei ainakaan houkuttele yhtää lähtee ajaa kitkarenkaalla sellaselle tielle eikä ole kyse siitä ettenkö osaisi ajaa. nastarengas on kuitenkin vielä se talvirengas minkä omaan autooni laitan, sitten kun nastalla ja kitkalla on sama pito alustalla kuin alustalla niin voidaan ALKAA puhua että nastalla ei tee mitään. siihen asti tämä vääntäminen nastoista ja kitekateista on aivan turhaa, toisin sanoen kitka rengas ei ikinä yltä samale tasolle ilman nastoja nastarenkaan kanssa.:) nasta pitää ääntä ja kuluttaa tietä mutta tien pintaa mutta ääriolosuhteissa se voikin olla ainut asian mikä pelastaa ihmishenkiä
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #805 : 24.10.2014, 07:02:18 »
mutta ääriolosuhteissa se voikin olla ainut asian mikä pelastaa ihmishenkiä
Kyllä se asenne/ennakointi siellä ratin ja penkin välissä on se tärkein mikä niitä ihmishenkiä pelastaa!
Onneksi harvalla on tuollainen asenne liikenteessä mitä kenkeellä on! Muuten varmaan joutuisi kaverit tekemään 3 vuoroon noita ruumispusseja!
Renkaista/ajotaidoista huolimatta :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #806 : 24.10.2014, 07:07:08 »
Miksi esimerkiksi todelliset rallikuskit Ruotsin rallissa käyttävät piikkirenkaita, jos kitkoilla "pärjäisi" tai sitten ei pärjää.
Arvasin että ottaisit rallikortin esille. Muistetaanhan nyt, että rallinastalla ja siviilinastalla ei ole mitään yhteistä. ;) Rallinastoissakin on tarkat specsit, minkälaiset nastat saa olla, kuinka ulkona jne... Kärkitallit vaihtavat renkaita aika usein, kulumisesta johtuen. "huvikseen ajavat" saattavat ajaa renkailla niin kauan kunnes puhkeaa.
Mm. nastan "kaatuminen" rasituksessa on kielletty, se lisää pitoa vrt. kuluneeseen nastaan.

Monte Carlossa on jotkut nastattomat välikeli-pyörät, mutteivät nekään yhtään kuten pohjoisen siviilikitkat. Ralliauton alla tuommoinen oikein pehmeä kitkarengas kestäisi ehkä kilometrin...


eiköhän noilla kitkoilla pärjää hyvin tuolla isoilla teillä täällä suomessakin, mutta pienemmät sivu tiet joiden talvikunnossa pito on mitä sattuu, itteeni ei ainakaan houkuttele yhtää lähtee ajaa kitkarenkaalla sellaselle tielle eikä ole kyse siitä ettenkö osaisi ajaa. nastarengas on kuitenkin vielä se talvirengas minkä omaan autooni laitan, sitten kun nastalla ja kitkalla on sama pito alustalla kuin alustalla niin voidaan ALKAA puhua että nastalla ei tee mitään. siihen asti tämä vääntäminen nastoista ja kitekateista on aivan turhaa, toisin sanoen kitka rengas ei ikinä yltä samale tasolle ilman nastoja nastarenkaan kanssa.:) nasta pitää ääntä ja kuluttaa tietä mutta tien pintaa mutta ääriolosuhteissa se voikin olla ainut asian mikä pelastaa ihmishenkiä
Höh, ei minulla ole kitkoilla ollut sivuteillä koskaan ongelmia? ??? Ei kyydissä istuessa eikä itte ratissa istuessa.



Onneksi harvalla on tuollainen asenne liikenteessä mitä kenkeellä on! Muuten varmaan joutuisi kaverit tekemään 3 vuoroon noita ruumispusseja!
Perusteleppas? Oletko nähnyt Kenkeen ajavan tuolla liikenteen seassa kuin reikäpää? Luulempa että et....
Se jos auto vaan sutii pinnasta huolimatta kertoo vetävien renkaiden puutteesta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #807 : 24.10.2014, 07:10:14 »
Olen jo 80-90-luvun vaihteessa ollut nastoittamassa kaverina ralliauton nastarenkaita  ;). Eli tiedän kyllä miten nuo toimii. Tiedän myös miksi niitä käytetään. Samoin kuin miksi renkaat/vanteet ovat todella kapeita.

Mutta meidän keskustelu on tässä hedelmätöntä, koska mä dissaan kaveri, joka ajaa vm88 ensiasennusrenkailla liikenteessä.

Minullapa on tämänhetkisessä autossa ensiasennus nastat.... ::)

...auto vuodelta 1988. :2funny:

