RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882964 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #945 : 27.10.2014, 19:03:18 »
Pitäisköhän Nokian renkaille kertoa että kitkoilla olisi helpompi ja varmempi ajaa? ???
https://www.youtube.com/watch?v=TS3zx8NMlr8

Älä nyt. Nastarenkaat on veltot ajaa, mutta vakavasti otettuna jos vertaan Goodyear Ice Artic:ja ja Nokian Hakkapeliitta 8:a, niin ensimmäiset ovat tarkemmat ja vakaammat ajaa ja pidon menetyksen huomaa. Nokialaiset taas tuntuu veltoilta eikä sen äärirajoja huomaa, mutta helpompi palauttaa takaisin. Toki auto on eri ja rengaskoko 195/65R15 vs 205/55R16. Jotenkin tuntuu, että ostan vielä toisen sarjan noita ice artic:ja. Sen verran hyvät ovat olleet. Hakkapeliitat onkin sitten viimeiset nokialaiset.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #946 : 27.10.2014, 19:11:43 »
Tällä tasolla on nastamiehen arkumentointi kun alkaa kitkat näyttämään liian hyvältä ja nastan asema horjuu...varo vaan.  :pomo:

Milloin kiinalaisvalmistajan renkaat ovat olleet suomalaisessa rengastestissä 4. sijalla?
Ehkäpä olet viimeisiä kommentoimaan toisten agrumentointia tasoa täällä.
Jaa minkä nastamiehen ?  ::)

BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #947 : 27.10.2014, 19:18:46 »
Ei ole enää hyötyä, vai ei ole enää niin paljoa hyötyä? Myönnän vetäväni seuraavat tulokset hatusta (koska en omista sitä TM:ää jossa tuo uusin testi oli mutta varmistus asiaan varmaan saadaan) mutta jos nastarengas pysähtyy pakasta vedettynä jäällä 40m matkalla ja kitka 50m matkalla niin jopa tuolla 20% heikentymisellä nasta pysähtyy edelleen 48m kohdalla kun kitka menee 51 metrin päähän. Johtopäätös, mieluummin stoppi metri ennen estettä vai pari metriä siitä läpi? Ja tämä siis niillä ilmeisesti lähinnä loppuun ajetuilla nastoilla. Jos nyt kerran puhutaan siitä ääritilannepidosta niin tuo kolme metriä on sopivassa paikassa aika paljon.

No TV:n testistä on näkee, että käytettynä ne kitkat pysähtyi hivenen lyhyemmällä matkalla kuin nastat. Ceteris paribus tuossa rengasparissa siis ainakin nastat joko haittasi kuluneena jääpitoa, tai eivät auttaneet enää niin paljoa ja muuten erilainen rengas ei enää pitänyt yhtä hyvin kuin kitka.

Toki, jos olettaa, että kaikissa renkaissa pito häviää samalla tavalla, voi heittää lukuja, joilla nastat pysähtyy käytettynäkin kitkoja paremmin. Mutta silti ero on pieni.

Suurempi ero on uutena, ja ero pienenee kun kilsoja tulee alle.

Nyt toki odotetaan jos TM julkistaisi käytettyjen vertailun.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #948 : 27.10.2014, 19:20:55 »
Ehkäpä olet viimeisiä kommentoimaan toisten agrumentointia tasoa täällä.
Jaa minkä nastamiehen ?  ::)

Täällä ei näytä tarvitsevan mitään taso kun toisen kommenttia kommentoidaan ja jos esität joitain merkittäviä pointteja nastaa vastaan, kukaan ei niihin sano mitään vaan toivoo että ne unohdetaan sillä että haukutaan kertojaa, miksi?
Minä en halua loukata ketään, vaan ainoastaan asiat pannaan keskenään toisiaan vastaan.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #949 : 27.10.2014, 19:24:47 »
Täällä ei näytä tarvitsevan mitään taso kun toisen kommenttia kommentoidaan ja jos esität joitain merkittäviä pointteja nastaa vastaan, kukaan ei niihin sano mitään vaan toivoo että ne unohdetaan sillä että haukutaan kertojaa, miksi?
Minä en halua loukata ketään, vaan ainoastaan asiat pannaan keskenään toisiaan vastaan.
Muutama hengähdys, niin se sisäinenkin kitka katoa! Tuossa pätkä jonka aikana voi rauhoittua ;)
Toivotaan, ettei kukaan ala hehkuttamaan näitä ns. välikelin renkaita!

https://www.youtube.com/watch?v=uH1MG_FQUXg
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #950 : 27.10.2014, 19:26:30 »
Täällä ei näytä tarvitsevan mitään taso kun toisen kommenttia kommentoidaan ja jos esität joitain merkittäviä pointteja nastaa vastaan, kukaan ei niihin sano mitään vaan toivoo että ne unohdetaan sillä että haukutaan kertojaa, miksi?
Minä en halua loukata ketään, vaan ainoastaan asiat pannaan keskenään toisiaan vastaan.
Ei tässä nyt kyse ole mistään toisten loukkamisesta. Tuo sinun asetelmasi kitka vs nasta asiassa on kuin vertaisi kahta autoa vain värin perusteella.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #951 : 27.10.2014, 19:33:13 »
Minullakin oli joskus aikoinaan uusia sen ajan parhaita nastarenkaita ja en niissä koskaan huomannut tuota huojumista mitä näissä nykykumeissa on, niin siksi lähdin ihmettelemään näitä nykynastoja.
Ja minä kun ajattelin että ostan vaimolle pitkästä aikaa nastarenkaat kun niitä oli kehuttu niin hyviksi nykyään ja että hänellä on sitten turvallista ajaa, myönnän että olen hieman pettynyt kun ne eivät olekaan sen kummempia kun ennenkään siis suhteessa kitkoihin. Hän sanoikin jo että haluaa palata kitkoihin seuraavassa autossa kun ne on vakaammat ja muutenkin mukaavammat ajaa ja ei tarvii pelätä minne tämä auto koko ajan pyrkii. Syy miksi ostin nastat on se kun viime talvenä hänelle tuli 1 kerta kun auto lähti lievään luistoon peilikirkkaalla jäällä, tosin sai sen hallintaa ja ei mennyt ojaan, niin sanoin että kokeile niitä nastoja kun autokin on menossa vaihtoon ja ne on niin hyvät nykyään jäällä...näköjään valintamme ja uskomme muiden vakuutteluun nastojen paranemisesta menikin erittäin pahasti metsään, eli taas tuli todettua että vain oma kokemus ratkaisee, ei se mitä joku muu sanoo, koska sanojia on niin monia...

