Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #900 : 26.10.2014, 23:15:52 »
Ai se menee noin.  :P  Mä kun en ole mikään muu kuin kapinen vanha autokuski joka opiskeli aikoinaan autonasentajaksi, niin ei tämmösistä tiedä jollei perse sitä kerro.
Mutta mä en edelleenkään ymmärrä sitä väittämää, ettei massa vaikuta mitään. Piirtäkää nyt maallikolle vaikka kuva tai jokin todiste dokumentti(Suomeksi) että määkin ymmärrän.
Muuttujiahan on todella paljon. Mutta mä nyt haen yksinkertaistettua tietoa massan vaikutuksesta. Että maallikkokin ymmärtää.
Ja ootko ajanu raskaalla kalustolla kuinka paljon? Ymmärrän nuo muuttujat raskaassa kalustossa jo pelkällä ajokokemuksella.

Niin pitäisi, mutta onko??

Kun olet autokuski niin olet varmaan käynyt ennakoivan ajon kurssin (pakollinen 5v välein) joka vaaditaan ammattiajopätevyyden saamiseksi tai sen ylläpitämiseksi. Siellä kerrotaan tästä samasta asiasta että massa ei PERIAATTEESSA vaikuta hidastuvuuteen mitään, eli rekka pysähtyy samalla matkalla kun kevyt henkilöauto, JOS siis jarrujen teho ja kaikki muut osa-alueet mitä tässä edellä on mainittu, natsaavat kohdalleen. Käytännössä kuitenkin harvoin on isoja autoja jossa kaikki on niin viimesen päälle kunnossa että pysähtyy samalla matkalla kun henkilöauto. Minun käymällä ennakoivan ajon kurssilla kerrottiin testitilanne (oli siitä joku kuvakin) jossa uusi sorarekka pysähtyi lähes samalla matkalla kun henkilöauto ja se tuntui monesta aika uskomattomalta, mutta se on juurikin niin että vaikka massa lisääntyy, jarrutusmatka ei lisäänny JOS kaikki siihen vaikuttavat asiat on kunnossa, mutta valitettavasti ne ei täysin aina niin ole ja siksi rekkojen jarrutusmatka on hieman pidempi kun henkilöautojen.

Aiheeaseen palatakseni, kitka on paras.  ;D

Tulin juuri yli 600 km lomareissulta ja arvatkaa kuinka helpottavaa oli kun pääsin hengissä kotiin kun alla oli noi uudet nastakumit. En tiedä uskallanko niillä enää ajaa kun ovat niin huojakkaat ajaa, siis ainakin märällä ja kuivalla tiellä...tulee vaan mieleeni että miten niillä voi pärjätä lumisella tai jäisellä tiellä kun meno on jo pitävällä alustalla noin huojakasta, kun kuulien päällä ajaisi???  :o  Rapinakin on sika ärsyttävää ja tiet menee pilalle ja lisäksi huomasin että polttoainettakin kuluu liki litra/100 km enemmän kun kitkoilla, eli ovat ympäristönkin kannalta hyvin arveluttava vaihtoehto. Kyllä on niin rikollinen olo kun tollasilla kumeilla ajaa...kun pääsis nopeesti eroon ko. autosta niin vois hankkia uuden auton johon laitetaan ehdottomasti ne oikeat ja parhaat talvirenkaat, eli kitkat.   :pomo:

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #901 : 26.10.2014, 23:19:30 »
Näissä kitka-nasta väännöissä voisi kummankin rengastyypin äänekkäimmät puolestapuhujat ilmoittaa, tuleeko kilometrejä 70tkm vuodessa vaiko 20tkm, onko oma talo esimerkiksi 10km hiekkatien päässä, jota aurataan omalla kalustolla, vai asutaanko keskusta-alueella, voiko auton halutessaan jättää kotiin, vai tarvitseeko ajaa säässä kuin säässä vuoden- ja kellonajasta riippumatta jne...

Siinä on nimittäin hienoinen ero, jos ajaa sen 70tkm vuoteen, asuu alueella, missä ajetaan paljon hiekkateillä ja joutuu reissaamaan ympäri suomea säässä kuin säässä, päivällä ja yöllä, verrattuna siihen että ajelee jotain 10-20km työmatka-ajoa kaupunkialueella, käyden välillä mökillä...  ::)

Ne hirvet ja muut kun ei tuolla metsätaipaleilla paljoa kysele, milloin tulevat eteen. Siinä ei autoilijalle etua tuo kuin helvetin hyvät valot ja renkaat, muulla et voi vaikuttaa.

Itsellä on kokemusta kummastakin ja valitsen renkaat käytön, enkä minkään fanaattisen uskomuksen mukaan.


Ps. Jos Volvo-Car kokee, ettei auto pysy lapasessa joillain nykyrenkailla, tai ratissa ylipäätään missään tilanteessa pelottaa, niin auton ajamista kannattaisi miettiä kahteen kertaan...  ::) Myös kantasi tuli jo selville aika moneen kertaan, jos ei ole muuta sisältöä asiaan kuin vanhan toistelua, niin myös sitä lähetä napin painamista voi miettiä useammin.

Sama koskee kaikkia muitakin keskustelijoita, vaikka tämä lapsellinen vääntötopikki onkin, niin koitetaan tuottaa edes jotensakin uutta sisältöä.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014, 23:28:14 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #902 : 27.10.2014, 00:29:59 »
Tällä hetkellä ajomäärä on vain 35 000 km vuodessa, aiempina vuosina tuli enemmän, yleisesti noin 50-80 000 km, mutta edelleen säällä kun säällä on päästävä liikkumaan ja ihan milloin vaan. En koskaan ole katsonut kellosta tai ikkunasta että voiko autolla ajaa vai ei, aina kun tulee tarve ajaa, niin ajetaan, siksi ajan kitkoilla. Ajelen siis ihan kaikenlaisilla teillä vaikka asunkin pienessä taajamassa.

Täällä aika moni muukin toistaa itseään kun fanaatikkona molemmista ko. vaihtoehdoista riittävästi mitään tietämättömänä vaahtoaa sitä mutuaan kun ei ole riittävää OMAA kokemusta molemmista ja silti minun kohdalla puutut aiheeseen vaikka olen koko ajan ollut aiheen ytimessä, eli kitkat vs nastat. Täällä on monta muutakin topicia missä jauhetaan sitä samaa vuodesta toiseen ja silti ei tule sellaista hetkeä eteen ettei enää saa puhua niistä samoista jutuista mitä on jo joskus puhuttu vai onko tämä aihe vaan niin kipeä joillekin ettei tästä voi puhua uudelleen jos sama asia on jo joskus ennenkin sanottu? Tuntuu että jotkin henkilöt pelkää todella että kitka voisi jopa nostaa suosiotaan ja siksi tämä aihe on niin arkaluonteinen, tyyliin et kun meidät on aivopesty nastoille niin pysytään siinä ja ei hyväksytä mitään muuta jos joku auktoriteetti ei sitä muuta, eli sellainen todellinen käytännön tiedon ja kokemuksen jakaminen uusille omilla aivoillaan ajatteleville henkilöille on vähän niin kun kiellettyä ja siksi kitkojen "kokemustieto" leimataan aina mutuksi tai muuksi kiihkoiluksi. Tämä on aika lutuista kuinka lapsellisesti tähän aiheeseen suhtaudutaan. S*

En ole missään kohtaa sanonut että minua pelottaa liikenteessä, sanoin etten tiedä uskaltaako noilla nastoilla ajaa ja se ei tarkoita pelottamista, vaan onko se moraalisesti oikein käyttää tuollaisia ympäristön kannalta arveluttavia tien rouhijoita ja onhan siinä otettava huomioon kanssamatkustajien turvallisuuskin, eli vastuu on aika suuri jos noilla nastoilla ajelee kun ajotuntuma on mitä on. Eli se siitä pelottamisesta. Ehkä se uskaltamis-sana oli hieman väärin valittu, mutta se olikin tarkoitettu vähän niin kun aihe edellyttää... :hello:

Minulla on myös kokemusta molemmista renkaista ja muodostan mielipiteeni vain KÄYTÄNNÖN kokemuksen perusteella, mutta täällä moni muu "äänekäs" valitseekin renkaat uskomalla muiden tekemiin suppeisiin kokemuksiin ja rataolosuhteissa tehtyihin testeihin kun ei ole sitä omaa kokemusta. Minulla on ajokokemusta tieliikenteestä aina henkilöautosta rekkaan ja kaikkea siltä väliltä mikä kumipyörillä yleensä liikkuu ja ammattiajopätevyyskin on edelleen olemassa vaikka nykyään pääasiassa teenkin muita töitä, eli TIEDÄN monen moista härpätintä ajaneena jonkun verran erilaisista renkaistakin, eli en puhu mutua, niin kun moni muu tekee kun ei ole sitä omaa kokemusta. Ja tämä ei ole mitään itsekehuskelua, satun vaan omaamaan tämän alan kokemusta tavallista enemmän ja silti en väitä olevani keskivertoa parempi kuski niin kun moni muu tekee vaikka on ajellut vain pikkuautoilla...olen sata varma että joku vetää tästä herneet nokkaan vaikkei ole mitään aihetta.  :2funny:

Jos tässä keskustelussa pitää olla koko ajan uutta sanottavaa, tämän keskustelun voi lakkauttaa heti, mitään uutta ei ole. Kaikki mitä tästä aiheesta on puhuttavaa, on jo puhuttu moneen kertaan, ihan niin kun monessa muussakin topicissä täällä, samoja asioita puidaan yhä uudelleen ja uudelleen ilman että siihen puututaan... :nohnoh  Pääasiahan pitäis olla että pysytään aiheessa.
Mut hei veljet, kitkat vai nastat? Ottakaa pelkäämättä asioista selvää niin voitte yllättyä!!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #903 : 27.10.2014, 00:57:07 »
Tämä on aika lutuista kuinka lapsellisesti tähän aiheeseen suhtaudutaan. S*
Ja runosi, jonka teit moderaattorin huomautuksesta huolimatta, todistaa yhden kohdan sepostustasi oikeaksi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #904 : 27.10.2014, 05:35:30 »
Ilmeisen tärkeä aihe tämä, kun herättää melkoista keskustelua...
 :2funny:
Sotketaas vähän soppaan chiliä lisää...
Budjetti, sehän on yksi ja varma asia suomalaisilla, mikä pitoon vaikuttaa!
Kaikilla ei tosiaankaan ole varaa ostaa niitä "testivoittajakitkoja", kuten jo aikaisemmin hinnoista mainitsin.
Sillon ruvetaan tekemään tietysti kompromissejä, ja alle laitetaan jotain muuta ja hups, huomataan, ettei ne testivoittajakitkat olleetkaan ihan hintansa väärtit, kun kerran 2/3 osaa halvemmilla nastarenkaillakin pärjää, normaalissa kauppakassiajossa...
Ääritilannekäytöksestä jauhaminenkin on täysin turhaa, koska pusikko on jo "normi jampan" kohdalla heilunut siinävaiheessa...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #905 : 27.10.2014, 06:25:56 »
Joko kerrot nastarenkaiden merkin ja mallin sekä millä autolla ajat vai jatkatko vain trollaamista?

Lauantaina kun oli yöllä jäätänyt tiet keski-suomessa sateen jäljiltä peilikirkkaiksi ja päälle satoi vielä vettä, niin ONNEKSI oli nastarenkaat alla.

EDIT: 30-50tkm vuodessa HA,MP,KA ja Yhdistelmällä+päälle moottorikelkalla ja mönkijällä kelillä, kuin kelillä ja säästä/kellonajasta riippumatta. Pääsääntöisesti lähdöt on ennen kukonlaulua ja takaisin tulot ilta-aikaan, että pystyisi välttämään turhat ruuhkat.

Aiheeaseen palatakseni, kitka on paras.  ;D

Tulin juuri yli 600 km lomareissulta ja arvatkaa kuinka helpottavaa oli kun pääsin hengissä kotiin kun alla oli noi uudet nastakumit. En tiedä uskallanko niillä enää ajaa kun ovat niin huojakkaat ajaa, siis ainakin märällä ja kuivalla tiellä...tulee vaan mieleeni että miten niillä voi pärjätä lumisella tai jäisellä tiellä kun meno on jo pitävällä alustalla noin huojakasta, kun kuulien päällä ajaisi???  :o  Rapinakin on sika ärsyttävää ja tiet menee pilalle ja lisäksi huomasin että polttoainettakin kuluu liki litra/100 km enemmän kun kitkoilla, eli ovat ympäristönkin kannalta hyvin arveluttava vaihtoehto. Kyllä on niin rikollinen olo kun tollasilla kumeilla ajaa...kun pääsis nopeesti eroon ko. autosta niin vois hankkia uuden auton johon laitetaan ehdottomasti ne oikeat ja parhaat talvirenkaat, eli kitkat.   :pomo:
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 06:31:43 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #906 : 27.10.2014, 06:52:55 »
Lauantaina kun oli yöllä jäätänyt tiet keski-suomessa sateen jäljiltä peilikirkkaiksi ja päälle satoi vielä vettä, niin ONNEKSI oli nastarenkaat alla.
Kesärengas piti yllättävän hyvin vielä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #907 : 27.10.2014, 07:07:43 »
Ei puolen päivän aikaan enään ongelmia ollutkaan, kun lämpötila nousi plussan puolelle ja autoja oli enemmän ajanut tiellä=lämmittäneet jään pois urilta.

Ja noita kesärenkailla ajelijoita valitettavasti näkyi vielä liikenteessä  :idiot2:. Kuuluu toiseen topic:n tämä aihe.

Kesärengas piti yllättävän hyvin vielä.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #908 : 27.10.2014, 07:20:56 »
Ja noita kesärenkailla ajelijoita valitettavasti näkyi vielä liikenteessä  :idiot2:. Kuuluu toiseen topic:n tämä aihe.
Ai, vissiin kesärengastopickiin?

Mutta tosiaan lauantaiaamuna pihalla käytyä totesin, että ennen iltapäivää ei liikenteeseen ole asiaa.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #909 : 27.10.2014, 07:33:36 »
Juu, siirrettiin lähtöä reissuun iltapäivälle suosiolla, kun ei meinannu nastoillakaan päästä mihkää...!   :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #910 : 27.10.2014, 08:56:40 »
Numerossa 4/2011 oli Talviauto 2011 -vertailu.

Tuosa vertailussa kiinnitti huomiotani jarrujen testaustulokset, ja erityisesti jarrutustulokset lumella ja jäällä.

Testissä paras auto pysähtyi jäällä 64 metrin matkalla 60 km/h nopeudesta.
Huonoimmat VW Sharan 93 metriä ja Opel Meriva 97 metriä.

Eli VW jarrutusmatka huikeat 45 % ja Opelin 51 % pidempi!
Autoissa samanlaiset (nastattomat) talvirenkaat.

Miten tulosta kommentoitiin jutussa?
Ei mitenkään!

Talvirengastestissä 17/2010 huonoin nastarengas pysähtyi jäällä samoin 45 % parasta huonommin ja arvosana 5 ja tekstissä arvioidaan rengas surkeaksi talvipidoltaan, "tällaisia renkaita ei Suomen talveen kaivata".


Turhaa katsoa pelkkiä renkaita kun halutaan minimoida pysähtymismatka luikkaalla.
Jos pitää olla testatusti parhaat renkaat niin loogista olisi valita myös parhaiten pysähtyvä auto.
Kuinka moni näin tekee?


Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #911 : 27.10.2014, 09:33:00 »
Ilmeisen tärkeä aihe tämä, kun herättää melkoista keskustelua...
 :2funny:
Sotketaas vähän soppaan chiliä lisää...
Budjetti, sehän on yksi ja varma asia suomalaisilla, mikä pitoon vaikuttaa!
Kaikilla ei tosiaankaan ole varaa ostaa niitä "testivoittajakitkoja", kuten jo aikaisemmin hinnoista mainitsin.
Sillon ruvetaan tekemään tietysti kompromissejä, ja alle laitetaan jotain muuta ja hups, huomataan, ettei ne testivoittajakitkat olleetkaan ihan hintansa väärtit, kun kerran 2/3 osaa halvemmilla nastarenkaillakin pärjää, normaalissa kauppakassiajossa...
Ääritilannekäytöksestä jauhaminenkin on täysin turhaa, koska pusikko on jo "normi jampan" kohdalla heilunut siinävaiheessa...

Lisää chiliä keitokseen...

Kun hintoja lähdetään laskemaan, ne hyvät kitkat tulee KÄYTÄNNÖSSÄ yhtä edulliseksi kun ne kärkikastin nastarenkaat, koska nasta kuluttaa polttoainetta jonkun verran enemmän. Laskeskelin että jopa yhden talven ajoilla hintaero voi kuittaantua, tietenkin riippuu ajomäärästä ja mitä täältäkin olemme saaneet lukea, kitkahan vaan paranee vanhetessaan (siis nastaan verrattuna) ihan jonkun "testinkin" mukaan, joten järkivalinta kaikin puolin.  :pomo:
Nämä hinnat riippuu tietty erittäin paljon mistä mikäkin kumi ostetaan, olen laskenut hinnat omien rengasostopaikkojeni hintojen mukaan. Jos taas ostaa ihan 200€ nastakumit, niiden hintaeroa kitkoihin pelkällä polttoaineen kulutuserolla voi olla jo vaikeampi kuroa umpeen...

