Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882921 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1005 : 06.11.2014, 22:03:33 »
Eilen laitoin nastakumit volvoon alle. Kun tuota luntakin eilen illalla/tänään satoi +5senttiä eikä sen sulamisesta ole edes toiveita. Yllättäen kun tänään muutaman sadan kilometrin reissun sulalla asfaltitlla pääteillä ajoin niin isommin ei melussa tai muissakaan  nastarenkaiden haukutuissa ominaisuuksissa ollut moittimista.

Meikähän pärjäisi kitkoilla 75%.sesti kitkoilla MUTTA ne loput kelit jolloin sivukylän tiet ovat todella peilikirkkaalla jäällä jossa ainoastaan nastat pitävät riittää siihen että nastat ovat ainoita oikeita renkaita... Siis kun PITÄÄ joka päivä päästä ihmisten ilmoille täältä syrjäkylältä...

Siis sen jälkeen kun meikäläisen asuinkunta llitettiin kaupunkiin niin tämä syrjäisin kaupuginosa saa aurauspalvelun/hiekoituksen viimeisenä...
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1006 : 06.11.2014, 23:15:32 »
Nyt on kyllä kirottu kitkat alimpaan helv...n  :tickedoff:

Leveys tekee tietysti suurimman osan 235.
Mutta, ihan järkyttävät renkaat, hengenvaaralliset,  loskassa ja märässä lumessa.
Ei mitään vetopitoa,  jarrutuspidosta puhumattakaan.
Ja ihan jatkuvasti nousee loskan/lumen päälle.

Oli kyllä ensimmäiset ja samalla viimeiset, ainakin nokian R2 kumit !!!
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1007 : 06.11.2014, 23:34:56 »
Leveät eivät ole talvella hyvät.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1008 : 06.11.2014, 23:42:58 »
Leveät eivät ole talvella hyvät.

Ei ole ei, mut en olisi uskonut sentin levennyksen noin radikaalisti vaikuttavan.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1009 : 07.11.2014, 02:33:29 »
Tuli tuossa muuten mieleen, että mitenköhän juuri renkaan koko/leveys vaikuttaa kitka/nasta vertailussa?

Autot millä olen kitkoilla ajanut, on olleen yhtä lyhyttä pyrähdystä lukuunottamatta kokoluokissa 185/65R14 ja 195/55R15. Nuiden kanssa ainakaan ollut mitään ongelmaa, eikä noussut loskankaan päälle.

Loskan suhteen kyllä yliveto oli Fiat 127:n 145/80R13 pyörät. Voisin kuvitella vain Fiat 133:n 135/80R13 olleen paremmat loskan läpäisyssä. :2funny:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1010 : 07.11.2014, 06:42:51 »
Leveät eivät ole talvella hyvät.

Aamen. Tietenkin jos on masokisti tai ei ajele ollenkaan jäällä/lumella.

Miksikö: Pääsääntöisesti ihmiset ajelee vielä kottikärrynrenkailla (185-205) jolloin iso rengas ei mahdu uriin, niin voi sitä vetelyä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1011 : 07.11.2014, 07:00:30 »
Nyt on kyllä kirottu kitkat alimpaan helv...n  :tickedoff:

Leveys tekee tietysti suurimman osan 235.   :o
Mutta, ihan järkyttävät renkaat, hengenvaaralliset,  loskassa ja märässä lumessa.
Ei mitään vetopitoa,  jarrutuspidosta puhumattakaan.
Ja ihan jatkuvasti nousee loskan/lumen päälle.

Oli kyllä ensimmäiset ja samalla viimeiset, ainakin nokian R2 kumit !!!
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1012 : 07.11.2014, 07:03:17 »
Aamen. Tietenkin jos on masokisti tai ei ajele ollenkaan jäällä/lumella.

Miksikö: Pääsääntöisesti ihmiset ajelee vielä kottikärrynrenkailla (185-205) jolloin iso rengas ei mahdu uriin, niin voi sitä vetelyä.
Millä helvatan perusteella yli 185 on kottikärryn rengas? Mikäs sitten 155 on?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1013 : 07.11.2014, 07:05:58 »
Millä helvatan perusteella yli 185 on kottikärryn rengas? Mikäs sitten 155 on?

Onko sellaisia? Missasitko tahallaan mun pointin ja pahoitit vain mielesi  ;)? Jos valtaosa autoilijoista ajaa kapeilla renkailla ja uusissa tulee leveät renkaat, niin ketkä tästä kärsii.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1014 : 07.11.2014, 07:13:40 »
Ei tässä nyt ollut kyse urista.

