Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882936 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #975 : 27.10.2014, 22:37:20 »
Tuollaisella jäällä kitkarengas onkin todettu lähes yhtä hyväksi. Siis saman tason renkaista puhuttaessa ;)
Ainut on se sateen kiillottama jää missä nasta alkaa tekemään eroa(edelleenkin puhutaan kärkimerkeistä)
Mutta tuo kolmas monessa ns ensiasennusrengas M+S merkinnällä olikin sitten mielenkiintoinen tapaus :pomo:
https://www.youtube.com/watch?v=uH1MG_FQUXg

Silti odottelin itsekin kovempaa NASTAYLIVOIMAA.

Mikähän edesvastuuton maahantuoja myy Suomessa henkilöautoja tuollaisilla "all seasoneilla"? Toivottavasti ainakin talvirenkaat myy aina päälle...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #976 : 27.10.2014, 22:49:45 »
Mikähän ongelma tässä on kyseessä kun kertoo omia kokemuksiaan? En millään ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua. Onko se ongelma kun ostin nastat joilla ei tee mitään vai se kun kerron omasta kokemuksesta että kitkat on paremmat kun nastat. Kerro selvin sanoin mikä tässä on ongelmallista, minusta ei mikään?
Se, että mikään testitulos tai vertailu tai yhtään mikään ei ole mitään, ellei se ole sinun keksimiesi juttujen mukainen. Ei kukaan täyspäinen vaan voi trollata noin paljoa ja sinisilmäisyyttä vannoen yhtään mitään. Kaikkien muiden kokemukset ovat vääriä jolleivät ne ole kitkoja jumaloivia, kuten sinun juttusi. Kaikki mittaukset ovat väärin jolleivät kitkat olleet 5000x paremmat ajaa, pitäneet paremmin, korjanneet naapurin aitaa ja samalla paikanneet poikkiuria tiestä.

Pahoitteluni, unohdin että ne myös parantaa syövän naapurisi tädiltä, ellei hän tietysti ole ajanut nastoilla joskus elämässään. Myös suomeen palanneiden kulttuurinrikastajien tekemät rikokset loppuvat kitkarenkaiden myötä. Minäkin tahdon kitkarenkaat kun ne on noin hyviä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 22:57:36 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #977 : 27.10.2014, 23:35:26 »
Tulin juuri yli 600 km lomareissulta ja arvatkaa kuinka helpottavaa oli kun pääsin hengissä kotiin kun alla oli noi uudet nastakumit. En tiedä uskallanko niillä enää ajaa kun ovat niin huojakkaat ajaa, siis ainakin märällä ja kuivalla tiellä
Jos pelottaa uhmata kuolemaa sulalla ja jopa kuivalla tiellä millä tahansa uusilla renkailla ajaen, olisiko syytä välttää talvisessa säässä ajamista millä tahansa renkailla?

Ellet pidä nastoista, osta kitkat äläkä valita.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #978 : 27.10.2014, 23:44:47 »
Se, että mikään testitulos tai vertailu tai yhtään mikään ei ole mitään, ellei se ole sinun keksimiesi juttujen mukainen. Ei kukaan täyspäinen vaan voi trollata noin paljoa ja sinisilmäisyyttä vannoen yhtään mitään. Kaikkien muiden kokemukset ovat vääriä jolleivät ne ole kitkoja jumaloivia, kuten sinun juttusi. Kaikki mittaukset ovat väärin jolleivät kitkat olleet 5000x paremmat ajaa, pitäneet paremmin, korjanneet naapurin aitaa ja samalla paikanneet poikkiuria tiestä.

Pahoitteluni, unohdin että ne myös parantaa syövän naapurisi tädiltä, ellei hän tietysti ole ajanut nastoilla joskus elämässään. Myös suomeen palanneiden kulttuurinrikastajien tekemät rikokset loppuvat kitkarenkaiden myötä. Minäkin tahdon kitkarenkaat kun ne on noin hyviä.

Huomaan että sinua ahdistaa tosi paljon kun noin älyvapaata tekstiä pukkaa, mutta kyllä minä ymmärrän...voinko jotenkin auttaa sinua? Yritetään yhdessä keksiä sinulle joku mukava mieltä piristävä asia että pääset tämän kipeän asian yli. Tällainen reaktio on hyvin yleistä kun elämässä kohtaa jonkun ennalta arvaamattoman asian jota ei ole voinut aiemmin käsittää, eli ensin se kielletään kokonaan ja sitten aletaan solvaamaan muita kunnes lopulta huomataan kuinka pohjalla sitä ollaankaan, mutta sitä kautta se eheytyminen voi sitten alkaa. Paljon voimia sinulle siinä tuskallisessa eheytymisprosessissa...  :) 

Jos pelottaa uhmata kuolemaa sulalla ja jopa kuivalla tiellä millä tahansa uusilla renkailla ajaen, olisiko syytä välttää talvisessa säässä ajamista millä tahansa renkailla?

Ellet pidä nastoista, osta kitkat äläkä valita.

Sinäkään et nähtävästi ole lukenut sanomaani ollenkaan tai sitten ymmärtämisessä on pahoja ongelmia kun asiat vääntyvät ihan solmuun.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #979 : 27.10.2014, 23:58:47 »
Huomaan että sinua ahdistaa tosi paljon kun noin älyvapaata tekstiä pukkaa, mutta kyllä minä ymmärrän...voinko jotenkin auttaa sinua? Yritetään yhdessä keksiä sinulle joku mukava mieltä piristävä asia että pääset tämän kipeän asian yli. Tällainen reaktio on hyvin yleistä kun elämässä kohtaa jonkun ennalta arvaamattoman asian jota ei ole voinut aiemmin käsittää, eli ensin se kielletään kokonaan ja sitten aletaan solvaamaan muita kunnes lopulta huomataan kuinka pohjalla sitä ollaankaan, mutta sitä kautta se eheytyminen voi sitten alkaa. Paljon voimia sinulle siinä tuskallisessa eheytymisprosessissa...  :) 
Älyvapaan, käsittämättömyyden ja kieltämisen suhteen olet kyllä varmasti asiantuntija, kiitokset hyvästä tarjouksesta mutta mulle piisaa kitkafanaatikkojen(tai oikeastaan ihan minkä tahansa äärifanaatikkojen) jutut ja purkki poppareita  :2funny:. On toi fanaattisuus kumman tahansa puolesta niin pohjalla. Voimia sieltä ylöspääsyyn!  :hello:
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 00:09:38 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #980 : 28.10.2014, 00:02:07 »
Älyvapaan, käsittämättömyyden ja kieltämisen suhteen olet kyllä varmasti asiantuntija, kiitokset hyvästä tarjouksesta mutta mulle piisaa kitkafanaatikkojen jutut ja purkki poppareita  :2funny:. On toi fanaattisuus kumman tahansa puolesta niin pohjalla. Voimia sieltä ylöspääsyyn!  :hello:

No hyvä, ollaan sit molemmat ihan pohjalla...voidaan mennä yhdessä samaan terapiaan, ompahan ainakin keskustelun aihetta olemassa ja ei tule aika pitkäksi. ;D

Mut hei, mennään kuitenkin kitkoilla sinne hoitoon ettei ajeta matkalla ojaan jos sattuis olemaan jäiset tiet... :hello:

Varmaan taas joku toinen tosikko ottaa nämä kaikki puheet ihan tosissaan ja alkaa purkamaan omaa pahaa oloaan...katotaan vaikka.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 00:05:37 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #981 : 28.10.2014, 00:05:25 »
Samoin misukan kitka pysähtyy nopeammin uutenakin jäällä kuin nasta.
Siihen ei paljoa tarvitakaan, että pysähtyy nopeammin kuin Misukan uusi nastarengas. Juuri siksi 2013 loppukesän paistoleimalla varustetut 9 - 9.5 milliset X-ice Northit ovatkin myynnissä.

TM rengastesti vahvistaa yllä olevan kommenttisi, mutta aika tarkoitushakuisesti sen valitsit verratessasi huonointa löytämääsi merkkirengasta, joka häviää parhaille kitkarenkaille talviolosuhteissakin.

Eikö kitkojen / nastojen valintaan olisi riittävä peruste sama kuin autonkin ostoon, "mä halusin tällaset"? Jos joku muu haluaa erilaiset, se on hänen ongelmansa.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #982 : 28.10.2014, 00:07:49 »
No hyvä, ollaan sit molemmat ihan pohjalla...voidaan mennä yhdessä samaan terapiaan, ompahan ainakin keskustelun aihetta olemassa ja ei tule aika pitkäksi. ;D

Mut hei, mennään kuitenkin kitkoilla sinne hoitoon ettei ajeta matkalla ojaan jos sattuis olemaan jäiset tiet... :hello:
No jos ei kuitenkaan, hoitotätin hermot vois loppua aika pian  ::). Ja voidaan mennä kitkoilla jos ne on tuoreet ja jonkun merkkiset.

Varmaan taas joku toinen tosikko ottaa nämä kaikki puheet ihan tosissaan ja alkaa purkamaan omaa pahaa oloaan...katotaan vaikka.
Poppareita on yhä!
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #983 : 28.10.2014, 00:13:31 »
Ja kun analogiat on kivoja, niin eikö kukaan ajattele asvalttia?
HEP!

Jos kitkarenkailla ajaen saisin myös keväällä ajaa tänä kesänä korjatuilla tieosuuksilla uudenkaltaista sileää asfalttia, valitsisin ilman muuta kitkat saman tien. Silloin saisin hankalalla kelillä kokemani epämukavuuden vastineeksi jotain.

Todellisuudessa näin ei käy, vaan minun rengasvalintani vaikuttaa suunnilleen saman verran kuin minun ääneni vaaleissa, eli ei yhtään mitään. Siksi valitsen sekä äänestysnumeron että renkaat puhtaasti omista lähtökohdistani. Oletan toki muiden tekevän samoin, eikä minulla ole tarvetta käännyttää ketään. Paitsi älkää ostako Michelin nastarenkaita.

Paitsi minulta, että saan ostaa kunnolliset tilalle  :D
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 00:15:11 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #984 : 28.10.2014, 00:18:57 »
No jos ei kuitenkaan, hoitotätin hermot vois loppua aika pian  ::). Ja voidaan mennä kitkoilla jos ne on tuoreet ja jonkun merkkiset.
Poppareita on yhä!

Onko niitä hoitotätejä täälläkin vai mihin viittaat? Tottakai ne kitkat PITÄÄ olla laatumerkkiset, ei niillä muuten pärjää, niin kun ei nastoillakaan jos ei ole mitään merkkiä...tai no kai sitä kaikilla pärjää kunhan ajaa hiljaa mutkissa.

HEP!
Todellisuudessa näin ei käy, vaan minun rengasvalintani vaikuttaa suunnilleen saman verran kuin minun ääneni vaaleissa, eli ei yhtään mitään. Siksi valitsen sekä äänestysnumeron että renkaat puhtaasti omista lähtökohdistani. Oletan toki muiden tekevän samoin, eikä minulla ole tarvetta käännyttää ketään. Paitsi älkää ostako Michelin nastarenkaita.

Paitsi minulta, että saan ostaa kunnolliset tilalle  :D

 :2funny: :2funny: Joo varo vaan käännyttämästä ketään, siinä saat helposti hullun leiman vaikka kuinka olisit asian oikeaksi kokenut.  :2funny: :2funny:
Minullakin on kokemusta Michelinistä, mutta kesärenkaina ja ne Energy Saverit oli kyllä sellaset metelöijät ettei paremmasta väliä, mutta ne lähtikin heti uutena vaihtoon ja tilalle ostin hiljaisemmat Contit.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #985 : 28.10.2014, 00:41:10 »
kai sitä kaikilla pärjää kunhan ajaa hiljaa mutkissa.
Kieli pois poskesta ja vähän asiaakin väliin. Kaikilla tosiaan pärjää.

Mutta kun minulle pointti ei olekaan siinä, etten huomaisi milloin joutuu ajamaan hiljaa kurveissa. Nastarenkaatkin vaihtuvat aika tiuhaan sen jälkeen kun niillä ei ole kiva ajaa. Nyt lähtevät vaihtoon lähes uudetkin koska en pidä niistä.

Kun kitkaa on vähän, käytän sen kaiken. Selvästi tuntuva renkaan sortaminen ei ole vastuutonta kohellusta, koska läpi koko liikenneympyrän kynsityistä sentin naarmuista on vielä pitkä matka tappisladiin. Jatkuvasta kynsimisestä huolimatta ei nykyinen autoni, ei sen edeltäjä, eikä sen edeltäjä eikä sen edeltäjä ole koskaan pyörähtänyt eikä lipsahtanut tieltä tai toisen kaistalle. Eli toleransseja on, vaikka nastat kynsivätkin jäätä jonkun mielestä melko aktiivisesti. ESP saa minun puolestani olla päällä lähes aina. En tarvitse leveää heiluria, vaan selvän palautteen siitä, että vallitsevasta kelistä näillä vehkeillä irtoavat G-voimat ovat täysimääräisesti käytössä. Jaa miksikö? Emmäävaan tiedä? Ehkä kaasulla ohjaaminen on vain motoristille luonnollista, kun on pyörääkin tottunut ohjaamaan oikealla ranteella, ja myös ilman luisuja?

Ei minulla ole mitään ongelmaa hidastaa kelin vuoksi. Mutta minua ärsyttää hidastaa huonojen vehkeiden (auton tai renkaiden tai valojen) vuoksi enemmän kuin sama keli hyvillä vehkeillä vaatisi. Kyse ei ole turvallisuudesta, vaan fiiliksestä.

Jos tuolla tavoin toimivat kitkat löytyy, niin tänne vaan, kiitos. Vielä en ole sellaisia löytänyt, koeajotilaisuudet ovat vähän harvassa ja on vähän kallis kokeilu, ellen tykkääkään?

Minullakin on kokemusta Michelinistä, mutta kesärenkaina ja ne Energy Saverit oli kyllä sellaset metelöijät ettei paremmasta väliä, mutta ne lähtikin heti uutena vaihtoon ja tilalle ostin hiljaisemmat Contit.
Lisäksi ne ovat tehokkaimmat löytämäni uratutkat. Vastedes tiedän, että jos olen Sitikkamieheltä ostamassa takavetoista autoa, pitää saada kahden rengaskerran verran alennusta kun alla pyörii kuitenkin jonkun CX:n aikaiset maitokärryn kumet.

Onneksi kesä-Michelinit ovat ihan finito, joten niitä ei säälitä heittää kierrätykseen keväällä, thank God!
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 00:58:47 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #986 : 28.10.2014, 06:16:30 »
En jaksa lainata lukemattomia kertoja mainintaa hiljaiset teksteistäsi. Monelle meistä hiljaisuus ei ole tärkein kriteeri renkaille, vaan turvallisuus. Olen myös luullut, että volvo on järkeään monia muita autoja hiljaisempi joten renkailla ei olisi niin väliä. Ilmeisesti olen väärässä.

Mulla ei muuta  ;)

http://www.gommesulweb.it/1280-1539-thickbox/2205-55r16-91-h-michelin-energy-saver-.jpg 70dB

http://ascania-shina.com/images/content/1360758598468_Continental-Conti-PremiumContact-5.jpg 71dB

Minullakin on kokemusta Michelinistä, mutta kesärenkaina ja ne Energy Saverit oli kyllä sellaset metelöijät ettei paremmasta väliä, mutta ne lähtikin heti uutena vaihtoon ja tilalle ostin hiljaisemmat Contit.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #987 : 28.10.2014, 08:50:41 »
Siihen ei paljoa tarvitakaan, että pysähtyy nopeammin kuin Misukan uusi nastarengas. Juuri siksi 2013 loppukesän paistoleimalla varustetut 9 - 9.5 milliset X-ice Northit ovatkin myynnissä.

TM rengastesti vahvistaa yllä olevan kommenttisi, mutta aika tarkoitushakuisesti sen valitsit verratessasi huonointa löytämääsi merkkirengasta, joka häviää parhaille kitkarenkaille talviolosuhteissakin.

Eikö kitkojen / nastojen valintaan olisi riittävä peruste sama kuin autonkin ostoon, "mä halusin tällaset"? Jos joku muu haluaa erilaiset, se on hänen ongelmansa.

Tuo oli kommentti siihen, että "kitkat ja nastat eroaa toisistaan vain siten, että toisessa on nastat ja toisessa ei". Tuo jarrutustulos huomioiden, ottaen huomioon että siellä on metallia raapimassa jäätä, voi kyllä huomata että eroa on muutenkin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #988 : 28.10.2014, 08:54:29 »
En jaksa lainata lukemattomia kertoja mainintaa hiljaiset teksteistäsi. Monelle meistä hiljaisuus ei ole tärkein kriteeri renkaille, vaan turvallisuus. Olen myös luullut, että volvo on järkeään monia muita autoja hiljaisempi joten renkailla ei olisi niin väliä. Ilmeisesti olen väärässä.

Mulla ei muuta  ;)

http://www.gommesulweb.it/1280-1539-thickbox/2205-55r16-91-h-michelin-energy-saver-.jpg 70dB

http://ascania-shina.com/images/content/1360758598468_Continental-Conti-PremiumContact-5.jpg 71dB

No ikävä kyllä nuo tarramelut eivät kerro sitä miten kovaa ja millaista melua auton sisälle kantautuu.

Sama kuin ohiajomelun suhteen arvioisi auton sisämelua muutenkin :)

Poissa Aeroflop

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • Volvoton sekakäyttäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #989 : 28.10.2014, 09:23:21 »
Täällä kans toisessa ajopelissä Contin vitoset toista talvea alla. Ei pahaa sanottavaa, omasta mielestä loistavat renkaat, tai oikeastaan parhaat talvirenkaat mitä mulla on ollut. Nyt ostin 960:iin Michelinin kitkat, en ole metriäkään vielä niillä ajanut liukkailla, kuivasta tai märästä asfaltista on kokemusta niilläkin, eikä pahaa sanottavaa, mutta liukkaat sitten vasta muodostavat lopullisen mielipiteen niistä.

Saman auton alla kokemusta, tosin X-Icen edellisestä sukupolvesta (XI2):

9-3:ssa (SC TiDS 2009) CVC5 (205/55R16T) piti kuin tauti ja oli talvirenkaaksi yllättävän kelpo ajaa. Kestivät pari talvea (aika normaali kestoikä mun ajoilla), jonka jälkeen tilalle tuli X-Ice 2:t (edelleen 205/55R16T). Misukka tiputti kulutusta jopa 0,5l/100km, kun vertasin 5000km osuudet vastaavien keliolosuhteiden kausilta ja tuntui hivenen hiljaisemmalta. Ei pitänyt ihan yhtä hyvin, etenkään vetosuuntaan, mutta hyvin kuitenkin - suurin ero oli lumella, jossa kuuleman mukaan Michelinin tiheämpi pintakuvio menee tukkoon ja siltä se kieltämättä vähän tuntuikin. X-Ice on nyt päivittynyt kolmanteen sukupolveensa, joten eiköhän se ole samalla kehittynyt teknisestikin.

Minullakin on kokemusta Michelinistä, mutta kesärenkaina ja ne Energy Saverit oli kyllä sellaset metelöijät ettei paremmasta väliä, mutta ne lähtikin heti uutena vaihtoon ja tilalle ostin hiljaisemmat Contit.

Mullakin on kokemusta Contin ja Michelinin kesärenkaista. Audi A4:n (B8, 2008, 2.0TDI puoliq) alla CPC2:t (225/55R16) ja Primacy HP:t (225/55R16) olivat hyvinkin verrannolliset monelta osin - ajolleen varsin saman oloiset. Yhtä pehmeät, yhtä mukavat, yhtä hiljaiset, eivät uratutkia. Suurimpana erona oli, että Michelin kesti kilometrejä n. 30% enemmän. Hintaerosta ei mitään hajua, voi olla että se kompensoi kestoeroa.
Nyt alla: Alfa Romeot 159, 159 & 33, TVR 350i, Ferrari 348, Triumph Daytona 955i, Fiat 580DT
Sydämessä aina paikka tiilikeulaseiskasedanille.

 

Ateho  Elekma