Joko kerrot nastarenkaiden merkin ja mallin sekä millä autolla ajat vai jatkatko vain trollaamista?

Lauantaina kun oli yöllä jäätänyt tiet keski-suomessa sateen jäljiltä peilikirkkaiksi ja päälle satoi vielä vettä, niin ONNEKSI oli nastarenkaat alla.

EDIT: 30-50tkm vuodessa HA,MP,KA ja Yhdistelmällä+päälle moottorikelkalla ja mönkijällä kelillä, kuin kelillä ja säästä/kellonajasta riippumatta. Pääsääntöisesti lähdöt on ennen kukonlaulua ja takaisin tulot ilta-aikaan, että pystyisi välttämään turhat ruuhkat.


En kerro niin kun alussa sanoin, pysyn aina sanassani. Sen verran voin paljastaa että ovat olleet suomalaisissa rengastesteissä 4. ja 5. joissa oli mukana kaikki kärkipään renkaat ja joitain heikompiakin, yhteensä kuitenkin reilusti yli kymmenen rengasta vai liekkö lähemmäs kaksi kymmentäkin, eli on ns. kärkipään kumi kyseessä, testien mukaan. Testien piste-erot oli kuitenkin pieniä tuolla kärjessä. Jos kaikki muutkin nastakumit on yhtä "hyviä" niin hyvää päivää vaan. Onneksi kuitenkaan renkaita ei tarvii ostaa testien perusteella vaan valinnan voi tehdä oman kokemuksen perusteella. Myönnän että kaikilla ei ole mahdollisuutta itse perehtyä renkaiden eroon ja niille nuo testit voivat antaa jotain suuntaa että mitä kannattaa ostaa, mutta kyllä monen yksittäisen ihmisen riittävä kokemuskin voi olla hyvä perusta valita renkaat ja usein jopa parempikin vaihtoehto.

On totta että itse autokin vaikuttaa tosi paljon ajotuntumaan, mutta ei tämä kyseinen auto ole koskaan ollut huono ajoltaan mitä sillä on ajettu kitkoilla tai kesärenkailla, mutta nyt on. Tässä yhteydessä auton ja renkaan merkillä ei ole väliä koska liikenteessä on paljon eri merkkejä ja kaikilla olisi pärjättävä turvallisesti ja jokaisessa tapauksessa voi olla vähän omanlaisensa kokonaisuus mikä on paras ratkaisu. On täysin selvää että nasta on monella kokonaisuutena paras ratkaisu kun otetaan huomioon korvien väli, eli kaikkihan lähtee sieltä mikä "tuntuu" turvalliselta ja miten liikenteessä ylipäänsä pärjää, mutta on myös paljon ihmisiä jotka niistä nastoilla ajavista pärjäisivät kitkoilla vielä paremmin jos joskus pääsisivät asiaa itse kokemaan, näin vaan on, mutta mikäänhän ei milloinkaan muutu jos liian arkaluonteisista ja totutuista asioista ei voida avoimesti puhua, ilman että heti tyrmätään että ompa hullua ajaa kitkoilla kun on nastojakin.  :o

Minäkin ajelin viikonloppuna keski-suomessa, mutta en kokenut nastoja sen paremmaksi siellä kun täällä etelämmässäkään, tosin en ajanut yöllä ja tiet olivat kuivat. Sen olen huomannut että mutkat ja käännökset kun tekee varovasti ja hitaammalla vauhdilla kun kitkoilla, niin kyllä noillakin pärjää vaikkei se vakaa ajotuntuma päätä huomaa...koko ajan pitää muistaa että auto menee vähän niin kun "luistelemalla".
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 09:38:10 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #912 : 27.10.2014, 09:50:00 »
Mä en kyllä nyt ymmärrä, miksi pitää pantata tietoja mikä rengas/mikä auto  :idiot2:

Ei se ole keneltäkään pois, päin vastoin.

Kaikki muu jaarittelu on turhaa, vaikka offi vääntö onkin kyseessä.

Eikä monellakin taida rahkeet riittää omiin testeihin näissä kärkipään talvirenkaissa.

Ei ainakaan itsellä, kun kierros maksaa +1k €

Itsellä tulee +30tkm vuosittain ajoa, etupäässä maaseudulla ja kotitie hiekkatietä, on kuin sianselkä + 90 kallistettuja mutkia.
Hieman jopa peloittaa tuleva talvi kitkoilla.
Ainut pelastus huonoina talvina ko tiellä, olleet nastarenkaat.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #913 : 27.10.2014, 11:39:42 »
Mä en kyllä nyt ymmärrä, miksi pitää pantata tietoja mikä rengas/mikä auto  :idiot2:
Ilmeisesti hävettää kertoa että jos on V70 2002 mallia.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 15:52:12 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Aeroflop

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • Volvoton sekakäyttäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #914 : 27.10.2014, 12:05:06 »
Mulla ei paljoa ole täällä kirjoituksia, koska mulla ei VRCF:n aikana ole ollut Volvoa. Vähän kuitenkin pakko nyt hämmästellä...

Tulin juuri yli 600 km lomareissulta ja arvatkaa kuinka helpottavaa oli kun pääsin hengissä kotiin kun alla oli noi uudet nastakumit. En tiedä uskallanko niillä enää ajaa kun ovat niin huojakkaat ajaa, siis ainakin märällä ja kuivalla tiellä...tulee vaan mieleeni että miten niillä voi pärjätä lumisella tai jäisellä tiellä kun meno on jo pitävällä alustalla noin huojakasta, kun kuulien päällä ajaisi???  :o  Rapinakin on sika ärsyttävää ja tiet menee pilalle ja lisäksi huomasin että polttoainettakin kuluu liki litra/100 km enemmän kun kitkoilla,

Tässä yhteydessä auton ja renkaan merkillä ei ole väliä

Ihanko tosissasi meinaat, että renkaan runkorakenteella, pintarakenteella, pintakuviolla, koolla, nopeusluokalla, kantavuudella, ilmanpaineella ja muilla pikkutekijöillä on vähemmän merkitystä rungon löysyyteen (huojakas ajotuntuma asfaltilla) ja polttoaineen kulutukseen kuin kitkapintaan upotetuilla metallipaloilla? Aika rankka linjaveto...

Omasta taustasta: jo vuosia 50+tkm/v, kalustona etuvetoa, nelivetoa ja takavetoa. Liikkeelle on lähdetty ja perille päästy kelistä riippumatta ja pienempi reittejä pelkäämättä (pääasiassa toisinpäin, koska välttelen suolakuraa). Harvemmin on tarvinnut pidon takia ajaa merkittävästi alle nopeusrajoituksen, näkyvyyden takia huomattavasti useammin. Osassa talvirenkaista on ollut nastoja, osassa ei, eikä ne tämän perusteella jakaudu tasaisesti pidon, ajettavuuden, äänekkyyden tai kulutuksen suhteen.

Pääasiassa sanoisin, että hyvä rengas on hyvä rengas riippumatta siitä, onko kulutuspinnassa nastoja vai ei. Omana kokemuksenani olen huomannut kaksi pääsääntöistä eroa: kitkarenkaat harvoin ovat kovin äänekkäitä ja nastarenkaat yleensä palauttavat menetetyn sivuttaispidon rauhallisemmin ja hallitummin. Jälkimmäisen kokemuksen takia oma ratkaisuni on tähän asti ollut, että jos autossa on takavetarit, on siinä talvella nastarenkaat (jotta vahingossa syntyneen luiston saa paremmin haltuun ja jääradalla on hauskempaa), muutoin kitkarenkaat.

Tällä hetkellä mulla on ajossa 2006 -mallinen BMW 325xi, jossa alla mukana tulleet yli-ikäiset Michelinin X-Ice Northit (kyllä, ykköset) koossa 225/45R17, nopeusluokassa Q, painetta laitoin 2,7bar. Kulukoot nyt rauhassa - jos liukkaiden tullessa ovat niin kauheat kuin odotan, haen kaupasta uudet tilalle. Mutta tähän mennessä ovat vanhat XIN:t olleet varsin positiivinen yllätys - ovat hiljaiset, eivät taitu alle, pitoa riittää asfaltilla (myös märällä) paljon pidemmälle kuin odottaisi ja kulutuskin on EU-normien tonteilla (litran jos leikkaisi, menisi maantiepainotteinen mutta hivenen sekalainen työmatka alle ilmoitetun maantiekulutuksen).
Nyt alla: Alfa Romeot 159, 159 & 33, TVR 350i, Ferrari 348, Triumph Daytona 955i, Fiat 580DT
Sydämessä aina paikka tiilikeulaseiskasedanille.

 

Proturbo  Autodiagnoosi