Arvasin että ottaisit rallikortin esille. Muistetaanhan nyt, että rallinastalla ja siviilinastalla ei ole mitään yhteistä. ;) Rallinastoissakin on tarkat specsit, minkälaiset nastat saa olla, kuinka ulkona jne... Kärkitallit vaihtavat renkaita aika usein, kulumisesta johtuen. "huvikseen ajavat" saattavat ajaa renkailla niin kauan kunnes puhkeaa.
Mm. nastan "kaatuminen" rasituksessa on kielletty, se lisää pitoa vrt. kuluneeseen nastaan.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2014, 07:12:02 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #808 : 24.10.2014, 07:27:13 »
aina ei se ennakointi ja asenne riitä jos renkaasta hukkuu pito jäällä, muutaman kerran on tullut vastaan sellaisia pikkuteitä että tine pinta on peilijäällä ja siinä ei juuri pidä mikään, nasta rengas vähä raaputtaa mutta sekin voi olla yllätävässä tilanteessa jo aivan liian vähäistä. välillä kun on näitä jotka oikoo mutkissa, tässä tilanteessa vaikka vauhtia ei olisi paljon saataa olla kaikki mahdollista, tietysti auton painollahan on iso merkitys siihen kuinka rengas puree tiehenkiinni mutta jollain kevyellä kinnerillä renkaan pito ei välttämättä riitä väistämään vastaan tulee autoa tai tiellä hyppäävää elukkaa tietysti itse laksen näihin väistettäviin kaikki koiraa isommat. kokemus, ennakointi ja ajotapa ei aina ole ne asiat jotka vaikuttaisi tiellä pysymiseen, renkaanpito liukkaalla tai lumella vaikuttaa eritäin paljon kuitenkin tuohon. olen itsekkin ajanut pihaan tullessa penkan läpi lepikkoon vaikka autossa oli alla hyvät nastarenkaat, mutta 90 mutka pelijää alla ja muutaasentti lunta päällä niin nin meni suoraan lepikkoon, ei ollut väliä mitä teki, ja tiesin tuosta liukkaudesta ja otin varman päälle. vauhtia ei ollut juuri mitään korkeintaan 20km/h jos sitäkään. mikään ei kuitenkaan ole niin varmaa kuin epävarma.:)
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #809 : 24.10.2014, 07:30:23 »
Mutta meidän keskustelu on tässä hedelmätöntä, koska mä dissaan kaveri, joka ajaa vm88 ensiasennusrenkailla liikenteessä.
Itsehän tästä teet hedelmätöntä alkamalla minua nyt syyttämään. :nohnoh
Sunnuntaina vaihdan tuoreemmat renkaat alle, nekin nastat. Kitkat toki kelpaisi, mutta eipä ole rahaa kun on tuulen huuhtoma perse.  :ristus

Ilmeisesti nyt siis keskustelet vain siksi kun on hausta dissata? Trolololololo.... :2funny:

Minulla on henk. koht. aivan sama millä renkailla porukka ajaa, kunhan tiedostaa asian ja ajaa kuten kuuluu. Minulle ei vielä ajovuosia liikenteessä ihan hirveästi ole, mutta joku 15-20tkm on tullut kitkoilla ajettua, nastoilla varmaan 50-100tkm ja niistä olen mielipiteeni perustanut. Omasta mielestä paska rengas on paska rengas, koskee ihan yhtälailla kitkaa ja nastaa. Molemmissa rengastyypeissä on niitä hyviä renkaita, jotka kertovat kuskillekkin jotakin ja pitävätkin tilanteen tullen ja sitten niitä huonompia: jotka joko pitävät muttei kerro, tai kertovat muttei pidä. Tai sitten ei kumpaakaan.

Volvo-Carin kanssa osittain samanlaisia kokemuksia näistä keskusteluista. Aika usein se nastapuoli väittää kitkoja kesärenkaiksi. Helsingin kolarisumaakin joku kaatoi kitkarenkaiden niskaan silloin vuosia sitten, vaikka kaveri totesi ettei hänellä ollut mitään vaikeutta pysähtyä siihen, takanatulijalla oli (ajotapa).

Ala-asteella opettaja väitti kitkoja kesärenkaiksi, muttei suostunut minulle kertomaan mielipidettään. Ei tosin uskonut sitäkään, että 10-vuotias on ajanut autolla jo melkein 10tkm :2funny: (Tätähän ei voi liikenteeseen verrata, koska syrjäiset metsäautotiet ja pellot)


aina ei se ennakointi ja asenne riitä jos renkaasta hukkuu pito jäällä, muutaman kerran on tullut vastaan sellaisia pikkuteitä että tine pinta on peilijäällä ja siinä ei juuri pidä mikään, nasta rengas vähä raaputtaa mutta sekin voi olla yllätävässä tilanteessa jo aivan liian vähäistä. välillä kun on näitä jotka oikoo mutkissa, tässä tilanteessa vaikka vauhtia ei olisi paljon saataa olla kaikki mahdollista, tietysti auton painollahan on iso merkitys siihen kuinka rengas puree tiehenkiinni mutta jollain kevyellä kinnerillä renkaan pito ei välttämättä riitä väistämään vastaan tulee autoa tai tiellä hyppäävää elukkaa tietysti itse laksen näihin väistettäviin kaikki koiraa isommat. kokemus, ennakointi ja ajotapa ei aina ole ne asiat jotka vaikuttaisi tiellä pysymiseen, renkaanpito liukkaalla tai lumella vaikuttaa eritäin paljon kuitenkin tuohon. olen itsekkin ajanut pihaan tullessa penkan läpi lepikkoon vaikka autossa oli alla hyvät nastarenkaat, mutta 90 mutka pelijää alla ja muutaasentti lunta päällä niin nin meni suoraan lepikkoon, ei ollut väliä mitä teki, ja tiesin tuosta liukkaudesta ja otin varman päälle. vauhtia ei ollut juuri mitään korkeintaan 20km/h jos sitäkään. mikään ei kuitenkaan ole niin varmaa kuin epävarma.:)
Tuo on totta, kuten kirjoituksesi muutenkin.

Saisikohan TM:n tekemään "kuluneen renkaan testin" tuolla liikenteessä jos saisi kerättyä reilummin "nimiä" johonkin pyyntöön jonka heille lähettäisi? Juuri tuommoisilla kiillottuneilla ja märillä "sian selkä" teillä se pitäisi kokeilla niin tiedettäisi.

NYt on muuten huono vuodenaika liukastua, ei ole penkkoja joten aina käy jotain. :-\

 

Futurez  Kulkukoira