Ei tässä nyt kyse ole mistään toisten loukkamisesta. Tuo sinun asetelmasi kitka vs nasta asiassa on kuin vertaisi kahta autoa vain värin perusteella.

Voitko täsmentää, en ymmärrä mitä tarkoitat?
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 19:42:35 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #952 : 27.10.2014, 19:44:04 »
Muutama hengähdys, niin se sisäinenkin kitka katoa! Tuossa pätkä jonka aikana voi rauhoittua ;)
Toivotaan, ettei kukaan ala hehkuttamaan näitä ns. välikelin renkaita!

https://www.youtube.com/watch?v=uH1MG_FQUXg

Aika pieni ero jääjarrutuksessa tuossakin. Vauhtia 90 ja "reilu auton mitta" eroa kitkalla ja nastalla.

Veikkasin ite paria kymmentä metriä mielessäni...

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #953 : 27.10.2014, 19:46:21 »
Minullakin oli joskus aikoinaan uusia sen ajan parhaita nastarenkaita ja en niissä koskaan huomannut tuota huojumista mitä näissä nykykumeissa on, niin siksi lähdin ihmettelemään näitä nykynastoja.
Ja minä kun ajattelin että ostan vaimolle pitkästä aikaa nastarenkaat kun niitä oli kehuttu niin hyviksi nykyään ja että hänellä on sitten turvallista ajaa, myönnän että olen hieman pettynyt kun ne eivät olekaan sen kummempia kun ennenkään siis suhteessa kitkoihin. Hän sanoikin jo että haluaa palata kitkoihin seuraavassa autossa kun ne on vakaammat ja muutenkin mukaavammat ajaa ja ei tarvii pelätä minne tämä auto koko ajan pyrkii. Syy miksi ostin nastat on se kun viime talvenä hänelle tuli 1 kerta kun auto lähti lievään luistoon peilikirkkaalla jäällä, tosin sai sen hallintaa ja ei mennyt ojaan, niin sanoin että kokeile niitä nastoja kun autokin on menossa vaihtoon ja ne on niin hyvät nykyään jäällä...näköjään valintamme ja uskomme muiden vakuutteluun nastojen paranemisesta menikin erittäin pahasti metsään, eli taas tuli todettua että vain oma kokemus ratkaisee, ei se mitä joku muu sanoo, koska sanojia on niin monia...
Onko tämä ropina joka vuotista ::)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10099.msg735617#msg735617
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #954 : 27.10.2014, 19:55:53 »
Voitko täsmentää, en ymmärrä mitä tarkoitat?
Olet järjestelmällisesti kieltäytynyt kertomasta mitään renkaiden koko tai merkki tietoja tai missä ne olleet alla jne.... jne... juttua on paljon ilman taustaa. 

BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #955 : 27.10.2014, 20:00:47 »
Jossain tilanteissa tuo voi olla ratkaiseva. Renkaina taisi olla aika pitkälle markkinoiden parhaat kitkat ja nastat...

Aika pieni ero jääjarrutuksessa tuossakin. Vauhtia 90 ja "reilu auton mitta" eroa kitkalla ja nastalla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #956 : 27.10.2014, 20:01:59 »
Ei myöskään mainittu kenelle maahantuojalle on soittanut ja mihin rengasliikkeisiin. Jos joku väittää netissä joulupukin olevan olemassa uskotko sen kyseenalaistamatta? Minä en.

Olet järjestelmällisesti kieltäytynyt kertomasta mitään renkaiden koko tai merkki tietoja tai missä ne olleet alla jne.... jne... juttua on paljon ilman taustaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #957 : 27.10.2014, 20:03:00 »
Olet järjestelmällisesti kieltäytynyt kertomasta mitään renkaiden koko tai merkki tietoja tai missä ne olleet alla jne.... jne... juttua on paljon ilman taustaa.

Tämä ! :tykkää:




Niin monesti on/oon todennut, huomannut, että yksi rengas toimii yhdessä autossa ja taas toisessa ei.

Eli, niitä faktoja = merkkiä, mallia, kokoa esille!
Muuten on ihan sama vaikutus kuin  :ristus
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #958 : 27.10.2014, 20:06:40 »
Tämä ! :tykkää:




Niin monesti on/oon todennut, huomannut, että yksi rengas toimii yhdessä autossa ja taas toisessa ei.

Eli, niitä faktoja = merkkiä, mallia, kokoa esille!
Muuten on ihan sama vaikutus kuin  :ristus
Eikös ne CONTIT ole ne parhaimmat renkaat...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10099.msg224701#msg224701
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #959 : 27.10.2014, 20:11:32 »
Eivät ole, joitakin vuosia sitten ostin Contin kitkat, malli oli joku vitonen. Aivan onnettomat renkaat jotka korvasin nastoilla kymppitonnin jälkeen. Testivoittaja ei ole hyvä joka autossa.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 20:27:21 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

 

Ateho  Elekma