Yksinkertaisesti ei tarvitse olla kuin muutama sentti loskaa/suojapaskalunta, niin heti nousee tiestä ylös  :buck2:

Ja tekee vauhdista riippumatta,  40 alkaen. Eikä mitään pitoa, jarrutuksessa menee kuin pulkka.

Se on pääasia, että on neliveto, niin vauhtia saa ainakin  :2funny:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1015 : 07.11.2014, 07:19:13 »
Onko sellaisia? Missasitko tahallaan mun pointin ja pahoitit vain mielesi  ;)? Jos valtaosa autoilijoista ajaa kapeilla renkailla ja uusissa tulee leveät renkaat, niin ketkä tästä kärsii.
No, minulle 195/205 ei ole kapea, vaan normaalikokoinen rengas. 175 ja kapeampi alkaa olemaan kapea rengas. 215 ja yli sitten leveämpi.

Usko tai älä, kaupasta saa edelleenkin autoja, joissa on 185/195 rengasleveys. Se on ihan normaalia, vaikkei sinulle, niin muille.

En mitään pointtia missannut, vituttaa vain yleistäminen, eli kyllä, pahoitin mieleni. Leveä rengas tosiaan on talvella ikävä hyvinkin monessa asiassa, mutta tämä riippuu taas monesta asiasta. Alle 1000kg autossa saattaa se 185 olla jo "leveä" ja ikävä ajaa, 2500kg autossa taas se 205 saattaa olla kaponen ja ikävä ajaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1016 : 07.11.2014, 07:50:35 »
Ei tässä nyt ollut kyse urista.

Yksinkertaisesti ei tarvitse olla kuin muutama sentti loskaa/suojapaskalunta, niin heti nousee tiestä ylös  :buck2:

Ja tekee vauhdista riippumatta,  40 alkaen. Eikä mitään pitoa, jarrutuksessa menee kuin pulkka.

Se on pääasia, että on neliveto, niin vauhtia saa ainakin  :2funny:
Ei ole vaikutusta onko siellä nastoja, saman levyisenä niin nousee ne piikkirenkaatkin loskan päälle. Ja loskaliirrossa ei ne nastat auta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1017 : 07.11.2014, 07:53:43 »
Ja tuosta leveydestä. En nyt muista oliko TM vai Tuulilasi jolla oli vertailussa mukana 205 ja 225 leveät Nokian kitkat. Jäällä Leveämpi pisti pataan kapeampaa ja lumellakaan ei jäännyt paljoa tuolle 205 leveälle.

Slerba, harva nykyaikainen auto painaa alle 1000kg. Ei sillä minun siskolla on Toyota Yagossa 155 leveät renkaat, ne on melkoiset sirkkelin terät :D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1018 : 07.11.2014, 07:56:30 »
Ja tuosta leveydestä. En nyt muista oliko TM vai Tuulilasi jolla oli vertailussa mukana 205 ja 225 leveät Nokian kitkat. Jäällä Leveämpi pisti pataan kapeampaa ja lumellakaan ei jäännyt paljoa tuolle 205 leveälle.

Slerba, harva nykyaikainen auto painaa alle 1000kg. Ei sillä minun siskolla on Toyota Yagossa 155 leveät renkaat, ne on melkoiset sirkkelin terät :D
Juu, ei kovin paljoa taida olla alle tonnisia uusia autoja. Mutta sitten on näitä jotka ajaa 80/90 luvun vehkeillä. Sieltä löytyy jo reilumminkin sitä alle tonnista. Oma auto ilman kuskia 780kg.

EDIT: tai siis pikemminkin jos käyttöautoista puhutaan, niin 90 -lukulaisilla. 80-lukuiset alkaa jo pikkuhiljaa olemaan mobiili-ikää (varsinkin pikkautot).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1019 : 07.11.2014, 08:01:01 »
Juu, ei kovin paljoa taida olla alle tonnisia uusia autoja. Mutta sitten on näitä jotka ajaa 80/90 luvun vehkeillä. Sieltä löytyy jo reilumminkin sitä alle tonnista. Oma auto ilman kuskia 780kg.

EDIT: tai siis pikemminkin jos käyttöautoista puhutaan, niin 90 -lukulaisilla. 80-lukuiset alkaa jo pikkuhiljaa olemaan mobiili-ikää (varsinkin pikkautot).
Itse tarkoitin nykyaikaisella autolla 2000-luvun autoja. Se auton keski-ikä kun on sen 10v suomessa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo